Uppspelning av digital musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DesignStudent

Uppspelning av digital musik

Inläggav DesignStudent » 2007-02-27 12:29

Hej Alla!

Genomför för närvarande mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå. Det ska bli en högtalarprodukt/system för uppspelning av digital musik i hemmet. Samarbetar med Audio Pro, och ämnar göra uppspelningen tillgänglig för alla slags lagringsmedia (dator, mobil, mp3spelare) via någon slags trådlös lösning.

Vilka är de största problemen när Du ska spela upp digital musik (tex mp3) hemma?

Vilka är de viktigaste funktionerna en optimal högtalare skulle uppfylla?

Tack för hjälpen!

/Per

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-27 12:32

Ser gärna att slippa strul med codecs för olika ljudformat. Sedan är det ett stort problem med MP3:or som har dålig bitrate, 128 och under det, är ju hemskt.

Gärna får de vara en överskådlig stor display också !

Högtalare, de skall göra det en högtalare skall göra såklart, det borde inte vara så svårt att klura ut :wink:
NN

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-27 12:41

Tack för snabbt svar! :D

Själva tekniken ska såklart fungera för bästa ljudkvalité. Jag tänkte mer på interaktionen och utförandet...

borde musiken följa med dig runt i hemmet?

hur ska man byta låt?

trådlöst?

etc?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-27 12:41

1. Största problemet är att det anses inom konsumentapparatindustrin är uppspelningstekniken som brister, när man inte ens kan producera ett phonografiskt alster på rätt sätt. Man har problem tom med det imaterialrättsliga på den fronten. Näst största problemet är min mening att man koncentrerat sig enormt på konsumerandet av ny teknik istället för teknik med högt bruksvärde.

2. Funktionen av en ljudreproducerande apparatur är och skall vara att reproducera ljudmaterial utan att förvränga, ta bort eller tillföra ngt från det ursprungliga materialet. Högtalarna är inget undantag. Det finns ingen parameter i detta som är viktigare än ngn annan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-27 12:49

Äsch, mitt svar kom för sent.. :? :wink:

Ngt jag velat är att slippa alla störande on-screen displayer och joxande. Har man en bra fjärrkontroll så bör all information (även den som tex presenteras på apparaterna) finnas i fjärrkontrollen. Skulle hellre se radioöverföring, tex blåtand, istället för ir.

Några tankar, som sagt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Uppspelning av digital musik

Inläggav Almen » 2007-02-27 12:55

DesignStudent skrev:Vilka är de viktigaste funktionerna en optimal högtalare skulle uppfylla?

Inbyggda i väggar/tak (så osynliga som möjligt) med 100% fokus på ljudåtergivning utan att förvränga inspelningen. Om man nu får önska...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-27 13:00

Intressant!

Vill för det första göra klart att jag inte sysslar med styling eller effektsökeri. Är fast i min övertygelse att form (och även teknik?) följer funktion.

Bra med display i fjärrkontrollen. Har dock även funderat över hur uppspelning i ett socialt sammanhang borde fungera. Eftersom Mp3spelare mest används med hörlurar så isolerar det individer från varandra, men vore det inte intressant att exempelvis alla på en fest hade översikt och var delaktiga att välja musik?

Hur skulle detta påverka interaktionen?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-27 13:11

Hmm, i min galna ungdom (för några år sedan ;) ) så kördes alltid winamp på fester på en risig dator dit alla kunde leta i arkiven och lägga upp i playlisten, men aldrig ta bort andras val. Det är ju en enkel femma att fixa. Ett slags jukebox-program sas.

Är man tillräckligt i hatten så är ju allsång till kareoke en hit! :D
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-27 14:39

DesignStudent skrev:Vilka är de största problemen när Du ska spela upp digital musik (tex mp3) hemma?

Navigation: Skivhyllan ger en översikt som datorn inte kommer i närheten av.
Åtkomst: Jag har endast en bärbar dator och är inte så sugen på att jämt ha den påslagen. Därmed går även Squeezebox och Sonos bort i nuläget.

Spela upp ljud är den enda nödvändiga funktionen. Önskvärda egenskaper är att den tål småbarn och festdeltagare samt att den går att placera nära väggen.

Allmänt känns ditt arbete vagt beskrivet. Vilka avgränsningar arbetar du utifrån just nu? 10 eller 20 poäng? Vill du förbättra användbarheten i befintliga lösningar eller ska du försöka utveckla en ny utifrån en beteendevetenskaplig studie av musiklyssning i hemmet?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-27 14:53

Tackar! Precis såna slags problem är ovärdeliga.

Jag kan ha uttryckt mig lite vagt kring själva exjobbet, ville inte ordbajsa för mkt.. Men hur som helst så är det 10 veckor, dvs 15 hsp enligt bologna. Min strävan är att utgå från problem och behov kring dagens uppspelningsalternativ, och designa en helt ny produkt/system med syftet att ta tillbaka den sociala och intuitiva aspekten kring musikuppspelning som till viss del kommit bort i den digitala musikrevolutionen.

/Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-27 16:12

I stort sett all lösningar för vad du beskriver tycker jag haltar i användarinterfacet. Där tror jag det är mycket arbete att göra. Det enda kommersiella system jag känner till som fungerar någorlunda är just Sonos som nämndes ovan. Alla andra jag sett har användarinterface som antingen är för långsamma eller har för lite information visad. Skräckexemplet är t.ex. D-Link DSM-320 som om jag minns rätt hade typ 5 album i listan och där man tvingades bläddra sida för sida ned till album 923 dvs 184 knapptryckningar. Inte bra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-27 16:12

DesignStudent skrev:Vilka är de största problemen när Du ska spela upp digital musik (tex mp3) hemma?

- Det är trist, oinspirerande och jobbigt att bläddra i mappar på en dator (eller liknande menysystem) efter musikfiler. Och NEJ, jag vill INTE behöva prata med min spelare eller dator :)

- Högtalare är jobbiga främst för att de de är svåra och jobbiga att flytta, positionera (rent praktiskt, inte akustikmässigt), bära osv. Hade varit kul med en liten boll-högtalare täckt med kardborre eller nåt som man kunde sätta precis var som helst, gärna sladdlös. Fast det faller på att kardborretapeter osv blir bökigt? :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-27 16:24

MP3 är väl för övrigt ett snudd på obsolet format för musiklyssnare då en hårddisk som rymmer flera hundra gigabyte kostar fikapengar.
:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

niclas

Inläggav niclas » 2007-02-27 16:35

Apple har en ganska elegant lösning i sin iPhone.. :)
En viss "albumkänsla" får man ju genom att kunna bläddra mellan bilderna på albumen.

http://www.youtube.com/watch?v=uV5ixMCD6Gc
Filmlänk

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-27 17:13

Jag diggar Logitechs lösning för Wireless DJ fast med ett uförande liknande iAudio X5 (typ), dvs så att man kan ta med sig delar av musik/filmsamlingen samt med en användardatabas liknande Slim Devices där användarnas vilja utvecklar produkten! Detta med flerrumsstöd kan ju vara intressant att titta på, men inget att låsa upp sig på!

De största problemen med mediesystemen idag är:

1) Formatstöd (få som stöder lossless ex. vis.)
2) Anslutningar (oftast bara digitala utgångar som duger)
3) UI (man vill bara göra, inte leta efter hur man ska göra)
4) Pris/grej (en dator är oftast en billigare lösning...)
5) Ergonomiska tillkortakommanden (idiotiska fjärrkontroller etc)

Jag har inte riktigt förstått vad du ska göra och med vad för produkt, så mitt svar är allmänt för ett kombinerat hemma- och bärbart multimediasystem.

Frågor på det? ;)

[slrt]
admin

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-02-27 17:50

Ja MP3 känns allt annat än tillfredsställande. Tycker du skall glömma det formatet. Som Morello skrev, dagens hårddiskar är i storlek och pris av det slaget att vi inte behöver syssla med otillfredställande bitseducerade lösningar som ju MP3 är. Vi har ju plats att lagra allt okomprimerat.

Tycker inte att MP3-generationen har något att hämta idag.

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-27 19:23

Det är mp3 som gäller. Alla använder det och många har 1000-tals mp3or på sina diskar. Hur många sitter och rippar ned det i lossless eller sittar och laddar hem samma material i lossless en gång till? Inte många...
Att mp3 inte duger åt en pytteliten klick navelskådande audiofiler är en sak, dom kommer troligen ändå inte att köpa produkten.
Produikten måste stödja mp3 i första handa, wma i andra, diverse lossless och ogg i tredje.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-27 19:31

man kan väl inte säga att MP3 inte duger, visst hadde de flesta som gjorde testet på det här forumet svårt att detektera en mp3:a mot wav?

Sen har ju gratis lossless format som flac ändå inte slagit bland allmänheten.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-27 20:03

woland skrev:
Tycker inte att MP3-generationen har något att hämta idag.

Mvh

Det vore intressant att räkna i hur många av dina inlägg som du använder ordet "MP3-generationen"? :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-27 20:04

Max_Headroom skrev:Det är mp3 som gäller. Alla använder det och många har 1000-tals mp3or på sina diskar. Hur många sitter och rippar ned det i lossless eller sittar och laddar hem samma material i lossless en gång till? Inte många...
Att mp3 inte duger åt en pytteliten klick navelskådande audiofiler är en sak, dom kommer troligen ändå inte att köpa produkten.
Produikten måste stödja mp3 i första handa, wma i andra, diverse lossless och ogg i tredje.

Håller med. Folk som tycker att det skall vara lossless är nog en försvinnande liten minoritet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2007-02-27 20:58

Gräv lite i skolans arkiv. Oskar Karlsson gjorde exjobb på det du beskriver för fem-tio år sen.
Det var superbra! (För jag handledde :mrgreen: )

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-02-27 21:14

Det finns inget rimligt skäl till att använda MP3 som format. Den mesta musiken finns på CD och det är ju det formatet 16/44 som måste gälla.
Vad än MP3-generationen vill få oss att tro.
Hårddiskar är billigt.

Mvh

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-27 23:29

Belker skrev:Gräv lite i skolans arkiv.

Grävde fram Oscars exjobb. Det var en intressant approach och ett bra projekt. Jag ämnar dock fokusera framför allt på uppspelningen, även om interaktionen givetvis skall vara överskådlig, tillgänglig och informativ. Utan att bli komplicerad.

Jag tror att balansgången mellan att göra en högtalare enkel och snabb att använda, samtidigt som den skall vara anpassningsbar till många användares förutsättningar och behov kommer bli det svåraste med mitt projekt.

Alla inlägg om att stödja olika filformat är oavsett relevans för Er inte mitt fokus. Jag är helt OK med att vilka som helst filformat används i respektive "lagringsmedia", det viktiga för mig är att högtalaren "tar emot" musik från alla olika spelare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-27 23:45

OK, säg så här då:

Högtalaren bör kunna placeras på ett sätt som det stora flertalet "normal lyssnare" (dvs där den stora marknaden kan antas finnas) finner acceptabelt. Stora pjäser lång ut i rummet = dåligt. Väggnära = bra.

Det är också bra om det "låter bra" i en stor del av rummet. De kanske gör att precisionen i ljudbilen blir lidande. Jag tycker du ska titta lite på hur Carlsson-högtalarna fungerar och är avsedda att placeras. Jag tycker du har mycket av lösningen där. Man kan tänka sig en bas underdel som samtidigt fungerar som stativ för en topp med mallanregister och diskant, lite som mirch NG-8 eller vad den hette. Fast mer anpassad för att stå väggnära dårå... Men principen liksom.

Jag ser också att högtalaren i basområdet är utförd så att man prioriterar låg dist och möjlighet till störra ljudtryck än så djup bas som möjligt. Det kan då vara en fördel (?) att ge högtalren en liten tryckare längst ned i basen innan den rullar av för att kompensera för att området 20-30Hz inte är så starkt. Riktigt djup bas har dessutom i dom flesta rum en tendens att bli mera muller än musik, och kan därför maskera andra delar av musiken så det är ännu ett skäl att dimensionera enligt ovan.
Denna typ a dimensionering är inte helt ovanlig, och mången audiofil fnyser åt den, men jag tycker den fungerar bra i praktiska fall där man har ett vanligt vardagsrum med vardagslyssning att göra.

Om högtalaren ska ha inbyggd förstärkare anbefalles användning av ACE eller lilknande teknik.

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-27 23:57

Max_Headroom skrev:Högtalaren bör kunna placeras på ett sätt som det stora flertalet "normal lyssnare" (dvs där den stora marknaden kan antas finnas) finner acceptabelt. Stora pjäser lång ut i rummet = dåligt. Väggnära = bra.

Tack! Det är denna slags information som gör mig till en glad kille. Tekniken har jag inte tillräcklig kuskap om att försöka implementera själv, men har däremot ett stabilt samarbete med "expertis" på ett "research lab" framför mig.

Jag har uppenbarligen vissa svårigheter att kommunicera vad jag egentligen är ute efter, så nu efterfrågar jag ödmjukt följande:

Vilka fem funktioner är viktigast vid uppspelning av digital musik?

(exempel:)
1 - Trådlös uppspelning
2 - Snabb att starta
3 - Översikt av musikbibliotek
4 - Utseende
5 - Pris

Tack igen!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-28 00:08

DesignStudent skrev:
(exempel:)
1 - Trådlös uppspelning
2 - Snabb att starta
3 - Översikt av musikbibliotek
4 - Utseende
5 - Pris

Tack igen!

Viktigt:
God översikt av musikbibliotek och enkelt att navigera.
Snabb att starta

Måttligt viktigt:
Utseende
Pris (alltså, summan behöver inte vara låg. Jag kan betala mycket om jag får mycket för pengarna. Hellre "kosta mycket och bra" än "billig och måttligt bra". Men det är ju jag det. Dom flesta verkar strunta i vad man får, bara det är få kronor som skall betalas. Detta är ett jobb på PR-nissarna, at försöka få ut mer pengar för en mer seriös produkt, att olda intressse. Men då måste produkten faktiskt vara bra för att det ska fungera.)

Inte alls viktigt:
Trådlös överföring. Kostar i och för sig nästan inget att bygga in, när man ändå håller på, men det är för mig inget stort försäljningsargument.

Edit: Gärna stor display på den medföljande fjärrkontrollen som visar spelad låt, andra spår i samma mapp (eller samma album), tid och gärna volym. Inte pekskärm, den blir för kletig, men det vore bra med "dynamiska" knappar i nederkanten. Jävla märkligt att knappast någon kör med display på fjärrisen. Det vore ju så enkelt (host host) att implentera.

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-28 00:32

Tusen tack Max_Headroom!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-28 01:46

Nu kom jag på en funktion jag vill att en uppspelningsapparat för den breda massan ska ha:

En kompressor i uppspelningsapparaten. Läs på om "The loudness race", om du inte redan känner till det. Istället för dynamikkomprimerade inspelningar, ska man kunna välja tydlighet/hörbarhet/kontrast beroende på uppspelningssituation.

Hembioförstärkare använder redan DRC (Dynamic Range Control) som aktiveras via nattläget och utnyttjar metadata i AC-3:
http://etvcookbook.org/audio/drc.html

Enklare apparater klarar sig med en vanlig kompressor, som antingen slås på och av med en knapptryckning (säg bilanläggningar) eller sköts ett enkelt vridreglage - en ratt för "kontrast" vars ändlägen kan vara "bästa kvalitet" och "mesta tydlighet".
Senast redigerad av guldfisk 2007-02-28 11:33, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-28 10:13

Jo, jag kom på en grej till som jag vill ha: Variabel loudness, som yamaha har. Det fungerar, till skilnad fårn andras lösningar som liksom bara är av och på.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-28 11:53

Jag håller med Max helt och hållet när det gäller vad som är viktigt och mindre viktigt. MEN jag har märkt att trådlös överföring verkar vara mycket viktigt för många - flexibiliteten som det ger. Är själv dock lite tveksam till användandet att trådlösa nätverk till detta - framför allt för "Svensson".
When routine bites hard

Nästa

Återgå till Generellt om hifi