Från ministereo till vad??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mazzej

Från ministereo till vad??

Inläggav mazzej » 2007-02-17 10:03

Tjena..
Dett är mitt första inlägg på detta goa forum!! Nu är det så att jag har en budget på endast 3000 kr eftersom jag är student :( Så ni ska hjälpa mig att göra det bästa av situationen :)

Jag lyssnar mest på techno.. Men mycket vanlig rix fm musik också. För tillfället har jag bara en ministereo. Det dåliga ljudet gör att man knappt vill fortsätta lyssna.. När jag är hos en kompis så är det hur kul som hällst att lyssna på musik för han har bättre grejor..

Jag är totalt nybörjare här så därfär frågar jag er.. Jag vill ha ett par välljudande högtalare med bra kraft i basen som man känner i hjärtat :D Dock ska även det övriga ljudet också vara bra..

Skivspelare har jag redan så det enda jag behöver är väl förstärkare och högtalare.. eller??

Begagnat kanske är en bra ide! eller??

Haha det känns lite dumt när man inte fattar något :roll: men men hoppas ni kan hjälpa mig iaf.

MVH Mazzej

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-17 10:56

Det jävligaste av allt är att de riktigt sjyssta begagnatklippen gör man när man är bra insatt i vad som är guldkorn, och vad som är skräp. Marantz gamla 70-tals 22xx-serie av recievers är billiga och bra. Ser ganska läckra ut också med blå tunerskala. Sonab r4000-2 och r7000 är också bra klipp.

På högtalarsidan begagnat så skall du titta på Snell, Mirsch och JBL L-serie (äldre fullregistermonitorer). Dessa kan man få nästan oförskämt billigt och låter faktiskt drägligt. JBL har dessutom möjlighet att få tag på reservdelar till också. Vill man kolla på nya högtalare så titta på Gale (hifiklubben) och Behringers 2030p.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-17 11:06

Beskriv lite mer om vad du har idag. Det kanske är så att du kan byta lite i etapper. Vilken ministereo har du?

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-17 11:42

Kaffekoppen skrev:Beskriv lite mer om vad du har idag. Det kanske är så att du kan byta lite i etapper. Vilken ministereo har du?

Jag har bara en mikrostereo typ liknande den här http://www.mp3-player.de/images/sharp_x ... silber.jpg av okänt märke.. Men den är ju så dålig så jag vill gärna ha något helt annat.. tips??

MVH Mazzej

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2007-02-17 12:29

Halloj!
Jag var i samma situation som dig för 3 år sedan fast med en budjet på 5000:-
Jag hade tur och FICK en 80-tals Yammaha anläggning av min morbro. Den var varken snygg eller jättebra men den spöade skiten ur min micro-JVC. Sedan dess har jag läst sparat och bytt upp mig del för del. Mitt tipps är att försöka hitta nån som vill sälja en anläggning för 500:- spara och försöka handla upp dig...

Det andra tipset är att försöka hitta begangnade DIY (hemsnickrade) högtalare, de brukar komma upp nån per månad på hifimagasinet som säljer sina högtalare för en bra bit under komponentpriset.

Lycka till

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-02-17 12:44

Joav skrev:Det andra tipset är att försöka hitta begangnade DIY (hemsnickrade) högtalare, de brukar komma upp nån per månad på hifimagasinet som säljer sina högtalare för en bra bit under komponentpriset.

Jag gissar på att många diy-högtalare kanske inte är så jättebra och då kan det vara lurigt att köpa för nån som inte är hemma på att konstruera högtalare själv. (för det räcker ju inte att använda bra komponenter för att få ihop en bra högtalare).

Användarvisningsbild
LeftHand

Inläggav LeftHand » 2007-02-17 12:52

-dom flesta datorproblemen beror på skit bakom tangenterna.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2007-02-17 13:28

norman skrev:
Joav skrev:Det andra tipset är att försöka hitta begangnade DIY (hemsnickrade) högtalare, de brukar komma upp nån per månad på hifimagasinet som säljer sina högtalare för en bra bit under komponentpriset.

Jag gissar på att många diy-högtalare kanske inte är så jättebra och då kan det vara lurigt att köpa för nån som inte är hemma på att konstruera högtalare själv. (för det räcker ju inte att använda bra komponenter för att få ihop en bra högtalare).

Man kan ju använda den rent subjektiva sidan av sig själv och lyssna...

Sen skadar det ju inte att göra en turne bland stadens hifihandlare och skaffa sig en uppfattnin om vad man vill ha för typ av ljud hemma

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-17 13:32

Du kan göra klipp både på Blocket (men då måste du vara snabb och inte vela) och Tradera (bra med betänketid, men se upp för sistaminuten-bud). Största problemet är väl kanske transporten men det finns ju bussgods om det inte går att hämta själv.

Så helt klart att du ska satsa på begagnat med den budgeten, mest prisvärt och roligast imho.

Jag skulle satsa på nån lite kultigt/vintage-kombination som du sen kan ha som en andra-stereo bara för skojs skull :)

En alternativ strategi vore kanske att satsa på EN bra begagnad grej för de pengarna , som du kan tänka dig att behålla, och satsa på billigt men utbytbart i övrigt. Mikrostereon kan du ju som sagt ev ha som cd-spelare tills du skaffar annat (men det dräller av billiga spelare som är bättre iaf).

Val av högtalare är väl viktigast för välljudet i detta läge vågar jag påstå :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-17 13:34

LeftHand skrev:
spräcker din budget med 195.-

Nice! Fast jag hade nog valt en mer tids/stilmässigt matchande vintagehögtalare :)

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-17 13:38

Nu har jag hittat en Marantz 2225 receiver för 1200 kr.. Är det ett bra pris?`? Hur vet jag vilka högtalare som passar mina mål? är det bara att kolla på watttalet som man gjorde när man var yngre :lol: ?? Hur många watt är den förstärkaren på isf?? Eller passar alla högtalare som ni tipsat om i tråden till den stärkaren??

HAha många frågor där.. men nu har ni nått att göra iaf.. TAck för alla svar hittils :D

MVH Mazzej

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2007-02-17 13:47

norman skrev:

Man kan ju använda den rent subjektiva sidan av sig själv och lyssna...

Sen skadar det ju inte att göra en turne bland stadens hifihandlare och skaffa sig en uppfattnin om vad man vill ha för typ av ljud hemma

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-17 13:49

Joav: Lite onödigt att göra två identiska inlägg med 19 minuters mellanrum. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2007-02-17 15:04

Mitt förslag kan hålla sig inom din budget men kanske inte träffar alla dina krav men se det som en tankelek...

Det finns ett par Heybrook HB1 på blocket.se för 700:-, googla lite och gör en bedömning av det du läser utifrån om de kan passa dig eller inte. Det är en bra högtalare men kanske inte för alla smaker.

Förstärkare, köp en beggad T-amp. Inte optimalt men kommer att funka tills du hittar ett slutsteg du gillar. ca 500:- och alla borde ha en.

Cd-spelare så, kolla efter en Arcam Alpha 7 SE, Marantz CD63se KIS eller varför inte en Technics enbitars MASH spelare från mitten av 90-talet. Den senare kan du få för kaffepengar. Ju större desto bättre, har för mig att modellnamnen börjar på SLPG-xxx. Arcam och Marantz ser man ibland, oftast lite överprissatta dock, om man frågar mig. Det är inga klenoder.

Sen vill du ha lite fler ingångar... Köp en billig förförstärkare med grammofoningång och en fast tape ut och mata t-ampen med den signalen. En 80-talstuner kan du få för ett par hundra.

