Almen skrev:Spännande med Bozzio - har inte hört något av honom solo tidigare.
Ja han är spännande. Det är tråkigt att allt (jag hört på skiva) varit så otroligt komprimerat.. Själv väntar jag i skrivande stund på just den skivan.
A tribe called quest - The low end theory
En hiphop-klassiker som funnits i min skivinköparlista de senaste 5 åren. Kom fram till att man borde avsluta alla listinköp en gång för alla så man inte behöver känna sådan press att ta några från listan varje gång man shoppar... Hur som helst så är skivan trevligt svängig och kommer säkert få ljuda gött fram emot sommaren.
Georg Gulyas - Plays music from Latin America
Eftersom jag sedan tidigare inte äger några plattor med klassisk gitarr, alls. Så var det väldigt trevligt att hitta en som lät så fantastiskt som denna! Vår vän Bertil Alfving har producerat den.
Nationalteatern - Kåldolmar & Kalsipper
Som jag sade vid ett middagsbord för inte allt för länge sedan: "Jag vet inte varför jag köpt den. Jag vill inte äga den men kanske ha den i samlingen, eller inte..." Det är inte särskillt välskapt, men kan säkert vara kul att äga ibland.
Madeleine Peyroux - Careless Love
Typiskt en mysig jazzplatta med lite hifiambitioner. Gillar några av spåren väldigt, och andra också. I flera fall har man lyckats blanda 20-/30-talssmåbandsjazzen med modern pop på ett riktigt coolt sätt!
Massive Attack - 1000th Window
Nu har jag hela deras utbud. Jag gillar deras tidigare singlar mest och det bästa albumet är helt klart
Mezzanine. 1000th Window har dock sina nya moment på de klassiska mattorna som jag gillar starkt och plattan skulle räknats som riktigt klockren om de fått till sången bättre - både inspelningsmässigt och sångmässigt.
Andreas Tilliander World Industries
Såg att de sålde ut denna Tillianderskivan på CDON.se och då kunde jag nte motstå.. Bra sväng fast lite för klubbinriktad för min smak kanske. Ska lyssna ett par gånger till innan jag dömer ut den.
Oceansize - Efflorescense
En riktigt bra rockplatta som saknats i samlingen (skivinköpslistan...) ända sedan den kom ut! En av de bästa rockplattorna jag hört under 2000-talet (tillsammans med Abramis Brama, Muse, Mustash och The Mars Volta har man en komplett rockkatalog från 2000 tills idag skulle jag våga påstå...) som alltså bör finnas i alla rockhinkar där ute.
Jean Sibelius - Violinkonsert D-moll, op 47
Ännu en av plattorna som fanns i min skivinköpslista sedan gammalt. Jäkligt bra konsert med en härlig rumsklang!
Trentemöller - Last Resort
Detta kan mycket väl vara 2006 års bästa platta. Lugn mörk elektronika som rockar i alla lägen! Låter riktigt bra också.
[slrt]