celef skrev:jag tycker mig se en överdriven respekt för akustik, professionell akustiker behöver man nog bara anlita om man måste ha ett bra resultat snabbt. det tycks även finnas olika falanger som förespråkar olika saker, och vem skall man lita på?
När jag behöver hjälp med något, t ex att snickra ett kök, så brukar jag tycka det känns rimligt att välja att ta hjälp av någon som jag sett snickra ihop ett kök jag blivit väldigt imponerad av tidigare (t ex Pinginlakrits!).
Även om jag inte skulle vara någon fena på att snickra, kan jag ju självklart bedöma vilka
resultat jag gillar. Alla är ju experter på sin egen smak!
celef skrev:nä, själv är bäste dräng!
Håller med. Fråga är bara vad det betyder. Jag är usel på att laga mat så om det handlar om mat
lagning så är "själv är bäste dräng" definitivt ett falskt påstående i mitt fall. Jag är ingen expert på matlagning - bara på att bedöma vad jag själv gillar.
Däremot vet jag (av samma skäl) ingen som är bättre än jag, på att
välja den kock som enligt mig lagar den bästa maten! I varje fall om jag får ha medinflytande på vad det är för rätter som skall lagas.

(Läs: Vilket ljudmässigt resultat som skall nås/vilken typ av högtalarsystem som skall passa...)
Kort sagt: Jag ser inte problemet med att veta vem man skall anlita. Det är ju bara att motionera sig egen expertis med avseende på den egna förmågan att bedöma saken.
Jag har anlitat Pingvinlakrits för mitt kök.

(Eller pentry snarare.)
Vh, iö
- - - - - - - - - - - - -
Och så några specifika Carlsson-ord:
Bassman:
När det gäller taket är det av största vikt att du tar bort ALL dämpning i taket. Den låga takhöjden gör dock att du inte kan lämna taket platt och hårt, utan du måste diffusera taket (annars kommer takreflexionerna att låta alldeles för hårt), vilket kan ske med många olika metoder. Vilken som är att föredra är svårt att avgöra utan att vara på platsen och utan att veta vad det får kosta och hur besvärigt det får vara att får upp det, men ALL diffusering uppifrån med så låg takhöjd är att föredra framför ett helt platt tak.
En annan grundprincip för möblering tillsammans med OA-högtalare är att rummen skall ha absorption bara under öronhöjd, det vill säga i paktiken en meter från golvet och ned.
Stig Carlsson själv hade av detta skäl flortunna gardiner i lyssningsrummet (inga alls i det övre).
En tredje bra grunddprincip för möblering med Carlsson-högtalare är att välja ut den tyngsta, styvaste och mest väldämpade väggen att sätta högtalarna emot. Direkt mot urberget är allra bäst.
Att avgöra hur man bäst får in den basdämpning som kommer att behövas är helt omöjligt utan att på platsen ha analyserat problemet. I lågfrekvensområdet är de flesta väggar nämligen inte att betrakta som oeftergivliga och skillnaden mellan rum som på ritningen ser identiska ut - kan vara nära
hundrafaldig med avseende på absorptionsegenskaper basområdet.
Vh, Ingvar Öhman, för SSC - Stiftelsen Stig Carlsson
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).