Nystart med hemma HiFi

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-17 23:49

Dåså mina vänner,

Då verkar det vara dags att ställa saker lite på sin spets och angripa frågan om det perfekta ljüdet från en ny angreppsvinkel.

Det har passerat många vackra namn i revy under denna tråd och därför behöver jag nu börja om lite, men från ett underdog-perspektiv.

Vi börjar i den lägre skalan av kronor per par med högtalare. Rekommendera både golvare och stativare. Enligt urpsrungsposten är det stativare jag är ute efter, men jag har som synes börjat darra på manschetten.

Följande önskemål
Prislapp under 7000 kronor per par
Hyffsat lättdrivna
Ingen aktiv bas i enheterna.
Fullregister 40hz och uppåt.

ett absolut krav är att den måste finnas för demo i stockholm

Ljudideal:
Detaljrikt med spelglädje.
Hellre lite varmt än kallt.
Inte basigt.
Tidigt släpp, ska inte behöva kräma på för att få musiken att släppa. Är ingen vän av högvolymlyssning.
Gillar Heils AMT.

Vad spelas:
Det spelas mycket från akustisk Jazz till kyrkorgel via EBM och klassisk metal.

Vilka högtalare är ett måste för mig att titta på? Går det att hitta guldkorn i den delen av skalan?

mvh

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-20 01:09

Hej igen,

Förvirringen fortsätter. I samband med lite ärenden på stan dök jag in på Hifiklubben och snabblyssnade lite halvhjärtat på ett par golvare i tiotusenkronorsklassen för att få lite magkänsla.

Först ut var en B&W DM604 S3 som förbluffade mig över hur liten sweet spot den hade. Bas hade den, men den var ganska slapp och oprecis, men det går kanske att hänföra till den halvhjärtade placeringen.
Den lilla rutan för lyssningsposition gör definitivt att 604:an åker bort från kandidaterna. Detsamma gäller säkert 603 och de andra småbröderna om det är samma smala lyssningsfält. Ljudet i mellanregister och uppåt upplevde jag som ganska luddigt, det passade inte min smak. Inte till det pris högtalaren betingar.

Nummer två in på banan var en Dali Ikon 6
Helt annan känsla i ljudet och större frihet vad gäller lyssningsposition. En klarhet uppåt men såklart hade ju högtalaren tappat i bottenregistret. Högtalaren behövde spelas förvånansvärt högt för att släppa musiken och då fanns plötsligt även basen. Flygel var däremot på sätt och vis en besvikelse. Den lilla burken lät plötsligt som en lite stativare när den skulle försöka återge Walter Gieseking från 1956. En inspelning med många inspelningstekniska brister men med en i min tycke underbar fingersättning.

Summa summarum. Golvare kanske inte är enda vägen heller? Dali var en nyvunnen bekantskap som måste lyssnas mera och seriöst. Nästa projekt blir att ställa Dali Ikon 6 mot B&W 703 för att försöka leta lite bland återgivning i mellanregister och uppåt. Är 703:orna lika snäva i lyssningspositionering som 604?

Jakten på det perfekta ljüdet går vidare och förvirringen är stor. Målet är dock att hitta en högtalare jag/vi kan trivas med under lång tid. Helst i sjutusenkronorsklassen eller under om det går (kanske beg) men ej över 15 papp.

mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-20 06:58

SoulManager skrev:
Följande önskemål
Prislapp under 7000 kronor per par
Hyffsat lättdrivna
Ingen aktiv bas i enheterna.
Fullregister 40hz och uppåt.

Vad spelas:
Det spelas mycket från akustisk Jazz till kyrkorgel via EBM och klassisk metal.

Ino Audio piP
Du har nämnt att du inte spelar tokhögt och du prioriterar en avspänd och naturlig återgivning. Du har en budget på max 7 papp. Det finns inget försvar mot att inte besöka Lahäll innan du gör en investering.

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-20 10:59

Kaffekoppen skrev:Ino Audio piP
Du har nämnt att du inte spelar tokhögt och du prioriterar en avspänd och naturlig återgivning. Du har en budget på max 7 papp. Det finns inget försvar mot att inte besöka Lahäll innan du gör en investering.

Lahäll kommer besökas om det är möjligt inom givna tidsramar! Ha ingen oro. Det är promenadavstånd så allt annat vore skamligt.

mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-20 11:10

Den kommer vara en ypperlig lösning, men tro inte att du utan problem kan få samma extrema ljudkvalité som den kommer presenteras med hemma utan akustiska åtgärder. Nåja, det gäller ju alla högtalare, men det är ytterst sällan en tillverkar demar sina produkter under sina rätta omständigheter. Man får ett mått på begränsningarna i högtalaren vilket alltid är rättvisande.

Det kommer demas på piP och pi60 så om du har övriga önskemål måste det nog framställas om i tidigt skede.

Lycka till!

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-20 11:36

Kaffekoppen skrev:Den kommer vara en ypperlig lösning, men tro inte att du utan problem kan få samma extrema ljudkvalité som den kommer presenteras med hemma utan akustiska åtgärder. Nåja, det gäller ju alla högtalare, men det är ytterst sällan en tillverkar demar sina produkter under sina rätta omständigheter. Man får ett mått på begränsningarna i högtalaren vilket alltid är rättvisande.

Det kommer demas på piP och pi60 så om du har övriga önskemål måste det nog framställas om i tidigt skede.

Lycka till!

Tack!

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen.
Jag är tveksam till piP eftersom de är så placeringskänsliga och att jag inte har möjlighet att följa IÖ:s rekommendationer (inkl kloss an mot vägg). På den "andra sidan" diskuteras t ex mera kritiskt hur piP är svår att få till.

Att höra dem hemma hos IÖ är egentligen ointressant av annat än att få en ljudreferens. Det är hemma hos mig de kommer spelas och bakväggsabsorbent eller kloss an kommer inte tillämpas vilket gör att det känns som att det riskerar att vara ett felköp - såvida det inte finns demopar att låna hem för kritisk lyssning.

Därför är jag kanske ute efter mera rumsneutrala skapelser som inte är beroende av bakvägg för basstöd.

Tolka inte detta som att jag sågar piP eller så, däremot försöker jag ta till mig de åsikter som finns på olika fora. Vissa är odelat positiva andra inte. Men i huvudsak kommer standardsvaret när någon är missnöjd med piP:s ljud 'har du följt placeringsanvisningarna'.

mvh
Johan

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-20 13:01

SoulManager skrev:Jag är tveksam till piP eftersom de är så placeringskänsliga

Läs denna minirec. som jag skrivit...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-20 13:06

SoulManager skrev:Jag är tveksam till piP eftersom de är så placeringskänsliga och att jag inte har möjlighet att följa IÖ:s rekommendationer (inkl kloss an mot vägg). På den "andra sidan" diskuteras t ex mera kritiskt hur piP är svår att få till.

Trams, de är inte mer placeringskänsliga än något annat, däremot är kanske många Ino-ägare ofta mer perfektionistiska än andra?

Men i huvudsak kommer standardsvaret när någon är missnöjd med piP:s ljud 'har du följt placeringsanvisningarna'.

Ja? Någonstans måste man ju börja felsöka, eller hur?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-20 16:03

Nattlorden skrev:
SoulManager skrev:Jag är tveksam till piP eftersom de är så placeringskänsliga och att jag inte har möjlighet att följa IÖ:s rekommendationer (inkl kloss an mot vägg). På den "andra sidan" diskuteras t ex mera kritiskt hur piP är svår att få till.

Trams, de är inte mer placeringskänsliga än något annat, däremot är kanske många Ino-ägare ofta mer perfektionistiska än andra?

Och detta är ett lika kategoriskt uttalande som de som säger att högtalarna är placeringskänsliga och låter bäst i IÖ:s källare men i varierande grad mellan uselt och bra annanstans.

Sanningen finns nog någonstans mitt i ytterligheterna. Så många som skriver att piP är en grym högtalare till det priset tyder på att den är en mycket kompetent skapelse. Men IÖ:s högtalare bygger på bakväggsstöd. All annan placering är avsteg. Kan man som i mitt fall inte montera mot bakvägg KANSKE man måste söka högtalare som är kända för att vara mera vänliga att placera fritt?

Däremot har väl nästan varje ickeoptimalt rum en basökning som kanske kan hjälpa upp den fristående placeringen?

Nattlorden skrev:
SoulManager skrev:Men i huvudsak kommer standardsvaret när någon är missnöjd med piP:s ljud 'har du följt placeringsanvisningarna'.

Ja? Någonstans måste man ju börja felsöka, eller hur?

Ja absolut, på samma sätt som att om första steget i felsökningen är det som inte går att uppfylla i mitt lyssningsrum. Vad är svårigheten i att dra den logiska slutstatsen att piP kanske inte är rätt grej då?

i all välmening.

Jag vill jättegärna höra piP hemma hos mig under mina icke optimala, och "ostädade" förhållanden. Lyssning hos IÖ kommer inte ge mycket mera än att ha fått höra vad de går för under konstruktörens optimala förhållanden - även om det i sig kanske inte är lite med tanke på hur de hissas bland många ffa här på faktiskt.se

mvh
Johan

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-21 00:28

Först en kommentar angående rumsneutrala högtalare och placering nära bakvägg samt dämpning.
Alla högtalare är tänkta av konstruktören att placeras på ett visst sätt i ett rum med vissa egenskaper. Dvs det finns inga rumsneutrala högtalare.

