Oscilloskåp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-12 00:05

Håller med om att man ska ha ett hederligt analogskop.

Det finns små detaljer som man gärna missar med samplade signaler, plus att det blir en del artefakter i samplingen som rör till det.

Man kan visserligen göra en del saker med digitalskop som inte går med analoga (single shot etc), men ska jag välja så blir det ändå analogt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-02-13 20:57

Svante skrev:Håller med om att man ska ha ett hederligt analogskop.

Det finns små detaljer som man gärna missar med samplade signaler, plus att det blir en del artefakter i samplingen som rör till det.

Man kan visserligen göra en del saker med digitalskop som inte går med analoga (single shot etc), men ska jag välja så blir det ändå analogt.

Vilket rimligen alltihop måste vara avhängigt av att oscilloskop oftast kör med lineär (eller annan enkel) interpolation.

Tektronix gjörde väl en gång ett samplande skop som angavs i reklamen använda sinx/x - interpolation. Det borde väl funka lika bra som något analogt.
Det där med "små detaljer som man missar" blir annars lika konstigt som resonemangen bakom t ex legato link.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Föregående

Återgå till Teknikforum