Vad är/hur uppkommer "vintagefärgning"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BACH

Vad är/hur uppkommer "vintagefärgning"?

Inläggav BACH » 2007-02-18 09:41

Alltså det som gör att gamla inspelningar låter på ett särskilt sätt, vad beror det på egentligen?

Det är förstås flera fenomen som kan vara inblandade, det förstår jag, men vilka?

En rörbestyckad apparat till exempel, vad gör den med signalen?

Vad händer när man spelar in på analogband?

Vh :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-18 11:22

Ge oss ett exempel, så vi får lättare att förstå vad du menar.

Som första spekulationsansats skulle jag föreslå akustiska förhållanden i inspelningslokalen. Rörelektronik tillför litet distorsion, band (ibland) litet bandbrus, men i övrigt så har det inte hänt så förfärligt mycket. Medvetna effekter undantagna, givetvis.

Men allt beror på vilken tidsepok vi pratar om!
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Re: Vad är/hur uppkommer "vintagefärgning"?

Inläggav Nefilim » 2007-02-18 11:40

BACH skrev:Alltså det som gör att gamla inspelningar låter på ett särskilt sätt, vad beror det på egentligen?

Hur menar du? Särskilt på vilket sätt? Lyssnar man på stenkakor så låter det på ett särskilt sätt, men historiskt, tisdmässigt bakåt i tiden? :?

Handlar det inte om en form av distortion när det gäller rör, en dist som tilltalar oss människor?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-18 12:40

perstromgren skrev:Ge oss ett exempel, så vi får lättare att förstå vad du menar.

Ja, jag skall försöka, helst skulle jag väl behöva spela något för att demonstrera vad jag menar... :roll:

Som första spekulationsansats skulle jag föreslå akustiska förhållanden i inspelningslokalen. Rörelektronik tillför litet distorsion, band (ibland) litet bandbrus, men i övrigt så har det inte hänt så förfärligt mycket. Medvetna effekter undantagna, givetvis.

Inte hänt så mycket... :o ?

Okay, det beror förstås på vad man menar med "förfärligt mycket", men du menar väl inte att du upplever att en inspelning från 50 eller 60-talet låter likadant som en modern inspelning? :wink:

Nåja, jag menar absolut inte bandbrus i alla fall, det är det minst väsentliga i sammanhanget, även om det förstås hörs.

Inspelningslokalen, nja, kanske ibland, men det är nog inte riktigt det heller jag menar, visserligen spelade man väl oftare in "alla på en gång" på den tiden, men jag är tveksam till att det skulle ha så mycket att göra med det jag tänker på, även om det förstås också sätter sin prägel på inspelningen.

Användarvisningsbild
BACH

Re: Vad är/hur uppkommer "vintagefärgning"?

Inläggav BACH » 2007-02-18 12:50

Nefilim skrev:
BACH skrev:Alltså det som gör att gamla inspelningar låter på ett särskilt sätt, vad beror det på egentligen?

Hur menar du? Särskilt på vilket sätt? Lyssnar man på stenkakor så låter det på ett särskilt sätt, men historiskt, tisdmässigt bakåt i tiden? :?

Nja, alltså, jag menar inte stenkakor just, de låter väl ungefär som LP, fast sämre. :wink:

Stenkakorna är ju bara ett (ganska dåligt) distributionsavspelningsmedium, jag tänker snarare på masterbandet, eller en CD från masterbandet, fast givetvis inte remastrad, för då är ju inspelningen inte längre densamma, då är den förstörd. :cry:

Handlar det inte om en form av distortion när det gäller rör, en dist som tilltalar oss människor?

Jo, jag tror det, (att den kan vara tilltalande alltså) men vad är det för typ av distorsion, hur uppkommer den osv.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-18 13:37

perstromgren skrev:Ge oss ett exempel, så vi får lättare att förstå vad du menar.

Okay, här kommer ett. :)

Jag kan nog hitta många men jag försöker ta ett exempel som jag tror att så många som möjligt har hört, eller helst har ett exemplar av.

Elvis Presley, Can't Help Falling In Love.

Inspelad 23 mars 1961, Radio Recorders Hollywood.

Jag har en RCA-CD från 1984, som jag köpte på rekommendation av Pekka Johansson, antagligen den första CD-utgåvan.

Har du/ni den eller kommer ihåg hur den låter? :)

De olika spåren på denna CD låter ibland rätt olika kan jag tillägga! :o

Tidsmässigt så skiljer det inte så mycket på inspelningarna, men de är gjorda på olika ställen och antagligen med olika utrustning och olika producenter/ljudtekniker, eller helt enkelt avsiktligt gjorda för att låta olika.

Edit: Det var alltså namnet på låten jag angav, CDn heter:
THE COLLECTION VOLUME THREE

Senast redigerad av BACH 2007-02-18 15:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-18 13:52

Jag misstänker att låten jag nämnde utgående från inspelningsplatsen kan vara inspelad med en sådan här:

Bild

RCA 77-DX (bandmikrofon)

Fast säker är jag absolut inte! 8)

En väldigt snygg mikrofon är det i alla fall tycker jag! :P

Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-18 18:52

Ljudet på en inspelning avgörs först och främst av hur skaparen vill att den ska låta samt vilken lokal/utrustning/erfarenhet som är tillgänglig för att nå dit.

Vill du spela in något och få det att låta "vintage" eller vad är syftet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-18 20:40

Det behöver inte låta speciellt "vintage" om äldre inspelningar alls. Inspelningar av akustisk musik var redan på 50-talet i dagens klass. Det fanns en period när mångkanalhysterin nästan tog död på den klassiska musiken. Bandspelare och mikrofoner var redan för 50 år sedan välutvecklade. Neumann M50 är det ruggiga priser på...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-18 22:31

Distar rör ? Nog dåliga eller föråldrade konstruktioner du pratar om.
http://www.neumann.com/?lang=en&id=curr ... escription

Alla vet väl hur kallt och rått transistorer låter, måste vara dåliga konstruktioner där också. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-02-18 23:30

BACH skrev:Inte hänt så mycket... :o ?

Okay, det beror förstås på vad man menar med "förfärligt mycket", men du menar väl inte att du upplever att en inspelning från 50 eller 60-talet låter likadant som en modern inspelning? :wink:

Visst finns det inspelningar från 50- och 60-talet som låter mycket bra och visst finns det moderna inspelningar som låter mycket bra. Skillnaderna mellan dessa är ganska liten. Litet bandbrus möjligen...

Ett exempel (ur högen) på inspelningar från just 50- och 60-talet är en DECCA-cd jag har med sånger av Britten (framförda av Peter Pears). Sångerna är inspelade under 1959 och 1963 och utgiven på CD 1986. Den låter hur bra och fräscht som helst tycker jag.

Hälsn. Michael

Återgå till Generellt om hifi