Moderator: Redaktörer
SoulManager skrev:
Följande önskemål
Prislapp under 7000 kronor per par
Hyffsat lättdrivna
Ingen aktiv bas i enheterna.
Fullregister 40hz och uppåt.
Vad spelas:
Det spelas mycket från akustisk Jazz till kyrkorgel via EBM och klassisk metal.
Kaffekoppen skrev:Ino Audio piP
Du har nämnt att du inte spelar tokhögt och du prioriterar en avspänd och naturlig återgivning. Du har en budget på max 7 papp. Det finns inget försvar mot att inte besöka Lahäll innan du gör en investering.
Kaffekoppen skrev:Den kommer vara en ypperlig lösning, men tro inte att du utan problem kan få samma extrema ljudkvalité som den kommer presenteras med hemma utan akustiska åtgärder. Nåja, det gäller ju alla högtalare, men det är ytterst sällan en tillverkar demar sina produkter under sina rätta omständigheter. Man får ett mått på begränsningarna i högtalaren vilket alltid är rättvisande.
Det kommer demas på piP och pi60 så om du har övriga önskemål måste det nog framställas om i tidigt skede.
Lycka till!
SoulManager skrev:Jag är tveksam till piP eftersom de är så placeringskänsliga
SoulManager skrev:Jag är tveksam till piP eftersom de är så placeringskänsliga och att jag inte har möjlighet att följa IÖ:s rekommendationer (inkl kloss an mot vägg). På den "andra sidan" diskuteras t ex mera kritiskt hur piP är svår att få till.
Men i huvudsak kommer standardsvaret när någon är missnöjd med piP:s ljud 'har du följt placeringsanvisningarna'.
Nattlorden skrev:SoulManager skrev:Jag är tveksam till piP eftersom de är så placeringskänsliga och att jag inte har möjlighet att följa IÖ:s rekommendationer (inkl kloss an mot vägg). På den "andra sidan" diskuteras t ex mera kritiskt hur piP är svår att få till.
Trams, de är inte mer placeringskänsliga än något annat, däremot är kanske många Ino-ägare ofta mer perfektionistiska än andra?
Nattlorden skrev:SoulManager skrev:Men i huvudsak kommer standardsvaret när någon är missnöjd med piP:s ljud 'har du följt placeringsanvisningarna'.
Ja? Någonstans måste man ju börja felsöka, eller hur?
Att jag ratar modeller med aktiva basar är två skäl, det första har jag redan vidrört nämligen att jag inte hört subbar som spelar med bra. Det andra starka skälet handlar om att det redan finns EN kedja med förstärkare i systemet, att sedan betala för ytterligare förstärkarkomponenter i själva högtalaren blir lite av en kompromiss.
RogerGustavsson skrev:Skillnaden mellan att placera en högtalare mot vägg (fronten 40 cm från väggen) eller en bit ut i rummet (fronten 115 cm från vägg) kan se ut ungefär så här:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/RoomResp
Det blir alltså en utfasning i basen när man ställer dem i bit ut i rummet. Kurvorna symboliserar teoretiska rumsbidrag vid lyssningposistionen. Stämmer bra överens med mitt egna rum.
SoulManager skrev:http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/RoomResp.gif
Tack för engagemanget!
Jag kan inte öppna filen i länken, vad är det för filtyp eller är länken trasig?
mvh
Johan
SoulManager skrev:Provlyssning av piP bokad. Jag beskrev rum och uppställningsdilemma för IÖ som menade att det var problematiskt eftersom högtalaren är gjort för att följa monteringsanvisningar och rekommenderade mig att leta högtalare annanstans.
SoulManager skrev:Ni som förespråkar piP hur förhåller ni er till de påståenden som gör gällande att piP:s prestanda kan variera mycket mellan olika rum och placeringar. Är det bara nonsens, eller är det bara ett uttryck för de variationer många högtalare uppvisar i ljudåtergivningen beroende på placering?
Nattlorden skrev:SoulManager skrev:Provlyssning av piP bokad. Jag beskrev rum och uppställningsdilemma för IÖ som menade att det var problematiskt eftersom högtalaren är gjort för att följa monteringsanvisningar och rekommenderade mig att leta högtalare annanstans.
Där har du en seriös man! Hur många andra skulle ha styrkan att bortprioritera egen försäljning för kundens bästa (och konkurrenters vinning)?
RogerGustavsson skrev:Nja, länken fungerar för mig. Den är i gif-format. Ändrade länken .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster