Morello skrev:Jag funderar på att ge såväl RHCP som SP en chans på vinyl.
Tycker jag du ska göra! CDn och LPn med samma normaliserad medelnivå:

Moderator: Redaktörer

Nattlorden skrev:Tyvärr är man nog lite skadad av modern musikproduktion, men jag föredrog C.
B låter matt, även om instrumentklangen låter mer som när man spelar själv, så lät det mer garageband om det, medan A & C lät mer som en studioproduktion.
Skillnad på A & C var inte så uppenbar i mina Sennheisser HD320.
daja skrev:Nattlorden skrev:Tyvärr är man nog lite skadad av modern musikproduktion, men jag föredrog C.
B låter matt, även om instrumentklangen låter mer som när man spelar själv, så lät det mer garageband om det, medan A & C lät mer som en studioproduktion.
Matt är rätt ord. Det låter avtrubbat och trött.
perstromgren skrev:Subjektivisten, när du ändå är igång: har du ett exempel på en CD som låter lika bra som en LP som du kan mäta på? Det borde ju finnas någon, väl?
RogerGustavsson skrev:daja skrev:Nattlorden skrev:Tyvärr är man nog lite skadad av modern musikproduktion, men jag föredrog C.
Men det är kanske så det låter i verkligheten?
RogerGustavsson skrev:daja skrev:Nattlorden skrev:Tyvärr är man nog lite skadad av modern musikproduktion, men jag föredrog C.
Men det är kanske så det låter i verkligheten?
RogerGustavsson skrev:Men det är kanske så det låter i verkligheten?
perstromgren skrev:Morello skrev:Jag funderar på att ge såväl RHCP som SP en chans på vinyl.
Med risk för att visa min okunnighet totalt, vad är RHCP och SP? Jag tänkte först att det skulle vara klassiska inspelningar och då att SP skulle vara Serhgenat Pepper ('s Lonely Hearts Club Band), men då får jag inte ihop RHCP. Google tipsar om Red Hot Chilli Pepper.
Morello skrev:Smashing Pumpkins, vilka för övrigt släpper nytt album 07/07/07.
Morello skrev:Smashing Pumpkins, vilka för övrigt släpper nytt album 07/07/07.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Men det är kanske så det låter i verkligheten?
Jovisst... men jag får dock erkänna att när man själv sitter och gör musik så tar man gärna många knep för att få sina taffliga alster att låta bättre... som artist är det soundet man vill ha ut, inte hur inspelningen av råmaterialet lät.
RogerGustavsson skrev:Det beror givetvis lite på hur lyssningen ser ut därhemma och i studion. I studion rattas det väl efter studiolyssningens förmåga och den kan variera väldeliga. Skulle det användas andra mera "snyggt" återgivande högtalare i studion skulle väl även LP/CD:n få ett annorlunda sound?

perstromgren skrev:Det där Mastodon-spåret låter alltså ungefär likadant på LP som i FLAC? Då är det något konstigt någonstans, FLAC-spåret ser helt jämntjockt ut. Törs vi be om en förstoring någonstans, så att vi ser vad som händer, säg från 0:20 - 0:25?
subjektivisten skrev:Ja, men problemet är att klippningen sker nästan alltid vid CD masteringen, inte vid mixningen lr dyl. LPn har nästan alltid egen master som är opåverkad av maximering.
subjektivisten skrev:Svante, vad tror du om sättet jag ordna båda spåren till samma average loudness level? Låter det som ett bra sätt?
Svante skrev:Skulle man gravera en vrålklippt låt på både CD och LP så finns det ganska stor chans att det skulle "se bättre ut" på LP-rippningen* än på CD-rippningen. Detta eftersom signalen passerar genom ett analogt elektromekaniskt system med bandbegränsningar och resonanser (nål, pickup, tonarm etc). Detta påverkar vågformens utseende så att den inte ser lika klippt ut, utan att den är bättre för det.

Användare som besöker denna kategori: Beakungen, RogerGustavsson och 26 gäster