Depeche Mode - some great reward (remaster), kung eller knas

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Depeche Mode - some great reward (remaster), kung eller knas

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-13 22:16

Någon som provat den remastrade utgåvan av denna platta?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-13 23:27

Den remastrade vinylen låter sämre än original vinylen iaf. Så jag antar CDn är samma.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2007-02-14 02:15

Jag har flesta av de nyutsläppta och remastrade skivorna och uppleveler ljudet generellt bättre än de tidigare cd-utgåvorna, men förvänta dig inga mirakel då originalinspelningarna inte är av bästa kvalitén. Glädjande nog så kan jag meddela att skivorna inte lider av s.k. loudnessrace, verkar faktiskt som allt tjatande på olika DM forum har gett resultat :)

Kommer ut några till i år...

19 mars:
Construction Time Again (Remastered Edition Hybrid SACD+DVD)

26 mars:
Black Celebration (Remastered Edition Hybrid SACD+DVD)

30 april (1997 och 2001 släppen har bägge klippningar i signalen. Hoppas på att man kan slippa det med nyreleaserna)

Ultra (Remastered Edition Hybrid SACD+DVD)
Exciter (Remastered Edition Hybrid SACD+DVD)

Datumen tagna från cdwow.se

Vore kul ifall PTA släpptes med vettig mastring också.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-14 05:43

Ahhh, om det var SACD utgåvan det snackas om så har jag ingen aning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-14 10:21

Jag vet inte om det var en SACD-utgåva. Jag tänkte ladda ned, men har inte lust att slösa diskutrymme på nåt som inte är specillt bra.

En utgåva från -94 fanns också tillgänglig, så jag tog den istället.

Ska kolla bit-raten, tror det är 320kb på båda.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-14 11:08

Tror jag såg dem i skivbutiksfönstret... såg jag rätt i att de var ommixade till surround?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2007-02-14 14:29

Ja, i deluxe versionerna i tre stycken 5.1 mixar; SACD, AC3 samt DTS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-14 17:26

Surroundutgåvorna kom väl förra året någon gång?

Finns en del info på Quadraphonic-forum om man söker, typ här, här eller här.

Är själv inget DM-fan, men om man skall köpa en skiva med dem, vilken är då att rekommendera?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-14 17:30

Tveklöst "Some Great Reward" om man bara ska ha en skiva. Skivan är från 1983 och gruppens tidiga period, dvs innan man gick ner sig i drogmissbruk och pretentiös svartrock. "Some Great Reward" bjuder på häftliga samplingar, intressanta industriljud, balla produktioner, trevliga melodier och progressiva texter - kan man önska sig mer? Jo, det skulle vara bättre ljudkvalitet, även om plattan nog är den bäst ljudande av de tidiga DM-alstren. Till och med en ganska monoton låt som "Lie to me" blir riktigt rolig i en bra anläggning!

Som god tvåa skulle jag placera "Music for the Masses". Därefter bär det utför - rejält.

Jo, jag har även den senare delen av Depeche Modes album-produktion, men den tjänar mest som prydnad i samlingen.

Vill också tillägga att mina rekommendationer baserar sig på de första utgåvorna av DM. Har inte hört senare remastrade 2- och flerkanalsutgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-14 17:43

Pekka: Prova Violator. Den är bra. Jag har den dock bara på vinyl.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2007-02-14 17:46

Tycker personligen höjdpunkten var Violator (1990) samt Songs of Faith and Devotion (1993). Rankar även Black Celebration (1986) och Ultra (1997) väldigt högt.

Skulle personlingen börja med Best of skivan för att få en viss introduktion om hur de har låtit genom åren.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-14 18:08

Jag gillade "Exciter", inte minst pga att den där LFO-snubben producerade (som även producerade Björk's Homogenic?). Honom får de gärna jobba med i framtiden igen :) (inte deras bästa men helt ok)

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2007-02-14 18:10

Han är inte speciellt populär bland fansen men jag är enormt förtjust i Dream On, speciellt 7" mixen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-15 02:18

Jag gillar ALLA DM skivorna, är ju ett fan 8)
Men Pekka gav två bra val och lägg till Black Celebration också så har man 3 grymt bra skivor

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-15 09:06

Tack för tipsen! Får se vad som skrivs om ljudkvaliteten på SACD-utgåvorna. Även om jag aldrig riktigt fastnat för dem så är de ju ändå musikhistoria, och om det nu kommer litet skojfriska surroundmixar, så... ;)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-15 09:50

Violator och Exciter ar de tva plattor man MASTE ha!

Pa dessa album presterar varldens enda synthstadiumband sitt allra yttersta, mkt tack vare de magiframkallande slitningarna mellan Dave (sang) och Martin (text). Dessa tva star i sarklass men vill man ha mer skulle jag rekommendera Black Celebration och Music For The Masses. Debutalbumet innehaller forvissa en bunt lysande synthpoplatar men ar bara kul av nostalgiska skal, sounder ar namligen daterat sa det racker...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-15 12:40

Violator:
Quad Forum skrev:SACD plus bonus DVD with 5.1 DTS 92/24 and 5.1 DD - bonus tracks in PCM stereo and a 30 minute documentary. The SACD mix is wonderful - remixed by the original producer (Flood) - a very active and engaging mix - excellent fidelity. The DTS mix is also quite good. The bonus content is entertaining as well. Can't ask for a better package.

Some Great Reward:
i dont have to stress what great value for money all the DM reissues offer.
this one is even better with live tracks in dts 24/96 in addition to the b-sides and documentary
i own the sacd-version and think that this is maybe the best sounding of the reissues so far if u take into account that the recordings are 22 years old
---
Mixes are superb, the additional material is also superb.

Music for the Masses:
The mix is not too bad at all, and there are some great moments and some lovely panning going on here.
However, I find there is little in the way of real dynamics going on - it sounds heavily compressed and everything seems to be all at the same level from track to track, with no light & shade at all. The mix sounds a little on the brittle side as well.

Violator och SGR ligger ju rätt bra till, då.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-25 10:17

Violator ligger högst på min lista över Depeche Modes album.

Gillar synnerligen också: Songs of Faith and Devotion, Black Celebration, A broken Frame, Music for the masses.

Some great reward har jag knappt lyssnat på, förutom de versioner som finns på livealbumens livealbum, 101. Där är ju låtarna därifrån fullständigt underbara.

Gillar dock inte Exciter, det är det enda album med Depeche jag tycker är dåligt. Undantagen är inledningen på Dream on och Goodnight Lovers(?), som är rätt bra.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-25 10:39

Almen skrev:Violator:
Quad Forum skrev:SACD plus bonus DVD with 5.1 DTS 92/24 and 5.1 DD - bonus tracks in PCM stereo and a 30 minute documentary. The SACD mix is wonderful - remixed by the original producer (Flood) - a very active and engaging mix - excellent fidelity. The DTS mix is also quite good. The bonus content is entertaining as well. Can't ask for a better package.

Some Great Reward:
i dont have to stress what great value for money all the DM reissues offer.
this one is even better with live tracks in dts 24/96 in addition to the b-sides and documentary
i own the sacd-version and think that this is maybe the best sounding of the reissues so far if u take into account that the recordings are 22 years old
---
Mixes are superb, the additional material is also superb.

Music for the Masses:
The mix is not too bad at all, and there are some great moments and some lovely panning going on here.
However, I find there is little in the way of real dynamics going on - it sounds heavily compressed and everything seems to be all at the same level from track to track, with no light & shade at all. The mix sounds a little on the brittle side as well.

Violator och SGR ligger ju rätt bra till, då.

Tja, det där är väl ungefär så som jag skulle sammanfatta skillnaderna mellan originalutgåvorna... :-)
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan