Volym basreflexrör???

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Volym basreflexrör???

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-17 09:31

Jag tänkte ta o kompletera mina paneler med ett par subbar.
Har en ide om att göra något såndant här....
Bild
Elementen är fyra stycken TB 8" (W8-740)
Volym 110L avstämd i 21Hz

Nu till min fråga. Luftvolymen i de fyra basreflexrören ska de inkluderas i den totala volymen. I mitt fall lådvolymen 110L- minus rörens volym. Eller är det 110L plus rörens volym??
Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-17 12:24

Allting som man stoppar in i lådan och minskar dess volym ska man ta och räkna bort från den totala volymen. Typ stag, elementkorgar och basreflexrör. Har man rören på utsidan så behöver men inte räkna bort dem! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-17 13:05

Gott då vet jag :D
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-17 13:06

Ja, och när vi ändå är inne på saker som påvekar volymen bara lite, kan man nämna en effekt som dämpmaterialet i lådan har. Det gör lådan större (!). Kompressionen av luften i ullen blir isoterm, snarare än adiabatisk. Jag byggde en gång en 130 liters låda, men med mineralull längs väggarna blev den 135 liter. Jag kände mig lite dum när jag hade varit så petig och räknat bort varenda list inuti lådan och så fick jag plötsligt 5 liter extra. :D
Teoretiskt kan man vinna en faktor 1.4 på lådvolymen om man fyller den helt med ull.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-17 13:10

Oki!!

Som om jag gör lådan 110L invändigt o inte kompenserar för stag mm. Så kanske dämpmaterialet inne i lådan kompenserar den minskade volymen så att slut resultatet fortfaramde hamnar på 110L :D
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-17 13:29

Jepp! :)

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-17 13:52

Lysande :D

Finns det några nackdelar med att göra en sådan subbas som jag ritat??
Min tanke är att ha två stycken placerade i främre hörnen...
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-17 14:26

Finns ju nackdelar med allt! ;)

Portöppningarna uppåt gör ju att lådorna blir mindre och mindre tomma när tiden går! :wink: Och man bör ha koll på portlängden så att man inte får orgelpipsresonanser i dem som har diskuterats på annan plats men annars så verkar det inte vara en direkt osund lösning! :)

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-17 14:52

Du menar att de kommer med tiden att bli fulla av massa dam o annat skräp eller :D

Som det är konstruerat nu så är innerdiametern på rören 60mm o längden 613mm.

kan man dämpa orgelpipsresonanser på något lätt sätt??
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-17 15:01

Jepp damm och sådant som klåfingriga små personer kan pilla in i allting! :)

När det gäller resonanserna i rören så se till att det inte blir en stående våg i lådan med frekvensen 230Hz :wink:

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-17 15:09

Hummmm

O hur undviker man det :?:
Tänkte att lådan ska bli 30x30x122cm invändigt..
122cm ger 283 Hz eller :?
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-18 00:03

Tobbe_L skrev:Hummmm

O hur undviker man det :?:
Tänkte att lådan ska bli 30x30x122cm invändigt..
122cm ger 283 Hz eller :?

Jag tror Nagref menar att du får pipresonanser i röret vid 280 Hz (230?) om det är 613 mm långt. Ljudhastigheten/(2*längden) ger halvvågsresonans. Har du dessutom stående våg i lådan (vilket du har eftersom den är precis dubbelt så lång) så blir det nog usch så bra excitation av pipresonansen. Fast det är lite knepigt att förstå sånt där när när två resonatorer är kopplade till varann. Nagref, idéer?

Se till att ha dämpmaterial i lådan om du inte har branta delningsfilter! Och kom ihåg att ha med den extra dämpningen när du simulerar innan bygget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-18 09:18

Hummmm

Det du ju rätt i... Kanske inte så bra att ha lådan dubbelt så lång som rören...
Funderar på att avstäma den i 22Hz istället då blir rören några cm kortare. Hur mycket kan man dämpa en stående våg med stagväggar inne i lådan? Tänkte att jag ska ha en mellan varje element.

Hur mycket ska man kompensera för dämpmaterialet?
Har inte bestämt mig för vilken typ av delningsfilter jag vill ha.
Men tänkte dela dem runt 80-100Hz.
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-18 11:24

Det räcker nog inte med några cm. (Om det nu är ett problem, jag har inte riktigt koll på det.) Korta lådan i stället och gör den 34x34x95 cm eller nåt så får du till en bättre skillnad. Hmm... Det här måste gå att simulera...

Dämpmaterialets inverkan (mängden) är svår att simulera, men mer dämpmaterial gör att lådan behöver vara större för samma frekvengång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-18 11:53

Frågan är hur mycket den vertikala resonansen exiteras i själva lådan. Med tanke på hur elementen är placerade så borde den inte exiteras alls så mycket.
Men annars så kan man ju låta rören gå en liten bit in i lådan... Vd 280Hz så är det en helvåglängd som få plats i lådan och det ger då tryckmaximum vid 0, 61 och 122cm i höjdled. Och tryckminima vid 30.5 och 91.5cm Ser du till att de inre portöppningarna finns vid någon av de senare punkterna så bör undertryckningen vara tillräcklig. Du kan ju göra som så att du låter rören vara lite flexibla i höjdled och testa helt enkelt! :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-03-18 12:44

Borde det inte gå att få upp resonanserna i lådan i frekvens genom att staga den invändigt med säg 3 st skivor som täcker kanske 40 % av lådans djup... Sätts sedan osymetriskt i höjd på bakvägg, och sidoväggar (så att det inte finns en rak genomgång uppifrån och ner i lådan).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-18 13:46

Hummm

Att låta rören gå ner i lådan är inget problem.
Men jag mistänker att övre elementet o de två främre rören kommer att kollidera.

Jag får ta o cadda upp en modell i rätt storlek. Den jag har gjort är bara en skiss på min ide...

Om jag har förstått rätt så hamnar tryckminimum en 1/4 resp 3/4 från lådans botten. Likaså tryckmaximum i topp, botten o på mitten.

Jag tänkte placera väggar mellan varje element o om man gör öppningarna lite asymetrisk placerad så borde man ju dämpa svängningarna åtmindstonde en del...
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-18 16:11

Nagref:
Jag tänkte inte på hur elementen var placerade, och visst borde inte vertikalmoden exciteras om lådan vore sluten. Men om man nu har en tub som blir väldigt lågimpediv vid 280 Hz i ene ändan så kommer väl luften att börja röra sig även i vertikalled, och då fins det ju förutsättningar att även vertikalmoden i lådan ska exciteras. Rören verkar lite som om "locket" på lådan är bortplockat, speciellt vid 280 Hz när det är pipresonans.
...fast jag måste poängtera igen att det där med kopplade resonatorer är knepigare än man tror, så hela systemet skulle behöva simuleras.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-18 16:19

Jo 'locket av' borde det bli vid resonansen. Men jag misstänker att vertikalresonansen ändå blir relativt liten. Men kan Tobbe justera rören så skulle man kunna få bort alla effekter. Ibland är lite handpåläggning inte så dumt vid justerandet av högtalare! :)

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-18 16:41

*s*

Jag får bygga lådorna så att jag kan höja o sänka rören..
Räknar inte med att det ska bli perkeft på första försöket. Men har inte heller någon lust att bygga en massa olika lådor..

Hjälper det något om man vinklar öppnigen på rören inne i lådan, typ 90° eller något sådant..
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-18 18:42

Att böja rören eller staga lådan har knappast nån verkan på resonanserna (i *luften*) i lådan och röret. För att påverka resonanserna måste prylarna man sätter dit vara i samma storleksordning som våglängden, eller så sätter man dit dämpmaterial. Förvara veckotvätten i lådan så dämpar det fint! ;)

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-19 08:34

Lysande :lol:
Då får jag ju ett bra ställe att förvara tvätten :D
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-21 15:30

Har caddad lite :)

Kan bli lite svårt att ha rörmyningarna i tryckminimum :(
Blir lite kollision med det övre elementet.
Bild

Rören som jag har caddat upp är innerdiameter 55mm o ytterdiameter 60mm. Längden blir 485mm vid 22Hz avstämning.

Designen blir ju inte så kul om bara rören sticker upp 150mm.
Vad händer om jag har rören i toppen av lådan fast då längden 485 istället för 613mm :?:
Jag är inte dum....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-22 19:13

Tobbe_L skrev:Vad händer om jag har rören i toppen av lådan fast då längden 485 istället för 613mm :?:

Rörresonansen åker upp till 356 Hz och du måste minska rörarean för att bibehålla helmholtzresonansfrekvensen. Detta ger ökad risk för blåsljud och överstyrd port, men rören är redan ganska stora så (utan att ha simulerat) verkar det vara en bättre lösning.

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-03-23 10:28

356Hz hängde jag med på....
Men helmholtzresonansfrekvensen :?: :?: :?:
Rörmyningarna tänkre jag förse med någon form av radie.
Typ 9.3 eller vad nu radiefräsen är....
Men det kanske är för litet :?:
Jag är inte dum....

Återgå till DIY-forum