Basen fladdrar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LTA

Basen fladdrar

Inläggav LTA » 2007-02-03 16:11

Hej.
Jag har byggt ett försteg "Remus". Underbart litet försteg och problemfritt.
Bild

Nu har jag byggt ett slutsteg till försteget. Lägger ut kopplingsschema här nedan. Och en bild på mitt mästerverk.
Bild
Bild
Bild

Testade slutsteget för första gången idag. Låter väl bra tycker jag, fast får nog skaffa mer lättdrivna högtalare.
Problemet är att basarna börjar fladdra om jag drar på volymen vid grammofonspelning. Varför gör det det. CD-spelning går bra men inte skivspelning vid högre volym. Hjälp!

/Daniel

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-03 16:20

En tråd från idag om fladdrande bas vid vinylavspelning.

De där stegen förtjänar ett par ordentliga bilder. Ser fram emot att se dem.
/J

Cygnus resurectum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 17:20

Precis..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-03 17:39

Nefilim skrev:Precis..

Kan du inte komma med något eget Neffe!!!!!??????????

Snyggt jobbat LTA
Frågan han ställde var bara en ursäkt att få visa hans snygga stärkare!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-03 17:58

Bättre bilder blir det inte med en webbkamera för 149:-
Övriga bilder finns på www.lta.zoomin.se

Jag hade glömt o jorda. Nu så blev det bättre MEN fladdret eller det tydligt synliga och hörbara brummet från vänster bas kvarstår om jag bara drar upp volymen tillräckligt.
Hmmm... får gräva i den igen. :) Men roligt är det!!

/Daniel

henko

Inläggav henko » 2007-02-03 18:18

MYCKET SNYGGT! :!: :!: :!: :!:

Jag blir så avis på folk som bygger snyggt...själv är jag nöjd om det som jag byggt inte dödar mig! 8O

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-03 18:31

Tackar tackar...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-03 19:25

Jag som har varit delvis inblandad i Litskogs projekt och vet att hans workshop är lika "välutrustad" som min avundas det snygga resultatet. Att må skapligt små medel få det snyggt är en konst. Sug i dig LTA!!!

En kul grej i sammanhanget är att du nu har en trafo med 2,5 resp 5 kohm Ra kan i framtiden labba lite "att och fram". Du kan pröva andra rör - 2A3, 300B, EL34 osv.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Basen fladdrar

Inläggav DQ-20 » 2007-02-04 15:35

LTA skrev:Problemet är att basarna börjar fladdra om jag drar på volymen vid grammofonspelning. Varför gör det det. CD-spelning går bra men inte skivspelning vid högre volym. Hjälp!

/Daniel

Någon form av subsonicfilter skulle troligen inte skada, isynnheten som det är frågan om entaktskopplade rörsteg. Om det är buckliga skivor som utlöser problemet kan en gradvis monokoppling av kanalerna nedåt i frekens vara ett bra alternativ eftersom vertikala rörelser i pickupen sker ger utslag i motfas.

/D

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-06 12:28

Ja, nu har jag bytt kondingarna i signalvägen från 100nF till 68nF. Det blev faktiskt riktigt bra. MEN vid skivspelning av Simon & Garfunkel (och bara den skivan än så länge) med regält volympådrag börjar basen fladdra i alla fall... Det finns ju andra skivor att lyssna på. Hmmm.

Min fråga är om basarna och/eller utgångstrafosarna eller rören tar någon skada på sikt av detta om jag nu inte drar på så fullt att det börjar fladdra igen?
Jag kan i alla fall inte dra på så mycket med tanke på grannarna.

I övrigt är den klar och levande. Inget brum, bara ett svagt, svagt susande, som vindens stilla smekning en vårsommardag på ängen... :)

/Daniel

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-06 12:48

Jag kan inte se att det skulle vara farligt. Strömmen genom utgångstrafon ligger lite högre och skulle kunna innebära att steget klipper tidigare men annars? - knappt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-06 13:39

LTA skrev:Ja, nu har jag bytt kondingarna i signalvägen från 100nF till 68nF. Det blev faktiskt riktigt bra.

/Daniel

C2 eller C3? Eller både och? Det blir i vilket fall C3 som ger den dominerande polen eftersom ingångsimpedansen på katodföljaren ligger i storleksordningen flera megaohm. Bäst löser du dock problemet i RIAA-steget så behöver du inte filtrera ljud från andra medier.

/D

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-06 13:42

Både C2 och C3.

Lösa problemet i RIAA? Hur då?

/Daniel

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-06 15:19

LTA skrev:Både C2 och C3.

/Daniel

Om C3 är den dominerande polen blir det endast 6 dB/oktav och det är troligenför flakt. Du skulle kunna stämma ac C2 till samma frekvens, du böir det 12 dB/oktav. Bäst är förstås om du har det i pickupsteget som Dahlqvist nämner.

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-06 17:13

Om C3 är den dominerande polen blir det endast 6 dB/oktav och det är troligenför flakt. Du skulle kunna stämma ac C2 till samma frekvens, du böir det 12 dB/oktav. Bäst är förstås om du har det i pickupsteget som Dahlqvist nämner.

Oj, det där var avancerat. Kan du utveckla detta. Det med RIAA, betyder det att jag skall minska värdet på motsvarande konding där?

/Daniel

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-06 17:55

LTA skrev:Både C2 och C3.

/Daniel

Jag menar att du gör filtreringen/monokopplingen redan i förförstärkaren så behöver du inte ändra i effektförstärkaren. CD hade ju som du sa inte detta problem. C2 bidrar f ö inte till filteringen i din kopplingen eftersom polen ligger för lågt i frekvens. Brytpunkten för C3/R8 ligger kring 20 Hz, men 6dB/oktav verkar inte mycket att komma med. Monokoppling av basen torde dock vara ett alternativ värt att prova.

/D

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-06 18:23

Mja, monokoppling låter inte så tilltalande.

Tack alla som ställt upp och svarat. Jag tror mig ha fått tillräckligt med info nu för att laborera på egen hand. Åter igen: Tack!

/Daniel

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-06 19:13

Inte monokoppling rakt av, utan monokoppling under ca 50 Hz. I LTS-RIAA:n görs det med hjälp av två kondensatorer och ett motstånd. Det går väl att göra mellan de flesta RIAA-steg och linjesteg/slutsteg?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-06 19:25

LTA skrev:Mja, monokoppling låter inte så tilltalande.l

Det är just det den är. Det finns inga större skäl att ha stereo i basen från en LP-skiva: ligger det stora basljud i motfas är det med all sannolikhet störljud. Monokoppling från ca 50 Hz har den fördelen att det inte påverkar nyttoljudet. Det är alltså ingen filtering med en försvagning av basen som följd: endast störljuden filteras och nyttoljudet (det som graverats) finns kvar. Fiffigt som tusan.

/D

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-06 22:05

I den tråd som "tvett" hänvisar till här ovan, står bl.a att läsa:

Själv har jag bara haft liknande problem ett fåtal gånger med Unamco-armen och ADC XLM-pickuper. Det är ju 30 år sedan....

Min skivspelare är just en Unamco. Unamco T-1 för att var exakt. Den har blivit lite "säckig" med tiden. Får väl uppgradera kanske.

Nej, det är inget fel på vare sig Remusen eller slutsteget. Det måste vara min säckiga Unamco!

/Daniel

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-07 11:14

LTA skrev:I den tråd som "tvett" hänvisar till här ovan, står bl.a att läsa:

Själv har jag bara haft liknande problem ett fåtal gånger med Unamco-armen och ADC XLM-pickuper. Det är ju 30 år sedan....

Min skivspelare är just en Unamco. Unamco T-1 för att var exakt. Den har blivit lite "säckig" med tiden. Får väl uppgradera kanske.

Nej, det är inget fel på vare sig Remusen eller slutsteget. Det måste vara min säckiga Unamco!

/Daniel

Visst är det så att det är kombinationen skivspelare-pickup-tonarm som ger upphov till fladdret, inte dina förstärkare. Det är för övrigt inget unikt för Unamco utan kan drabba vilken kombination som helst som har en olycklig blandning av massor och fjäderkonstanter. Skulle det vara förstärkarna så skulle det handla om "motorboating" dvs. lågfrekventa oscillationer och dessa kan ju exiteras även av CD. Men genom att ha ett rumblefilter (skära brant under 15 Hz och eller monokoppling under 50 Hz) i Remusen kan man se till att inte skivspelarens problem fortplantar sig till slutstegen. Att addera infraljud till de redan ansträngda utgångstransformatorna är ingen bra idé: det suger upp det headroom som skulle finnas där för musiksignalen utan att ge något ljud ifrån sig. Dessutom kan konfladdret ge ökad distortion och minska headroom i högtalarna (fast driver man dem med några få watt kanske detta inte är något problem.)

/D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-07 11:39

När det gäller Unamcon har du kanske kombinerat med en för mjukt upphängd pickup? Ger en låg resonansfrekvens som ofta får stor amplitud. Jag har ju pillat med Unamco några gånger. Har fortfarande kvar mitt exemplar från 1974. Visserligen i ett helt annat utförande efter två total modifieringar. Första ombyggnationen hade en 12-tums Stax-arm. Den nuvarande har en Rega-arm. Ser ut så här:Bild Är bara ytter- och innertallrik med lagertapp kvar från originalet.... Originallåda, arm, huv etc. tror jag ligger i garaget.

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-07 15:59

Jag menar att du gör filtreringen/monokopplingen redan i förförstärkaren så behöver du inte ändra i effektförstärkaren.

Remusen har vid ingången en konding på 100nF. Kan jag minska på denna kanske. Tyvärr får jag ej upp någon bild på schemat.

Jag vet att jag behöver någon form av filtrering, men skulle vilja veta mer exakt hur detta går till.

/Daniel

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-16 11:59

Så här skall jag göra: Jag gör om hela layouten på slutsteget och gör en bättre nätdel med drossel. Nätdelen skall även avskärmas från resten.

Så här blir den i stället (40cm x 23cm x 4,4cm):

Bild

/Daniel

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-16 12:13

LTA skrev:Så här skall jag göra: Jag gör om hela layouten på slutsteget och gör en bättre nätdel med drossel. Nätdelen skall även avskärmas från resten.

Så här blir den i stället (40cm x 23cm x 4,4cm):

/Daniel

Fast du löser inte problemet som du beskriver. Om konerna inte fladdrar från cd men från lp så kommer med all sannolikhet problemen från det faktum att lpskivor kan skicka ut lågfrekvent "skräp" pga av att skivorna sätter i gång resonansen mellan tonarmens massa och pickupnålens fjädring. Att din koner fladdrar är troligen inte ett rörproblem utan samma sak hade sannolikt hänt om du haft en transistorförstärkare. Det är inte förstärkeriet som skapar signalen själv utan den bara förmedlar vad den matas med. MEN, rörförstärkare mår lite extra dåligt av detta så det kan vara idé att stoppa signalen så fort som möjligt innan den når nätdelar och transformatorer. Vad gäller att lägga in en drossel i nätdelen gäller det att veta vad man gör. Drosseln är ytterligare en reaktiv komponent och har man otur kan den samverkar med förstärkaren på ett olyckligt sätt så att nätdelen börjar pumpa/oscillera med varierande grad av dämpning. Steve Bench förklarar detta med ett exempel (på engelska).

http://members.aol.com/sbench101/TubeMisc/fb_faq7.txt

Men låt inte detta hindra dig du känner att experimentlustan faller på. Lödrök är inte särskilt nyttigt men det luktar gott! :)

/D

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-02-16 13:08

Det gick så långt att det började fladdra även när jag tog upp pickupen från skivan.
Och i CD-läge började den att "prutta". Distat ljud också.

/Daniel

Ps. Det här med nätdelen tror jag mig veta hur man gör... :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-16 14:38

LTA skrev:Det gick så långt att det började fladdra även när jag tog upp pickupen från skivan.
Och i CD-läge började den att "prutta". Distat ljud också.

/Daniel

Aha, ny information. Låter som äkta motorboating dvs. lågfrekventa oscillationer i förstärkaren. Dessutom lindrigt dämpade. :D

LTA skrev:Ps. Det här med nätdelen tror jag mig veta hur man gör... :)

Ja man lär ju sig förhoppningsvis av misstagen. :wink:

/D

PS. Berätta gärna hur det gick med moddningen: vad du gjort och resultat.

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2007-03-17 16:26

Äsch!! Har byggt om hela slutsteget med ny layout men det sprakar och låter förfärligt i höger kanal.
Nu testade jag med att skifta vä/hö uttrafo och då blev skrapet och knastret i vänster kanal. Slutsatsen måste väl vara att det är vajsing på uttrafon?
Läste nånstans att motorboating kan orsakas av utgångstransformatorn. Fast det här är värre: Låter som om man hade en raspig volympott.

/Daniel

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-17 17:36

LTA skrev:Äsch!! Har byggt om hela slutsteget med ny layout men det sprakar och låter förfärligt i höger kanal.
Nu testade jag med att skifta vä/hö uttrafo och då blev skrapet och knastret i vänster kanal. Slutsatsen måste väl vara att det är vajsing på uttrafon?
Läste nånstans att motorboating kan orsakas av utgångstransformatorn. Fast det här är värre: Låter som om man hade en raspig volympott.

/Daniel

Jättekul med en uppdatering! Vilken energi! Fast trist att det fortfarande trilskas för dig. Om utgångstransformatorerna är av samma slag är det nog kanske bäst att mäta upp dem så att det inte rör sig om en intern kortslutning. Har tyvärr inget bra förslag på vad det annars kan vara. Se om du kan fånga signaturen Flints uppmärksamhet: han verkar ha bred praktisk erfarenhet av att meka rörhäckar av det slag du beskriver (enpetare).

/Drutten

Återgå till DIY-forum