Blanda dipoler och direktstrålare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51

Blanda dipoler och direktstrålare.

Inläggav oa51 » 2007-02-13 20:39

Hej! Jag har i TV- rummet en liten andra- anläggning bestående av Denon 2105 och Boston microsystem med sub. Spelar mkt bra, men jag vill förbättra surroundljudet. Soffan står mot bakväggen. Har i nuläget 4 st Boston vrs micro (dipoler) Funderar på att bygga antingen någon EPS- W liknande högtalare alternativt komplettera med ett par Ino a1, sammanlagt 6 st.
Så här ser det ut idag:

_______________________ < bakre vägg
----- BS -------- BS -----
SR -- här sitter man-- SL

------ FR___center___FL
________bildkälla_________ < främre vägg

Frågor:
1. Kan man blanda direktstrålande och dipoler eller bör jag köpa 6 nya högtalare......
2. Om ja på ovanstående - var ska de olika typerna av högtalare lämpligen placeras?

mvh Peter

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-19 00:59

Mina rekommendationer är att använda samma högtalare som samtliga surroundhögtalare.
Dessutom anser jag att frontar+center skall vara matchade (eller köra virtuell center).
Däremot så är matchning mellan frontar mot surrounder inte alls kritisk.

Dipoler brukar fungera ypperligt som surrounder, så jag skulle nog fundera på om det går att använda dina nuvarande högtalare som surrounder och skaffa ett par trevliga direktstrålande frontar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-19 11:12

Blandar vi inte ihop det med bipolära högtalare? De båda sidorna av högtalarna spelar väl inte i motfas till varann?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Teknikforum