Personligen tycker jag att föreslagna recievers har ett utpräglat 80-talsljud som man måste gilla för att köpa en. Högtalare nuförtiden har en tendens att ha mer information i diskanten än vad i alla fall jag gillar vilket ställer krav på cd-spelare och förstärkare. T ex så kan en åttiotalsreciever funka kanon med nya högtalare för att de låter lite "mulligare"... Mitt förslag ovan är ett försök att komma runt de enskilda delarnas sämsta egenskaper, ingen exakt vetenskap dock! Dessutom blir systemet utbyggbart, du kommer oxå ha möjligheten att lyssna på kvalitetsskillnader mellan försteg jämfört med att mata t-ampen direkt.

Lycka till!

mvh i

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-17 15:13

Man kanske först bör prova hur det låter om microapparaten med ett par "riktiga" högtalare anslutna? Bär med apparaten till en kompis som har hyggliga högtalare och lyssna hur det låter. Kanske räcker effekten att driva högtalare av litet större slag, så kan du satsa hela budgeten på högtalare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-17 15:49

perstromgren skrev:Man kanske först bör prova hur det låter om microapparaten med ett par "riktiga" högtalare anslutna? Bär med apparaten till en kompis som har hyggliga högtalare och lyssna hur det låter. Kanske räcker effekten att driva högtalare av litet större slag, så kan du satsa hela budgeten på högtalare.

Jag tänkte också den tanken :) Ett par trevliga högtalare att börja med helt enkelt till mikron - sen en förstärkare/receiver beroende på vad du får över (vänta på nåt fynd) - till sist en billig stor cd-spelare.

Vad gäller elektroniken så skulle jag satsa på något som du gillar, skönt att handha, snyggt - för dessa pengar behöver du inte direkt bekymra dig om de allra finaste nyanserna :)

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-17 16:29

Har prövat att koppla in den till farsans 100wattare och det lät sämmre än vad det gjorde med dem små.. ok alla säger ju olika förslag. Så nu är jag förvirrad :? men det ska väl vara så..

Så du menar att 80talsförstärkare låter på ett visst sätt??
Det blev lite mycket på en gång för mig haha jag är ju helt nybörjare på det här..

Ni vet inte nån bra sida där jag kan lära mig lite mer om hur ljud och högtalare och förstärkare fungerar?? . En svensk sida hällst med inte alltför många svåra ord :lol:

Ha det gött!

MVH Henke

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-17 17:01

mazzej skrev:Har prövat att koppla in den till farsans 100wattare och det lät sämre än vad det gjorde med dem små..

Oj! På vilket sätt lät det sämre? Om det är någorlunda normala högtalare och inget jättemärkligt med förstärkaren i din microstereo, så borde ljudet låta betydligt fylligare (mer bas) om inte annat.

mazzej skrev:alla säger ju olika förslag. Så nu är jag förvirrad :? men det ska väl vara så..

Anledningen är att det inte finns en enda lösning på ditt problem, utan flera lösningar.

mazzej skrev:Ni vet inte nån bra sida där jag kan lära mig lite mer om hur ljud och högtalare och förstärkare fungerar?

Jag vet tyvärr ingen, men tycker inte du behöver kunna så mycket. Så länge det inte är tal om finlir duger säkert en gammal 80-talsreceiver (=förstärkare med inbyggd radio) plus ett par någorlunda stora högtalare för det du vill göra.
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-17 18:36

Här får du en del för 359 euro.

Eller plocka ihop en egen anl. av Canton LE 130 (196 euro) & Panasonic SA-HE 75 EG (169 euro)...
Senast redigerad av Hetsporren 2007-02-17 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-17 18:41

mazzej skrev:Nu har jag hittat en Marantz 2225 receiver för 1200 kr.. Är det ett bra pris?`? Hur vet jag vilka högtalare som passar mina mål? är det bara att kolla på watttalet som man gjorde när man var yngre :lol: ?? Hur många watt är den förstärkaren på isf?? Eller passar alla högtalare som ni tipsat om i tråden till den stärkaren??

