Boktips?!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maal

Boktips?!?

Inläggav maal » 2007-02-01 00:20

Finns det någon som har bra tips på böcker om rör. Jag har kollat runt här på forumet utan att hitta någon tråd som berör ämnet. I första hand böcker på svenska, men givetvis även på engelska. Gärna om ämnet som sådant, grundläggande om rör i största allmänhet men också om olika typer av förstärkare. Alla förslag på böcker mottages med varm hand. Tack på förhand.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-02-25 17:16

Över 100 visningar, men ingen som tycks känna till någon bok om rör som är skriven på svenska....märkligt... :?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-25 17:29

-> Här finns lite att välja på! Tyvärr inte på svenska.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-25 19:27

På hifi-mässorna där tidningen high fidelity ställer ut, brukar dom sälja hiragas rörbok för 50:- om jag kommer ihåg rätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-25 22:45

det finns gott om svenska böcker som beskriver elektronrör och de vanligaste kopplingarna.

Ska kika lite i min bokhylla...

Radioteknisk handbok - Eric Andersén
Modern Radioteknik - Jensen, Kulvik & Ramm
Radio, Radar, Television, Ljudteknik - Ove Norell m.fl.
Radioteknik - Dr. Erik T Glas
Tror det finns en "Elektronrörsförstärkare" av John Schröder här i gömmorna nånstans

Det är mycket av samma grej i varje bok.
Kolla i antikvariat efter gamla böcker som heter något med "radio", så hittar du säkert nåt. Om du orkar åka ut till Ingarö kan du få köpa några av mina.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-26 01:10

Har nämnts tidigare. Bläddra på denna sida.
Boktips

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-02-26 22:25

Tack för alla tips 8) .
Ronnie: Shröders bok, kan den vara till nytta för en annan som just har gett sig in i rörträsket? Håller på att läsa en av Morgan Jones böcker. Jag känner att jag har en hel del att lära. Jag har byggt en del ljudprylar tidigare. Jag håller på att avsluta mitt första rörbygge. En hörlursförstärkare från tidningen Allt om elektronik, med EL84 rör. Den funkar inte riktigt som den ska. Det distar en hel del när man drar på för fullt 8O .

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-26 22:57

Ja-a. Jag har för mig att "Elektronrörsförstärkare" var lysande.
Googlade lite och kom fram till att det nog var en Gunnar Markesjö som skrev den.
Den ser ut precis som "Elektronikens grunder del 2" av John Schröder, som Ragnwald nämnde.

Oho oho.. starta en felsöka-hörlursförstärkare-tråd med kretsschema så kan någon säkert hjälpa. Jag kan säkert komma med halvkvalificerade gissningar iallafall. EL84 borde kunna driva de flesta hörlurar utan att streta emot. :)

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-02-26 23:38

Ronnie skrev:Ja-a. Jag har för mig att "Elektronrörsförstärkare" var lysande.
Googlade lite och kom fram till att det nog var en Gunnar Markesjö som skrev den.
Den ser ut precis som "Elektronikens grunder del 2" av John Schröder, som Ragnwald nämnde.

Oho oho.. starta en felsöka-hörlursförstärkare-tråd med kretsschema så kan någon säkert hjälpa. Jag kan säkert komma med halvkvalificerade gissningar iallafall. EL84 borde kunna driva de flesta hörlurar utan att streta emot. :)

Tackar! Själv har jag kollat det som min kunskap räcker till. Jag även testat med lite olika rörfabrikat, dock med samma resultat. Kan det tänkas att boken "Elektronrörsförstärkare" är till försäljning? Jag har byggbeskrivningen i PDF-format, men jag vågar inte lägga ut den här. Ska se om jag hittar länken varifrån jag hämtade den. Ska väl nämna att hörlurarna är Philips SHP895, 32Ω impedans.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-26 23:55

Det var länge sen jag såg till boken. Misstänker att den är för evigt utlånad till nån.
Om den dyker upp så får du köpa den.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-02-27 00:22

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-27 00:50

Såhär står det i texten:
"rockmusik behöver definitivt lite distorsion á la rör"

Den där förstärkaren har galet mycket distortion... om den funkar som den ska. Drar man på lite för mycket kan jag tänka mig att den klipper riktigt riktigt illa.

