mitt basprosjekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

mitt basprosjekt

Inläggav housemicke » 2007-02-20 22:58

har plockat hem lite papper med parametrar och sitter o leker lite med WinISD. nån som vet hur bra simuleringarna i det programmet stämmer med verkligheten? anledningen till att jag frågar är att jag kollade på naqrefs site (portberäknaren) och det verkar bli lite olika längd på rören (tror jag iaf) jämfört med WinISD. tex väljer jag 60l/30hz/10cm så får jag 35.5cm respektive 29cm. vilket stämmer?

den här lådan ska va till klubbmusik, helst skulle jag inte vilja ha nåt under 35-40hz alls 8) . först tänkte jag bygga 2 separata baslådor men sen ändrade jag mej till en, sen till isobarik.. tyvärr får man inte plats med basröret då märkte jag, det blir för lite plats, så nu har jag bestämt mej för en basreflexlåda men parallelkopplade element, det blir stort, men det spelar ingen roll.

nu undrar jag: vad är den bästa lösningen jag kan få till med dom här elementen? beskrivningen jag fick sa 60l, port 10cm/31cm lång, (WinISD rekommenderar ~136l, tuning frequency 23.45hz tydligen) för ett element.

helst skulle jag vilja bygga nåt med nån bättre slags port än ett rör, tex en "paa-port" eller ev en phontratt (men det kan man ju klura på sen).

här är dom parametrar jag har på elementen (element nummer 2 inom parantes)

fs - 30.4
spl - 86.6 dB/W/m
Qts - 0.52 (0.50)
Qes - 0.58 (0.57)
Qms - 5.1 (4.5)
Vas - 59.2 (57.4)
Re - 11.2 (11.1)
BL - 17.7 Tm (18)
Sd - 356 cm2
d - 21.3 cm
Mms - 84.2 g (87)
Cms - 0.33 mm/N (0.32)
Rms - 3.15 Ns/m (3.70)

vad skulle ni gjort? simulerar element nummer 1 nu och själv tycker jag både 55-61 liters låda med porten avstämd till 30.45 ser bra ut. vad tycker ni? frågan är ju bara vilken längd det egentligen ska vara på porten.. om man nöjer sej med ett rör då dvs.

förresten vad är Ql för nåt? det står 7.00 och "dont change if you dont know what this is"
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-20 23:12

man ska nog inte lita fullt på simuleringsprogram, iaf inte så enkla program som winisd

du kan oxå prova unibox, det programmet ska tydligen vara riktigt bra - har jag hört

en annan sak att tänka på är att elementdatabladen sällan stämmer med verkligheten

att simulera lådor med felaktiga data blir inte bra

fakta (mätningar) är bästa melodin
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-20 23:24

Nu ska man inte slå projekt ur hågen så där bara! Har man en idé så bygger man! Prova lite olika program, Svantes Basta känns ok och han är hyvens. Kanske dyker han upp och räknar!

Om du har möjlighet - mät upp elementen eller låt få det gjort. Kanske finns mätningar att tillgå? Bestäm lådvolymen! Har du möjlighet att plugga porten och mäta resonansfrekvensen i lådan underlättar det! Bestäm avstämningsfrekvensen och beräkna tunneln. Har du inte möjlighet att mäta - välj den längre tunneln! Det är ju populärt med underavstämning. Om en parameter avviker inom 20% ger det inga dramatiska tvära kast i responsen!

Sen kan man naturligtvis bli hur noga som helst...!

/J

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-02-20 23:31

underavstämning är väl inte direkt att rekommendera om du ska lira starkt

Användarvisningsbild
tvett

Re: mitt basprosjekt

Inläggav tvett » 2007-02-20 23:32

housemicke skrev:den här lådan ska va till klubbmusik, helst skulle jag inte vilja ha nåt under 35-40hz alls 8) .

Underavstämning känns inte riktigt rätt här.....

(Jag själv är en sucker för slutna lådor)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-20 23:59

elementen är uppmätta, det värdet som är en 8) ska vara 18. :) har ej värden på xmax eller effekttålighet, men det verkar vara normaltjocka upphängningar för 10tummare eller lite grövre, effekttålighet ingen aning.

jag har hittat ett till papper. som verkar vara nåt liknande element, kanske samma element bara att siffrorna är annorlunda. kan va en tidigare mätning eller om det är ett faktablad, ingen aning här faktiskt.

(Fs 30.0, spl 87.4, Qts 0.38, Qes 0.42, Qms 4.1, Vas 52.6, Re 5.8, BL 15.6, Sd 346, d 21.0, Mms 91,9, Cms 0.31, Rms 4.18.)

undra vilken som stämmer? ser nu att det är parametrar 4 element till, över på det första pappret, 6.5tummare ska det va, hoppas dom 2 värdena under inte är nån slags adderade siffror av nåt slag av dom 4 bara. så att det verkligen är dom två 10tummarna jag simulerar.

som det ser ut så skulle väl 60l låda med port 10cm och längd 31 cm funka bra tror jag, verkar ju bara va porten som man ev behöver en ändra längden på. med min begränsade kunskap då dvs. lådan är säkert bra uträknad/en bra kompromiss från början, men det vore ju kul att bygga en till då o testa, kanske nåt mindre kanske nåt större, o se om det blir bättre på nåt sätt (tja högst subjektivt då :wink: ) kanske mäta nån gång i framtiden, men inte nu. jag verkar ju ha parametrar.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-21 00:02

Känns som parametrarna är för 10" minst
356 och 340 cm^2 i konyta.....

Är det inte enklare om du skriver vad det är för element?

edit
Senast redigerad av tvett 2007-02-21 00:11, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-21 00:09

housemicke skrev:elementen är uppmätta, det värdet som är en 8) ska vara 18. :)

jag menar om det bara är ett värde så är det samma på båda elementen, alltså ingen parantes med extra värde.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-21 00:11

jag vet inte vad det är för element, det står inget på dom, det kan vara vad som helst. dessutom är dom på jobbet.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-22 21:05

på lördag får jag antagligen reda på vilka parametrar som stämmer.

oavsett vilka parametrar som stämmer så tycker jag 110l för 2 basar blir bra, skillnaden i frekvensgång är minimal mot 120l, tycker jag iaf. om simuleringarna stämmer dvs (ska testa med fler program). men till att börja med jag tänkte bygga 120l ändå, det går alltid att förminska den sen på ett snyggt sätt om man vill. kanske även testa 100l vi får se. och sen testa med olika rörlängd.

vilken portarea vill man ha till 2st 10tummare?

Ql är tydligen "Q due to box and driver leakage"

vad menas med det? det händer ju ganska mycket om man ändrar på Ql. vad innebär Ql 7.00? kan man justera den parametern sen på den färdiga lådan? hur mycket läckage ger en låda egentligen? ingår porten, den borde ju ge massa läckage eller?

spelar lådans form nån roll? hade tänkt mej nåt tunnt att ställa mot nån vägg, så det blir nog inte mycket plats bakom basarna. ska kolla om det finns nån mdf jag kan såga upp imorrn.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-22 21:47

QL kan du med gott samvete lämna till 7. Det handlar om lådans "läckage" på olika sätt och låt det vara 7. Det passar till 99% av alla fall.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-31 19:38

ok jag börjar om på ny kula, har nya basar med korrekta uppmätta parametrar.

den stora frågan jag har nu är: det knät som bildas där lådan rullar av, hur skarpt vill man ha som max där? låter det dåligt om man har för skarpt? ska försöka lägga upp lite olika varianter jag har simulerat fram så kan ni säga vilken ni tror blir bäst, jag har 0 erfarenhet av att ha sett en kurva och sen kunna relatera till hur det faktiskt låter, jag antar att ni har lite bättre koll på det här.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-31 20:14

här finns bilderna http://user.faktiskt.io/housemicke/

jag skulle vilja använda alternativet med 200liter lådda avstämd till 30hz. blir det för skarpt knä där tror ni? är den kurvan icke att föredra pga någon anledning?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-31 20:36

först och främst ska du ladda ner svantes program Basta! innan du ens funderar på att bygga nånting...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-31 21:04

ok har tagit hem det nu, matat in parametrarna mm, men hur får man upp några fina kurvor att titta på? det står även cannot calculate new system i botten av rutan när man har driverfliken uppe. några siffror är blåa, vad betyder det?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-31 22:27

housemicke skrev:ok har tagit hem det nu, matat in parametrarna mm, men hur får man upp några fina kurvor att titta på? det står även cannot calculate new system i botten av rutan när man har driverfliken uppe. några siffror är blåa, vad betyder det?

Hmm. Det meddelandet kommer dit när Basta! inte kan beräkna kurvorna, men jag ser faktiskt inte vad som kan tänkas utlösa det. Kan du maila systemet till mig så ska jag titta. PM med mailadress kommer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-31 23:47

Så här blir det i Basta!, utan isotermiserande dämpmaterial, men med baffelsteg från en 30x60 cm baffel. Room gain är inte medräknad.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-31 23:55

nu funkar det. använde fel kommatecken :oops: en liten fråga bara, vad betyder parametern Qb? jag antar att Viso% är dämpmaterialet.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-01 01:04

housemicke skrev:nu funkar det. använde fel kommatecken :oops: en liten fråga bara, vad betyder parametern Qb? jag antar att Viso% är dämpmaterialet.

Ja, Basta! är lite kinkigt med kommatecknen. Den använder det som man har ställt in i kontrollpanelen. Jag har svurit själv över det många gånger, men så går det när man använder systemfunktioner för att omvandla text till tal.

Qb är ett sätt att mata in dämpmaterialets resistiva förluster (dvs det som dämpar en resonans).

Viso är ett sätt att mata in samma dämpmaterials isotermiserande effekter. Det är ju så att lådan verkar lite större när man lägger i dämpmaterial, pga att temperaturen i luften inte fluktuerar lika mycket mellan tryckmaximim och tryckminimum när det finns ull närvarande.

