EKK?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-06 23:39

RogerGustavsson skrev:Numer är tvåledarna svårfunna. Jag köpte tidigare lösa enkelledare, alltså EK 1.5 och EK 2.5. Tvinnas med borrmaskin till en stabil kabel. Det går också bra att köpa en treledare (elller fyrledare) och slakta den. Finns kuloledning med tvåledare men den är väldigt stel med sitt aluminium hölje. Den kan man också slakta....

Detta funderar jag på att göra (istället för EKK-light) då jag tröttnat på den styva attityden som EKK uppvisar mot mina böjkrav! :evil:

Det jag funderar på är att använda två enkelledare om 1.5mm^2 och slå in dem i antingen strumpa eller krympslang efter att jag tvinnat dem litet. Väldigt litet (vill inte göra kabeln oböjbarare än behövligt).

För de som undrar specialbestälde jag EKK-L ifrån någon tysk brägårdsfirma som bosatt sig i Skåne genom en viss Erik på faktiskt.se. Tyvärr är han inte närvarande så ofta så jag kan be honom kontrollera om det finns kvar i den butiken, men Plutto kanske vet vad butiken heter?

[slrt]
admin

Grismannen

Re: EKK?

Inläggav Grismannen » 2007-02-08 09:16

RichardJ skrev:
paa skrev:
RichardJ skrev:
paa skrev:
RichardJ skrev:Duger den här enkla varianten att göra högtalarkablar av?

Här är fyrledaren:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7178&path=

Man tackar man tackar. Ack! 10 meter och beställningsvara. Det var ju just typiskt. Ingen som har EKK över? *tänjer lite på reglerna* :oops:

Har du kollat här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89066
Eller här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389187

Lite fundersam på den där Light-varianten. Att den inte skall utsättas för UV... Högtalaren står nämligen vid fönster, som är öppna konstant på sommaren eftersom solen ligger på från morgon till kväll i pincip, men det lär väl inte skada kabeln?

Nix inget att oroa sig över.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-02-11 13:34

Nu har jag varit på Biltema och inhandlat 10 meter EKK Light, 4x1,5 mm2. Imorgon ska jag beställa banankontakter från Svalander och sen ska de få gå en match mot mina Nordost. Det ska bli intressant att se hur det hela slutar. Om man vill köra Biwire (vet att det inte är speciellt populärt här), då måste det väl funka utmärkt att tvinna ihop kablarna i stärkarändan och släppa de fyra kardelerna fria i högtalarändan?

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-11 20:14

Stranne skrev:Nu har jag varit på Biltema och inhandlat 10 meter EKK Light, 4x1,5 mm2. Imorgon ska jag beställa banankontakter från Svalander och sen ska de få gå en match mot mina Nordost. Det ska bli intressant att se hur det hela slutar. Om man vill köra Biwire (vet att det inte är speciellt populärt här), då måste det väl funka utmärkt att tvinna ihop kablarna i stärkarändan och släppa de fyra kardelerna fria i högtalarändan?

Det går alldeles utmärkt.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-02-11 21:03

Jämnförde mina EKK- 4G1.5 (tvinnade) mot ett par Tara Labs Prism Nexa.

EKK'n Lät lite tydligare.... Kan väll ha med ledararean att göra kan tänkas.

Så summa summarum blir väll att EKK'n är prisvärdare. :)

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2007-02-11 23:02

Naqref™ skrev:
n-puh skrev:EKKX är telekabelstandard med 20 ledare i övrigt som ovan.

Finns i varianter med 4 till 20 par (d v s 8-40st) ledare.

EKKX finns även i 30,50 och 100 par
undrar om man kan bygga LTS-kabeln med EKKX 100X2 :D
den blir ganska tjock :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-12 08:03

Det lär bli till att löda i alla fall! Frågan är om man verkligen behöver mer än 10-par (2x2 mm^2) eller 20-par (2x4 mm^2)? 100-par blir 2x10 mm^2.

Föregående

Återgå till Köpråd