Som jag förstår det... men det verkar ju helt galet... så är maxeffekten omkring 1mW också...
Omkring 100mW tror jag brukar vara lämpligt för hörlurar. Det varierar förstås en hel del.

:D

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-02-27 01:08

Ronnie skrev:Såhär står det i texten:
"rockmusik behöver definitivt lite distorsion á la rör"

Den där förstärkaren har galet mycket distortion... om den funkar som den ska. Drar man på lite för mycket kan jag tänka mig att den klipper riktigt riktigt illa.

Som jag förstår det... men det verkar ju helt galet... så är maxeffekten omkring 1mW också...
Omkring 100mW tror jag brukar vara lämpligt för hörlurar. Det varierar förstås en hel del.

:D

Vad kan man göra åt det? Jag har testat att köra både med och utan kondensatorfiltret, samma skrän :? i bägge lägena. Dock bara i fullt rattutslag. Visst står det att man kan öka effekten genom att byta trafosarna? Utgångstrafosarna..eller...? Då måste man väl byta en dele andra komponenter? Som sagt, jag är inget elektronikproffs.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-27 01:49

Jag vet inte om detta går att rädda hjälpligt utan att bygga en helt annan förstärkare (med högre spänningar).

Om du använder 230V : 18V transformatorer (eller liknande), så se till att de är kopplade åt rätt håll. 18V-lindningen vid hörlursutgången.

Här är nåt du kan testa, för att se om du kan få ut lite mer effekt, men observera: då MÅSTE du använda utgångstransformatorerna TR2 och TR1. Du får absolut inte koppla in någonting vid de punkterna där det i originalschemat stod "600 ohm", utan bara "32 ohm". TR1 och TR2 är nu det som isolerar hörlurarna från 40V-likspänningen:

Ta bort de här komponenterna:
L1, L2
JP3,JP4
R3,R7
C4,C6
R4,R8

och koppla om på det här viset:

Bild

P.S: Max uteffekt var nog inte omkring 1mW, men säkerligen väldigt låg iaf.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 06:27

Bokus skrev:Bästa kund

Din beställning har tagits emot av vår orderavdelning.

Notera att vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning
hos förlag samt förseningar utanför vår kontroll.

DIN BESTÄLLNING (ordernr: 99XXXX09)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Skickas normalt inom 3-6 arbetsdagar:
- 1 st Bonniers rocklexikon : 1811 band & artiste... (9789100102548) à 123.00 kr
Fraktavgift: 19.00
Coop MedMera Premiecheck*: -50.00
TOTALT SEK (inkl. moms): 92.00
Varav moms (6%): 5.21
* Sammanlagt checkvärde. Följande checkar är använda:
- 10 0XX62XXX1 005XXX38

Användarnamn: Hetsporren

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-02-27 14:04

Tack för tipset Ronnie :) . Jag känner att vi kom lite från ämnet. Tråden handlar ju om boktips :wink: . Det lutar nog ett helt nytt bygge. Hittade ett annat bygge i ett nummer av samma tidning (1-2/2004). En otl-hörlursförstärkare med 2st ECC82 rör. Kan den låta bättre tro? Råkar ha 5st nya rör liggandes i rör-lådan.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-27 14:25

Jag vet inte, men det låter lite kärvt för ECC82 att leverera nån effekt till 32 ohms belastning utan transformator, kan jag tänka.

