Extrem Musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Extrem Musik

Inläggav phloam » 2007-02-22 15:04

Känner att det vore kul att diskutera musik som tänjer på gränserna, kompromisslös musik, både i innehåll och utryck. Musik som bryter mot konventioner, som kan kräva en del av lyssnaren men som kan ge så mycket mer tillbaka.

Ibland känner jag - "detta är ju så bra - varför lyssnar inte fler på sånt här?"

För att få igång diskussionen: Har ni någon favorit eller nåt exempel på musik ni tycker är "extrem" - på gott och ont?

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-22 15:53

Einstürzende Neubauten är ju nummer ett på kontroversialitetsskalan, och långt upp i toppen på favoritgrupper också för min del. Jag älskar när grupper får till musik av.. ljud, istället för instrument alltså.

(lägg märke till kompressorn, den gula bakom sångaren :)
Bild

Sen finns ju Matmos på samma tema.

Bild
Senast redigerad av -distortion- 2007-02-22 15:58, redigerad totalt 1 gång.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-22 15:53

Jag går en kurs som heter Datormusik på den där skolan som jag går på tillsammans med Musikhögskolan här i stan. Där går man igenom den elektroniska musikutvecklingen sedan Bell till idag. Man stöter på en del magiskt där (och en del magiskt hade jag hittat innan).

Ett bra exempel är just den på senare tid så omtalade Alva Noto som gör musik efter utseendet på signalen i en goniometer. Det är ju ganska "out there"..

Har länge varit väldigt rytmiskt intresserad vilket lett mig in på den klassiska musikens "galenpannor" (eller "gudar") där det senaste lyssningsintrycket kommer från Edgar Varese. Frank Zappa (all-time husgud kanske?) diggade honom hårt har jag förstått det som...

Vi har ju våra svenska talanger inom jazzen med Mats och Morgan, vilka många kanske inte diggar som ett standard popfenomen, vad vet jag.

Som trummslagare har jag också intresset av extrema trummisar. Sådana möter man ofta i band som börjar på D* har jag kommit underfund med. Svenska exempel skulle ju kunna vara två band som undviker tumregeln på ett snyggt sätt: Naglfar och Meshuggah.

Förutom dessa min få intressen lyssnar jag nog mest på typiska popdängor som Då går jag ner i min källare eller Cassablanca.

[slrt]

*Exempelvis [De*]: Decesed, Defleshed, Deprived, Deicide, Deranged, Destruction... ;)
admin

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-22 16:00

Sleep - Jerusalem (alt. namn Dopesmoker)
En >1h lång låt, med riff som tagna från Black Sabbaths Vol 4 och spelade på halv fart.
Det tar mer än 8 minuter innan man får höra någon sång, och då tar det 15-20s att sjunga "Drop out of life with bong in hand".

Neptune Towers - Caravans To Empire Algol
Neptune Towers - Transmissions From Empire Algol

Black Metal-pojke tar fram synthen och gör något som kunde vara soundtrack till en Science Fiction mastodontfilm.
Wikipedia berättar:
Neptune Towers' stated goal is "To enable the listeners to keep both feet off the ground."

Väldigt gosiga, meditativa och konsekventa verk. :-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-22 16:11

Slartibartfast skrev:Jag går en kurs som heter Datormusik på den där skolan som jag går på tillsammans med Musikhögskolan här i stan. Där går man igenom den elektroniska musikutvecklingen sedan Bell till idag. Man stöter på en del magiskt där (och en del magiskt hade jag hittat innan).

Ett bra exempel är just den på senare tid så omtalade Alva Noto som gör musik efter utseendet på signalen i en goniometer. Det är ju ganska "out there"..

Intressant! Jag tänker då direkt på autechre, vars musik ibland kallas "ljudskulpturer". Och att jag undrar lite vad de (och andra artister som Squarepusher och AFX) använder för program/instrument för att få till den där uppspeedade rytmiken eller "knorrande" ljuden, eller hackigheten... hur man nu ska beskriva det :)

Apropå instrument, Mellotronen (säger jag rätt nu?), den där tingesten där man manipulerar ett magnetfält lär ha kallats "den första synthen", har ni tagit upp det på kursen kanske?? (Åstadkommer de där svajiga spökljuden som kan höras på gamla skräckfilmer osv.)

distortion, håller med - speciellt när det blir så _bra musik_ också! :) Fascinerande det där, hur ett speciellt ljud kan ge upphov till en stämmning, eller en hel låt... påminner om när man gör impoviserade (folk)instrument, några spikar i en träask kan låta helt magiskt...!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-22 16:13

Ronnie skrev:Sleep - Jerusalem (alt. namn Dopesmoker)
En >1h lång låt, med riff som tagna från Black Sabbaths Vol 4 och spelade på halv fart.
Det tar mer än 8 minuter innan man får höra någon sång, och då tar det 15-20s att sjunga "Drop out of life with bong in hand".

Jag med gilla! Jag är fortfarande sur att jag missade Sunn o))) när dom var här för ett år sedan.. :|

Om man föresten inte tycker att Alva Noto är tillräckligt off så har det jag hört med Pan Sonic varit än galnare..

[slrt]
Senast redigerad av Slartibartfast 2007-02-22 16:27, redigerad totalt 1 gång.
admin

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-22 16:21

Jutte.. jutteeee.. Sunn o))) lyssnade jag ju till nån gång lite... det lät inte så dumt har jag för mig. Ska försöka hitta något av Sunn o)))
High On Fire är hemskt mysiga också, i ungefär samma genre. Fast de jäktar ju på lite mer.

Här hittade jag lite smakprov av Alva Noto. Det låter iaf delvis helskönt :)
http://www.raster-noton.de/start.html

Och här fanns lite Sunn o))) som är på väg ned till min dator nu
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunn_o%29%29%29#Audio_samples

Autechre brukar jag tycka är otäcka :lol:

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-02-22 16:37

ett band som jag tycker är skojjiga är Gogol Bordello. Sjövilda. Musiken är dock konventionell urkainsk zigenar-punk med sonic youth influenser.
Bild
Det extrema med dem är väl mer framträdandet än själva musiken. Befriande!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-22 16:57

Twice A Man
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-22 17:39

Nattlorden skrev:Twice A Man

Vad hände efter utflykterna i svampskogen? :D De hade ju annars rätt intressanta konsertidéer...!

De gjorde f.ö. ett litet men viktigt bidrag till att leda in en på "konstig" musik... hörde nån snutt av tidiga "Music from a goat in a room" tror jag den hette, och blev nyfiken... :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-22 18:12

phloam skrev:Apropå instrument, Mellotronen (säger jag rätt nu?), den där tingesten där man manipulerar ett magnetfält lär ha kallats "den första synthen", har ni tagit upp det på kursen kanske?? (Åstadkommer de där svajiga spökljuden som kan höras på gamla skräckfilmer osv.)
Nej, du säger fel. :)

Mellotron är klaviaturinstrumentet med förinspelade bandslingor - oftast flöjt, stråkar eller kör.

Du tänker nog på en theremin.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-22 18:14

HSideback skrev:ett band som jag tycker är skojjiga är Gogol Bordello. Sjövilda. Musiken är dock konventionell urkainsk zigenar-punk med sonic youth influenser.

Det får jag hålla med om, dom e riktigt fräsiga dom där ! :)

("fräsiga" kanske låter tantigt, men så säger man om man kommer från söderhamn)
NN

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-22 18:46

Bild
Kom på att jag länge varit på väg att köpa en ganska lagomt extrem apaprat vid namn Buddha Machine som den japanske producenten fm3 skapat. Vore den inte söt i badrummet så säg? Vi kanske ska slå våra kloka påsar ihop och köpa flera.. ;)

phloam skrev:Intressant! Jag tänker då direkt på autechre, vars musik ibland kallas "ljudskulpturer". Och att jag undrar lite vad de (och andra artister som Squarepusher och AFX) använder för program/instrument för att få till den där uppspeedade rytmiken eller "knorrande" ljuden, eller hackigheten... hur man nu ska beskriva det :)

Apropå instrument, Mellotronen (säger jag rätt nu?), den där tingesten där man manipulerar ett magnetfält lär ha kallats "den första synthen", har ni tagit upp det på kursen kanske?? (Åstadkommer de där svajiga spökljuden som kan höras på gamla skräckfilmer osv.)

