group delay

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-18 00:42

DrJukiba,

Ett troll är inte en person som säger emot. Ett troll är någon som bara försöker provocera och inte alls är intresserad av att bidra till att föra diskussionen vidare. Jag garanterar att det inte finns några institutioner som rekryterar troll som katalysatorer och idégivare.

Det vore mig totalt främmande att på något som helst sätt främja elitism. Faktum är att jag motsätter mig detta i alla sammanhang, något som jag hoppas att mina hundratals inlägg här på forumet återspeglar. Först efter några dussin, i ett flertal trådar förekommande, totalt substanslösa, störande och insinuanta inlägg från en av forumets medlemmar har jag försökt att styra tillbaka en tråd till sakfrågan. Någon måtta får det vara.

Det är också ganska tråkigt att trollet i och med denna diskussion har nått sitt mål.

Användarvisningsbild
DrJukiba

Inläggav DrJukiba » 2004-03-18 01:30

Utmärkt Isidor!
Då torde vi vara överens i denna fråga och alla eventuella missförstånd bör i.o.m. ditt förtydligande vara uppklarade.
Det bör i sammanhanget påpekas att din definition av " the trolls"; -ren och skär sabotör som endast säger nej-( om jag tolkade dig korrekt), inte är den enda och att begreppet ofta används i en vidare betydelse, vilken var den jag avsåg.

Vänligen återgå till diskussionen om group delay, då den ej bör avslutas p.g.a. denna diversionsmanöver från underjorden.

DJ

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-18 10:22

patrikf skrev:Dahlqvist ang trollet, Marie:

Bara ett förtydligande. Mitt inlägg handlade om "troll" i allmänhet. Citerandet av Maria A tjänade bara som lämpligt avstamp för inlägget. Min uppfattning om enskilda personers kompetens eller uppsåt har jag personligen inte för avsikt att vädra på forumet eftersom jag inte känner särskilt många personer IRL och därför inte kan bilda mig en rimlig uppfattning om vare sig deras kompetens eller andra självförmögenheter. Poängen är att det bästa sättet att behandla potentiella "troll" är inte att uttala sig nedsättande om deras eventuella mentala status. De två vägar som istället verkar vara framkomliga är att fortsätta argumentera (om man tror det tjänar någonting till) eller att helt enkelt låta bli. Jag tror det var det som var budskapet i Isidors uppmaning.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-18 11:55

OK, tillbaka till ämnet.

För att undvika missuppfattningar vill jag klargöra att element som är monterade med en ganska stor separation i djupled knappast är något problem vad gäller gruppfördröjning/fasgång eftersom hörseln är så pass okänslig här. Däremot bör man i alla fall undvika överdrivna avstånd för lite högre frekvenser där spridningsegenskaperna annars blir väldigt märkliga med massor av tråkiga lober om man använder någorlunda normalbranta delningsfilter som ger ett ganska stort överlapp mellan elementen. Problem av denna typ är vanligen klart hörbara i normala lyssningsrum.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-18 12:44

Isidor skrev:OK, tillbaka till ämnet.

För att undvika missuppfattningar vill jag klargöra att element som är monterade med en ganska stor separation i djupled knappast är något problem vad gäller gruppfördröjning/fasgång eftersom hörseln är så pass okänslig här. Däremot bör man i alla fall undvika överdrivna avstånd för lite högre frekvenser där spridningsegenskaperna annars blir väldigt märkliga med massor av tråkiga lober om man använder någorlunda normalbranta delningsfilter som ger ett ganska stort överlapp mellan elementen. Problem av denna typ är vanligen klart hörbara i normala lyssningsrum.

Skulle man kunna formulera det så att elementens placering i djupled är en fråga om spridningsegenskaper hos högtalaren, och inte att "ljudet från elementen skall nå örat samtidigt"? Eller är det för kategoriskt?

Undrar,

Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-18 12:58

Visst kan man göra det (inom rimliga gränser förstås, fördröjningen i sig blir ju naturligtvis hörbar om man t.ex. monterar diskantelementet 1 m framför bas/mellanelementet).

På en normal baffel med normala element blir dock avståndet i djupled oftast närmast försumbart jämfört med avståndet i höjdled, varför man inte behöver gräva ned sig alltför mycket ens i spridningspåverkan från djupledsseparationen.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-03-21 04:46

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-03-21 07:47

CHC:
Japp håller med eller om man har högtalare med en diskant stapel typ McIntosh XRT22 så vet man att placeringen är viktig.
Kan ju vara så att troll har praktiska erfarenheter som kanske inte alltid går att simulera fram, och oavsett vad som skall bevisas eller inte så finns det alltid olika falanger som publicerat något motsägande.
Men praktiska erfarenheter bör värderas väldigt väldigt högt, teoretiska kunskaper är automatiskt inte finare.
Jag har själv kallats in som troll/katalysator då våra ingenjörer har sättat fast i sina formler och teoretiska tänkande för att lösa praktiska problem. Min bransch kräver samarbete mellan dom och läkare och jag kan lova att det ofta är omöjligt att konversera dom emellan eftersom deras inlärda kunskaper inte får ifrågasättas. Känner igen mycket i diskussionerna här ibland då det uttrycks saker som "jag vet att det inte är så för att det inte är så". En mycket trist attityd då vi skall komma ihåg att teoretisk utbildningen inte med automatik gör att man blir en bättre musiklyssnare eftersom det även kommer med något så "trist" som omätbara känslor i hela upplevelsen också. Högre utbildning är inte samma som mer känslosam och ödmjuk heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-21 11:57

Harryup skrev:Men praktiska erfarenheter bör värderas väldigt väldigt högt, teoretiska kunskaper är automatiskt inte finare.

Instämmer. De är ofta två olika likvärdiga infallsvinklar. Själv hör jag nog till skaran tekniker, men ju äldre jag blir desto mer inser jag att praktisk erfarenhet inte ska förkastas bara för att man inte förstår den. Som exempel brukar jag ta en av våra nyligen pensionerade forskare som såg fram emot att äntligen få applicera alla sina akustiska kunskaper i ett orgelbygge. Han såg nog stora möjligheter att förbättra den klassiska byggtekniken en del. Ju längre han höll på desto mer konvergerade byggandet mot det man brukar göra. Nu tycker han nog knappast att det varit förgäves ändå, för jag tror han har lärt sig en hel del under resans gång, vilket gör honom till en sann forskare.
Jag anstränger mig numera att inte förkasta saker jag inte förstår, utan att låta dem vara just oförstådda tills jag hittat en rimlig förklaring. I mån av tid försöker jag experimentera för att förstå. Sen är det ju så att det finns saker som jag förstår, men andra inte förstår och ändå har åsikter om, och då är det ju en annan sak... ;)
Slut från filosofihörnan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-03-21 14:11

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-21 14:29

Och CHC,

hur skiljer du de fakto fasavikelse per se och lobförändringar åt när du flyttar en källa fram och tillbaka? Förändringar i spridning är högsta grad hörbart! Så hur vill du skilja effekterna åt?

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-21 14:35

Frågan är om ni snackar om samma sak nu? Om man har två identiska ljudkällor och flyttar dem så att avståndet inte är detsamma till dem så får man påverkan av ljudet. Det är ju kännt sedan läääänge.

Tar man två ljudkällor som inte spelar samma frekvenser (d v s som är utrustade med olika filter som gör att de vid två punkter integrerar snyggt) och flyttar dessa utan att se till att man justerar filtret så att fasintegrationen blir bra så bör man oxå får en ljudmässig skillnad.

Men det isodor säger är väl att om man gör så samtidigt som man ändrar filtret så att det anpassat till denna nya situation (d v s så att fasen inte påverkar frekvensgången och att looben inte flyttas) så blir hörbarheten låg? Eller har JAG misstolkat det hela?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-21 15:19

Naqref skrev:Men det isodor säger är väl att om man gör så samtidigt som man ändrar filtret så att det anpassat till denna nya situation (d v s så att fasen inte påverkar frekvensgången och att looben inte flyttas) så blir hörbarheten låg? Eller har JAG misstolkat det hela?

Isåfall är vi två. Hursomhelst en bra uppräkning av alternativa tolkningar (eller skall vi säga feltolkningar?) :)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-21 16:27

hejsan.
isidor har ju gått med på att det inte är så bra med utspridda element.han e bara lite envis med sina favvofraser och har det väl lite svårt med verkligheten- att man kan välja att läsa det man vill och sen bestämma sej för att det är jättesant. men som kloka svante säger så hajar till slut dom flesta att det inte är så enkelt.eller som harry som oxå vet att det finns en helhet där alla isidorer bara är paranteser.
puss på er alla från ert favvotroll! Nu börjar ni ju tänka mycket ballare och diskutera på riktigt å inte bara säga förlåt å gå hem när nån besservisser säger stopp.
För om man inte kan höra skillnad på trasiga och justa signaler så är det lika bra att strunta i hifi grejen och va glad åt en gammal mp3spelare.

Marie

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-21 16:46

Skulle det inte vara bättre om dom som vill förkasta isidors erfarenheter och teorier som felaktiga läser på lite så de iaf får en aning om vad han menar?

Ursäkta om jag är lite lättretad men det är ju söndag och igår fick jag ingen puss innan jag somnade med laptopen jag ännu inte har... :wink:

edit: hmm kanske är lite gnällig... tycker bara det är tråkigt om man skrämmer bort dem som kan mycket genom att det ofta blir en massa diskussioner som egentligen inte handlar om sakfrågan. Det beror kanske på att det är lite för lätt att skriva på forumet utan att man läst frågorna och svaren tidigare i tråden ordentligt => onödiga missuppfattningar.
Senast redigerad av norman 2004-03-21 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-21 16:52

Harryup,

Det är en avsevärd skillnad mellan ett verkligt troll som endast ägnar sig åt att säga nej och att provocera och exempelvis CHC som anför relevanta skäl till varför han anser att jag har fel.

Känner igen mycket i diskussionerna här ibland då det uttrycks saker som "jag vet att det inte är så för att det inte är så". En mycket trist attityd då vi skall komma ihåg att teoretisk utbildningen inte med automatik gör att man blir en bättre musiklyssnare eftersom det även kommer med något så "trist" som omätbara känslor i hela upplevelsen också. Högre utbildning är inte samma som mer känslosam och ödmjuk heller.

Detta är i det här fallet direkt felaktigt då jag i olika trådar a) direkt pekat på ett stort antal vetenskapliga rapporter angående hörselns mycket låga känslighet för gruppfördröjning/fasavvikelser, b) bidragit med testsignaler för att var och en skall kunna dra sina egna slutsatser under maximalt avslöjande förutsättningar och c) bidragit med egna erfarenheter från praktisk lyssning.

Intressant är också att samtliga lyssnare som här på faktiskt.se efter relevanta tester rapporterat resultat från lyssning med musik som programmaterial har exakt samma uppfattning som jag, d.v.s. att den praktiska hörbarheten är noll eller nära noll. Endast de som inte testat själva säger något annat.

Svante,

Eftersom du är insatt i ELAK-kursen på KTH kanske du vill bidra med lite ytterligare information om hur många av de hundratals kursdeltagarna som klarat att höra skillnad med allpassfiltrerad musik på lyssningstestlabben?

CHC,

Du diskuterar, precis som Thomas_A, Naqref och Dahlqvist redan förstått, spridningseffekter som jag vid det här laget säkerligen ett halvdussin gånger konstaterat både skiljer sig från direkta fördröjningar och även är klart hörbara. Faktum är att näst frekvensgång på lyssningsaxeln är spridningen den absolut viktigaste parametern för en högtalare (som bl.a. Floyd E Toole med all önskvärd tydlighet visat med sin forskning).

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-21 17:21

norman,

Så rätt, så rätt. Det får räcka nu. Jag kommer fortsättningsvis enbart att svara på inlägg som gäller sakfrågan. Jag rekommenderar genomläsning av hela denna tråd, liksom gärna dessa två trådar också för att minimera risken för missförstånd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2072

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2200

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-03-21 17:25

Jag är mycket intresserad av frågan. Har dock ingen järnkoll på begreppen känner jag. Sambanden fas/tid tex. Löptid, loober samma sak... :oops:

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-03-21 18:06

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-03-21 18:21

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-21 18:24

patrikf,

Du är nog inte ensam, tyvärr. Man har nog varit tvungen att ha en hel del förkunskaper för att kunna följa med ordentligt. Jag lovar att återkomma med ett försök att göra det hela mer överskådligt imorgon när jag har lite mer tid.

CHC,

Visst är det lätt att mäta skillnad, men det handlar om att höra den också. Så länge du inte gjort dina subjektiva iakttagelser utomhus eller i ekofritt rum har spridningen/strålningslober oerhört mycket med det hela att göra. Det reflekterade ljudet får en annan klangbalans eftersom spridningen vid lite högre delningsfrekvenser påverkas markant även för ganska små avståndsskillnader mellan elementen, speciellt med flacka filterflanker och därpå följande stort överlappande frekvensområde.

Just det faktum att du använt vitt brus (med slumpmässig fas, vilket gör det omöjligt att höra rimligt stora fasavvikelser) vid dina lyssningstest bevisar egentligen att det är spridningseffekter du faktiskt hört.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-21 18:34

CHC,

Att göra tester med godtyckliga befintliga högtalare är ingen bra metod att avgöra fasens betydelse då fasvridningen är olika kraftig och infaller vid olika frekvenser för varje kommersiellt tillgängligt högtalarsystem; Den kan endast avgöras under kontrollerade former där ingående ljudsändare är noggrant verifierade och i sig själva faslinjära.

Jag har naturligtvis utfört testet med faskorrekta eller vågformsåterskapande högtalare och hörlurar. (Helt konstant fasgång, mycket mer exakt än vad som är möjligt rent passivt, är för övrigt ganska enkelt att åstadkomma idag med hjälp av digital korrektion.)

Samma sak gäller naturligtvis för de otaliga lyssningstester som beskrivits i diverse papers i framför allt JAES.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-03-21 18:35

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-21 18:37

Isidor skrev:Svante,

Eftersom du är insatt i ELAK-kursen på KTH kanske du vill bidra med lite ytterligare information om hur många av de hundratals kursdeltagarna som klarat att höra skillnad med allpassfiltrerad musik på lyssningstestlabben?

Ja du har förstås gjort den eftersom du gick ELAKen ja. Jo, jag kanske ska tala om vad det gäller, I labben i elektroakustik gör vi lyssningstest där vi har en utrustning som kopplar in och ur ett allpassfilter, testet görs som ett dubbelblint A/B-test mha en slumpgenerator. Vi kräver 99% konfidens, dvs 7 rätt av 7, 10 av 11, eller 12 av 14.
Varje år brukar jag få ungefär en serie med 99% konfidens, men å andra sidan lyssnas det nog 100 serier varje år också. Därför brukar jag be dem som klarar testet att repetera bedriften, och det går nästan aldrig.
*EN* gång hade en student med sig en skiva med en testsignal som jag inte riktigt minns vad det var, och han klarade det ganska lätt.
De vanligaste kommentarerna man får är "är det nån skillnad?", "vad ska man lyssna efter?" (efter några fruktlösa försök), "jag hör att det är en skillnad, men jag vet inte vilket som är vilket". Den sista kommentaren är jättevanlig och då ber jag studenten försöka ändå, och förklara att jag är nöjd med 7 *fel* i rad också. De klarar det inte ändå. Då inser de flesta inbillningens makt.

Till saken hör att i momentet innan har man fått lyssna på nivåändring och ett första ordningens lågpassfilter, och ställt in sig på att skillnaderna verkligen kan vara små (ner till 0.3 dB eller upp till 47 kHz (tro nu inte att jag påstår att man hör *frekvensen* 47 kHz)). Jag försöker också hålla masken och "låtsas" att allpassfiltret också kommer att vara hörbart så att de inte ska ge upp på en gång.

Man kan invända mot testet att det körs på vår utrustning, i hörlurar, i vår lokal med en labbgrupp till närvarande etc. Kanske skulle man prestera bättre i sin egen hemanläggning. Bla av den anledningen vill jag inte definitivt och officiellt förklara allpassfiltret som fullständigt ohörbart, men i min egen lilla värld är jag inte ett dugg oroad för de fyrkantvågsförstörande egenskaperna som allpassfiltret besitter.

Syftet med labben är framförallt att lära ut hur lyssningstest ska göras, att man måste vara under ganska petig med nivå och tonkurva, att man inte kan bevisa att något *inte* hörs utan bara att det hörs, men att hörbarheten för fasvridning förmodligen är liten.

Den som vill läsa labpeket kan titta på
http://www.speech.kth.se/~svante/elak/ablab.pdf

Får jag säga att jag tycker att lyssningstest av den här typen är Sättet med stort "S" som alla som påstår att de hör "otroliga" (jag hittar inget bättre ord, jag menar sånt som det råder kontroverser om huruvida de är hörbara) saker, som kablar, allpassfilter (i delningsfilter), dåliga kondensatortyper etc borde använda. Märks det att mina meningar blir långa ibland?

Lyckas man blir man trodd. Åtminstone efter att någon annan repererat testet. Dessa tester borde "drivas" av dem som vill visa skillnaderna, och kontrolleras av tvivlarna. Fram för samarbete i sökandet efter sanningen i stället för pajkastning i olika fora! Det är bla det jag menar med att teknikerns infallsvinkel inte är den enda. Ibland hittar man guldkorn genom samarbete, även om man oftare hittar vanligt grus. Guldet kan dock vara värt allt grusskyfflande.

Så det så! Nu ska jag laga mat.

/S
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-03-21 18:48

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-21 18:55

CHC: med din testuppställning så kommer man direkt höra nivåförändringen vid delningsfrekvensen som blir när man tidsförskjuter ena registret. Det är alltså inte själva tidsskillnaden man hör.

Alltså blir det väl svårt att genomföra isidors exempel med att förskjuta registren i praktiken då man får en massa andra effekter på köpet...

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-03-21 19:08

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-03-21 19:13

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-21 19:24

CHC skrev:Om Du står 3 meter framför en högtalare, på dess akustiska centrumaxel och hör en nivåförändring när Du i djupled förflyttar ett av elementen några få millimeter så är detta intet annat än ett belägg för att nivån naturligtvis åker upp när faslägena mellan elementen stämmer.

det är ju självklart att nivån ändras vid delningsfrekvensen när man ändrar fasläget för ena elementet i förhållande till det andra. Men det som vi diskuterade i denna tråd var väl hörbarheten av de totala olinjära fasavvikelserna? Alltså att man fortfarande har rak frekvenskurva fastän man ändrar fasen (tidsförskjuter vissa frekvenser)

Känns som vi går i cirklar...

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-21 19:28

Svante,

Tack för den omfattande redovisningen. Att det går att höra skillnad för fasavvikelser med testsignaler har demonsterats i en annan tråd. Jag är, efter ganska många och omfattande lyssingstester på exakt samma linje som du (och även den samlade psykoakustiska vetenskapen) att rimliga fasavvikelser/fördröjningar i sig är ohörbara under normala omständigheter. Bara i undantagsfall kan man uppnå hörbarhet och det finns inga som helst skäl att oroa sig för ljudlig påverkan under lyssning med högtalare i rum där hörbarheten avtar ytterligare.

CHC,

norman har rätt. Jag tog det för givet att frekvensgången on-axis kompenserats, annars påverkas även denna om man ändrar det relativa avståndet mellan elementen. Var detta fallet vid dina tester?

Om Du står 3 meter framför en högtalare, på dess akustiska centrumaxel och hör en nivåförändring när Du i djupled förflyttar ett av elementen några få millimeter så är detta intet annat än ett belägg för att nivån naturligtvis åker upp när faslägena mellan elementen stämmer.

Men du är väl medveten om att vi inte talar om frekvensgångseffekter här? Det verkar för mig allt mer tydligt att detta är vad du egentligen talar om. Saken är ju den att faslägena mellan elementen "stämmer" även om de ligger 360, 720, 1080,... grader ur fas också.

Med tanke på alla missförstånd skall jag försöka åstadkomma en allldeles extra omfattande sammanfattning av hela problemkomplexet imorgon så att vi slipper att gå i cirklar i fortsättningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum