Svante skrev: F'låt, men jag tycker inte att det är meningslöst. Menar du att flyttandet av ena högtalaren bakåt en gnutta hörs eftersom
A: det påverkar frekvensgången
B: det påverkar fasgången
C: båda?
OK, jag tror jag betar av dina argument ett i taget så får vi se var vi tycker lika resp olika:
CHC skrev:Svante,
Eftersom alla kommersiellt tillgängliga högtalare är kompromisser, (i synnerhet de med passiva delningsfilter), betyder det att elementen vid delningsfrekvensen i större eller mindre omfattning kommer att överlappa varandra.
Detta medför att varje förändring av ett elements positionering i djupled kommer att medföra en fasförskjutning relativt det andra, vilket i sin tur påverkar frekvensgången, (via addition eller subtraktion i förhållande til det första elementet).
OK, instämmer.
CHC skrev:Resonemanget förutsätter att vi håller oss till den tänkta akustiska axeln SAMT att vi befinner oss innanför det område där "lober" kan tänkas bidraga.
Jag ser inte just nu att vi behöver begränsa oss till det, men OK.
CHC skrev:Koncensus av tidigare i denna tråd framförda åsikter (att man kan acceptera upp till 700 graders fasvridning i en högtalare), är minst sagt märkligt, bl.a. mot bakgrund av till exempel Harman-Kardon's kraftfulla argumenterande för att en BRA förstärkare måste kunna presentera en näst intill perfekt fyrkantvåg.
Harman-Kardon vill sälja förstärkare. Det gör dem inte trovärdiga som referens, IMO. Fyrkantvågen kan vara ett verktyg för ingenjören att få en uppfattning om frekvensgången, men det är minst sagt kass på att visa hur ett allpassfilter låter.
CHC skrev:Den som är insatt i fyrkantvågens uppbyggnad inser lätt logiken i detta. En fyrkantvåg representerar en grundton med (idealt) ett "oändligt" antal övertoner i ett EXAKT förhållande till varandra.
Ja?
CHC skrev:Det är anmärkningsvärt att ingen i tråden tagit upp att vad vi talar om faktiskt i grunden är reproduktion av musik, alstrad av musikinstrument, - ej tongeneratorer.
Nog har flera frågat sig om det hörs (på musik)? Rätta mig om jag har fel.
CHC skrev:Varje musikinstrument har ett eget, unikt förhållande mellan grundton och övertonsbildningen, s.k. spektralfördelning.. Vi kan faktiskt tillåta oss att säga att varje instrument har sin egen specifika fas- och frekvensgång som vi kallar KLANG.
Ja, fast jag skulle nog säga att fasgången inte är särskilt viktig för klangen. Slumpar man fasen så låter det knäppt det är sant, men normala snälla allpassfunktioner är mycket mindre hörbara.
CHC skrev:Viktigaste händelseförloppet i ett musikaliskt skeende är det som äger rum under vad vi kallar transientingressen, (följt av det kvasiperiodiska förloppet med åtföljande avklingning.)
Det är vidare sedan länge känt att om man klipper bort transientingressen, har försökspersoner svårt att avgöra skillnaden mellan en ton som kommer från en orgel, en fagott eller ett annat blåsinstrument. närbesläktat med orgeln.
Sant.
CHC skrev:Starttransienten är alltså bärare av den huvudsakliga informationsmängden. VARJE "åverkan" på denna kommer att påverka upplevelsen.
Där tror jag du har fel. Inte *varje* åverkan. Tex inte ett allpassfilter, enligt min uppfattning.
CHC skrev:Starttransienten har också bärare av det för varje instrument exakta "artspecifika" förhållande mellan grundton och övertoner, i sin tur direkt fasrelaterade.
Att i högtalaren sedan vrida denna godtyckligt snudd på två varv och säga att "frekvensgången är det viktigaste" är enligt min uppfattning ett vittnesbörd om att man antingen inte vet vad man håller på med, alternativt att mätutrustningen är inferior.
Ja, det du säger *låter* väldigt logiskt, när man tänker sig hur vågformen ser ut på ett oscilloskop/dataskärm. Men när man lyssnar, så är det inte så enkelt.
Har du provat att blindlyssna på ett allpassfilter? Det är en ahaupplevelse, det var det i alla fall för mig.
CHC skrev:Observera dock att det ovan sagda relaterar till akustiska, väl kända instrument, - inget syntetiskt och elektriskt manipulerat "sound" alltså...
/CHC
Jag tror att om man ska ha *nån* chans att höra faspåverkan så ska det vara med syntetiska testsignaler. Men ifall du inte provat, släng ihop ett allpassfilter och provlyssna med din favoritmusik. Om du tror att du hör en skillnad, lyssna blint. Jag lovar dig att skillnaden är liten. Jag kan rita en ritning om du inte har nån.
Däremot; om du lyssnar på ett diskantelement som flyttas tillbaka 3 cm och du hör en skillnad, så tror jag nog att det hörs en skillnad, men det beror nog på tonkurveskillnaden.
Tror jag.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.