Sonic Impact T-Amp till piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-25 21:21

Put=5W är vad jag typiskt förknippar med försteg av litet högre klass. 8)

piP förjänar mer kräm än så :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-25 21:26

Såg alldeles nyss att någon lite högre upp i tråden räknat ut hur mycket ljud man kan åstadkomma med den lilla 5W-förstärkaren.

Eftersom man kan ifrågasätta uträkningens oomkullrunkeliga riktighet (no hard feelings Haakan_W :wink: ) tänkte jag korrigera den en lite smula, med avseende på ett flertal relevanta infallsvinkar. Hoppas den som räknade inte tar illa upp. Min avsikt är ju bara att belysa hur det hela fungerar, och vad som måste tas hänsyn till när man utgår från datauppgifter och vill räkna ut vad det blir för verkligt ljudtryck i ett rum.

Låt mig till att börja med säga några ord om högtalarkänslighet.

Att mäta känsligheten är bland det svåraste man kan göra om man vill vara 100% säker på att de uppgifter man anger är korrekta, och därför är också känslighetsangivelsen den som varierar mest bland olika tillverkare. Det är helt enkelt svårt att mäta upp den exakta känsligheten, eftersom inte ens påkostade mätmikrofoner från högrenommérade mikrofontillverkare ger samma känslighetssiffror. :?

Varje högtalartillverkare måste därför göra en bedömning av vilket mätsystem man skall lita på, och därtill förekommer det säkert att tillverkare avsiktligt väljer att tro på det mätsystem som ger lite högre siffror... Det kan ju inte vara en slump att det är vanligare med för höga känslighetsangivelser, än det motsatta...

I det specifika exemplet i den här tråden anges till att börja med, att det används ett högtalarsystem med en känslighet om 92 dB. Jag har själv inte mätt på det aktuella systemet, men jag har mätt på ett annat av LMlabs högtalarsystem som anges till 92,5 dB i känslighet av tillverkaren, och som enligt mina (troligen rätt ogenerösa mätinstrument) ligger det systemet (Mezzo Utopia) på 88 dB @ 2,83 V/1 meter.

Jag kan även nämna att John Atkinson på Stereophile fick fram en känslighet om 90 dB för samma högtalare (vilket i parentes betyder 87 dB @ 1 W/1 meter, eftersom högtalaren ifråga är en 4 ohmshögtalare. JMlab specificerar 4 ohm dock, och känslighet per 2,83 volt, alltså per 2 watt).

Högtalarna som nämns i tråden heter om jag förstod det rätt JMlab 706s, och dessa har jag aldrig varken sett, hört eller mätt på, men John Atkinson har mätt på ett system som heter JMlab Chorus 706, och detta angavs att tillverkaren ha rätt så hög känslighet, men konstaterades ligga på 87 dB @ 2,83 V/1 meter av Stereophile.

Jag tror det är rimligt att tro att JMlab 706s har en känslighet som ligger under vad tillverkaren anger. Min gissning är att den ligger mellan 87-90 dB i verkligheten. Låt oss för uträkningens skulle gissa försiktigt - på säg 88 dB.

Med detta som utgångspunkt kan vi titta vidare på själva frågan - nämligen vilket ljudtryck som kan förmodas uppstå "i rummet" med 5 W tillgängligt. Det där "i rummet" är ju rätt diffust, men jag tycker det är rimligt att ta fasta på hur mycket LYSSNAREN i rummet utsätts för. Hur starkt det är 1 meter framför högtalaren är ju något helt annat, på samma sätt som ljudtrycket 1 cm framför diskanten är något helt annat ytterligare. Låt oss alltså koncentrera oss på det ljudtryck som lyssnaren kommer att höra! 8)

Jag gör nu en ansats, nämligen att rummet som används är akustiska välkontrollerat (således att lyssnaren hör primärt direktljud från högtalarna, och inte mest en massa "gammalt ljud" som klingar kvar i ett illa efterklingande rum).

