Arcam Solo 5.1 | Naim n-Vi | Linn Classik Movie

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-21 17:29

finns det inga preout?
5gånger 50watt med taskigt med anslutningar känns ju som en tvåtusenkronorsapparat
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

daja

Inläggav daja » 2007-02-21 17:33

Sen att den har scart är iofs bra men det känns lite gammalt. Hata scart! Världens sämsta kontaktdon! Omöjliga att få in på första försöket bakom tv'n.
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-21 17:50

Varför skulle det finnas pre-out?

Apparaten ifråga är väl snarast tänkt att fungera som en liten, smidig och elegant aparat i ett icke apparatdominerat vardagsrum alternativ som en litet lyxigare sovrumsstereo?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-21 18:42

daja skrev:ju högre du spelar dessto mer effekt måste du ha för att klara av dynamiska partier i musiken.

Visst, men det ligger som sagt inget egenvärde i att spela högt.

Antag att man vill spela det svagaste partiet i ett stycke så att det motsvarar 40 dB på lyssningsplats (då har man väl precis kravlat sig över bakgrundsljuden i en normal lägenhet). Om sedan dynamiken är 70 dB, vilket ger en topp på 110 dB, så krävs en förstärkare på ca 300 W för att spela de starkaste topparna. Om jag räknat rätt...

I alla fall: en effektstark förstärkare har man för att kunna spela de svagaste partierna så att de hörs. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-21 19:20

arcam har alltid kännts som en stramare nad
lite dyra och plastiga har alldrig kännt någon större köplust
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-24 14:32

Nu har även Naim släppt en liknande produkt, för ca 45 000 kr!

Naim n-Vi integrated CD/DVD player/processor/amplifier

Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-24 14:58

Bamsefar har helt rätt: Tio watt räcker långt. :)

Jag skulle alla gånger gå på Naim N-Vi om jag var tvungen att köpa något för 45000:-, vilket som tur är inte är fallet! :D

Byggkvaliteten är nog mil högre än Arcam.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-24 16:22

Lika bra att slänga in den tredje britten i sammanhanget - Linn Classik Movie:

Bild

38 500 kr hos Tonläget, till exempel.
Senast redigerad av guldfisk 2007-05-13 22:17, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-24 17:10

Till dessa priser tycker jag att det är totalt ointressant! Passar dessutom inte in i detta forum! 8) (Ironi)
Senast redigerad av Nefilim 2007-02-25 13:45, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-24 18:06

Nefilim:Jag tycker, med all respekt, att produkter som kanske är bättre än tex. Denon 2105 bör få nämnas i detta forum 8O ( Läs Naim N-vi och Linn classik movie ).Vad jag förstår har väl dessa inte F/E testats? Det är väl inga galna fanatiker med skygglappar som diskuterar på detta forum väl? Vägen till en god ljudåtergivning är många och allas åsikter bör respekteras.
Det är ju rent nonsens att bara för att en produkt är dyr så påstås den vara dålig, eller inte passar in i detta forum. Är produkten dyr kan det ju, troligen,men inte alltid, bero på att den är bra. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 02:02

Någon ur admin har funderat på minst en av dessa prylar. Så då är de inte helt fel ute....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-25 02:15

Vet inte hur denna Arcam är, men Arcam 250 är väldans bra :) Jag är mycket nöjd. Så jag tror nog att denna apparat är väldigt bra det den är tillämpad för (håller med Morello om preouten där)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-25 12:17

When routine bites hard

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-25 12:48

If you're fed up with ''all the boxes'', interconnect cables and general audiophile clutter'', then the kW250S is for you. If you've got a ''partner problem'' then the kW250S is for you. If you just crave fabulous musical sound reproduction with no extraneous nonsense then the 250S is for you. If you're just fed up with all the ''stuff'' that seems to accumulate over the years and want to clear things out, then the kW250S is for you.

8) 8) 8)

Fast den har ju bara två (effektstarka) kanaler...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-25 13:27

naimen är ju i särklass snyggast iaf. tycker det är väldigt synd att Linn gått ifrån sin gamla design.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-02-25 13:37

Kraniet skrev:naimen är ju i särklass snyggast iaf.

Kan inte riktigt hålla med.. :wink: Tycker nog den är precis tvärtom, möjligen är MF:en fulare med sitt microstereofrånsiba-utseende. Linn:en ser ut som nån box man har vid tv:n, t.ex. nån dekoder för parabol eller liknande. Jag hade alltså valt arcam av dessa om jag bara går till utseende.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-25 14:06

30 papp för en apparat är alltid mycket pengar. Å andra sidan får man en hel del för slantarna. DVD-spelare, försteg, radio, slutsteg och hela tjillevippen. Och man slipper en massa kablar, lådor, vet att alltsammans passar ihop osv.

Kunde sedan ett par feta hårddiskar (för min rippade musik) och en stor display adderas skulle lyckan vara fullkomlig!

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-25 14:28

Om vi helt bortser från ev. ljudmässiga företräden mellan apparaterna, brukar Naim ha bäst byggkvalitet, både invändigt och utvändigt med mest påkostade komponenter, BNC kontakter till komponentutgången mm. Ytmontering används ej av Naim, undantaget bildprocessorn till DVD:n. Man tycker helt enkelt att ytmonterade komponenter inte håller måttet. Naim har också HDMI med uppskalning från Farroudja och spelaren kan även skala upp från tex. en digitalbox. Naim satsar hårt på en exakt jitterfri klocka. Naim N-Vi använder digitala slutsteg från tripath 8O , inte helt olika de Sony använder i sina receivers, dock bättre skärmade, och bättre spolar vid utgången på Naimen. Helt omagnetisk låda av tjock aluminium. Preout utgångar till extra slutsteg till frontarna. Digital DAB radio som option.

Linn använder sina egenutvecklade, patenterade switchmode nätdelar
som är extremt skärmade och enligt Linn, stör andra apparater betydligt mindre 8O än en konventionell toroidtrafo ( som tex. Naim använder ). Linnspelaren Classik movie av senaste versionen har dock endast progressiva komponentutgångar som bästa signalöverförsel.
Man anser att en bra komponent är bättre än en dålig HDMI 8O i denna prisklass. Linn använder uteslutande bra, ytmonterade komponenter som ger extremt korta signalvägar, ser faktiskt ut som en dator invändigt, flersidigt glasfiberkort.Linn använder sk. " clockless" teknologi, patenterad. Pre out på samtliga utgångar. Konventionella slutsteg med högeffekts-IC.

Arcam använder konventionella komponenter till stor del, utom processor/DVD, med bra grejor på de väsentliga ställena, har HDMI och komponent anslutning, ganska klen låda jämfört med Linn och Naim. :cry:
Arcam satsar hårt på en jitterfri klocka. Konventionella slutsteg vad jag förstår, toroidtrafo. DAB radio/FM inbyggd.

Man kan väl säga att byggkvaliteten motsvarar prissättningen på dessa tre. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-25 14:33

Richard skrev:Naim ha bäst byggkvalitet, både invändigt och utvändigt med mest påkostade komponenter, BNC kontakter till komponentutgången mm. Ytmontering används ej av Naim, undantaget bildprocessorn till DVD:n. Man tycker helt enkelt att ytmonterade komponenter inte håller måttet. Naim har också HDMI med uppskalning från Farroudja och spelaren kan även skala upp från tex. en digitalbox. Naim satsar hårt på en exakt jitterfri klocka. Naim N-Vi använder digitala slutsteg från tripath 8O , inte helt olika de Sony använder i sina receivers, dock bättre skärmade, och bättre spolar vid utgången på Naimen. Helt omagnetisk låda av tjock aluminium. Preout utgångar till extra slutsteg till frontarna.

Imponerande, låter det som. Blir bara mer och mer sugen på Naim 5i...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 14:36

Richard skrev:Naim N-Vi använder digitala slutsteg från tripath 8O , inte helt olika de Sony använder i sina receivers, dock bättre skärmade, och bättre spolar vid utgången på Naimen.

En stor anledning till att inte välja Naimen då alltså.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-25 14:46

Hetsporren skrev:
If you're fed up with ''all the boxes'', interconnect cables and general audiophile clutter'', then the kW250S is for you. If you've got a ''partner problem'' then the kW250S is for you. If you just crave fabulous musical sound reproduction with no extraneous nonsense then the 250S is for you. If you're just fed up with all the ''stuff'' that seems to accumulate over the years and want to clear things out, then the kW250S is for you.

8) 8) 8)

Fast den har ju bara två (effektstarka) kanaler...

my mistake :oops:
When routine bites hard

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-25 14:59

Nja, Ingen av dessa komponenter har ju F/E-testats, så ev. har Naim fått till tekniken med de digitala slutstegen, man får nog låta det vara osagt tills man lyssnat.Tripaths effektmoduler har väl inte heller F/E testats? Eftersom Naim N-Vi är extremt fullpackad fick man väl inte plats med vanliga slutsteg. Vad jag vet har dock Naims dyrare förstärkare uteslutande konventionell teknik i deras slutsteg. :wink:

Tilläggas kan att Naim N-Vi är topptestad i kommersiell Hifipress världen över, även i jämförelse med Linn classik movie, vilket man io.f.sig knappast kan dra några säkra slutsatser av ( testernas relevans i kommersiell hifipress, alltså ). :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 15:21

Låt mig säga som så att de rapporter jag har fått från människor som har undersökt kommersiellt implementerade tripath gör att jag aldrig skulle ens fundera på dem i något man skulle kalla hifi....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-25 15:49

Ja, Nagref, kanske har du rätt. Det har väl varit en utmaning för Naim att få in all denna elektronik i samma skal antar jag. :wink:
Edit:
Finns det någon som har mätningar på ett tripath baserat slutsteg på detta forum?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 16:13

Richard skrev:Finns det någon som har mätningar på ett tripath baserat slutsteg på detta forum?

http://www.stereophile.com/solidpoweram ... ndex4.html

Bild

Bild

Inte så imponerande kanske.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-25 16:30

Tack för dessa ! :)

Edit: Nu var ju detta ett extremt lågeffektsmässigt Tripathsteg, det som sitter i Naimen har ju mycket högre effekt. Vid lyssningstesterna var dom ju lyriska, i denna länk till Stereophile.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 17:01

Nu är vi rätt OT men problemen med denna typ av förstärkare tenderar att öka med effekten. Om och huruvida lyriskhet har något med välljud att göra kan bero på omständigheterna. ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-26 11:27

Eller annonsörernas penningpung! :D

Ett kraftigare tripathsteg mäter alltså knappast bättre än ett effektsvagt. Tack för denna info!.( Nu lämnar jag OT).

Bill50x:
Det är ju oerhört appellerande att ha en enda maskin att använda till allt! Synd bara att priserna är uppe i stratosfären. :wink:

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2012-04-28 21:31

Föregående

Återgå till Generellt om hifi