Alternativ till Thomann.de

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Alternativ till Thomann.de

Inläggav Vigor » 2007-02-28 01:44

Jag har under ett par år handlat massor av muskprylar från den tyska nätbutiken Thomann.de.

De har bra priser och ett fantastiskt utbud. Men... Nu har de skitit i det blå skåpet en gång för mycket. De strular för ofta, jag pallar inte med deras felleveranser, försvunna paket och urusla suport :x

Men vem skall jag då handla mina musikprylar ifrån? Tacksam för tips om liknande nätbutiker.

Jag spelar mest gitarr, men är intresserad av allt som har med musik att göra; instrument, ljudkort, noter, instruktions-dvd:er, you name it.

mvh Vigo

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-28 06:48

http://guitare.playback-europe.com/ (de lev. en Takamine till oss igår)
http://www.guitar24.de/

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 07:18

Jag har god erfarenhet av www.digitalproaudio.com.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-28 08:14

http://www.musik-service.de

Från andra sidan Atlanten är mera tveksamt då fraktkostnaderna gör stora hål i plånboken.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 12:20

RogerGustavsson skrev:http://www.musik-service.de

Från andra sidan Atlanten är mera tveksamt då fraktkostnaderna gör stora hål i plånboken.

Kan ju tänkas att slutsumman man betalar är det intressanta. ;)

Frakten är inte så farlig från US på mindre/lättare paket. Klart att man tänker sig för innan man beställer en Krell därifrån..

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-28 12:29

Nja, det är rätt olika när det gäller frakt från USA. Några vill endast använda de dyrare tjänsterna som UPS och vad de nu kan heta. Beställde nyligen lite komponenter från USA och de vägde några hundra gram men frakten+tull+moms blev en rätt stor utgift.... Har dock fått andra att skicka via post men man ska förstås akta sig för tyngre eller skrymmande sändningar. Från Tyskland är det ofta billigare att handla än från Sverige, speciellt om det är enhetsporto. Hade två olika inköpsställen för en fiol som jag jämförde. Det ena låg i USA och det andra i Tyskland. Fraktkostnaden från USA var av en helt annan dignitet....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 12:46

I slutändan får man naturligtvis göra sig en liten marknadsundersökning på den aktuella produkten man är ute efter samt begära in offert inkl frakt å försäkring.

Jag har handla både från tyskland och US, det mesta från US då de produkter jag varit ute efter har kunnat levereras billigast därifrån, detta naturligtvis inkl. alla kostnader för att ta in försändelsen i Svedala.

Digital pro audio har bra sortiment, bra priser och bra service. Hittar man sin produkt där till bra pris kan man känna sig lugn med att beställa.

/Peter

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-02-28 13:24

Man kan faktiskt handla billigt i sverige med, på musiksidan är det inte SÅ stor skilland på tyskland och sverige.

Ni får gärna handla av mig på www.musikborsen.se och har ni några frågor om leveranser och priser så kontakta gärna mig på philip.g<snabel-a>musikborsen.se

Jag vill inte kapa tråden så maila hellre än skriv här.

Mvh Philip

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-02-28 13:45

philip skrev:Man kan faktiskt handla billigt i sverige med, på musiksidan är det inte SÅ stor skilland på tyskland och sverige.

Precis vad jag tänkte skriva... Jag har kollat runt lite på basar, gitarrer
och tillhörande förstärkare och kan konstatera att thomann.de (och
övriga utländska handlare) inte är billigare på de saker jag kollat...
Iofs har jag rört mig i de nedre prisregionerna, men i samtliga fall
har musikbörsen och den konkurrerande kedjan 4sound hållit fullt
konkurrenskraftiga priser, i flera fall varit billigare. Där kan man också
få personlig service och slipper fraktkostnader, så totalvärdet är alltså
betydligt bättre.

Mvh MHo (som inte är kopplad till någon muskihandlare! mer än som kund! :) )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-28 13:54

Jovisst, kan det vara billigt i Sverige också. Dock är musikbörsen inte speciellt kunniga eller billiga på min ort. Köptes en saxofon hos en konkurrent där service och kunnande låg på en bättre nivå. Elfiolen som köptes var trots allt betydligt billigare än någonstans i Sverige. De elfioler som musikbörsen säljer har ett helt annat pris i t.ex. USA eller Tyskland. Musikbörsens pris blir nästan groteskt vid jämförelse.... Ja, nu var jag stygg. Sitter just nu på jobbet en våning över Musikbörsen.....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 15:47

Klart man kan handla "billigt" på hemmaplan också ibland. Men det är långt ifrån alltid som "butiken hemma på min gata i stan" har det bästa priset.

Tycker också att kunnandet är väl lågt i de flesta butiker i Stockholm. Finns naturligtvis en å annan fena men generellt så är det inte så bra.

Personlig service kan man få på tele och över mail också. Vill man betala för att snacka skit med en butiksanställd så får man naturligtvis göra det valet. :)

Jag tjänade i runda slängar 1500-2000kr på att beställa från US sist jag köpte lite musik och inspelningspryttlar. Det finns naturligtvis en hake, och det är om nåt går sönder. Då får man ju hantera det med ev. fraktkostnader. Dock är man ju inte nödvändigtvis fri från fraktkostnader på hemmaplan om man köper här.

Väljer man bra produkter så brukar det inte vara något problem. Sedan så finns det många tillverkare som löser problemen direkt mot kund när det väl gäller.

/Peter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-28 17:36

Tex Elixir-strängar ligger Thomann ca 100-200 spänn under musikbörsen och 4-sound. K&M-stativ är billigt där med.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-28 17:53

Vi har handlat följande på Thomann, med mkt bra rabatt jämfört med svenska butikspriser: Fender Am. Strata Deluxe HSS (LSR roller nuts), notställ, Yamaha 270 elbas, Behringer 1200 basförstärkare, Behringer X-Vamp, Elixir-strängar, diverse rytminstrument, Yamaha 310 stålsträngad, diverse kablar, Fender axelband m.m....

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-28 18:42

jag handlade just precis ett delningfilter dbx234xl och ett behringersteg ep-1500 för 5.7k från www.musicstore.de . gick relativt fort, inga problem. man måste skicka mail till dom innan man får handla nåt, o regga sej. dom tar 15€ i frakt. kom med budfirma till dörren. jag skulle lätt kunna handla där igen om jag hittar nåt jag behöver.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-28 18:49

btw har märkt att dom flesta företag i usa gärna skickar med ups, dhl och liknande, men ofta går det att förhandla med dom om man ringer upp dom, vanligtvis är det inga problem att skicka med USPS som är Posten där borta. ofta kan värden skrivas ner för att undvika onödiga kostnader också
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 18:53

Ber man dom skicka med billigt alternativ så gör dom naurligtvis det. Packas varorna bra samt försäkras finns det ju ingen större anledning att lyxa till det med kurir från dörr till dörr.

/Peter

Återgå till Köpråd