Båda ha alltså med dämpmaterialet att göra, och olika dämpmaterial påverkar de två parametrarna olika.

Hur mycket man ska mata in är lite svårt att säga, men på ett ungefär ska Viso motsvara hur stor del av lådan som är fylld med ull, och Qb kanske går ner till 2-4 för en fullpackad låda, 10 för en sparsamt vadderad låda.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-01 12:43

efter lite funderande så tror jag 150l avstämd till 32,5hz verkar vara en bra utgångspunkt för detta bygge (dock blir det isobarik så det blir 75l), vi får se hur det blir med den där avstämningen, jag tänkte försöka mej på en böjd "paa-port" nämligen, där jag kan justera in den raka sidan motstående den böjda. vi får se hur det går.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-01 21:54

ingen verkade misstycka av mitt lådval så jag började snickra lite smått. har kapat upp och slipat in all mdf nu, endast hål för basarnas montering och inslipning av en tunn mdfplatta (till porten) är kvar, o det hinner jag imorrn, måste även kontrollera att jag inte flummat till måtten när jag räknade bort port och elementplattan med basarna på, (det gick ej att montera dom "bakifrån" så det blir en sandwich som jag limmar ihop när båda basarna är monterade på sina respektive plattor) basarna kommer spela neråt, likaså porten.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

lite frågor

Inläggav housemicke » 2007-04-02 13:55

hur stor portarea vill man ha till en relativt normal 12tummare? jag tänkte motsvarande 2st 10cm rör ~ 150cm2, är det overkill eller duger det bra tror ni? kan det bli dåligt om man har för stor area? porten verkar bli (for en icke böjd då) B330xH45xL475mm ca , finns det nån anledning till att man tex inte skulle välja en så bred port jämfört med längden?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-02 15:17

Det där elementet skulle itne jag köra i en portad låda överhuvudtaget.
Konstigt element, kan det vara tänkte för bilbruk, kanske? Ser ut att passa bra i en liten, sluten låda, vid en snabb titt.

Titta inte bara på frekvensgång vid simuleringen, kolla på membranutslaget också...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-04-02 18:47

Du behover nog inte sa stor portarea till dessa element. Motsvarande ett 75 mm ror racker nog, men det skadar ju inte att ha storre.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-02 21:24

ok jag backar ner på portarean, det får bli motsvarande ett 10cm rör eller lite mer. då får jag lite mer plats i lådan också, det kommer bli en vackrare låda, kanske kan få in en utstickande magnet lite till.

max, jo nu när du säger det, den verkar nog passa bra i sluten låda (kollade i basta!). det vore dock kul att bygga basreflexlåda, om jag inte blir nöjd med den så blir det sluten.

det här med membranutslag. jag antar att det inte är så stort membranutslag med tanke på att basen/lådan inte går så djupt.

hur kan jag se hur långt membranutslaget blir i Basta! (jag kör trialversionen)? jag hittar en ruta under fliken Curves, Cone excursion står det, tyvärr är den blå och jag kan ej kryssa i den, beror det på att jag glömt att ställa in nån parameter eller liknande tror ni? eller saknas det helt enkelt tillräcklig information för att programmet ska kunna beräkna detta? alla t/s-parametrarna som jag kan fylla i är ifyllda iaf.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-02 21:33

skulle bara vilja tillägga att när man fått Basta! att fungera/förstår programmet fullt ut så verkar det va ett riktigt guldprogram! :)

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-03 21:44

prosjektet rullar på. limmade lite idag, fick göra lite förändringar på lådan, för att det ska vara enkelt att komma in i den och justera porten, man kommer öppna lådan från sidan istället för bakifrån som jag först hade tänkt mej, det blir enklast så.

"this thread is worthless without pics", och visst stämmer det, det är alla diy-trådar. har blivit lovad att få låna en kamera nu till helgen så man kan ta lite byggbilder.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

basprosjektet fortskriver

Inläggav housemicke » 2007-04-20 22:53

nu är det inte långt kvar tills jag har en färdig baslåda, har gjort lite plattor till isobarikinfästningen idag, hoppas allt passar när jag skruvar ihop grejerna bara så jag slipper använda hammare..

tänkte bygga paa-porten imorron, den böjda delen gör jag av plexiglas, enkelt att forma med varmluftspistol. nu har jag även en kamera att fota med. kanske hinner jag halvklart imorron, vi får se, har iaf hela dagen på mej.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-22 22:44

det blev mest finlir med tätningar av baskasetten och dylikt idag, mest tråk, men tid tog det.. tog med kameran och tog lite snapshots, tyvärr glömde min polare bort att slänga ner sladden som går mellan kamera o datorn när jag hämtade kameran så bildern får vänta lite, tills imorrn antagligen. det som återstår nu är att tillverka den böjda delen av porten, topp ska på lådan och likaså en avtagbar sida (så jag kan komma in och justerna avstämningen). nu är det dags för en bärs 8)

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-22 23:08

Fram med bilderna nu!! :) :D
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till DIY-forum