HAha många frågor där.. men nu har ni nått att göra iaf.. TAck för alla svar hittils :D

MVH Mazzej

Gamla Marantz ju samlarobjekt men det gäller mera de exklusiva modellerna från 60- och första halvan av 70-talet. 1200 kr för en 2225 tycker jag är ett överpris på en 30 år gammal receiver.... För det priset borde alla elektrolytkondensatorer vara utbytta men det brukar inte vara fallet. Hade själv en 2245 en gång i tiden. Verkar ha blivit lite kult kring de där Marantz-receivrarna på detta forum. Så märkvärdiga är/var det väl inte? Den Yamaha-receiver som ersatte min Marantz, hade en bättre radiodel.

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-17 21:53

Nu har jag kanske gjort bort mig :D Men jag har läst väldigt mycket om de här: T-Amp förstärkarna.. Och många verkar ju vara väldigt nöjda 8O De flesta har slängt sin gammla förstärkare även fast det var fina grejor.. Jag körde på en sån nu iaf :) Tycker ni det var bra gjort?? Den kostade ju bara 598kr.. Det enda jag behöver nu är par grymma högtalare som passar den.. Har ni några bra förslag??

MVH ´Mazzej

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-17 22:27

Kanske ett par begagnade Audio Pro Qube? Av nån underlig anledning gillar jag designen på högtalaren. :roll:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=21162
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-17 22:49

-distortion- skrev:Kanske ett par begagnade Audio Pro Qube? Av nån underlig anledning gillar jag designen på högtalaren. :roll:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=21162

Haha Aa de var coola.. Men är de optimala till t-amp;en??? Eller finns det några ännu bättre?? Vill ju ha med mycket tryck i basen när jag lyssnar på techno. så att hjärtat hoppar..

MVH Mazzej

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-02-18 08:14

Har stativ-versionen av dessa och dom låter ivarjefall riktigt bra så jag är ganska säker på att dessa låter riktigt bra också (för priset) :)
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1515

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-18 09:51

mazzej skrev:Men är de optimala till t-amp;en???
..
Vill ju ha med mycket tryck i basen när jag lyssnar på techno. så att hjärtat hoppar..

Ska du få tryck med en T-amp så lär du nog köpa nåt stooort och lättdrivet. Små högtalare behöver nästan alltid mer effekt än stora för att spela lika högt. Hur det än är så får du nog mer kick med vilken annan förstärkare som helst, förvänta dej inget kraftverk. :)

Tillägg: Dynavoicarna har hög känslighet, och verkar låta helt OK, framförallt till priset.

Kolla till exempel här. Då kan du få mer hopp i hjärttrakten än med t-ampen.
Tub - nu på burk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-18 18:06

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-18 18:22

Men det är ju de supertrögdrivna från tidigt 80-tal. Krävde kraftverk på sin tid!

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-18 20:15

Ok aja men är t-ampen nått bättre min ministereo?? Så det är någon Dynavoice stor sådan som jag ska satsa på?? :roll:

MVH Mazzej

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-18 21:50

T-ampen kommer man inte långt med, imo. Sonab, marantz eller yamaha reciever är mitt råd. Dynavoice-lådorna verkar vara mkt för stålarna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-19 06:12

Varför inte köpa nåt Sånt här för 2500:- eller kanske detta för ynka 1000:-??

Eller allt detta för 2500:-!?

Edit: En till - Stora Jamo +Yamaha finns ju hur mycket som helst....

Så har du 500:- kvar i budget för frakt. Säkerligen ett antal gånger fetare än det du hade och oförskämt billigt. Men det är väl redan sålt kanske....
(Prologue-högtalare lär vara bra, Sonab inte vidare "hifi" men troligen mer basdunk :) ) Är så man blir sugen själv.... fina förstärkare/spelare för småpengar.

Har du alltså redan köpt en T-amp...? Den skulle du ju kanske kunna ha till ett par bra högtalare som passar både som dator- och musikhögtalare... (vete fasen vad som skulle passa T-amp) plus en portabel cd och/eller mp3... för den trångbodde studenten som sitter mycket vid datorn :)

Nästa

Återgå till Köpråd