Nästa ansats är att lyssningsavståndet är normalt, vilket brukar betyda mellan 2,5 och 7,5 meter, beroende på rummets storlek. Låt oss gissa snällt på att det bara är 3 meter, med tanke på högtalarnas och förstärkarens litenhet.

Då gäller följande:

Ljudtryck av en högtalare, på tre meters avstånd med 5 W in:
88 + 10log(5) - 20log(1/3) = 85,45 dB

Ljudtryck av två högtalare som ifas-adderas (såsom basen adderas*), på tre meters avstånd med 5 W in:
88 + 6,02 + 10log(5) - 20log(1/3) = 91,47 dB

Ljudtryck av två högtalare som radomfas-adderas (såsom diskanten adderas*), på tre meters avstånd med 5 W in:
88 + 10log(5) - 20log(1/3) = 88,46 dB

Detta är alltså de VERKLIGA ljudtryck som råder från maxkomprimerat programmaterial 8O på tre meters avstånd från högtalarna. Medelljudnivån vid spelning på gränsen till klippning är väsentligt lägre, förutsatt att välljudande programmaterial används.

Några 100 dB är det alltså inte fråga om, eller ens i närheten av det. :?

MEN: Dessa ljudtryck kan icke desto mindre uppfattas som mycket imponerande, och klart störande om man försöker prata samtidigt. I synnerhet man kan man bli imponerad om man inte är helt på det klara med att 5 W bara är 16 dB mindre än 200 W.

Kan tillägga att jag i helgen avlyssnade Infected Mushrooms vid ljudtrycksnivåer som uppskattningsvis låg på närmare 110 dB på lyssningsplats (alltså mer än 300 gånger högre ljudeffektnivåer) och det var inte på något sätt obehagligt för öronen. :P :o 8)

Vh, iö

- - - - -

*Om förenklingarna ursäktas.
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-25 21:39, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 21:29

IngOehman skrev:Kan tillägga att jag i helgen avlyssnade Infected Mushrooms vid ljudtrycksnivåer som uppskattningsvis låg på närmare 110 dB på lyssningsplats (alltså mer än 300 gånger högre ljudeffektnivåer) och det var inte på något sätt obehagligt för öronen. :P :o 8)
Nej, det var verkligen inte obehagligt för öronen. Snarare var det en underbar känsla att höra de ljudtrycken i en oskallrande miljö. Kan tilläggas att jag försvann i musiken och lyckades somna till en stund 8O

Vad det gäller T-amp kan jag bara säga att jag står fast vid att det är en leksak 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-25 21:40

Morello skrev:Put=5W är vad jag typiskt förknippar med försteg av litet högre klass. 8)

piP förjänar mer kräm än så :P

Det beror förstås på behov och möjligheter, vilket kan variera en del från fall till fall... :?

Jag spelar nog i verkligheten dessutom sällan starkare än så, och hur smidigt är det inte att ha med sig en sådan liten förstärkare när man är ute och reser? :P

Kan nog hålla med dig om att mera än 2 * 5 W är bättre dock. Själv tycker jag att 20 - 60 W brukar vara rätt lagom till piP, men som sagt - det är sällan jag använder mer än 5 W per kanal.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ogillar att den (förstärkaren) därtill är alldeles för mjuk utimpedansmässigt i diskantregistret (i själva verket rätt så induktiv), samtidigt som jag kan tänka mig att det är en av orsakerna till att så många uppfattar den som tilltalande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 21:45

IngOehman skrev:PS. Ogillar att den (förstärkaren) därtill är alldeles för mjuk utimpedansmässigt i diskantregistret (i själva verket rätt så induktiv), samtidigt som jag kan tänka mig att det är en av orsakerna till att så många uppfattar den som tilltalande.
Den faller som en sten i diskantregistret. Leksak.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-25 21:49

Fast hur mycket den faller beror på belastningen. Med piP blir inte fallet stort (piP är en mycket snäll last i diskantregistret) men det kan tillföra en viss karaktär som inte är fidelitetsmässigt önskvärd. Fast alla som gillar det de hör, har ju rätt till sin uppfattning. Den som tycker förstärkaren är bra har alltså rätt i att den är det - för dem.

Mitt val av förstärkare är det nog inte dock. :?

Fast som sagt: Det beror på applikation. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda en som reseförstärkare! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-25 23:30, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 22:08

Den väger ju iof inget. Det är ju gott nog kanske för en sån applikation.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-26 08:06

Lime skrev:Har beställt en t-amp från eBay nu o den kommer väl någon gång i veckan. har satt ihop en lite lista av vad ja ska köpa till den och fick då en ide att bygga in en eller två vu-meter i den som jag har sett att en delm äldre förstärkare har. Funkar det? hur kopplar jag det då? måste man ha två eller funkar en också?

//Lim€

Fast vad är det för vits med att köpa den här billiga förstärkaren bara för att fördyra den med utsmyckningar som inte rättar till dess brister? Precis som framkommit här finns det betydligt kapablare förstärkare som bara kostar lite mer.

niclas

Inläggav niclas » 2007-02-26 13:29

RogerGustavsson skrev:
Lime skrev:Har beställt en t-amp från eBay nu o den kommer väl någon gång i veckan. har satt ihop en lite lista av vad ja ska köpa till den och fick då en ide att bygga in en eller två vu-meter i den som jag har sett att en delm äldre förstärkare har. Funkar det? hur kopplar jag det då? måste man ha två eller funkar en också?

//Lim€

Fast vad är det för vits med att köpa den här billiga förstärkaren bara för att fördyra den med utsmyckningar som inte rättar till dess brister? Precis som framkommit här finns det betydligt kapablare förstärkare som bara kostar lite mer.

För att det inte blir så dyrt (den är billig i inköp) om man skulle råka pillra sönder något, för att den är liten, för att den är kool, för att den är förvånansvärt bra, för att... 8) :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-26 13:52

Men för 400-500 kr brukar det finnas begagnade förstärkare med mera drag att köpa. Litenheten är förstås trevlig men om det är ett hinder för bättre ljudåtergivning, tycker jag det är onödigt. Koolhetsfaktorn har kanske mest att göra med storleken, knappast den absoluta återgivningskvalitén. Vi har väl olika prioriteringar.... Men VU-mätare?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-27 17:43

Byggsjälvtips:

Om man vill ha en väldigt enkel och byggeffektiv effektindikation på den lilla apparaten kan man göra sig en lysdiod-effektindikator. Det fungerar väldigt bra för sådana här effektsvaga förstärkare, i varje fall om man nöjer sig med en nivådetektion nära klippgränsen.

Gör så här:
Tag ett motstånd en lysdiod (valfri röd, andra färger ger fel effektnivå) och en zenerdiod. Seriekoppla dem därefter i nämnd riktning. Lysdioden och zenerdioden skall vändas katod mot katod.

Motståndet kan vara på sisådär 100 ohm och zenerdioden skall vara på 3,6 volt (1 W räcker gott).

Lysdioden kommer i praktiken att blinka precis innan förstärkaren (matad med 14 volt) klipper. Driver man förstärkaren med bara 12 volt kan man behöva minska zenerdioden till 3,3 eller 3 volt för att den skall börja lysa odentligt före klippning.

Den som vill att dioden skall lysa starkare bör välja en ljusstarkare diod, men kan även sänka förkopplingsmotståndet till nedåt 20 ohm.

Bli inte förvånad om dioden blinkar innan du tycker dig höra att förstärkaren klipper... Klippning på enstaka transienter är svårare att höra än de flesta tror.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-27 18:16

En spinoff på mitt experiment med den gamla NAD 3020b var att jag blev totalt förvånad över hur pass starkt piPs spelade när 10-wattslampan började blinka. Enstaka transienter i dunkamusik är ju inte så farligt, men dra på en schysst gitarr i 10 watt....det är HÖGT! 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-27 18:17

Jepp! 8)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-20 00:39

En del ravar ganska högt om bägge T-amparna. 5watt kan räcka mycket väl. Jag såg häromdan att en tillverkare med svindyra hornkonstruktioner hade tagit fram en T-speaker med rätt verkningsgrad. Andra ännu pluttigare men bevittnat välljudande förstärkare är ju Darling, och S.E.X amp som ger 2x0.75w och 2x2w.
Länk till den sistnämndas kinkiga sida hittar ni här http://www.bottlehead.com/et/adobespc/S.E.X./SEX.htm

Mina senaste högtalarhembyggen är effektiva och ger ett ljudtryck som nästan alltid är mer än nog med volympoten på mellan kl 8 och 9 med en musical fidelity A1 en förstärkare som ger klass A upp till 8w's effekt(30w totalt).
Jag kommer definitivt skaffa en T-Amp. Om nu vissa av mina andra obskyra ljudprylar är bra att ha, så varför vore inte en T-Amp?

Nu finns det ju en extra audiofil variant där man realiserat de vanligaste moddarna och tweaksen.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2873
Bild

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-20 07:24

matereo skrev:En del ravar ganska högt om bägge T-amparna. 5watt kan räcka mycket väl. Jag såg häromdan att en tillverkare med svindyra hornkonstruktioner hade tagit fram en T-speaker med rätt verkningsgrad. Andra ännu pluttigare men bevittnat välljudande förstärkare är ju Darling, och S.E.X amp som ger 2x0.75w och 2x2w.
Länk till den sistnämndas kinkiga sida hittar ni här http://www.bottlehead.com/et/adobespc/S.E.X./SEX.htm

Mina senaste högtalarhembyggen är effektiva och ger ett ljudtryck som nästan alltid är mer än nog med volympoten på mellan kl 8 och 9 med en musical fidelity A1 en förstärkare som ger klass A upp till 8w's effekt(30w totalt).
Jag kommer definitivt skaffa en T-Amp. Om nu vissa av mina andra obskyra ljudprylar är bra att ha, så varför vore inte en T-Amp?

Nu finns det ju en extra audiofil variant där man realiserat de vanligaste moddarna och tweaksen.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2873

Här finns det lite roliga bilder förstärkaren nästan försvinner bland övrig utrustning

http://www.6moons.com/audioreviews/trends/ta10.html

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Telarc

Inläggav Telarc » 2007-04-25 14:01

Idag beställde jag en TRENDS TA 10.1 genom gruppköp för endast 850:-. Ska bli spännande att se hur den funkar med mina piP. Wattantalet är ju onekligen i minsta laget (2x15) så den får nog svårt att spela dynamiska inspelningar över samtalsvolym? Nu bor jag i lägenhet och spelar sällan högt så kanske räcker den till för mina behov, ska bli spännande att utvärdera den i alla fall.
Hittade en recension för den som tycker det är roligt att läsa sådant. http://www.stereomojo.com/SHOOTOUT2007INTEGRATEDS.htm

Peace

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-25 15:04

Men några 2x15W lämnar den inte vid rimliga distorsionsnivåer. 2x6W i 8 Ohm och 0.1% THD är uppgivna data. Är mera som en standard bilstereoenhet....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-27 22:55

Bumpar denna tråd för att spara lite på antalet trådar på samma tema...

Någon som provat den nya versionen av T-amp; Sonic Impact T-amp V2, som lär vara bra mycket bättre än sin föregångare? Orkar den driva ett par stativare med hyfsad kraft?

Finns t.ex. hos Ljudia:

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s821 ... 2-p167372/

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-27 23:06

Kalejdokom skrev:Bumpar denna tråd för att spara lite på antalet trådar på samma tema...

Någon som provat den nya versionen av T-amp; Sonic Impact T-amp V2, som lär vara bra mycket bättre än sin föregångare? Orkar den driva ett par stativare med hyfsad kraft?

Finns t.ex. hos Ljudia:

Vad tror du själv?

15 W @ 4 ohm, 10% THD+N
6W @ 8 ohm, 10% THD+N
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-01-27 23:06

Jag har köpt en sån här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0462250268

Nästan gratis kostar den...

Tanken är att köpa ett par piM när de kommer i produktion och ha dem på jobbet och på resor.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2010-01-27 23:11

Kalejdokom skrev:Någon som provat den nya versionen av T-amp; Sonic Impact T-amp V2, som lär vara bra mycket bättre än sin föregångare? Orkar den driva ett par stativare med hyfsad kraft?

Driver mina piP med en amp6basic från 41Hz. Den är en T-amp och den låter bra. Hur bra den låter kan jag inte avgöra eftersom jag inte är tillräckligt kunnig i ämnet, men den är tydligen åtminstone lika bra som v2 och billigare.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-01-27 23:37

Kalejdokom skrev:Bumpar denna tråd för att spara lite på antalet trådar på samma tema...

Finns t.ex. hos Ljudia:

först kom den här (Sonic Super T-Amp) audiofil versionen som spelar glatt tillsammans med en DacMagic... mycket fin bas men med lite sämre mellanregister enligt kritikerna (hårdare)
vet inte om företaget gått om kull eftersom inga sådana produkter finns på hemsidan!?
Bild

kan framhålla att min driver ett par trevägare :lol: till hög volym utan dist. men så klart önskar man lite dynamik :evil:

(renheten är frapperande i förhållande till priset)

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-01-28 01:27

Jag har en HLLY TAMP-20 till mina piX och det fungerar utmärkt. Har dock inte orkat jämföra med min RB-1070 (som driver piP) ännu. Det ska tilläggas att jag har piX på skrivbordet och sitter rätt nära, så jag behöver inte piska på så många watt.

850kr inkl frakt från ebay.co.uk

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2010-01-28 01:38

Jag kör en t-amp gen2 med piP.
jag lyssnar oftast lågt, och vill jag spela sönder mig kan jag gå ner i vardagsrummet och leka JBL.

jag sitter ganska nära dock. lite mer än en meter ungefär är öronen från diskanterna. så behöver inte så mycket kräm direkt.

tycker den låter riktigt fantastiskt trevligt för pris och sånt :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-01-28 01:48

du bör absolut ha TA2020 chip istället för TA202(2)4 eller va det heter... man får en j***a massa watt med det andra men till ingen musikalisk nytta

EDIT: tänker på HLLY TAMP den större modellen 60 eller va va det 90watt 8O
man behöver ju liksom lite ström också... så :roll:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-01-28 02:01

ska man va riktigt gnetig så kan man överväga den här nyutvecklade med den bästa trafon 8)
http://store.virtueaudio.com/product-p/ ... -pbf-1.htm
men då blir det dyrt :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-28 02:01

Erik_AA skrev:Jag har köpt en sån här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0462250268

Nästan gratis kostar den...

Tanken är att köpa ett par piM när de kommer i produktion och ha dem på jobbet och på resor.

Det är nära nu.

Mindre än fem veckor kvar tro jag.

Och min T-amp* ligger och väntar i sin låda...

Vh, iö

- - - - -

*Tror jag skall se till att dessförinnan få tid att titta
lite närmare på den i förväg förresten. Ryktet om en
Fu om över 100 Hz lät ju t ex inte så roligt - men
mycket märkligt - givet alla rapporterade lyssnings-
intryck från omoddade exemplar.

Såg att någon tidigare i tråden att någon skrev om
byte av ingångskonding, men det framgår inte från
vad till vad. Är nyfiken på allas erfarenheter.
Senast redigerad av IngOehman 2010-01-28 02:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-01-28 02:07

nära i tid var det skrivet IÖ :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-28 02:15

En sanning för 100 år sedan är nog sann idag också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-01-28 02:18

om man tids/fas korrigerar 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino