Moderator: Redaktörer

Slartibartfast skrev:Jag går en kurs som heter Datormusik på den där skolan som jag går på tillsammans med Musikhögskolan här i stan. Där går man igenom den elektroniska musikutvecklingen sedan Bell till idag. Man stöter på en del magiskt där (och en del magiskt hade jag hittat innan).
Ett bra exempel är just den på senare tid så omtalade Alva Noto som gör musik efter utseendet på signalen i en goniometer. Det är ju ganska "out there"..
Ronnie skrev:Sleep - Jerusalem (alt. namn Dopesmoker)
En >1h lång låt, med riff som tagna från Black Sabbaths Vol 4 och spelade på halv fart.
Det tar mer än 8 minuter innan man får höra någon sång, och då tar det 15-20s att sjunga "Drop out of life with bong in hand".
Nattlorden skrev:Twice A Man
Nej, du säger fel.phloam skrev:Apropå instrument, Mellotronen (säger jag rätt nu?), den där tingesten där man manipulerar ett magnetfält lär ha kallats "den första synthen", har ni tagit upp det på kursen kanske?? (Åstadkommer de där svajiga spökljuden som kan höras på gamla skräckfilmer osv.)
HSideback skrev:ett band som jag tycker är skojjiga är Gogol Bordello. Sjövilda. Musiken är dock konventionell urkainsk zigenar-punk med sonic youth influenser.
Det extrema med dem är väl mer framträdandet än själva musiken. Befriande!
phloam skrev:Intressant! Jag tänker då direkt på autechre, vars musik ibland kallas "ljudskulpturer". Och att jag undrar lite vad de (och andra artister som Squarepusher och AFX) använder för program/instrument för att få till den där uppspeedade rytmiken eller "knorrande" ljuden, eller hackigheten... hur man nu ska beskriva det
Apropå instrument, Mellotronen (säger jag rätt nu?), den där tingesten där man manipulerar ett magnetfält lär ha kallats "den första synthen", har ni tagit upp det på kursen kanske?? (Åstadkommer de där svajiga spökljuden som kan höras på gamla skräckfilmer osv.)
HSideback skrev:ett band som jag tycker är skojjiga är Gogol Bordello. Sjövilda. Musiken är dock konventionell urkainsk zigenar-punk med sonic youth influenser.
[img]fet%20livebild[/img]
Det extrema med dem är väl mer framträdandet än själva musiken. Befriande!
Slartibartfast skrev:Vi har ju våra svenska talanger inom jazzen med Mats och Morgan, vilka många kanske inte diggar som ett standard popfenomen, vad vet jag.
Som trummslagare har jag också intresset av extrema trummisar. Sådana möter man ofta i band som börjar på D* har jag kommit underfund med. Svenska exempel skulle ju kunna vara två band som undviker tumregeln på ett snyggt sätt: Naglfar och Meshuggah.
Almen skrev:Extrem stämföring, extrema rytmförskjutningar, extremt multiinstrumentella.
Ser extremt töntiga ut också, i och för sig: http://youtube.com/watch?v=fUW4WfjaI2g.
Jag känner nog mer "detta är ganska extremt - jag förstår om det inte är så många som lyssnar på det här".phloam skrev:Ibland känner jag - "detta är ju så bra - varför lyssnar inte fler på sånt här?"
Almen skrev:Extrem stämföring, extrema rytmförskjutningar, extremt multiinstrumentella.
Ser extremt töntiga ut också, i och för sig: http://youtube.com/watch?v=fUW4WfjaI2g.
Ragnwald skrev:Captain Beefheart för att nämna en klassiker.
Ja, litet lik, faktiskt!Slartibartfast skrev:Almen skrev:Extrem stämföring, extrema rytmförskjutningar, extremt multiinstrumentella.
Visst ser ena gitaristen (basisten?) ut som Jim Carrey!?
Grymt svängiga!
[slrt]
phloam skrev:De gjorde f.ö. ett litet men viktigt bidrag till att leda in en på "konstig" musik... hörde nån snutt av tidiga "Music from a goat in a room" tror jag den hette, och blev nyfiken...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster