Från ministereo till vad??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-19 20:09

phloam skrev:Har du alltså redan köpt en T-amp...? Den skulle du ju kanske kunna ha till ett par bra högtalare som passar både som dator- och musikhögtalare... (vete fasen vad som skulle passa T-amp) plus en portabel cd och/eller mp3... för den trångbodde studenten som sitter mycket vid datorn :)

Japp har redan köpt.. Men haha jag läste på ett annat forum att den skulle vara hur grymm som hällst :? Hmm men om den nu är det så behöver jag antagligen ett par lättdrivna högtalare med bra bas. Några tips??

Här verkar de flesta tycka att t-ampen är skit 8O så nu är jag förvirrad men det är kanske inte alla som testat den.. Man ska visst kunna göra någon modd på den också för att få ännu bättre ljud. :) Men vad vet en nybörjare som jag :lol: den kanske är skitkass.. Är det nån som lyssnat på den överhuvudtaget??

HA det gött

MVH Mazzej

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-02-19 21:22

mazzej skrev:
phloam skrev:Har du alltså redan köpt en T-amp...? Den skulle du ju kanske kunna ha till ett par bra högtalare som passar både som dator- och musikhögtalare... (vete fasen vad som skulle passa T-amp) plus en portabel cd och/eller mp3... för den trångbodde studenten som sitter mycket vid datorn :)

Japp har redan köpt.. Men haha jag läste på ett annat forum att den skulle vara hur grymm som hällst :? Hmm men om den nu är det så behöver jag antagligen ett par lättdrivna högtalare med bra bas. Några tips??

Här verkar de flesta tycka att t-ampen är skit 8O så nu är jag förvirrad men det är kanske inte alla som testat den.. Man ska visst kunna göra någon modd på den också för att få ännu bättre ljud. :) Men vad vet en nybörjare som jag :lol: den kanske är skitkass.. Är det nån som lyssnat på den överhuvudtaget??

HA det gött

MVH Mazzej

Njaaaa här tycker dom flesta snarare att allt som kostar under 10000 kr är skit, inte bara t-ampen =P

Jag tror Dynavoice högtalarna är bland dom mest lättdrivna du hittar i prisklassen.
Senast redigerad av JB 2007-02-20 02:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-19 22:23

Jag anser att T-ampen är en väldigt liten förstärkare som är ganska bra i förhållande till sitt pris. Om man vill ha en liten förstärkare så kan det vara helt rätt.

Största problemen är låg effekt och klen nätdel gör att den kan tappa orken vid halvhögt strömuttag som vid rejäl bas. Chassit, reglage och anslutningsterminaler lämnar en del att önska, men allt detta är sådant som man får förvänta sig vid ett så lågt pris.
Den kommer alltså till sin rätt då man inte tar ut så mycket effekt eller ström. Dvs antingen då man spelar lågt eller ganska högt med lättdrivna högtalare.

Bland de lättaste högtalare att driva är stora golvhögtalare på 8ohm impedans med hög verkningsgrad, gärna ca 90dB vid 1watt.

Tex Audio Pro Soniq 404 (kostar ca 1400-1700 ny).
eller Dali Concept 6 (kostar ca 4500 ny)
eller Dynavoice för att de är så grymt lättdrivna, t.ex. DF5 (3000 ny)
eller Eltax Symphonie 8.4 också grymt lättdriven. (ca 2400 ny)

Eller så försöker man hitta ett begagnat klipp som t.ex.
Briklin DM 400 för endast 400:-.
Audi Pro A3.36 för 1400:-

Om du är intressarad av begagnade stora högtalare så är det dock klokast att titta i närheten av där du bro så att du kan åka och hämta dem. Dvs lämpligt att ange i vilken stad du bor.
Om du har preferenser på högtalarnas utseende eller storlek eller annat så är det förståss bra att skriva det.

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-19 23:12

silvervarg skrev:Jag anser att T-ampen är en väldigt liten förstärkare som är ganska bra i förhållande till sitt pris. Om man vill ha en liten förstärkare så kan det vara helt rätt.

Största problemen är låg effekt och klen nätdel gör att den kan tappa orken vid halvhögt strömuttag som vid rejäl bas. Chassit, reglage och anslutningsterminaler lämnar en del att önska, men allt detta är sådant som man får förvänta sig vid ett så lågt pris.
Den kommer alltså till sin rätt då man inte tar ut så mycket effekt eller ström. Dvs antingen då man spelar lågt eller ganska högt med lättdrivna högtalare.

Bland de lättaste högtalare att driva är stora golvhögtalare på 8ohm impedans med hög verkningsgrad, gärna ca 90dB vid 1watt.

Om du är intressarad av begagnade stora högtalare så är det dock klokast att titta i närheten av där du bro så att du kan åka och hämta dem. Dvs lämpligt att ange i vilken stad du bor.
Om du har preferenser på högtalarnas utseende eller storlek eller annat så är det förståss bra att skriva det.

Utseendet eller storleken har inte så stor betydelse för mig däremot skulle det ju gärna vara i västra götalandsregionen.. Oj då nu börjar man lära sig lite mer :D Tack för det..

De där Briklin DM 400 högtalarna såg riktigt feta ut.. synd bara att det var i östergötland :( Om ni hittar nån bra annons så släng gärna fram den!! Max 2000 kr

Då vet jag iaf lite mer vad man ska leta efter!! Men hjälp mig gärna ändå!

MVH Henke

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2007-02-20 10:42

Det var jag som tyckte att du skulle köpa en t-amp. Har du kollat om Heybrookburkarna för 700:- finns kvar på blocket?

Som du säger så tycker de flesta t-ampen är skit men din budget ligger på 3000 spänn. Det utesluter bl a ett par Snell K2 med stativ, oxå blocket.

Om du har ett litet rum skulle de tattiga Rega Kyte som skvalpar runt på blocket funka, men köpa fula prylar är dumt för de kan sällan säljas vidare, i motsats till t ex Snellburkarna som troligtvis alltid kommer att ha ngt värde.

Å du, var noga med polerna på batterieliminatorn till t-ampen, om du ska använda en sådan.

mvh i

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-20 10:56

ignatz skrev:Det var jag som tyckte att du skulle köpa en t-amp. Har du kollat om Heybrookburkarna för 700:- finns kvar på blocket?

Som du säger så tycker de flesta t-ampen är skit men din budget ligger på 3000 spänn. Det utesluter bl a ett par Snell K2 med stativ, oxå blocket.

Om du har ett litet rum skulle de tattiga Rega Kyte som skvalpar runt på blocket funka, men köpa fula prylar är dumt för de kan sällan säljas vidare, i motsats till t ex Snellburkarna som troligtvis alltid kommer att ha ngt värde.

Å du, var noga med polerna på batterieliminatorn till t-ampen, om du ska använda en sådan.

mvh i

Japp har spanat in dem dock har jag inte kollat om de finns kvar :) Är de verkligen nått att ha?? De ser ju jädrigt små och sletna ut :lol: Kan de komma bra ljud ur sådana små?? Jag vill ju ha kraft i basen och bra ljud i övrigt.. Men skenet kanske bedrar???

Japp ska kolla det noga :) vill ju inte att den går sönder.. Vet någon förresten hur man moddar den?? Tror jag såg någon bild en gång där de hade bytt ut högtalarkontakterna på baksidan och massor av annat sköjj :D Det kanske finns någon guide??

MVH Henke

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-20 19:15

Men du.. Dynavoicarna här är ganska lättdrivna. Vill du ha mer bas, vilket blir t-ampens problem, är det ju bara att ratta på mer på subben! Jag tror förresten inte alls att de flesta här tycker t-ampen är skit, men den ger inte mycket effekt. V8 har dessutom varit med och testat, lyssnat o moddat en.

Samma tips som sist.

http://www.blocket.se/vi/10723750.htm?ca=6_s

Bild
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-21 00:51

Om ni hittar nån bra annons så släng gärna fram den!! Max 2000 kr

Var någonstans skall de finnas då? I Älvsborgs län?

En supersnabbsök på blocket ger:
Swans D3.2F för 3900:- okej, klart över budget, men kolla utseendet...
http://www.blocket.se/vi/10907665.htm?ca=16_s

Philips stereostapel med högtalare 500:- I alla fall väldigt billigt.
Svårt att avgöra exakt vad det är för prylar.
http://www.blocket.se/vi/10724950.htm?ca=16_s

Ett Kenwood stereo paket med Sonab B32 högtalare för 1500:-
Har inte 100% koll på vad detta är för saker...
http://www.blocket.se/vi/10607573.htm?ca=16_s

HK surroundreciever + CD + QLN högtalarre 4800:-
Kanske du kan övertyga honom om att sälja bara högtalarna för 2000:-
Jag kan dock inte minnas att jag har lyssnat på denna modell.
http://www.blocket.se/vi/10549954.htm?ca=16_s

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-21 14:07

mazzej skrev:
silvervarg skrev:Jag anser att T-ampen är en väldigt liten förstärkare som är ganska bra i förhållande till sitt pris. Om man vill ha en liten förstärkare så kan det vara helt rätt.

Utseendet eller storleken har inte så stor betydelse för mig däremot skulle det ju gärna vara i västra götalandsregionen.. Oj då nu börjar man lära sig lite mer :D Tack för det..

De där Briklin DM 400 högtalarna såg riktigt feta ut.. synd bara att det var i östergötland :( Om ni hittar nån bra annons så släng gärna fram den!! Max 2000 kr

Då vet jag iaf lite mer vad man ska leta efter!! Men hjälp mig gärna ändå!

MVH Henke

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-21 21:56

Bump! :D

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-22 10:52

-distortion- skrev:Men du.. Dynavoicarna här är ganska lättdrivna. Vill du ha mer bas, vilket blir t-ampens problem, är det ju bara att ratta på mer på subben! Jag tror förresten inte alls att de flesta här tycker t-ampen är skit, men den ger inte mycket effekt. V8 har dessutom varit med och testat, lyssnat o moddat en.

Samma tips som sist.

http://www.blocket.se/vi/10723750.htm?ca=6_s

Bild

Tjena du rekomenderar alltså att ha två stativare och en subwoofer för att få mer bas?? Det låter konstigt för när jag läste en artikel häromdan så står det att subwoofern inte skall användas som bas i en stereoanläggning. Den skulle endast användas till de frekvenserna som en bas inte klarar av. t.ex på bio när ett flygplan startar och liknande.. Men detta stämmer inte eller varför rekomenderar du den ?? :?

MVH Henke

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-22 11:04

mazzej skrev:Tjena du rekomenderar alltså att ha två stativare och en subwoofer för att få mer bas?? Det låter konstigt för när jag läste en artikel häromdan så står det att subwoofern inte skall användas som bas i en stereoanläggning. Den skulle endast användas till de frekvenserna som en bas inte klarar av. t.ex på bio när ett flygplan startar och liknande.

Var läste du den märkliga uppgiften?

Givetvis kan en subwoofer användas till stöd i botten för högtalare som antingen inte går så lågt, eller inte kan ge hög nivå i basen. Subwoofer fanns långt innan det fanns hemmabio!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-23 10:20

perstromgren skrev:
mazzej skrev:Tjena du rekomenderar alltså att ha två stativare och en subwoofer för att få mer bas?? Det låter konstigt för när jag läste en artikel häromdan så står det att subwoofern inte skall användas som bas i en stereoanläggning. Den skulle endast användas till de frekvenserna som en bas inte klarar av. t.ex på bio när ett flygplan startar och liknande.

Var läste du den märkliga uppgiften?

Givetvis kan en subwoofer användas till stöd i botten för högtalare som antingen inte går så lågt, eller inte kan ge hög nivå i basen. Subwoofer fanns långt innan det fanns hemmabio!

http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=124

I den artikeln läste jag det har jag för mig.. Fast det är ju på ett hembioforum :lol: men det ska ju inte ha nån betydelse.. Eller finns det olika subwoofers för hembioanläggningar/musik?? :)

HA det gött..

Läs inte ihjäl er

MVH Henke

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-23 21:32

Mazzej, om du svarar på min post den 21:a Feb ovan så får du nog fler tips på högtalare. Dvs både var de skall finnas och gärna feedback på de högtalare som länkades där.

Och så lite kommentar till subwoofer till högtalare.
Visst går det att använda sub. Enklast är när man kör hemmabio och använder hemmabioförstärkarens inbyggda delningsfilter.
När man kör musik (vanlig 2-kanalig, dvs stereo) så blir det mer komplicerat. Normalt får man då ut ljudet i bara 2 kanaler utan något filter.

Om man då vill få mer bas så kan man koppla in en eller flera subwoofers som skall spela basen. Problemet är då delningen mellan frontar och subwoofern.

Alt1: Hyfsat enkelt. Man ställer in så att subben bara spelar den djupaste basen från den punkt där frontarna faller av ganska brant. Krav är att subben har ställbar delningsfrekvens, men de kan de flesta aktiva subbar.
Denna inställning kommer att fungera både vid musik och vid bio.
Du har dock två nackdelar: Dels så delar du inte av frontarna med ett högpass-filter, så de får jobba lika hårt som de skulle gjort utan sub. Dels så kommer troligen subbens lågpass-filter inte matcha perfekt till frontarnas avrunning nedåt i frekvens och vid övergången mellan högtalare/sub så får du fasförskjutningar.
I praktiken kan dock detta fungera ganska bra.

Alt2: Lite knepigare. Utsignalen till frontarna (lågnivå) skickas in i lämplig box och filtreras i hög respektive låg del innan de skickas in i slutstegsdelen. I bio-fallet så ställer man in frontar som large och att man inte har någon sub alls.
På detta sätt så slipper man i princip nackdelarna ovan. Nackdelen är att det kräver mer för att få till detta.
Dels så måste du ha ett aktivt delningsfilter. Finns att köpa av tex IÖ, ett bygge håller på här på faktiskt m.m.
Dessutom måste du kunna koppla in signalen från filtret till slutstegsdelen. Om du har en integrerad förstårkare så kan du kanske använda dig av tape-loopen för att få till detta. Om du har en NAD förstärkare så har du pre-out samt main-in som är perfekt för att koppla in detta filter på. Om du har delat försteg och slutsteg så går det också utmärkt.

Dvs alternativ 2 är klart bättre, men inget jag skulle statsa på med budgeten 2000:- för högtalare. I ditt fall skulle jag glömma sub och satsa alla pengarna på ett par skapligt bra fronthögtalare.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-23 22:19

silvervarg skrev:I ditt fall skulle jag glömma sub och satsa alla pengarna på ett par skapligt bra fronthögtalare.

Ett krav eller önskemål är att det ska finnas tryck. Med en t-amp blir det i det närmast omöjlligt om man inte rattar på mer på nån extern basenhet som inte behöver kraft från t-ampen.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-23 23:03

silvervarg skrev:Mazzej, om du svarar på min post den 21:a Feb ovan så får du nog fler tips på högtalare. Dvs både var de skall finnas och gärna feedback på de högtalare som länkades där.

Japp Älvsborgs Län eller angränsade län.. Ok nu förstår jag mer hur det funkar det här med subwoofer :D TAckar !!! Ska se om jag hittar något lämpligt..

Tack För Alla Svar!!

Ha Det Gött

MVH Subwoofmaster :D

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-24 00:06

Japp Älvsborgs Län eller angränsade län.

Okey, då kommer lite tips:
Pioneer förstärkare + Genexxa högtalare (+lite annat) 400:-
För dessa pengar vågar jag påstå att det är väldigt prisvärt.
http://www.blocket.se/vi/10985224.htm?ca=16_s

B&W 603 s2.5 3500:-
Lite för dyrt och mer HiFi än vad som siktades på.
http://www.blocket.se/vi/10985210.htm?ca=16_s

GenExxa GX 1000 750:-
Bör nog komplettera med en förstärkare, men till detta pris så finns plats i budgeten för detta.
http://www.blocket.se/vi/10978991.htm?ca=16_s

JBL TLX 5000 900:-
Bör nog komplettera med en förstärkare, men till detta pris så finns plats i budgeten för detta.
http://www.blocket.se/vi/10960157.htm?ca=16_s

Hel Denon stereo med Dali 450sv högtalare. 4500:-
Över budget, men kanske går att pruta om man inte tar med alla delar. Dock troligen inte ned så lågt som vi vill komma.
http://www.blocket.se/vi/10952870.htm?ca=16_s

Mirage M5 5000:-
Ok, långt över budget, men en sådan pärla förtjänas att nämnas i alla fall.
http://www.blocket.se/vi/10941491.htm?ca=16_s

JVC reciever + Technica DVD + Genexxa högtalare. 890:-
Grymt prisvärt helt enkelt och helt i linje med vad vi sökte.
http://www.blocket.se/vi/10928872.htm?ca=16_s

NAD förstärkare 3020i 500:-
Snubbe som säljer mycket, men här är det bara förstärkaren som är av intresse, ifall du köper ett par högtalare som T-ampen inte orkar med.
http://www.blocket.se/vi/10922343.htm?ca=16_s

Dali 350 högtalare + Gamal Pioneer förstärkare 1720:-
Priset satt för respektive del, så lite rabatt om du tar både högtalare och förstärkare kanske du kan få.
Seriöst bra ljud till en billig peng.
http://www.blocket.se/vi/10900845.htm?ca=16_s

Som du ser finns det gott om alternativ, så det är bara att åka och lyssna på något som känns rätt för dig.
Personligen skulle jag nog åkt på den sista (Dali 350 + gamla pioneeren) för där har du ganska rent ljud till billig peng. Då kan du även prova högtalarna både med T-amp och man den gamla Pioneeren och se om du tycker att T-ampen duger för att driva så högt som du vill spela på dem.

Användarvisningsbild
mazzej

Inläggav mazzej » 2007-02-24 19:34

silvervarg skrev:
Japp Älvsborgs Län eller angränsade län.

Okey, då kommer lite tips:
Pioneer förstärkare + Genexxa högtalare (+lite annat) 400:-
För dessa pengar vågar jag påstå att det är väldigt prisvärt.
http://www.blocket.se/vi/10985224.htm?ca=16_s

B&W 603 s2.5 3500:-
Lite för dyrt och mer HiFi än vad som siktades på.
http://www.blocket.se/vi/10985210.htm?ca=16_s

GenExxa GX 1000 750:-
http://www.blocket.se/vi/10978991.htm?ca=16_s

JBL TLX 5000 900:-
http://www.blocket.se/vi/10960157.htm?ca=16_s

Hel Denon stereo med Dali 450sv högtalare. 4500:-
Över budget, men kanske går att pruta om man inte tar med alla delar. Dock troligen inte ned så lågt som vi vill komma.
http://www.blocket.se/vi/10952870.htm?ca=16_s

Mirage M5 5000:-
Ok, långt över budget, men en sådan pärla förtjänas att nämnas i alla fall.
http://www.blocket.se/vi/10941491.htm?ca=16_s

JVC reciever + Technica DVD + Genexxa högtalare. 890:-
Grymt prisvärt helt enkelt och helt i linje med vad vi sökte.
http://www.blocket.se/vi/10928872.htm?ca=16_s

NAD förstärkare 3020i 500:-
Snubbe som säljer mycket, men här är det bara förstärkaren som är av intresse, ifall du köper ett par högtalare som T-ampen inte orkar med.
http://www.blocket.se/vi/10922343.htm?ca=16_s

Dali 350 högtalare + Gamal Pioneer förstärkare 1720:-
Priset satt för respektive del, så lite rabatt om du tar både högtalare och förstärkare kanske du kan få.
Seriöst bra ljud till en billig peng.
http://www.blocket.se/vi/10900845.htm?ca=16_s

Som du ser finns det gott om alternativ, så det är bara att åka och lyssna på något som känns rätt för dig.
Personligen skulle jag nog åkt på den sista (Dali 350 + gamla pioneeren) för där har du ganska rent ljud till billig peng. Då kan du även prova högtalarna både med T-amp och man den gamla Pioneeren och se om du tycker att T-ampen duger för att driva så högt som du vill spela på dem.

TAck Så hemskt mycket :) Inte ofta folk lägger ner så mycket tid på ett inlägg.. JAg tackar för alla svar!! Nu återstår bara att köpa något.!

MVH Henke

Föregående

Återgå till Köpråd