Autechre är ju en känd förespråkare av programmet max/MSP ifrån tillverkaren cycling '74. Jag har försökt lära mig grunderna till det, men har inte kommit längre än att skapa midigrejor. Jag kollade om det fanns några andra faktisktanvändare i en tråd, men det visade sig vara dåligt med sådana.

Vi pratade om de första syntharna igår, men mellotronen var inte med. Däremot så pratade vi om en ännu tidigare skapelse: en liten krabat om ca 200 ton som byggdes i tre exemplar i USA. Det var innan man lärt sig att förstärka signalerna och konserter framfördes genom monolyssning över telenät i telefonlurar. Telharmonium hette instrumentet och det mest galna var att man delat in oktaverna i 32 delar istället för 12, om jag inte missminner mig. :)

HSideback skrev:ett band som jag tycker är skojjiga är Gogol Bordello. Sjövilda. Musiken är dock konventionell urkainsk zigenar-punk med sonic youth influenser.
[img]fet%20livebild[/img]

Gogol Bordell - Start Wearing Purple: Fan vad söta dom var då! :D Det får mig att tänka på två band som jag har ett otal plattor med (varje band har en galen frontperson). Tyvärr så är varken Mr. Bungle eller Primus särskillt aktiva idag, men Mike Patton respektive Les Claypool är ganska udda snubbar som skapar ganska udda grejor.

Mr. Bungle - Air Conditioned Nightmare
Tomahawk - God hates a coward
Primus - John the Fisherman
Primus - Jerry was a racecar driver

[slrt]

PS Den sjukaste skivan jag har har jag inte lyssnat igenom hela: jag pallar inte med det. Skivan heter She och är skapt av Maldoror. Det värsta är nästan att den är sötsliskigt barbierosa till färgen... DS
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-22 18:49

Topic, då: King Crimson (där kan man snacka om mellotronanvändning) och Gentle Giant är två exempel på extrem musik, som jag ser det.

När man har lyssnat på Crimsons 21st Century Schizoid Man, Devil's Triangle, One More Red Nightmare, eller Thela Hun Ginjeet så är man sig aldrig lik igen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-22 18:57

admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-22 19:07

Slartibartfast skrev:Vi har ju våra svenska talanger inom jazzen med Mats och Morgan, vilka många kanske inte diggar som ett standard popfenomen, vad vet jag.

Som trummslagare har jag också intresset av extrema trummisar. Sådana möter man ofta i band som börjar på D* har jag kommit underfund med. Svenska exempel skulle ju kunna vara två band som undviker tumregeln på ett snyggt sätt: Naglfar och Meshuggah.

Vännerna Morgan Ågren och Fredrik Thordendal gjorde en liten spelning i UR programmet TRUM som Morgan Ågren höll i. Någon har lagt ut hela klabbet på youtube.com!

Sol Niger Within - Compilation

Det bästa är nästan att Fredrik har tillsett att han bara ska lyckas spela på de rätt strängar genom en tapebit! :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-02-22 19:24

Almen skrev:Gentle Giant är två exempel på extrem musik, som jag ser det.

Gentle Giant extrema? Bra är de, men på vilket sätt är de extrema?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-22 19:33

Extrem stämföring, extrema rytmförskjutningar, extremt multiinstrumentella.

Ser extremt töntiga ut också, i och för sig: http://youtube.com/watch?v=fUW4WfjaI2g. :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-02-22 19:39

Almen skrev:Extrem stämföring, extrema rytmförskjutningar, extremt multiinstrumentella.

Ser extremt töntiga ut också, i och för sig: http://youtube.com/watch?v=fUW4WfjaI2g. :D

Du har rätt. Lustigt, jag har alltid tyckt de är rätt "snälla" och lättlyssnade, men när man tänker efter är de ju inte det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Extrem Musik

Inläggav Almen » 2007-02-22 20:26

Magnuz: ofta har de ganska rak takt i trummorna, men komplicerat i melodierna, speciellt i klaviaturerna. Och stämsången är ju ett kapitel för sig - har du hört On Reflection?

phloam skrev:Ibland känner jag - "detta är ju så bra - varför lyssnar inte fler på sånt här?"
Jag känner nog mer "detta är ganska extremt - jag förstår om det inte är så många som lyssnar på det här".

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-02-22 22:33

Muslimgauze

/Danne

Användarvisningsbild
Unkan

Inläggav Unkan » 2007-02-22 22:50

Har fasnat för Venetian Snares. Kaotiskt men ändå märkligt lättlyssnat.
Sedan tycker jag Today Is The Day förtjänar att nämnas. Det finns gott om grupper som brölar mer ohörbart och spelar snabbare men TITD har helt klart ett väldigt skruvat och unikt sound.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-22 23:55

Captain Beefheart och Gavin Bryars, för att nämna några klassiker.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-23 01:22

Tidiga Neurosis är ju väldigt speciella och kompromisslösa i deras musik. Mastodon också, kan verkligen rekomendera senaste skivan, Blood Mountain.
Nine inch nails är väl inte så extremt udda men väldigt kompromisslösa i sin musik. Liars är en bizzar blandning av allt möjligt, och senaste skivan var en av förra årets bästa, Drums not dead. Sådan musik man först undrar "va fan är detta", för 3-4 gången så börjar man se igenom det lite och efter 10-15 gånger så älskar man det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

fiat

Inläggav fiat » 2007-02-23 02:21

Jösses, ett svenskt forum där Alva Noto och Autechre diskuteras. Där måste jag bli medlem.

Till listan kan jag tillföra tyska Oval. Kanske mest lättillgängliga på albumet Systemisch. Dock håller jag Ovalprocess och Ovalcommers som mer intressanta skivor. Musik utan traditionell struktur är bra musik.
Från Ovalprocess:
http://youtube.com/watch?v=cj3OFvrcoQA
Senast redigerad av fiat 2007-02-23 02:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-23 02:25

Almen skrev:Extrem stämföring, extrema rytmförskjutningar, extremt multiinstrumentella.

Visst ser ena gitaristen (basisten?) ut som Jim Carrey!?

Grymt svängiga! :D

Ragnwald skrev:Captain Beefheart för att nämna en klassiker.

Jag köpte Trout Mask Replika för ett par år sedan. Den är ju verkligen superskön! Förlåt att jag klippte bort det andra tipset i citeringen - visste inte vad det var alls.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-23 09:57

Ett udda band som spelar udda musik är Penguin Café Orchestra. Musiken kan låta lite improviserad men man spelar strikt efter partitur.
Lite mer ordnat men ändå "music from outer space" - This Mortal Coil. Och Dead Can Dance.
I min ungdom lyssnade jag mycket på Soft Machine.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-23 10:18

Slartibartfast skrev:

Visst ser ena gitaristen (basisten?) ut som Jim Carrey!?

Grymt svängiga! :D

[slrt]
Ja, litet lik, faktiskt! :D

Kan rekommendera live-CD:n Playing the Fool, eller varför inte live-DVD:n Giant on the Box som avanstående klipp är taget från.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-23 10:30

phloam skrev:De gjorde f.ö. ett litet men viktigt bidrag till att leda in en på "konstig" musik... hörde nån snutt av tidiga "Music from a goat in a room" tror jag den hette, och blev nyfiken... :)

Senastem riktiga plattan är från 2002 "Agricultural Beauty", har dock inte den.

Mest lättlyssnade är nog "Fungus & Sponge" från 1993... Trevligt conceptalbum med idévärlden från William Gibsons "Neuromancer".

Nytt album spelades in under hösten, kommer någon gång i vår.

Lite att lyssna på finns här:
http://www.twiceaman.com/tam_wwwV2_content.html
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-02-23 11:46

Detta är extremt på ett helt annat sätt.

Extremt nördigt!

Nästa

Återgå till Musikstugan