Skillnaden är att komerciella högtalartillverkare inte vill trycka på denna punkt. Troligen ser inte ditt rum ut så som konstruktören har tänkt sig det och troligen kan/vill du inte möblera så som konstruktören tycker är optimalt. Om man då delger dig all denna information så kommer du troligen välja ett annat märke.
Dvs även om detta andra märke inte anger någonting om denna information.
Vid första tanken så känndes detta rimligt, men när man tänker lite till så är det bara så att Ino Audio serverar dig med mer fakta. Liknande problem kommer att uppstå med alla tillverkare, men skillnaden är att du sparar otroligt med tid på att ha fått denna information serverad.

Placeringen nära vägg eller nära hörn höjer basen, på gott och ont.
Placering nära odämpad bakvägg ger en reflex i väggen oavsett högtalare. Sedan har det bara att göra med örats tidsuppfattning och hastigheten som ljud färdas i luft. Dvs samma gäller för alla högtalare.
Normalt rekommenderas därför antingen nära bakväggen eller med fronten minst 90cm från bakväggen.

Du ratar i princip provlyssning hos Ino Audio och vill provlyssna dem hemma hos dig istället. Visserligen håller jag med att detta vore det bästa alternativet för att höra hur de presterar hos dig. Men om du jämför olika högtalare så bör du försöka att jämföra dem på så lika premisser som möjligt.
Rimligt är alltså att antingen lyssna på alla hos försäljare eller att lyssna på alla hemma hos dig.
Vad jag kan läsa hittills så har du hittills lyssnat i butiker, och då anser jag att det är mera rättvist att lyssna hos IÖ än att lyssna hos dig.
Du kan ju alltid be honom att ta bort absorbenterna bakom högtalaren en stund för att höra skillnaden.

Att jag ratar modeller med aktiva basar är två skäl, det första har jag redan vidrört nämligen att jag inte hört subbar som spelar med bra. Det andra starka skälet handlar om att det redan finns EN kedja med förstärkare i systemet, att sedan betala för ytterligare förstärkarkomponenter i själva högtalaren blir lite av en kompromiss.

En högtalare med aktiv bas är rimligen konstruerad som en homogen högtalare. En sub som skall spela med en godtycklig högtalare är oftast konstruerade som två helt separata saker.
Detta gör att sub+högtalare ofta inte integrerar ihop snyggt utan problem.
Det andra skälet gäller främst pris och då ksotar det förståss mer om man skall betala för ett extra slutsteg, men kostnaden är oftast inte så stor eftersom slutsteget kan göras ganska enkelt och att det kommer att massproduceras ordentligt.
Fördelen med aktiv drivning av basen är att man kan dela basen lågt, vilket oftast ställer till praktiska problem vid passiv delning.

Ursäkta att jag är så negativ i denna post. Jag får återkomma en annan dag med rekommendationer för att väga upp med mera positiva kommentarer.

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-21 00:45

Silvervarg, du var inte alls särskilt negativ snarare rakt på sak, konstruktiv och adresserar flera viktiga saker. Raka rör talar bra till mig!

Mitt lyssningsförfarande är tänkt att först provsmaka en bredd för att få en känsla vilka som är intressanta. Däremot måste jag redan på det teoretiska planet försöka begränsa mig för att inte drunkna i bredden. Där började jag i begränsningen stativhögtalre + given budget.

Under resans gång har jag börjat darra i övertygelsen att stativhögtalare räcker men detta får också lyssningarna fortsätta att visa.

Så småningom är det tänkt att jag ska försöka låna hem högtalare för att faktiskt lyssna hemma. Men då är vi nere på ett par tre kandidater för att det skall vara lönt mödan. Men det känns för mig viktigt att låna hem inspelade demoex för att verkligen uppleva vad som händer i mitt rum. Men kanske kommer jag så småningom att uppleva detta som onödigt krångligt.

Självklart är det ju också så att de kommersiella tillverkarna undanhåller mig information om deras optimala akustiska placering och här har jag en brist i att jag upplever IÖ:s större informationsärlighet som ett hinder istället för möjligheter. Kanske har jag omedvetet också färgats av Ino-kritiska trådar vilket isf är synd eftersom jag tilltalas starkt av IÖ:s filosofiska utgångsvariabler för sin verksamhet.

Efter att ha tittat genom flera längre inköpstrådar ser jag att resan börjar med en idé men slutar i något helt annat. Så blir det nog säkert i mitt fall, eller kanske hamnar jag i en sluten cirkel. Kompetent stativare = piP.

mvh
Johan

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-02-21 07:24

Ännu en rek för piP - de spelar riktigt bra och klart över sin storlek i små till medelstora rum - och gör inte bort sig i större rum heller - men i sista fallet måste de onekligen placeras dikt mot vägg (med dämp bakom helst då förstås...).

Min bror har kvar mitt första par och de står exakt som de INTE ska stå - men det låter prima iallafall.

;)

Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-21 08:23

Skillnaden mellan att placera en högtalare mot vägg (fronten 40 cm från väggen) eller en bit ut i rummet (fronten 115 cm från vägg) kan se ut ungefär så här:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/RoomResp

Det blir alltså en utfasning i basen när man ställer dem i bit ut i rummet. Kurvorna symboliserar teoretiska rumsbidrag vid lyssningposistionen. Stämmer bra överens med mitt egna rum.

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-21 12:55

RogerGustavsson skrev:Skillnaden mellan att placera en högtalare mot vägg (fronten 40 cm från väggen) eller en bit ut i rummet (fronten 115 cm från vägg) kan se ut ungefär så här:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/RoomResp

Det blir alltså en utfasning i basen när man ställer dem i bit ut i rummet. Kurvorna symboliserar teoretiska rumsbidrag vid lyssningposistionen. Stämmer bra överens med mitt egna rum.

Tack för engagemanget!

Jag kan inte öppna filen i länken, vad är det för filtyp eller är länken trasig?

mvh
Johan

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-21 12:58

piP-kören är enig märker jag.

Jag måste få till en lyssning, helst hemma men annars hos IÖ.

Ni som förespråkar piP hur förhåller ni er till de påståenden som gör gällande att piP:s prestanda kan variera mycket mellan olika rum och placeringar. Är det bara nonsens, eller är det bara ett uttryck för de variationer många högtalare uppvisar i ljudåtergivningen beroende på placering?

mvh
Johan

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-21 13:09

Provlyssning av piP bokad. Jag beskrev rum och uppställningsdilemma för IÖ som menade att det var problematiskt eftersom högtalaren är gjort för att följa monteringsanvisningar och rekommenderade mig att leta högtalare annanstans.

Så nu kanske vi tills vidare kan koncentrera oss på andra högtalare än piP.

mvh
Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-21 16:16

SoulManager skrev:http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/RoomResp.gif

Tack för engagemanget!

Jag kan inte öppna filen i länken, vad är det för filtyp eller är länken trasig?

mvh
Johan

Nja, länken fungerar för mig. Den är i gif-format. Ändrade länken .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-21 16:24

SoulManager skrev:Provlyssning av piP bokad. Jag beskrev rum och uppställningsdilemma för IÖ som menade att det var problematiskt eftersom högtalaren är gjort för att följa monteringsanvisningar och rekommenderade mig att leta högtalare annanstans.

Där har du en seriös man! Hur många andra skulle ha styrkan att bortprioritera egen försäljning för kundens bästa (och konkurrenters vinning)?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-02-21 16:47

SoulManager skrev:Ni som förespråkar piP hur förhåller ni er till de påståenden som gör gällande att piP:s prestanda kan variera mycket mellan olika rum och placeringar. Är det bara nonsens, eller är det bara ett uttryck för de variationer många högtalare uppvisar i ljudåtergivningen beroende på placering?

Gäller inte det alla högtalare? Alltid en massa snack om hur piP ska spelas. Vilket rum, vilken elektronik osv. Hur den ska låta optimalt och när den inte gör det. Enligt mig gäller det ALLA högtalare och inte bara piP.
När jag hade piP spelade jag i ett väldigt litet rum och en bit ut från odämpad bakvägg och det funkade fint. Det var kanske inte optimalt, men det funkade. Oavsett vilken högtalare man använder krävs det väldigt mycket för att de ska spela optimalt. Skälet till att piP ofta låter så bra är att de under de flesta omständigheter spelar under väldigt bra omständigheter. Något många andra högtalare inte gör.

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-21 16:52

Nattlorden skrev:
SoulManager skrev:Provlyssning av piP bokad. Jag beskrev rum och uppställningsdilemma för IÖ som menade att det var problematiskt eftersom högtalaren är gjort för att följa monteringsanvisningar och rekommenderade mig att leta högtalare annanstans.

Där har du en seriös man! Hur många andra skulle ha styrkan att bortprioritera egen försäljning för kundens bästa (och konkurrenters vinning)?

Absolut, och det ska IÖ ha all respekt för, om än givet att han ju själv säger att INO:s högtalare inte är för alla och att han egentligen säljer utan större avanser.

Att jag var välkommen för lyssning trots att jag kanske inte var kund i dagsläget kändes seriöst.

Jag kan förstå att han uppfattas som kontroversiell i entusiastkretsar, men jag gillade hans raka rör, ett citat från samtalet "...piP vet inget om musik, de spelar bara det som läggs på skivtallriken...".

mvh
Johan

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-21 17:07

RogerGustavsson skrev:Nja, länken fungerar för mig. Den är i gif-format. Ändrade länken .

Det var giffet som fattades. Nu funkar det.
Tack!

mvh
Johan

Föregående

Återgå till Köpråd