Dåligt bemötande på NK Sound & Vision

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Dåligt bemötande på NK Sound & Vision

Inläggav Hetsporren » 2007-02-22 16:52

Var just inne en sväng på NK Sound & Vision, på väg hem från jobbet och fick där syn på ett par intressanta Sony-golvhögtalare. De såg ut ungefär som ett par B&W 804 e. dyl. och kostade 20 000 kr, varför jag beslöt mig ta en närmare titt. Således avlägsnade jag försiktigt ena fronten för att kunna se vad för typ av element den var bestyckad med. Då hör jag en röst bakom mig:

- Låt skydden sitta kvar på högtalarna!

Jag vände mig överraskad om och såg en mobilpratande säljare som av någon anledning inte gillade att en potentiell kund titade närmare på en av "hans" produkter...

- Varför det? Svarade jag.

- Låt bara skydden sitta kvar, svarade den dryge typen och såg ut att vilja fortsätta sitt mobilsamtal.

Jaha, tänkte jag, lika bra att sätta tillbaks fronten då. Varpå jag söker upp säljaren som nu förflyttat sig tillbaks framför disken igen, fortfarande talandes i telefon. Ingen annan personal syntes till. Jag väntade tålmodigt några minuter, ett par meter ifrån honom, för att åtminstone kunna fråga honom om modellbetäckning. Tanken var liksom att kunna kolla in produkten på nätet istället...

Men säljaren ignorerade mig fullständigt, han tittade inte ens på mig och fortsatte tala i telefon som om jag vore totalt osynlig. Efter ett tag tröttnade jag till slut på att bli ignorerad och lämnade butiken, något mer irriterad än jag varit då jag klev in i densamma.

Ett par frågor tycker jag är befogade här:

1) Varför ville han inte att jag skulle titta på högtalarna?
2) Varför avbröt han inte sitt telefonsamtal och visade produkten för mig istället?
3) Varför ville han inte motivera sin uppmaning att låta skydden sitta kvar?
4) Varför låtsades han som att jag inte fanns då jag väntade på hans service?
5) Varför anställer NK/Sony folk som denne typ?

Någon som har nån kommentar?

Sony skrev:NK Sound & Vision är till för dig som har höga krav på hemelektronik. Vårt breda sortiment innehåller ett stort antal välrenommerade varumärken, där helhetslösningar med ljud och bild fungerar i harmoni med varandra. Hos oss får du professionell och personlig rådgivning att hitta rätt produkt till rätt ändamål. Vår höga servicenivå ger dig full servicegaranti. Vi bistår med både leverans, montering och installation hemma hos dig.
Välkommen.
Senast redigerad av Hetsporren 2007-02-22 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-02-22 16:59

Bedrövligt men inte allt för ovanligt tror jag. Skicka ett mail till Sony och be dem kommentera det 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-22 17:11

Gör det, annars gör jag det!! och till NK givetvis

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-22 17:13

BengtO skrev:Gör det, annars gör jag det!! och till NK givetvis

Har mejlat såväl NK som Sony...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-22 17:17

1. På NK handlar bara såna som inte tittar intresserat och kunnigt på själva elementen.
2. För att han är en ouppfostrad idiot.
3. För att han var upptagen i telefon och inte kunde ha två tankar i huvudet samtidigt.
4. Se 2.
5. För att skrämma bort alla ligister som går in och petar sönder högtalarelement hela tiden? :) Nej, se 2. Idioter hela bunten.

Skriv ett brev till NK's personalansvarige och be dem anställa folk som är artiga mot presumtiva kunder.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-22 17:18

Jag har ju ji och för sig full förståelse för att han blir lite härsken om du pillar bort fronten på en högtalare bara så där men i övrigt kunde han ju varit lite mer tillmötesgående.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-22 17:21

phloam skrev:Skriv ett brev till NK's personalansvarige och be dem anställa folk som är artiga mot presumtiva kunder.

Kan tillägga att jag var oklanderligt klädd i mina arbetskläder, dvs. uniform med slips och allt därtill, och därför borde sett ut dels som den vuxna människa jag är och dels som just en presumtiv kund... Ändå behandlades jag som en klåfingrig 15-åring. 8O

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-02-22 17:35

UrSv skrev:Jag har ju ji och för sig full förståelse för att han blir lite härsken om du pillar bort fronten på en högtalare bara så där men i övrigt kunde han ju varit lite mer tillmötesgående.

Instämmer...

Det har nog blivit några intryckta element med åren ....men man kan ju säga det på ett smidigt sätt eller låta kunden tillsammans med säljaren inspektera högtalaren närmare.

Mvh

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-22 17:42

Jag hade gjort så här.
Eftersom han ignorerade ditt intresse för att göra affär, skulle jag ha ignorerat att han pratade i mobiltelefonen.
Bara ställt mina frågor högljött och envetet, så hade han blivit tvungen att avbryta.
Så funkar de mäniskor som handlar på NK. :D

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-22 17:43

Nej. Jag tycker att du gjorde fel.

1) Du måste ha en skräddarsydd Armanikostym för att överhuvudtaget få vistas inne på NK

2) Den stackars försäljaren var totalt sönderstressad i sin iver att via mobilen behaga fru Nordenbiörk-skiöld som inte hittade on knappen på sin Porschedesignade kompaktanläggning.

3) Du tittade för noggrant på för billiga högtalare. 20kkr är ju löjligt lite om vi inte pratar extra bakre sourround..

Så skärpning till nästa gång du träder in i denna högmodets högborg

:lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-22 17:45

Äh, inte f-n ska en säljare tilllåta sig bli härsken för nåt sånt...! Man säger "Ursäkta, jag hjälper gärna till om du vill titta närmare!" om man vill undvika skador. Och ber den i telefon vänta, eller säger till kunden "Ett litet ögonblick, måste bara avsluta samtalet" typ. Eller har högtalarna på säkert ställe.

Är det dagisgenerationen som blivit uppfostrad av, ja, vad egentligen? Sån hövlighet ska sitta i ryggmärgen, speciellt på en säljare av exklusiva varor. En kund kan/får se ut hur som helst förresten.

Edit: I den bästa av alla världar kanske man hade gjort en Mr Bean och vält omkull högtalare, råkat sätta en tumme i skumkanten... :P

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-22 17:52

Hej Stefan

NK Sound & Vision är en av många återförsäljare och vi har ingen insyn i hur de sköter sin organisation. Vi har våra Sonycenter i Stockholm, Malmö, Uppsala och Sundsvall. Allt annat är återförsäljare. Kontakta istället NK med ditt missnöje, de borde kunna ge dig ett svar.

Med vänliga hälsningar

Donny
Sony Support

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-22 18:25

Dom verkar inte vara särskilt intresserade på Sony heller. 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-22 18:32

phon skrev:Dom verkar inte vara särskilt intresserade på Sony heller. 8O

Vilket jag har full förståelse för...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-02-22 18:47

Ingen skall behöva bli illa bemött ovsett klädsel, ålder, kön...

Säljaren är en komplett idiot!
Man prioriterar kunder i butiken. Dvs. inte dom som ringer men är han mitt i ett samtal får säljaren snyggt korta av för det är inte i mobben man säljer utan i butik, kort å enkelt... måhända han blev uppringd av sin börsmäklare från zurich, vad vet jag :?

Det är så man har lust att knalla ner å fråga om dom finns på webben så man slipper attityds problemen :twisted:

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-22 18:50

Ifråga om bemötande så finns det nog inget som är så irriterande som att bli nonchalerad av ett telefonpratande butiksbiträde.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-22 18:56

Om man RÅKAR backa in i en högtalare, vad händer då?
Förutom det uppenbara att den dröser i backen....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
vipah

Inläggav vipah » 2007-02-22 21:08

Hetsporren skrev:
Hej Stefan

NK Sound & Vision är en av många återförsäljare och vi har ingen insyn i hur de sköter sin organisation. Vi har våra Sonycenter i Stockholm, Malmö, Uppsala och Sundsvall. Allt annat är återförsäljare. Kontakta istället NK med ditt missnöje, de borde kunna ge dig ett svar.

Med vänliga hälsningar

Donny
Sony Support

Tjena faktiskt.se

Jag följde upp länken till denna tråden från supportmailet och förvånades över att jag inte hört om detta forum. Det var alltså jag som svarade på brevet från Sony. Det är inte mycket vi kan göra alls gällande en återförsäljare. Dom köper produkter från Sony och där slutar egentligen inblandningen. Säljare är säljare och blir du illa behandlad tycker jag klart du ska ta upp det med någon ansvarig, eller säljaren direkt. Sen vet jag inte om NK hade varit mitt val för att prata med kompetent personal. Sikta på de mindre butikerna som sysslar enbart med hemelektronik och stereo.

En tumregel jag gillar "Kan man köpa vitvaror i samma affär skall man nog undvika diskussioner med säljarna" :)

Läst lite i forumet och gillar det, så jag stannar här och då detta e min första post passar jag på att säga hej till alla. Jag tror jag kan svara på en del frågor här och säkerligen snappa upp en hel del kunskap själv.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-02-22 21:13

vipah skrev:
Hetsporren skrev:
Hej Stefan

Med vänliga hälsningar

Donny
Sony Support

Tjena faktiskt.se

Jag följde upp länken till denna tråden från supportmailet och förvånades över att jag inte hört om detta forum. Det var alltså jag som svarade på brevet från Sony. Det är inte mycket vi kan göra alls gällande en återförsäljare. Dom köper produkter från Sony och där slutar egentligen inblandningen. Säljare är säljare och blir du illa behandlad tycker jag klart du ska ta upp det med någon ansvarig, eller säljaren direkt. Sen vet jag inte om NK hade varit mitt val för att prata med kompetent personal. Sikta på de mindre butikerna som sysslar enbart med hemelektronik och stereo.

En tumregel jag gillar "Kan man köpa vitvaror i samma affär skall man nog undvika diskussioner med säljarna" :)

Läst lite i forumet och gillar det, så jag stannar här och då detta e min första post passar jag på att säga hej till alla. Jag tror jag kan svara på en del frågor här och säkerligen snappa upp en hel del kunskap själv.

:o :D :o :D
Min kursivering

BTW, välkommen, Vipah
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-22 21:43

vipah skrev:Läst lite i forumet och gillar det, så jag stannar här och då detta e min första post passar jag på att säga hej till alla. Jag tror jag kan svara på en del frågor här och säkerligen snappa upp en hel del kunskap själv.
Välkommen!
Det är kul att du hittat hit, men lite tristare för ert varumärke att ni inte anser att ni inte kan påverka. Jag tror ett enkelt brev från er till butikens chef där ni bara i all vänlighet påtalar att ni blivit kontaktad av en besviken kund som var intresserad av er produkt har mycket större effekt än ni tror! Ledningen vill nog sälja och kommer ta expediten i örat..

Nåväl, skit i det nu! Välkommen :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-22 22:26

Kaffekoppen skrev:
vipah skrev:Läst lite i forumet och gillar det, så jag stannar här och då detta e min första post passar jag på att säga hej till alla. Jag tror jag kan svara på en del frågor här och säkerligen snappa upp en hel del kunskap själv.
Välkommen!
Det är kul att du hittat hit, men lite tristare för ert varumärke att ni inte anser att ni inte kan påverka. Jag tror ett enkelt brev från er till butikens chef där ni bara i all vänlighet påtalar att ni blivit kontaktad av en besviken kund som var intresserad av er produkt har mycket större effekt än ni tror! Ledningen vill nog sälja och kommer ta expediten i örat..

Nåväl, skit i det nu! Välkommen :)

Instämmer till 110% och då även i "välkommen"... välkommen! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Dåligt bemötande på NK Sound & Vision

Inläggav Strauss » 2007-02-22 22:34

1) Varför ville han inte att jag skulle titta på högtalarna?

Titta fick du nog men inte peta på dom, jobbigt att torka bort allt flott.

2) Varför avbröt han inte sitt telefonsamtal och visade produkten för mig istället?

Han kanske inte har provision?

3) Varför ville han inte motivera sin uppmaning att låta skydden sitta kvar?

Han orkade inte för han har ingen provision :D

4) Varför låtsades han som att jag inte fanns då jag väntade på hans service?

Han kanske inte har provision?

5) Varför anställer NK/Sony folk som denne typ?

Sony är ju förknippat med idioter numera, dom måste ha någon som passar in i företagets profil.
Kolla så han inte stoppade ner ett rootkit i fickan på dig.

Var jag inte rolig nu? :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-22 22:40

Strauss skrev:Var jag inte rolig nu? :)

Nej..

Men välkommen Donny! Du verkar inte vara någon idiot. :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-22 22:46

Om någon pillar bort fronten, kan då denna antas vara intresserad av produkten eller inte?

Säljaren borde gå Max grundkurs 1A för säljare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-22 22:47

tvett skrev:Nej..

Vad bra då har vi något gemensamt, ingen av oss är speciellt roliga ;)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-02-23 00:39

Strauss, jag tycker inte heller att du var rolig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-23 00:41

Hej! Tack för ditt svarsmejl och... Verkligen kul att läsa ovanstående rader, välkommen till faktiskt.se! :D PS: Din tumregel är ju klockren! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-23 00:51

Johan_Lindroos skrev:Strauss, jag tycker inte heller att du var rolig.

Det var intressant.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-02-23 01:01

.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-23 01:06

,

Bojkotta Sony och deras Gestapofasoner säger jag, spionera på folk och hålla på, det är skamligt.
Köp inget som ges ut av dom, ladda ner det istället.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi