Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Det är inte optimalt med metalldome i WG oftast eftersom de är så styva kommer vågfronten att studsa hejvilt i "struten" En mjuk dome kommer få en flatare vågutbredning som passar i alla WG.
En WG för metalldome måste vara extremt flak vilket gör det svårt att anpassa mot midbasen om man inte har väldigt låg delning (c-c avståndet blir stort)
Kaffekoppen skrev:Jag har bara teoretiska modeller som backup för mitt påstående.
Naqref™ skrev:Aludomar brukar generera rätt runda vågfronter vilket kräver en rimligt stor vinkel i början på WGn.
Softdomar brukar generera plattare vågfronter vilket gör att de kan ha mindre vinkel.
Precis, det är det som gör att WG med metalldomar kan bli rätt stora vilket kräver låg delning om man vill ha ett bra förhållande mellan våglängden vid delningsfrekvensen och elementens c-c avstånd.Naqref™ skrev:Om huruvida aludomar eller tygdomar passar i en WG bestäms delvis av om den vågfront de genererar är anpassad till WGns geometrier.
Aludomar brukar generera rätt runda vågfronter vilket kräver en rimligt stor vinkel i början på WGn.
Softdomar brukar generera plattare vågfronter vilket gör att de kan ha mindre vinkel.
hmm... måste ha missat det här. Skulle vara intressant ha veta vilka teoretiska modeller han stödjer sig på och hur han motiverar det.dd5348 skrev:Paa skrev följande tidigare i trådan
En waveguide matas bäst av en dome som rör någorlunda i fas över hela ytan, det diskvalificerar enligt min mening mjukdomar om man nu väljer en vaweguide till detta bygge.
Vem skall man tro på, tro på, tro på när..
Det handlar inte om djup utan om yta på baffeln som WG tar upp. Djupet används för att centrera elementens akustiska centrum. Själva trattutformningen måste alltså vara flackare med en metalldome. En tygdome klarar sig med brantare början eftersom vågutbredningen inte kommer påverkas av WG´s början på samma sätt som om domen vore av metall.dd5348 skrev:Om vi överätter detta till djup på WG (eller tänker jag fel nu) vilken kräver en djupare WG?
Kaffekoppen skrev:
En flackare start på WG leder till en större WG totalt sätt=större c-c avstånd mellan elementen ---> krav på lägre delning=större krav på diskanten=oftast dyrare element...
Kaffekoppen skrev:hmm... måste ha missat det här. Skulle vara intressant ha veta vilka teoretiska modeller han stödjer sig på och hur han motiverar det.dd5348 skrev:Paa skrev följande tidigare i trådan
En waveguide matas bäst av en dome som rör någorlunda i fas över hela ytan, det diskvalificerar enligt min mening mjukdomar om man nu väljer en vaweguide till detta bygge.
Vem skall man tro på, tro på, tro på när..
Kraniet skrev:
så var det jag menade tidigare. tycker det blir en mycket snyggare högtalare. dock blir ju wg rätt mycket mer avancerad..
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:
så var det jag menade tidigare. tycker det blir en mycket snyggare högtalare. dock blir ju wg rätt mycket mer avancerad..
Bilden är borttagen tydligen.
Exakt kopia av ett system jag byggde med Vifa P17WJ 6,5", D27TG45 1" och Peerless 831827 10" bas. Ja, utan WG och nu i lite mindre behändigare skala.Kraniet skrev:
Kaffekoppen skrev:Hur bråttom har ni?![]()
Det är ju bara nån dag sedan Skrutten skrev att han skall mäta...
Tålamod är en dygd
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 244 gäster