Det kanske inte spelar så stor roll vilken man väljer i de lägre prisklasserna, vad vet jag...
Vh
Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Finns en annan tråd i ämnet.
Piotr skrev:En variant är att använda ditt ljudkort. Du måste då först låna en DMM och kalibrera kortet. Sen måste du använda en prob eller en attenuator om du ska mäta högre spänningar än vad ljudkortet tar på ingången.
Borde finnas gratisprogram för detta på nätet. Kommer inte på nåt på rak arm dock. Då har du voltmätare, oscilloscope samt möjlighet till att mäta distortion mm.
/Peter
perstromgren skrev:
I den branschen får man bättre noggrannhet, robusthet och fler funktioner ju dyrare man köper. Elfa-donet ger dig till exempel bättre noggrannhet och möjlighet till dB-mätning (vilken kan var praktiskt, men inte nödvändigt).
Jag har själv en multimeter av den typ du länkar till hos K&Co, och för mitt bruk duger den fint, men jag mäter oftast enkla saker. Ska du bygga något själv så borde det inte vara så svårt att räkna ut vilken felmarginal du klarar, och köpa multimeter därefter.
Mätinstrument håller ofta en livstid, så det kanske kan vara idé att inte snåla, men det kan bara du avgöra...
BACH skrev:Piotr skrev:En variant är att använda ditt ljudkort. Du måste då först låna en DMM och kalibrera kortet. Sen måste du använda en prob eller en attenuator om du ska mäta högre spänningar än vad ljudkortet tar på ingången.
Borde finnas gratisprogram för detta på nätet. Kommer inte på nåt på rak arm dock. Då har du voltmätare, oscilloscope samt möjlighet till att mäta distortion mm.
/Peter
Men tänk om jag klantar mig, förstärkaren jag tänkte bygga använder 245 V om jag inte missminner mig, jag vill helst inte grilla min dator.![]()
celef skrev:hur viktigt är det att mäta "true rms"?
celef skrev:yes sir, ren sinus!
kanske vid 100 och 1000 hz kan vara lämpligt?
måste den då oxå kunna mäta frekvens?
BACH skrev:Den här alltså:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9810.htm
Jo, den är väl säkert bra, men på vilket sätt är den signifikant bättre än den här då?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,12600000
BACH skrev:Har den bättre precision, jag såg inte det, men jag kanske inte kollade tillräckligt noggrant ().
Nåja, ELFA-mätaren verkar bra iofs, men är inte 2000 μA max, för lite?
Vh
celef skrev:"Strömmätning kan du givetvis göra ändå, genom att mäta spänningen över en känd resistans. Jag har mycket sällan mätt strömmen genom att köra den igenom en multimeter."
då kan jag alltså med enbart två voltmätningar räkna ut strömmen och därefter ingångsimpedansen på en apparat?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster