Aktiva vs passiva högtalarfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Aktiva vs passiva högtalarfilter

Inläggav PerStromgren » 2007-02-20 11:53

Jag har läst om DIY:arna vedermödor här på forumet ett tag, och sett att det går åt mycket arbete för att i filtret göra de kompenseringar som krävs för att systemresultatet ska bli bra. Förr i världen var visdomsordet att passiva filter sitter i vägen och ställer till det, snarare än är en del av systemet. Lösningen hette aktiva filter. Det vara bara att välja branthet och delningsfrekvens. Färdigt! Och perfekt skulle det bli.

Nå, hur är det med detta egentligen? Väljer man aktiva filter, måste man väl också där göra samma övervägningar beträffande överföringsfunktionen för att kompensera, etc? Och då duger väl inga färdiga filter?

Kommentar, tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-20 12:33

Jag kanske inte precis kan bidra med något i trådfrågan men jag är som du höggradigt intresserad.

Just nu är allt intressant som rör filter. Jag vill som du att tråden fylls av substans i ämnet.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-02-20 14:16

klart du måste göra samma överväganden med aktiva filter, dvs att
du måste ta hänsyn till både akustisk och elektrisk återgivning i filter+element (och förstärkare ev).

Det är ju inte bara att säga att 24dB/oktav Linkwitzfilter och du har en high end högtalare- typiskt hifisnack, man har hela tiden en ny "holy graal"

Men aktiva filter arbetar ju mot en i princip resistiv last vilket gör att de blir lättare att göra en bra design för. Om man har rätt kunskap o verktyg :) . kretssimuleringsverktyg alltså, alternativt penna, papper och goda kunskaper i samma.

Aktiva filter är också mera linjära eftersom du slipper icke-ideala passiva komponenter (tex resistans i spole, induktansen i spolar på kärnmaterial är frekvens och effektberoende) vilket gör att desing kompliceras ytterligare.

skulle jag göra något skulle jag i första hand bygga aktiva filter till subwoofers för 1) slipper enorma spolar 2) brant delning är viktig här
3) skoj

Ett aktivt trevägsfilter- fundera isåfall på att köpa ett DCX2496 så kan man leka ordentligt med tidsfördröjning, equalizing och olika branthet mm. Allt detta går att göra med analoga aktiva filter men ger enormt komplicerade kretslösningar och en ohemul mängd op-förstärkare. Och så länge vi talar bra op-förstärkare (BB2134 tex, eller gud förbjude AD797 ) samt passiva komponenter med låg tolerans blir det i längden inte billigare. (för att inte snacka om kretskortsdesignen . ARRRGH)

men du måste fortfarande på något sätt ha fram frekvenskurvan för kombinationen filter+högtalare så du ser var du är någonstans...

well, det är mina två cent...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Aktiva vs passiva högtalarfilter

Inläggav Thomas_A » 2007-02-20 18:01

perstromgren skrev:Jag har läst om DIY:arna vedermödor här på forumet ett tag, och sett att det går åt mycket arbete för att i filtret göra de kompenseringar som krävs för att systemresultatet ska bli bra. Förr i världen var visdomsordet att passiva filter sitter i vägen och ställer till det, snarare än är en del av systemet. Lösningen hette aktiva filter. Det vara bara att välja branthet och delningsfrekvens. Färdigt! Och perfekt skulle det bli.

Nå, hur är det med detta egentligen? Väljer man aktiva filter, måste man väl också där göra samma övervägningar beträffande överföringsfunktionen för att kompensera, etc? Och då duger väl inga färdiga filter?

Kommentar, tack!

Aktiva filter kräver lika mycket nästan. Jag gjorde en gång i tiden en grundkonstruktion som såg rätt så bra ut mätbart sett. Det lät hyfsat men kunde förbättras. Det tog ett år med moddar i filtret, lyssningar och mätningar innan jag fick till det. Vissa ändringar gjorde jag efter mätbara effekter, men jag gjorde några efter lyssning. Detta var i lyssning i ett rum. Framförallt är det baffelkompensationen som rör till det beroende på hur högtalaren är placerad (och rummet), men också regionen 1-2 kHz vs 3-4 kHz och spridningskurvor kontra 0-gradersaxeln. Det slutade att jag delade så lågt som vid ca 1600 Hz för CT62, 12 dB akustiskt + 12 elektriskt + 24 dB elektriskt för bas/mid.

Eftersom högtalaren idag står annorlunda (längre från vägg) och med en bokhylla mellan så klingar de annorlunda. Jag skulle behöva höja regionen 80-250 Hz då de låter lite för tunt.

T

T

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-20 19:40

Och man kan ju lägga visst jobb med att optimera slutstegen. Det steg som ska hantera HF kan ju vara klenare än basen, köras i rent klassA (som om detta skulle vara allena saliggörande) osv. Komponenter kan väljas och optimeras för specifika krav som ställs på olika förstärkare.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum