Vågar man köpa begagnade CD-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Material

Vågar man köpa begagnade CD-spelare?

Inläggav Material » 2007-02-08 12:43

Orsaken till att jag frågar är att jag är inne på min tredje (nyköpta allihop) spelare. På knappt 20 år i och för sig, men i alla fall. Och nu börjar den också ge sig på samma sätt som de övriga, ett vinande ljud från den (rent mekaniskt alltså) runt track 4 på en del skivor, den klarar repiga skivor sämre och hoppar en del på vissa spår.

Samtliga spelare jag ägt har varit billiga Sony.
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Vågar man köpa begagnade CD-spelare?

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-08 12:56

Material skrev:Samtliga spelare jag ägt har varit billiga Sony.

Vill du ha en anledning? ;)

Närå, jag ska inte vara sådan. Jag har köpt ett par beggade CD-spelare helt utan problem (som inte fanns vid köpetillfället). Kan rekomendera framförallt spelare som är semiprofessionella inom DJ-samanhang. Min Denon DN 600F passar ypperligt bredvid min Luxman T-1 (20 år äldre) samtidigt som den gör alla mekaniska bitar behagligare än Pioneer DV-575! Ägt den i nu runda 2 år tror jag. Kanske mer? TIden går ju så fort...

Bild

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-08 13:38

Min Marantz CD-80, som använts dagligen, fyller 20 nästa år, så det finns CD-spelare som inte uppträder som de gör hos dig.

Finns det anledning att tro att det är något speciellt med användningen hos dig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-02-08 13:52

Inga speciella konstigheter, spelar ett par gånger i veckan kanske...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-08 14:33

Material skrev:Inga speciella konstigheter, spelar ett par gånger i veckan kanske...

Spelaren håller alltså bara sådär 1000 körningar? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-08 14:53

Testat att rengöra linsen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-02-08 16:50

Det är inte så att den står varmt? I ett litet utrymme med dålig ventilation? Eller t.o.m. på förstärkaren?

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-02-09 10:58

Den står på förstärkaren, men med gott om luft runt om (inte i något skåp eller så).

Nej, jag har inte provat att rengöra linsen, tar med lite labbsprit hem och gör ett försök. Men: skall det spela någon roll för vinandet? det verkar ju snarare sitta i mekanismen?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-02-09 11:03

Köp en Squeezebox så slipper du vinandet! Den viner bara en gång, vid rippandet!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-09 16:20

Öppna och kolla/lyssna :D (var försiktig med det elektriska dock) Kanske bara är någon del som behöver smörjas?

Men visst kan du köpa begagnat, man kan göra riktiga fynd eller åtminstone komma billigt undan.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-02-10 11:58

jag har testat att rengöra linsen på min h/k hd710 och från att den bara läste vissa brända skivor så läser den nu allt utan problem, den hade problem med något konstigt skrapljud som hördes i högtalarna när jag spelade skivor. Men det är som bortblåst nu! så det kan absolut vara värt att prova att rengöra först! (lite obehagligt är det då lasern sitter på fjädrar, och hur försiktig man än är så rörs ju linsen)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-12 22:30

Men att lasern sitter på fjädrar är ju det fina. Den är ju självsjusterande, så du kommer inte att sabba något om du inte är alltför våldsam.

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2007-02-18 01:06

Jag har själv flera begagnade cd-spelare varav den äldsta är placerad i verkstaden på jobbet (en Philips cd-204 från 1984), jag har även flera Technics spelare bla. SL-P1200, SL-PS900 samt nån gammal billig JVC cd som jag inte kommer ihåg beteckningen på just nu ,den används i ett av barnens rum. Jag fick dessutom igår en massa gamla stereosaker
bland annat en Technics SL-P202 som var en budgetmodell 1989 och den funkar helt perfekt. Vid närmare eftertanke så har jag inte haft en enda cd-spelare som gått sönder eller börjat krångla så jag har väl kanske bara haft tur, däremot så har jag en dvd-spelare som strular lite ibland men den är å andra sidan väldigt mycket använd av barnen som dessutom har en förmåga att använda paus knappen extremt mycket och gärna länge på den.

Mig veterligen så fungerar dessutom fortfarande mina före detta cd-spelare som jag har sålt också.

Hursomhelst att köpa begagnat ser jag inte som någon fara, det beror ju givetis också på vad det kostar och är för något.

/Janne

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-02-18 03:27

jag började få läsproblem med min cdfix jag lät byta lasern uppe i växjö och sedan dess har den spelat problemfritt min första cdspelar funkar klanderfritt hos min moder och min andra cdspelare plockar jag fram då och då så jag har ingen direkt erfarenhet av att slita ut dem men jag tycker det låte lite lågt att räkna in 1000 h per spelare då blir det ju som pu-byte på en vinylsvarv jag spelar väl ca 15h /v x52 v =780h
och jag har ju haft spelare längre än så
men när det gäller frågan ja förbövulen visst vågar du köpa beggat det är inte bättre garantier nytt förutom med ett märke
densen ...
livstid och då menar de det
jag har bara goda erf. av detta fabrikat och det är rejäla doningar snygga dessutom
börja spara vettja :D
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-02-20 10:25

Ok, jag har väl haft otur. Får börja kolla runt! Tack för svaren!

Återgå till Köpråd