Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-07 20:23

Naqref™ skrev:Mina OD11 har 18mm höga fötter. Visst måste man ta hänsyn till det vid portavstämningen men det är ett litet pris. Man måste ju ändå kontollera detta. Vill man sätta dem uppe på väggen så rekommenderar jag konsoller med ett hyllplan. Hyllplanet kan man ju forma efter eget huvud om man vill så länge det åtminstone följer konturerna av högtalarens botten.

Jag kan helt klart köpa fötter under förutsättning att dom inte blir för höga. Är det någon som inte köper fötter (och därmed basport under)om dom inte bler mer än 2-3 cm???

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-07 22:26

Jag vill nog se porten framåt det ger mest flexibilitet. Ungefär som på bilden nedan kanske.
Bild

(Ursäkta projektionen)
Senast redigerad av skrutten 2007-02-07 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-07 22:28

På den bilden ser diskanten verkligen inte ut att sitta optimalt ;)

Men porten är snygg...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-07 22:34

Kaffekoppen skrev:På den bilden ser diskanten verkligen inte ut att sitta optimalt ;)

Men porten är snygg...

Waveguiden gör att baffelkantens reflektioner inte spelar någon större roll. Detta eftersom diskanten inte kommer att sprida så bra i extremvinklarna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-07 22:39

Tänkte inte på WG... såg mest en diskant på bilden. Du har säkert rätt - har själv aldrig befattat mig med WG tidigare. Det skall bli spännande..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-07 22:52

skrutten skrev:Jag vill nog se porten framåt det ger mest flexibilitet.

Om man böjer den övre port-plattan så att porthöjden är dubbelt så hög i ändarna mot på mitten så behöver man bara sänka mitten någon enstaka mm för att behålla samma avstämning, enligt vad jag erfarit. Sedan bör man runda kanterna på slitsportens in och utsida med 5-6 mm radiefräs. Så får man betydligt bättre kapacitet på porten än om det är konstant tvärsnitt.
Man kan såga spår tvärs översidan av plattan ner till ca 1-2 mm kvar, så blir det lätt att böja den. Alternativt finns det färdigspårad MDF att köpa.
Man kan såga till ett par bitar MDF som står på sidorna i porten och har portens böjradie uppåt, så blir det lätt att fästa den exakt.
Ungefär så här kan det se ut, men jag tror nu att en konstant böjradie genom hela porten är ännu gynnnsammare:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-07 22:58

paa hur beräknar man en port som du visar här ovan?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-07 23:06

skrutten skrev:paa hur beräknar man en port som du visar här ovan?

Det är nog för komplicerat att vara praktiskt att beräkna fullt ut. Men man kan som utgångspunkt beräkna en vanlig rektangulär port med lämplig längd för lådan. Sedan minskar man arean några procent och det ger tvärsnittet som sitter i mitten på porten, och ändarna på porten skall sedan vara dubbelt så höga. Sedan måste man mäta upp porten i rätt låda med rätt element och troligen finjustera lite på längden (eller i detta fallet kanske porthöjden), men det behövs ju alltid justeras!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-07 23:25

Tänk på att ska porten vara på framsidan så handlar det om en port som är typ 8mm hög. Ska man göra en sådan port med varierad area så blir det inte många mm på mitten. Det kanske blir för lite, eller tjänar man alltid på att göra portarean mindre på mitten och större mot ändarna?

Annars tycker jag skruttens lådmått blir bra. Waveguiden är lika stor som basen 146mm*2= 292mm + 2*10 + 10 + 8 + 12 = 342mm höjd. Avfasningar behövs nog inte eftersom spridningen som sagt begränsas av waveguiden så 12mm på varje sida passar ju bra. Det blir snyggt! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-07 23:34

Martin skrev:Tänk på att ska porten vara på framsidan så handlar det om en port som är typ 7mm hög. Ska man göra en sådan port med varierad area så blir det inte många mm på mitten. Det kanske blir för lite, eller tjänar man alltid på att göra portarean mindre på mitten och större mot ändarna?

