Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:OK, men om det tappas mer än 0,5 dB så lär man få anstränga sig för att höra/känna/påverkas av den extra SACD-infon i diskantområdet. Så, frågan är om de avsiktligt valt att mäta upp till 20K, just pga att det rasar efter 20K?
Alexi skrev:Det betyder att den inte är lika rak efter 20khz, eller att dom bara inte mätt högre. Men stendöd lär den inte vara, men det kanske din hörsel ändå är, där uppe
Hotspur skrev:OK, men om det tappas mer än 0,5 dB så lär man få anstränga sig för att höra/känna/påverkas av den extra SACD-infon i diskantområdet. Så, frågan är om de avsiktligt valt att mäta upp till 20K, just pga att det rasar efter 20K?
Nattlorden skrev:Svante - det där var väl åldersdiskriminerande?
När vi testade oss i gymnasiet så var det ganska många som hörde upp till 22kHz, jag klarade nästan 24kHz och rekordet i min klass var 27kHz... att man sedan tappa med åren är sin sak... men inte skall vi vara stygga mot de unga audiofilerna
Morello skrev:Å andra sidan vill jag minnas att det förekommit blindtester av MP3 där lyssnarna med signifikans har hört skillnad på alla hastigheterInte nödvändigtvis pga att det saknas lite vid 20kHz, utan för att bitdjupet är nära noll i andra frekvensband.
Nattlorden skrev:Svante - det där var väl åldersdiskriminerande?
När vi testade oss i gymnasiet så var det ganska många som hörde upp till 22kHz, jag klarade nästan 24kHz och rekordet i min klass var 27kHz... att man sedan tappa med åren är sin sak... men inte skall vi vara stygga mot de unga audiofilerna
Jo det är sant att det finns sådant men bruset kommer inte förrän över 45 KHz med stigande nivå upp mot 100 KHz.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Svante - det där var väl åldersdiskriminerande?
Misstänker att frekvensräknaren var felkalibrerad och/eller att ni spelade extremt starkt
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 42 gäster