Jag har lånat hem ett mätinstrument för att kolla digitala signaler. Det var mycket intressant eftersom saker och ting inte alltid är som man trodde kunna förvänta sig. Instrumentet är av märket Prism Sound DSA-1 med vars hjälp man kan mäta t.ex samplingsfrekvenser och avvikelser i Hz och ppm. Man kan mäta jitter i en apparat och jitter i kablar, amplituder och fasen på samplingsfrekvensen osv, osv. Här har jag några siffror på ex.v min CD spelare Sony XB 930 som är en standardspelare: Samplingsnogrannhet: -9 ppm, jitter 2,2 µsek. Min HHB brännare var mycket sämre en väntat -63 ppm och 3,1nsek. Att CDR brännaren är en dålig uppspelare påverkar inte kremeringen av CDR skivorna eftersom den bara används som inspelare. En förvånande sak var att min MD spelare Sony JB 930 hade mycket fina siffror som +2 och jitter på 2,7nsek. Min DAT som är en Sony 2700 var sämre en väntat: -13, jitter 3,5nsek. Men om man kör digitalt vilket jag gör så kommer man ner betydligt. TC Finalizer 96: +6, jitter 5,6nsek. DVD från Pioneer DV 757 +9, jitter 2,3nsek. I julas ville jag köpa en begagnad analog förförstärkare från Krell som jag tog hem och jämförde med TC Finalizer. Jag fann att min gamla TC var ljudmässigt likvärdig med Krellen så jag beställde då en ny Finalizer och därför har jag två. Den nya TC´n mäter +3 ppm och jittret ligger på 5,7nsek. Jag har en uppsamplare från Rostec som är helt fantastisk. Den mäter 0 - +1 ppm med ett jitter på endast 1,3 nsek. Till sist min AV förstärkare från H-K som heter AVR 5000. Jag kan konstaterar att H-K inte alls är så dålig som man får en känsla av när man läser på olika fora. Mätvärden: + 1 ppm jitter 2,4 nsek och om man gör som jag kör den digitala signalen först genom Rostec:en ja då är det Konverterns goda data som styr AV förstärkaren...inte så dumt. Vad som nu skulle vara intressant att testa är att hur stor spridning det är mellan olika apparater med samma modell beteckning.
Ps. Nu har jag även kollat min gamla Onkyo DX 706 som jag faktiskt planerade att bygga om med en ny kristall. Jag tror jag ändrar mig. Mätvärden: - 1 ppm och jitter 1,2 nsek vid 1,5 KHz. Ds