Jag tror inte det blir mindre än 6 mm på mitten om man beräknat 7mm för rektangulär port, och det är betydligt gynnsammare flödesförhållanden inuti porten än vid övergången från porten och till fri luft. Därför är det gynnsammt med större ändar och lite mindre mitt hur som helst. Om man dessutom gör stödsidor under den böjda delen av 12 mm MDF, på varsin sida, så blir porten 24 mm smalare och där får man tillbaka lite av slitshöjden också.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-07 23:38

Ok, jag fattar.

Jag röstar för att vi spikar skruttens lådförslag iaf fast med böjd port för den som vill.

Porten kommer att övestyra först i vilket fall iom att portarean måste bli så liten pga den begränsade längden.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-08 07:26

Martin skrev:Ok, jag fattar.

Jag röstar för att vi spikar skruttens lådförslag iaf fast med böjd port för den som vill.

Porten kommer att övestyra först i vilket fall iom att portarean måste bli så liten pga den begränsade längden.

Om vi avstämmer efter hur lång port som ryms i lådan, blir det kanske en lagom avvägning utan att porten begränsar först - annars så har jag en annan ide...
(Förövrigt hade jag räknat på en port med 12mm höjd)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-08 10:43

Om vi avstämmer efter hur lång port som ryms i lådan...
Det utgick jag ifrån.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-08 15:19

Martin skrev:Ok, jag fattar.

x2 (även om jag kommer fixa en låda under för filter :) )

Edit: men har inte föreslagen låda en volym på typ 11 liter? Har för mig att vi sa 10 liter (det spelar visserligen mindre roll för mig, men bara så vi pratar om samma sak)

//DC

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-08 16:00

dd5348 skrev:Edit: men har inte föreslagen låda en volym på typ 11 liter? Har för mig att vi sa 10 liter (det spelar visserligen mindre roll för mig, men bara så vi pratar om samma sak)
//DC

Sen det går bort lite volym till filter, waveguide monterad diskant, stagning samt basens magnet. Men ärligt talat var det bara ett ungefärligt förslag och inget försök att göra en exakt 10 literslåda :wink:.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-08 16:45

När volymen är specad så bör volymen på det som hamnar inuti lådan beräknas ganska exakt, så det inte blir typ +/-1 liter i noggrannhet!
Även porten skall ju dras bort från volymen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2007-02-08 17:28

Jag måste nu säga att jag ställer mig lite skeptisk. Det känns som grundkonceptet i högtalardesignen har missats. Ska det vara en högtalare som man ska kunna bygga med ett minimum av verktyg och bearbetningsförmåga? Eller ska det vara en högtalare som ska demonstrera alla möjliga exotiska tekniker som kan användas i en högtalare? Som det är nu känns det här projektet faktiskt mest som en halvmessyr mellan båda dessa filosofier.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-02-08 17:37

Nja, den böjda slitsen måste väl ändå kvala in under kategorin enkel byggkonst? WG, kanske kan komplicera det hela?

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2007-02-08 17:53

Nusse skrev:Nja, den böjda slitsen måste väl ändå kvala in under kategorin enkel byggkonst? WG, kanske kan komplicera det hela?

Enkel för vem? Jag tycker att det ser rätt komplicerat ut.

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-08 18:13

Håller med om att det verkar bli svårt för någon utan massa erfarenhet och mätutrustning att bygga denna högtalare, men det är inte basporten jag är mest orolig för utan waveguiden! En sk. horn lens skulle göra allting så mkt enklare! Men det är inte jag som sitter på kunskapen, och de som sitter på kunskapen verkar tycka att en horn lens är en dålig idé.

Fråga: hur tillverkar man en waveguide? och hur verifierar man att den ser ut som den ska utan mätutrustning?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-08 18:23

Ja, det är ju ingen byggsats direkt som vem som helst ska klara av. Det var väl inte tanken heller utan snarare de som har lite snickerifärdigheter sedan innan?

Är man helt grön köper man kanske en färdig högtalare, har man inte sågat i trä innan men ändå vill montera själv så kanske man köper piP eller något och denna är till för de som inte är rädda för att sätta tänderna i MDF:en.

Fråga: hur tillverkar man en waveguide? och hur verifierar man att den ser ut som den ska utan mätutrustning?
En pappmall som man skriver ut borde ju kunna definiera tydligt hur den ska vara utformad.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-08 18:44

Mätutrustningen för WG torde bestå av en pappersmall.
Jag vill nog mena att WG utformningen är mindre kritisk än de flesta tror. Sen så vet vi inte exakt hur SEAS diskanten som vi lurar på uppför sig i en WG.

Edit: hoppsan så långsam jag var verkar ha somnat av i 20 minuter 8O

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-08 18:49

pappmall, såklart!
Så långt tänkte inte jag! Då är jag med!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-08 18:55

haffe, grundkonceptet (just nu) är liten (nåja) högtalare med kontrollerad spridning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-08 22:11

Lilltrolls projekthögtalare är verkligt avancerad, det är inte den här!
Den här kan väl närmast betecknas som högst medelsvår, och dessutom inte speciellt dyr. Borde väl tilltala några händiga grabbar?
Att den innehåller lite ovanliga lösningar mm är ju svårast för gänget som utvecklar den, och inte så besvärligt för den som skall bygga. Waveguiden är dock undantaget.
En lösning på det är ju att man använder en av de som finns färdiga.
(Hur många olika färdiga waveguider, eller halvfärdiga, om man måste kapa lite, finns det?)
En annan lösning på svårigheten är en gruppbeställning på en färdigfräst baffel i MDF, med integrerad waveguide.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-08 22:17

paa skrev:En lösning på det är ju att man använder en av de som finns färdiga.
(Hur många olika färdiga waveguider, eller halvfärdiga, om man måste kapa lite, finns det?)
En annan lösning på svårigheten är en gruppbeställning på en färdigfräst baffel i MDF, med integrerad waveguide.

Låter väldigt intressant!

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-08 23:31

paa skrev:Man kan såga till ett par bitar MDF som står på sidorna i porten och har portens böjradie uppåt, så blir det lätt att fästa den exakt.
Ungefär så här kan det se ut, men jag tror nu att en konstant böjradie genom hela porten är ännu gynnnsammare:

Angående den böjda slitsporten: Ett annat förhållandevis enkelt sätt att konstruera den torde väl vara att limma ihop ett antal (4?) tunna plyfa skivor (3 mm) i rätt form, eller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-08 23:52

dd5348 skrev:Angående den böjda slitsporten: Ett annat förhållandevis enkelt sätt att konstruera den torde väl vara att limma ihop ett antal (4?) tunna plyfa skivor (3 mm) i rätt form, eller?

Det funkar säkert utmärkt, men enklare än med den färdigspårade blir det dock inte:

Bild
Numera pensionär.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-09 09:21

Alltså om det finns färdiga cad ritningar på baffeln så kommer det nog inte att vara några problem att få gubbarna som sköter den närmsta verkstad med cnc att göra baffeln för lite "afterworköl" pengar. Kanske till och med hela lådan........ om cad ritningar finns :wink: Fräsa mdf är som att skära smör!!

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-09 09:22

paa skrev:
dd5348 skrev:Angående den böjda slitsporten: Ett annat förhållandevis enkelt sätt att konstruera den torde väl vara att limma ihop ett antal (4?) tunna plyfa skivor (3 mm) i rätt form, eller?

Det funkar säkert utmärkt, men enklare än med den färdigspårade blir det dock inte:

Det är säkert sant, men plyfa spåret är (nog) billigare :) och rätt lätt det med.

En fördel med plyfa kan kanske vara att den blir "formbeständig" i sig själv (4 st. ihoplimmande med rätt böj) och därför kan fästas direkt i lådan utan några stag (bara fräsa ett spår på varje sidovägg)

Men en färdigspårad MDF kankse inte behöver mer stöd än så heller?

//DC

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum