klart du måste göra samma överväganden med aktiva filter, dvs att
du måste ta hänsyn till både akustisk och elektrisk återgivning i filter+element (och förstärkare ev).
Det är ju inte bara att säga att 24dB/oktav Linkwitzfilter och du har en high end högtalare- typiskt hifisnack, man har hela tiden en ny "holy graal"
Men aktiva filter arbetar ju mot en i princip resistiv last vilket gör att de blir lättare att göra en bra design för. Om man har rätt kunskap o verktyg

. kretssimuleringsverktyg alltså, alternativt penna, papper och goda kunskaper i samma.
Aktiva filter är också mera linjära eftersom du slipper icke-ideala passiva komponenter (tex resistans i spole, induktansen i spolar på kärnmaterial är frekvens och effektberoende) vilket gör att desing kompliceras ytterligare.
skulle jag göra något skulle jag i första hand bygga aktiva filter till subwoofers för 1) slipper enorma spolar 2) brant delning är viktig här
3) skoj
Ett aktivt trevägsfilter- fundera isåfall på att köpa ett DCX2496 så kan man leka ordentligt med tidsfördröjning, equalizing och olika branthet mm. Allt detta går att göra med analoga aktiva filter men ger enormt komplicerade kretslösningar och en ohemul mängd op-förstärkare. Och så länge vi talar bra op-förstärkare (BB2134 tex, eller gud förbjude AD797 ) samt passiva komponenter med låg tolerans blir det i längden inte billigare. (för att inte snacka om kretskortsdesignen . ARRRGH)
men du måste fortfarande på något sätt ha fram frekvenskurvan för kombinationen filter+högtalare så du ser var du är någonstans...
well, det är mina två cent...