Jag skulle tipsa dig att sätta igång först när du hittat ett bygge där det står klart och tydligt hur hög effekt som levereras i 32 ohm.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-27 14:36

Bara att låna gamla elektronikböcker från 1940-, 1950- och 1960-talen. Glöm allt vad konstiga audioböcker heter om du vill vinna kunskap. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-27 15:04

Byggde en sådan häringa för några år sedan.
http://headwize.com/projects/showfile.p ... n1_prj.htm
Ole W. Saastads variant.
Med ECC88 eller 6N1P (drar mycket glödström) på ingången.

ECC82 drev då AKG 501, 120ohm och Sennheiser HD-600, 300ohm.
Funkade finfint, men 32ohm är nog lite mer tveksamt.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-02-27 17:49

Ragnwald skrev:Byggde en sådan häringa för några år sedan.
http://headwize.com/projects/showfile.p ... n1_prj.htm
Ole W. Saastads variant.
Med ECC88 eller 6N1P (drar mycket glödström) på ingången.

ECC82 drev då AKG 501, 120ohm och Sennheiser HD-600, 300ohm.
Funkade finfint, men 32ohm är nog lite mer tveksamt.

Tack för tipset Ragnwald. Kan man köra med ECC88 eller 6N1P på ingången utan att göra några modifieringar (enligt Strains schema)? Vilken trafo kör du med, den som rekommenderas eller har du någon annan? Om man nu skulle få för sig att testa med mina Philips lurar så blir väl lasten lite väl låg på utgången väl? 6922 är väl ekvivalent med den rysska varianten 6N1P? Här haglar frågorna från en rör-rookie :? ...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-27 21:27

Tyvärr verkar Saastad ha lagt ned sin länk, men det är i stort samma som de andra.

6922 är en ekvivalent till ECC88.

6CG7, ECC88, 6922 och 6N1P har samma pinkoppling och kan skiftas utan omkoppling på plinten. Akta dig noga för att sätta dit något annat rör.
Det går att skifta mellan dessa nämnda rör, utan att göra några övriga ändringar, inget går sönder. 6CG7 tycker jag man ska glömma, det har en karaktär som skiljer sig en hel del gentemot de andra.
När du byggt klart ska du naturligtvis låta mäta upp den, då går det justera för rörvalet.
6N1P drar en hel del mer glödström, vilket ska tas med i beräkningen av val av trafo.

Någon av dessa trafos kan bli bra.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 185728.htm
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=23710

Tror jag har Saastads ritning liggande i mina högar, är du intresserad kan jag försöka leta fram dem ?

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-02-27 23:36

Ragnwald skrev:Tyvärr verkar Saastad ha lagt ned sin länk, men det är i stort samma som de andra.

6922 är en ekvivalent till ECC88.

6CG7, ECC88, 6922 och 6N1P har samma pinkoppling och kan skiftas utan omkoppling på plinten. Akta dig noga för att sätta dit något annat rör.
Det går att skifta mellan dessa nämnda rör, utan att göra några övriga ändringar, inget går sönder. 6CG7 tycker jag man ska glömma, det har en karaktär som skiljer sig en hel del gentemot de andra.
När du byggt klart ska du naturligtvis låta mäta upp den, då går det justera för rörvalet.
6N1P drar en hel del mer glödström, vilket ska tas med i beräkningen av val av trafo.

Någon av dessa trafos kan bli bra.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 185728.htm
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=23710

Tror jag har Saastads ritning liggande i mina högar, är du intresserad kan jag försöka leta fram dem ?

Tack igen Ragnwald. Jag är ju som sagt nykomling i rörträsket, så jag tar gärna emot alla tips och råd jag kan få. Så om du har tid och möjlighet att leta fram ritningen så vore det bussigt. Du behöver ju givetvis inte vända upp och ner på huset 8O för den sakens skull. Jag har faktiskt kommit över Hiragas bok som Paa rekommenerade. Lättbegriplig med många bra råd. Kollade lite på eBay. Rören du nämner kostar ingen förmögenhet. ECC 82 har jag redan 5st i min lilla samling med rör :wink: .

Återgå till Generellt om hifi