Göra signalkabel.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Korak

Göra signalkabel.

Inläggav Korak » 2007-02-26 17:29

Då jag numera har för mycket fri-tid, sambon är på affärsresa i flera veckor :(, så tänkte jag knåpa ihop mina egan signalkablar istället för att köpa. Började kolla runt vad det var för kabel foolk rekomenderade och blir väl egentligen bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser. Allt ifrån tunna silvertrådar lindade runt rep till flätade koppartrådar, och då det som verkar vara det som man skall ha rg62. Vad är det som gäller egentligen?

Har stora mängder rg58 som vi använder som signalkabel för rfid antenner här på jobbet, sedsan har jag ju alla typer av signalkabel som cat5 och lite andra för seriell överföring men framför allt skitsnygga USB-kablar jag gärna skulle klippa sönder :) Dessa kablar skall föresten gå från skivspelare till RIAA till förstärkare, kan tänka mig att det är känsligast mellan skivspelaren och RIAA't?

Så summa sumarum: USB kabeln finns det något som direkt talar mot den? och isf. är rg58 kabeln bättre?

//NJ

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-26 18:14

Sök på signalkabel eller rca?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Korak

Inläggav Korak » 2007-02-26 18:37

Sökt och letat och måste nog säga att ju mer jag hittar och ju mer jag läser så blir det bara mer luddigt och luddigt. Enligt vissa kan man ta typ vad som helst medans andra verkar säga att rg62 är det enda.

Föresten sicken snygg bild man får :D

//NJ

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-26 18:42

Rg62 har fördelen att den har låg kapacitans jämfört med rg58/rg59.
Lägre än ct100 som istället är 75ohm och funkar till både analogt och digitalt. ct100 har bättre skärmning.

Som sagt. Sök och läs det som redan är skrivet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2007-02-27 00:44

ohm talet på kabelns spec. är inte lika viktig som det som faktiskt mäts efter lödningar och liknande är klara. en 75 ohms kabel mäts ofta bara 75 ohm när den jobbar på den frekvensen den är avsedd för. 30cm kontakterad med guld kanske bara en 0.2 eller liknande.

Lek lite med olika kablage och hitta det du tycker låter bäst. Jag har allt från Ibm-kablage (används för tokenring) till 4flätade 0.5mm helkoppar. Så länge det handlar om analoga signaler mellan 20-20000hz så är det nog så bra ledningsförmåga som möjligt. Skall du skicka digitalt tex mellan dvd och stärkare så ska det nog vara 75ohms kabel..

Det viktigaste av allt är att kabeln skall ha låg kapacitans så man inte tillverkar en lång kondensator...

Jag och min sambo håller på att flytta isär (eller är det i sär skrivning)
anyway så kommer jag leka med både silver och guld framöver. :?
kanske mest tenn då sambolagen säger att man ska dela allt man äger på hälften :)

edit: induktans/kapacitans potatoes/tomatoes :oops:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-28 23:24

För en kabel till skivspelare så skulle jag välja en skärmad kabel eftersom även små störningar kan bli mycket stora. Om avståndet är kort är rimligen kontakterna klart dominerande över kabeln, och det gäller förståss även lödningarna inne i kontakterna.

USB-kabel är främst gjord för att vara smidig, så personligen skulle jag hellre ta RG58:an som du ändå har. Fast USB-kabeln duger säkert bra till de korta sträckor det troligen är frågan om.

Återgå till DIY-forum