Saku...
Törs man köpa elementen nu då ?
Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Vågfront för diskanten vid 2500Hz uppmätt
Edit 1:
Vid 5000Hz ser det ut nästan lika som för 2500Hz
Vid 1250Hz får vågfronten samma rundning men tidsmässigt ligger de inte lika.
Edit 2:
Centrat för vågfronten ligger ca 1,7 cm innanför baffeln.
skrutten skrev:Edit 2:
Kraniet skrev:hur bar du dig åt nu då?
Kraniet skrev:16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd?
skrutten skrev:
Edit 2:
phon skrev:Intressant.
Är det lika med innanför kanten på pappskivan, tryckt mot fronten på elementet? Alltså, 1,7 cm bakom en i baffeln plant infräst diskant?
(enklare att jämföra, jag brukar lägga så)
skrutten skrev:Kan inte detta spela roll när den placeras i WG?
phon skrev:5,9 cm2 i effektiv konarea blir 27,4 mm i dia, kan det funka? Är det ute ungefär mitt på bullen på upphängningen då? Vad vill man ha för öppningsvinkel på WG, runt 106 grader kanske?
106 grader är räknat som 2xarcsin 13,7/17 för att få vågen vinkelrät mot WG i början.
(skall den vara det? och i så fall hela vägen också sedan? )
Å edit, igen ....
Tänkte på vad naqref sa på Gignos, WG'n blir nog lite kortare och flackare ändå. Centrum flyttas fram en bit för att det är längre väg längs kanten på WG än rakt genom luften.
Martin skrev:Kan man inte bara närfältsmäta på pi60 och så är alla frågetecken ur vägen? Då vet vi om det går att göra samma filterfunktion på dessa högtalare tex.
paa skrev:....
För att uppnå dessa fördelar bör man se till så att båda elementen spelar i fas genom hela det gemensamma registret, vilket fjärde ordningens Linkwitz-Riley och Duelunds Synchron-filter gör. Även Öhmans fasriktiga passiva filter med sjunde ordningens bessel med den specialkompenserade högpassdelen gör detta...
dd5348 skrev:Ett fjärde (eller högre) ordningens filter.. blir inte det rätt komplext och dyrt? För jag antar man med 4:e ordningen menar att filtret också blir brant (24db/oktav) och kraven på nogrannhet i ingående komponenter ökar.
(men det kanske är enda möjligheten, vad vet jag)
//DC
Jag menar att vet man hur responsen från bas resp. diskant ser ut så kan man ju luska ut ungefär hur målkurvorna måste vara för att två element med samma akustiska centrum ska kunna integreras faslinjärt och samtidigt spela i fas. Sedan kanske man behöver justera för frekvensberoende avvikelser i akustiskt centrum osv, men har man bara målkurvorna så är det ju en enkel match att realisera ett filter som åstadkommer dem tillsammans med elementen, förutsatt att det är möjligt/rimligt med just de elementen.paa skrev:Martin skrev:Kan man inte bara närfältsmäta på pi60 och så är alla frågetecken ur vägen? Då vet vi om det går att göra samma filterfunktion på dessa högtalare tex.
Att mäta upp att diskanten har den kompensationsfilterfunktion som behövs ger väl inte någon info om hur det skall utföras?
skrutten skrev:Ett fjärdeordningens filter blir inte så många komponenter kanske 2 på basen och 3 på diskanten?!
Paa skrev:Om man använder elementens egna fall på ca 12 dB per oktav på ett listigt sätt i delningen, så kan det räcka med i huvudsak andra ordningens elektriskt filter plus någon extra komponent för baffelsteg mm för att uppnå fjärde ordningens akustiskt sett.
Martin skrev: Jag menar att vet man hur responsen från bas resp. diskant ser ut så kan man ju luska ut ungefär hur .... osv ... .
Naqref™ skrev:
Vem har sagt att man får en perfekt sfärisk vågfront från basen? Den är kanske ägg- eller champinjonformad...
paa skrev: Meningen är ju att diskantens vågfront skall formas med vaweguiden så den liknar basens så mycket som möjligt i det överlappande ...... snip ...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 241 gäster