Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Funktion. En gegga innehållande kolfiber som coatas på pappkonen för att ge ökad styvhet.
/Peter
knegolf skrev:finns det någon bra anledning till att högtalarelement har en "knagglig" yta som t.ex. Scan-Speak 18W/8535-00 www.hifikit.se ?
Är det funktion eller design?
knegolf skrev:finns det någon bra anledning till att högtalarelement har en "knagglig" yta som t.ex. Scan-Speak 18W/8535-00 www.hifikit.se ?
Är det funktion eller design?
Jocke skrev:Jag kan ju förstå det ur den aspekten att massan av luften som "står" i konen brukar adderas konvikten. (Det skulle väl i så fall innebära att utstrålningen börjar i ett plan jäms med baffeln?)
Jocke skrev:Vi har ju sett en rad tillverkare av element som har hävdat att just deras utformning av konen vad gäller geometri och struktur skulle vara vida överlägsen alla andra! Det skulle alltså inte spela någon roll?
/Jocke
Dahlqvist skrev:Det beror på tillverkningssättet. När man tillverkar koner i fibermaterial, t.ex. "papper" så slammar man konen på samma sätt som när man gör handgjort papper. Man tar alltså en gegga av fibrer och lägger på en form och så får vätskan rinna av. Om man slammar framifrån (i "tratten") blir ytan skrovlig. Om man slammar bakifrån (utanpå "tratten") blir ytan jämn.
/D
Dahlqvist skrev:Det beror på tillverkningssättet. När man tillverkar koner i fibermaterial, t.ex. "papper" så slammar man konen på samma sätt som när man gör handgjort papper. Man tar alltså en gegga av fibrer och lägger på en form och så får vätskan rinna av. Om man slammar framifrån (i "tratten") blir ytan skrovlig. Om man slammar bakifrån (utanpå "tratten") blir ytan jämn.
/D
Jocke skrev:Det här är ju intressant! Styvhet och inre dämpning har vi ju diskuterat ett antal gånger och det finns mängder med synpunkter på koner i metall, pp, papper osv.
Yta och struktur har väl inte ägnats någon större uppmärksamhet här? Vad skulle fördelen vara med att slamma "i tratten" och få en skrovlig yta? Kan man höra eller mäta skillnad på koner som är slammade framifrån eller bakifrån?
/Jocke
rikkitikkitavi skrev:Det har jag ingen aning om, men jag antar att ScanSpeak har testat... och har goda skäl till att "slamma" på framsidan eftersom det i mitt tycke ser för jäv-t ut![]()
(låter dock bra)
/Rickard
Lust skrev:Du får alltid en tvåsidighet i materialet som du avvattnar p g a att själva fibermattan fungerar som ett filter.
Det blir alltså tätare och tätare ju mer fibermattan avvattnas. Har man då mycket små fibrer med i spelet blir "filtret" tätare än om man enbart använder sig av grövre fibrer.
Är högst tveksam till att det spelar någon roll om "översidan" sitter inåt eller utåt på membranet.
Dahlqvist skrev:rikkitikkitavi skrev:Det har jag ingen aning om, men jag antar att ScanSpeak har testat... och har goda skäl till att "slamma" på framsidan eftersom det i mitt tycke ser för jäv-t ut![]()
(låter dock bra)
/Rickard
Jag skulle vilja säga att du troligen är i minoritet vad gäller utseendet. Jag skulle tvärt om vilja säga att utseendet har varit en tillgång i kraft av sitt avvikande utseende. En USP (unique selling point) som ser lite sexigt utilitaristisk ut.
/D
Dahlqvist skrev:rikkitikkitavi skrev:Det har jag ingen aning om, men jag antar att ScanSpeak har testat... och har goda skäl till att "slamma" på framsidan eftersom det i mitt tycke ser för jäv-t ut![]()
(låter dock bra)
/Rickard
Jag skulle vilja säga att du troligen är i minoritet vad gäller utseendet. Jag skulle tvärt om vilja säga att utseendet har varit en tillgång i kraft av sitt avvikande utseende. En USP (unique selling point) som ser lite sexigt utilitaristisk ut.
/D
Lust skrev:Jocke skrev:Det här är ju intressant! Styvhet och inre dämpning har vi ju diskuterat ett antal gånger och det finns mängder med synpunkter på koner i metall, pp, papper osv.
Yta och struktur har väl inte ägnats någon större uppmärksamhet här? Vad skulle fördelen vara med att slamma "i tratten" och få en skrovlig yta? Kan man höra eller mäta skillnad på koner som är slammade framifrån eller bakifrån?
/Jocke
Du får alltid en tvåsidighet i materialet som du avvattnar p g a att själva fibermattan fungerar som ett filter.
Det blir alltså tätare och tätare ju mer fibermattan avvattnas. Har man då mycket små fibrer med i spelet blir "filtret" tätare än om man enbart använder sig av grövre fibrer.
Är högst tveksam till att det spelar någon roll om "översidan" sitter inåt eller utåt på membranet.
Jocke skrev:Lust skrev:Jocke skrev:Det här är ju intressant! Styvhet och inre dämpning har vi ju diskuterat ett antal gånger och det finns mängder med synpunkter på koner i metall, pp, papper osv.
/Jocke
Du får alltid en tvåsidighet i materialet som du avvattnar p g a att själva fibermattan fungerar som ett filter.
Makes sense!
Fattar jag rätt att vad du säger är att konen blir tätare (och sannolikt även styvare) på den sidan som ligger mot filtret? För 8545 tex innebär det ju att "framsidan" blir porösare. Sedan beläggs framsidan med kolfiber-gägga.
Jag har fått lära mig att bäst inre dämpning erhålls om ett poröst material läggs mellan två styva material. Simsalabim! Har hört att tex IÖ gör så här i vissa av sina lådor, så det är nog bra!
/Jocke
Jocke skrev:Makes sense!
Fattar jag rätt att vad du säger är att konen blir tätare (och sannolikt även styvare) på den sidan som ligger mot filtret? För 8545 tex innebär det ju att "framsidan" blir porösare. Sedan beläggs framsidan med kolfiber-gägga.
Jag har fått lära mig att bäst inre dämpning erhålls om ett poröst material läggs mellan två styva material. Simsalabim! Har hört att tex IÖ gör så här i vissa av sina lådor, så det är nog bra!
/Jocke
Jocke skrev:Att den porösa ytan beläggs med ett förstyvande skikt i stället för den redan styva! Borde ju leda till bättre egenskaper.
/Jocke
bassman skrev:Styvhet, tålighet, självklart! Men har aerodynamiken någon som helst inverkan? En slät golfboll/gropig. Vilken går längst eller lättast.. Det vet väl dom flesta!
Förmodligen en helt ovidkommande aspekt när det gäller högtalarelement eller?
/robban
phloam skrev:Vilka olika modifikationer av konen (pappret) finns det egentligen, och vad har de för betydelse för ljudet..? Om man tänker att man gjorde en befintlig kon t.ex. styvare, gav den högre massa..?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster