Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Hmmm jag gjorde en snabb mätning och fick focus på +-0 med CA15?!
Jag ska göra om bägge mätningar senare i veckan så vi får se vad som händer.
phon skrev:Kollade några textildiskanter utan WG, dom låg på runt -15mm
Med en 23mm djup WG hamnade dom på +/-0, centrum åkte fram nästan 40mm
kanske inte är så farligt med basen på +/- 0 ändå
skrutten skrev:Varför hamnar hamnar fokalpunkten så långt bak på min diskant???
skrutten skrev:
Varför hamnar hamnar fokalpunkten så långt bak på min diskant???
skrutten skrev:Jag får väl ta och berätta lite mer vad vi håller på med just nu.
Vi har mätt upp fokalpunkten därifrån högtalarens vågutbredning startar. Själva fokalpunkten ligger fix för olika frekvenser men signalen fram till fokalpunkten kan dock ha olika tidsfördröjning. Här gäller det då att få bas och diskant att skicka ut liknande vågfronter (ha samma fokalpunkt eller åtminstone likartad vågfront inom en stor vinkel).
Problemet som uppstått är att diskantens fokalpunkt ligger bakom basens, lösningen kan vara att införa en lagom waveguide (WG) som kan skicka fram fokalpunkten så att den blir lika med basen. WG:n ger dessutom andra fördelar som t.ex. kontrollerad spridning.
När detta är gjort lovar jag att bygga en låda och ta upp mätdata för att kunna skapa delningsfiltret. Vi lägger väl upp filerna här på faktsikt så att den som känner sig hugad kan simulera.
Basarna SEAS CA15RLY har en mkt hög byggkvalitet - de helt enkelt välgjorda med fin passning på alla detaljer.
Martin skrev:Skrutten, får mönstrena verkligen samma form om man bara flyttar diskanten bakåt? Måste man inte styra upp spridningen i hela 180graderssektorn genom en waveguide? Det blir väl inte samma sak?
skrutten skrev:Vågfronterna blir lika om diskanten flyttas bak 12mm. Spridningen måste hanteras på annat sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 231 gäster