Nätspänningsstabilisator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JohanGbg

Nätspänningsstabilisator

Inläggav JohanGbg » 2007-02-22 12:52

Har funderat lite på att ge min anläggning lite mer "Exklusiv" ström.

Har tittat lite på Nätspänningsstabilisatorer och hittade två varianter på ELFA.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 213103.htm

Vad tror ni om dessa? Hur många VA kan det vara behov av för en HiFi uppsättning?

Några andra förslag på liknande produkter eller är det "Waste of Money"?

mvh
Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-22 14:04

Man ska kanske fråga sig varför man kan tänkas behöva en sådan..... I normalfallet med vettigt konstruerad elektronik är behovet litet. I princip är all elektronik redan försedd med spänningsstabilisering. Ett undantag finns och det är slutstegens effekttransistorer som oftast saknar stabilisering men behövs det?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-02-22 14:20

Störskyddstrafo

Hur tillvida man har behov återstår nog att se. Jag ser det såhär: Detta ger mig dels mindre variationer på elnätet, något jag noterbart hör, och det ger en extra reserv om/när så behövs. Dvs har man t.ex. ett slutsteg som kan suga i sig säg 70 amp från väggen så se till att resten av systemet klarar det ;) En sådan som ovan gör det...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-22 14:32

Jag ser det så här, att om du har (a) undermålig elektronik, (b) extremt störig elmiljö typ kyl o frys och maskiner på samma fas, eller (c) en kombination av (a) och (b), då kan det möjligtvis vara aktuellt.

Men en förstärkare hamnar väl lätt i 1000 VA-klassen? Och över 12000:- för något som du kanske behöver känns litet onödigt. Tycker jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

manw

Inläggav manw » 2007-02-22 14:38

Bamsefar skrev:Dvs har man t.ex. ett slutsteg som kan suga i sig säg 70 amp från väggen så se till att resten av systemet klarar det ;) En sådan som ovan gör det...

Ja, man kan ju alltid roa sig med att räkna på det. För ett korekt dimensionerat elnät så skall kortslutningströmmen ligga på 1500ampere.

Återgå till Teknikforum