Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-22 01:52

Jo den ska ju enligt flera vara bra mot fladder i öronen. :D
Saku...

Törs man köpa elementen nu då ?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-22 07:48

Ragnwald skrev:
Törs man köpa elementen nu då ?

Vi bör först kolla upp bägge elementen, innan vi skrider till verket, så inte många kommer att sitta med ett par element som aldrig blev nåt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-22 23:52

Snart kommer CA15...

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-23 15:17

skrutten skrev:Snart kommer CA15...

Spännande :)
(när är snart? :wink: )

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-25 11:47

Vågfront för diskanten vid 2500Hz uppmätt :)

Edit 1:
Vid 5000Hz ser det ut nästan lika som för 2500Hz
Vid 1250Hz får vågfronten samma rundning men tidsmässigt ligger de inte lika.

Edit 2:
Centrat för vågfronten ligger ca 1,7 cm innanför baffeln.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-25 13:12

skrutten skrev:Vågfront för diskanten vid 2500Hz uppmätt :)

Edit 1:
Vid 5000Hz ser det ut nästan lika som för 2500Hz
Vid 1250Hz får vågfronten samma rundning men tidsmässigt ligger de inte lika.

Edit 2:

hur bar du dig åt nu då?

edit. och var e bilderna? 16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd? :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 13:24

skrutten skrev:Edit 2:

Intressant. Då kan man ha en relativt liten öppningsvinkel (och därmed en rätt djup WG). :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-25 13:35

Kraniet skrev:hur bar du dig åt nu då?

Tongenerator, oscilloskop, mik, pappskiva och penna metoden.

Kraniet skrev:16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd? :wink:

Verkar vettigt. Ingenting har byggts än vad jag vet :).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-25 13:48

skrutten skrev:

Edit 2:

Intressant.

Är det lika med innanför kanten på pappskivan, tryckt mot fronten på elementet? Alltså, 1,7 cm bakom en i baffeln plant infräst diskant?

(enklare att jämföra, jag brukar lägga så)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-25 14:10

phon skrev:Intressant.

Är det lika med innanför kanten på pappskivan, tryckt mot fronten på elementet? Alltså, 1,7 cm bakom en i baffeln plant infräst diskant?

(enklare att jämföra, jag brukar lägga så)

Ja ungefär så, Fast jag ställde baffeln med diskant änden på pappskivan sen tejpade micken på en lagom hög kartong som också placerades på pappskivan. När jag ritat ut vågfronterna tog jag fram centrat med hjälp av en snörstump.
Bild
Den andra fronten som syns på bilden är felritad och hör ej dit.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-25 14:13

Frekvensgång på diskant
Bild
Svart onaxis
Röd 30 grader offaxis
Blå 60 grader offaxis

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-25 14:57

OK.

-1,7 cm är ungefär exakt som på en trögutbredd kon på en 6,5 tums P17. Bara att sätta en metalldome på samma baffel då, har jag visst sett nånstans ... :roll:

Undrar vad blir det på CA15's kanske något flinkare pappersmembran? Lagom för att få plats med några cm waveguide kanske?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-25 17:25

Kul detta med vågfronten och centrat, trist är att jag gjort så många högtalare förut utan att ha fattat detta.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-25 18:29

Titta på vilken väl tilltagen upphängning diskanten har.
Bild
Kan inte detta spela roll när den placeras i WG?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 18:55

Inte särskillt.

Våglängden vid 20Khz är fortfarande stor i förhållande till upphägningen. Vågutbredningen påverkas inte mer av en WG än om den suttit nedsänkt i en baffel bara...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 19:16

skrutten skrev:Kan inte detta spela roll när den placeras i WG?

Man ska nog kolla så man får anslutningen av WGn lagom precis där diskantens upphängning slutar alstra ljud för bästa prestanda.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-26 00:33

GENERAL-EDIT:

5,9 cm2 i effektiv konarea blir 27,4 mm i dia, kan det funka? Är det ute ungefär mitt på bullen på upphängningen då? Vad vill man ha för öppningsvinkel på WG, runt 106 grader kanske?

106 grader är räknat som 2xarcsin 13,7/17 för att få vågen vinkelrät mot WG i början.
(skall den vara det? och i så fall hela vägen också sedan? )

Å edit, igen ....
Tänkte på vad naqref sa på Gignos, WG'n blir nog lite kortare och flackare ändå. Centrum flyttas fram en bit för att det är längre väg längs kanten på WG än rakt genom luften.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-26 11:15

phon skrev:5,9 cm2 i effektiv konarea blir 27,4 mm i dia, kan det funka? Är det ute ungefär mitt på bullen på upphängningen då? Vad vill man ha för öppningsvinkel på WG, runt 106 grader kanske?

106 grader är räknat som 2xarcsin 13,7/17 för att få vågen vinkelrät mot WG i början.
(skall den vara det? och i så fall hela vägen också sedan? )

Ungefär så tänkte jag oxå. Så då kan du ju inte vara helt fel ute. ;)

Å edit, igen ....
Tänkte på vad naqref sa på Gignos, WG'n blir nog lite kortare och flackare ändå. Centrum flyttas fram en bit för att det är längre väg längs kanten på WG än rakt genom luften.

Vem har sagt att man får en perfekt sfärisk vågfront från basen? Den är kanske ägg- eller champinjonformad...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-26 12:46

Meningen är ju att diskantens vågfront skall formas med vaweguiden så den liknar basens så mycket som möjligt i det överlappande området samt att centrum hamnar på samma avstånd från baffeln. Då kommer spridningen från högtalaren att bli så jämn och bra som möjlig. Därför får vi väl vänta på mätningarna av basens vågfronter innan det går att spekulera alltför långtgående ang waveguidens utformning.
För att uppnå dessa fördelar bör man se till så att båda elementen spelar i fas genom hela det gemensamma registret, vilket fjärde ordningens Linkwitz-Riley och Duelunds Synchron-filter gör. Även Öhmans fasriktiga passiva filter med sjunde ordningens bessel med den specialkompenserade högpassdelen gör detta, men hur det verkligen fungerar verkar vara svårt att begripa sig på, Öhman säger i fasriktiga filtertråden att all info finns framlagt om hur det kan utföras, men den passivt utförda fördröjningen verkar vara löst med någon habrovink som bara han kommit på, och som vi andra stackare fortfarande är blinda för!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-26 12:59

Kan man inte bara närfältsmäta på pi60 och så är alla frågetecken ur vägen? Då vet vi om det går att göra samma filterfunktion på dessa högtalare tex.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-26 13:10

Martin skrev:Kan man inte bara närfältsmäta på pi60 och så är alla frågetecken ur vägen? Då vet vi om det går att göra samma filterfunktion på dessa högtalare tex.

Att mäta upp att diskanten har den kompensationsfilterfunktion som behövs ger väl inte någon info om hur det skall utföras?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-26 13:28

paa skrev:....
För att uppnå dessa fördelar bör man se till så att båda elementen spelar i fas genom hela det gemensamma registret, vilket fjärde ordningens Linkwitz-Riley och Duelunds Synchron-filter gör. Även Öhmans fasriktiga passiva filter med sjunde ordningens bessel med den specialkompenserade högpassdelen gör detta...

Ett fjärde (eller högre) ordningens filter.. blir inte det rätt komplext och dyrt? För jag antar man med 4:e ordningen menar att filtret också blir brant (24db/oktav) och kraven på nogrannhet i ingående komponenter ökar.

(men det kanske är enda möjligheten, vad vet jag)

//DC
Senast redigerad av Ceder 2007-02-26 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-26 13:28

CA15 dimper ner troligen på tisdag, men jag hinner nog inte med att mäta vågfront innan torsdag? Så på torsdag kväll vet vi sannolikt mer om utformningen.

Edit:
dd5348
Ett fjärdeordningens filter blir inte så många komponenter kanske 2 på basen och 3 på diskanten?!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-26 13:38

dd5348 skrev:Ett fjärde (eller högre) ordningens filter.. blir inte det rätt komplext och dyrt? För jag antar man med 4:e ordningen menar att filtret också blir brant (24db/oktav) och kraven på nogrannhet i ingående komponenter ökar.

(men det kanske är enda möjligheten, vad vet jag)

//DC

Om man använder elementens egna fall på ca 12 dB per oktav på ett listigt sätt i delningen, så kan det räcka med i huvudsak andra ordningens elektriskt filter plus någon extra komponent för baffelsteg mm för att uppnå fjärde ordningens akustiskt sett. Det är nog vad som krävs för att det skall vara någon mening med ansträngningarna med waveguide osv. Ett sjunde ordningens fasriktigt blir kanske mer komplicerat och dyrare än vad som är motiverat för en så liten högtalare, jag bara tyckte att det skulle varit intressant att lära sig något helt nytt, men det kanske finns tillräckligt med tekniknivå, och förhoppningsvis ljudkvalitet ändå, för att projektet skall vara intressant?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-26 13:41

paa skrev:
Martin skrev:Kan man inte bara närfältsmäta på pi60 och så är alla frågetecken ur vägen? Då vet vi om det går att göra samma filterfunktion på dessa högtalare tex.

Att mäta upp att diskanten har den kompensationsfilterfunktion som behövs ger väl inte någon info om hur det skall utföras?
Jag menar att vet man hur responsen från bas resp. diskant ser ut så kan man ju luska ut ungefär hur målkurvorna måste vara för att två element med samma akustiska centrum ska kunna integreras faslinjärt och samtidigt spela i fas. Sedan kanske man behöver justera för frekvensberoende avvikelser i akustiskt centrum osv, men har man bara målkurvorna så är det ju en enkel match att realisera ett filter som åstadkommer dem tillsammans med elementen, förutsatt att det är möjligt/rimligt med just de elementen.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-26 13:56

skrutten skrev:Ett fjärdeordningens filter blir inte så många komponenter kanske 2 på basen och 3 på diskanten?!

Sant, jag skrev lite slarvigt ovan ("komplex" gällde främst filter i än högre ordning) 4:e ordningen blir inte så komplext (inte så många komponenter) men det ställer väl förhållandevis höga krav på komponenterna (små avvikelser)?

Paa skrev:Om man använder elementens egna fall på ca 12 dB per oktav på ett listigt sätt i delningen, så kan det räcka med i huvudsak andra ordningens elektriskt filter plus någon extra komponent för baffelsteg mm för att uppnå fjärde ordningens akustiskt sett.

Inte för att jag förstår hur detta går till rent praktiskt (men min okunnighet i ämnet har jag belyst tidigare) så låter det vettigt :wink:

Skall bli spännande och se designen av filteren växa fram :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-26 14:00

Jag tror man menar 24 dB/oktav akustiskt (filter+högtalarelement). Det är det som är intressant, knappast filtrens "egna" branthet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-26 14:23

Martin skrev: Jag menar att vet man hur responsen från bas resp. diskant ser ut så kan man ju luska ut ungefär hur .... osv ... .

Revärsch-engeniiring aschå .... :)

Jag kollar om det står nån gammal pi60 i soprummet. Annars får vi parta på en, man kan väl köpa dom en och en?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-26 14:35

Naqref™ skrev:

Vem har sagt att man får en perfekt sfärisk vågfront från basen? Den är kanske ägg- eller champinjonformad...

Den är nog nära sfäriskt, i vart fall utan WG monterad. det ser ju ut så på mätningan iaf. Fast alldeles nära basen .... vet inte.

paa skrev: Meningen är ju att diskantens vågfront skall formas med vaweguiden så den liknar basens så mycket som möjligt i det överlappande ...... snip ...

Jag läste nån tysk artikel för nåt år sen (tror jag, minnet är väl sådär lagom bra nuförtiden ... ) som handlade om formning av våg, eller hur den skulle se ut och varför osv ...

Det enda jag kanske kommer ihåg var väl att det var nåt med vinkelrätt mot WG'n inblandat, samt att man kanske inte skulle forma så väldigt mycket för det påverkade ljudkvaliten. Undrar om jag kan hitta den artikeln igen.

Nu behöver det ju inte vara rätt, vare sig läst eller skrivet, och jag är helt rudis på WG'n, men det är så jag kommer ihåg. Nån som har några bra WG-länkar? Behöver nog uppdatera databasen, båda cellerna ... :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-26 17:29

:D CA15 har redan kommit....

Men först skall lite annan DIY färdigställas
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum