Tips på multimeter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-20 18:30

Nu snokade jag lite på multimetrarna också.

Hur är det med det där med AC och DC spänningsmätning..
Kan Meterman 37rx mäta en växelspänning överlagrad på en likspänning? T.ex. för att mäta rippel i nätdelar?
Eller hur gör man enklast såna mätningar? En testprob med inbyggd kondensator i serie?
Databladet för modellen 38rx nämner att man kan mäta "AC+DC voltage" utöver "AC voltage" och "DC voltage".
Nån som vill förklara vad det innebär?

Sen kan 38rx kopplas till dator också, men det kanske är mest för att snabbt kunna spara ner data? Typ för servicetekniker?

I övrigt verkar den inte lika rolig som 37rx, som bl.a. har induktansmätning.

Här är de rackarna: http://www.sjelectronics.co.uk/acatalog/SJ_Electronics_Handheld_Digital_Multimeters_Clamps_389.html

Tjohej!!!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-20 19:09

Ronnie skrev:Nu snokade jag lite på multimetrarna också.

Hur är det med det där med AC och DC spänningsmätning..
Kan Meterman 37rx mäta en växelspänning överlagrad på en likspänning? T.ex. för att mäta rippel i nätdelar?
Eller hur gör man enklast såna mätningar? En testprob med inbyggd kondensator i serie?
Databladet för modellen 38rx nämner att man kan mäta "AC+DC voltage" utöver "AC voltage" och "DC voltage".
Nån som vill förklara vad det innebär?

Jag kan ju gissa litet.

Det står att du kan välja på att mäta AC effektivvärde antingen AC- eller DC-kopplad (="AC+DC Voltage"). Det innebär rimligtvis att du kan använda mojen för att mäta ripplet, eftersom den har en AC-kopplad ingång.

Det är ju trevligt, men inte så svårt att åstadkomma själv med en kondensator ur lådan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-20 23:00

hm, nu har jag mätt inimpedansen på min mikstärkare och ljudkort

stärkaren har tydligen en impedans på 14500ohm (specad till 10kohm)

ljudkortet 16500ohm (specad till 10kohm)

är det vanligt att man får sådna här avvikelser eller har jag mätt dåligt tro?

mätaren är en kyoritsu fickmodell 2000
Bikinitider

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-21 08:05

BACH skrev:Den här alltså:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9810.htm

Jo, den är väl säkert bra, men på vilket sätt är den signifikant bättre än den här då?

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,12600000

0–400–2000 μA, är inte det mätområdet lite märkligt? :?

Vh :)

Hej Bach!

Det är inte alls säkert att den är signifikant bättre men jag skulle känna mig något mer säker med Meterman som varumärke, samt att den är liten och smidig och Metermans 'no hassle warranty'. (Har inte testat garantin:-).

Ang mätområden: Ström mäter i varje fall jag sällan, oftast är det spänning och resistans och kapacitans. Meterman pm55 har några extra feature's som spänningsdetektering (via läckfält) mm. Det används knappast vid elektronikmätning, men det är enkelt att kolla eluttag, spänning i kablar i vägg etc.

p55 har säkerhetsklass cat 3, Velleman cat 2.

Jag har som sagt jämfört pm55 mot en 4500:- Fluke som jag också använder och pm55 klarar sig gott och väl inom uppgiven onoggrannhet.

Som sagt, mitt intryck är gott. Det enda skälet till att skaffa dyrare är om man vill mäta TRMS*, större strömmar, samt önskar en stryktålig design.

Mvh Mårten

TRMS= True RMS, alltså sant effektivvärdesvisande oavsett kurvform/dist på växelspänning.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-21 14:32

celef skrev:hm, nu har jag mätt inimpedansen på min mikstärkare och ljudkort

stärkaren har tydligen en impedans på 14500ohm (specad till 10kohm)

ljudkortet 16500ohm (specad till 10kohm)

är det vanligt att man får sådna här avvikelser eller har jag mätt dåligt tro?

mätaren är en kyoritsu fickmodell 2000

Hur gjorde du då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-21 14:47

Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-21 14:51

Bra! Jag var rädd att du gjort på ett (hm, hur ska jag säga det här...) mer oinformerat sätt.

Dina siffror stämmer säkert bra. Avvikelser av det här slaget är nog inte ovanliga. Konstruktören specade nog "min 10 kohm", eller så, medan marknadsavdelningen tycket det där "min" var onödigt.

Normalt behöver man bara ta hänsyn till inimpedansen om det är speciellt låg, någon eller några kohm.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-21 16:04

ok

jag har intresse av sant värde för att kunna räkna ut "brytfrekvensen" på hp-filtret som kondensator utgör i serie med miken

jag tror jag fick det hela till 5hz

nåväl, tack er hjälp!
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-21 16:34

celef skrev:ok

jag har intresse av sant värde för att kunna räkna ut "brytfrekvensen" på hp-filtret som kondensator utgör i serie med miken

jag tror jag fick det hela till 5hz

nåväl, tack er hjälp!

Att bara sätta dit en kondensator kan ju vara litet vanskligt, eftersom ditt filter bara får avsedd brytfrekvens i en enda applikation. Att lita på ingångs impedansen kan av den anledningen vara lite osäkert. Bättre är väl att vara på den säkra sidan och stoppa dit en lämplig parallellresistans. Visserligen får du en liten inverkan av ingången parallellt, men det blir avsevärt bättre kontrollerat.

Men det förstår du säkert, jag ska hålla tyst nu.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-21 17:03

justd, det är nog smartast om miken ska kopplas till olika ingångar, men så är det inte tänkt denna gång

"Men det förstår du säkert,"

hm, när jag tänker efter så gör jag nog inte det, om ett värde på ett motstånd i en parallellkoppling ändras så ändras Rtot - lika borde (kanske) ske om impedansen ändras?? å då driver ju brytfrekvensen iväg iaf, eller??

"jag ska hålla tyst nu."

nej, varför det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-21 17:14

celef skrev:om ett värde på ett motstånd i en parallellkoppling ändras så ändras Rtot - lika borde (kanske) ske om impedansen ändras?? å då driver ju brytfrekvensen iväg iaf, eller??

Visst är det så. Men om du har belastningen i filtret till 1 kohm och parallellkopplar med impedansen 10kohm får du 909 ohm, är den 50 kohm får du 980 ohm, 8 % förändring, vilket förmodligen går att leva med. Hade du kopplat den direkt hade du fått 400 % förändring, vilket nog hade varit en rejäl förskjutning av din brytfrekevens. Det är en viss skillnad, inte sant?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-21 21:45

du har såklart rätt

my bad

:oops:

ps. kan du rekommendera nån bra kondensator att använda (polyester eller polypropylen)?
Bikinitider

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-28 11:15

Maarten skrev:

Jo, den är väl säkert bra, men på vilket sätt är den signifikant bättre än den här då?

0–400–2000 μA, är inte det mätområdet lite märkligt? :?

Hej Bach!

Det är inte alls säkert att den är signifikant bättre men jag skulle känna mig något mer säker med Meterman som varumärke, samt att den är liten och smidig och Metermans 'no hassle warranty'. (Har inte testat garantin:-).

Ang mätområden: Ström mäter i varje fall jag sällan, oftast är det spänning och resistans och kapacitans. Meterman pm55 har några extra feature's som spänningsdetektering (via läckfält) mm. Det används knappast vid elektronikmätning, men det är enkelt att kolla eluttag, spänning i kablar i vägg etc.

p55 har säkerhetsklass cat 3, Velleman cat 2.

Jag har som sagt jämfört pm55 mot en 4500:- Fluke som jag också använder och pm55 klarar sig gott och väl inom uppgiven onoggrannhet.

Som sagt, mitt intryck är gott. Det enda skälet till att skaffa dyrare är om man vill mäta TRMS*, större strömmar, samt önskar en stryktålig design.

Mvh Mårten

TRMS= True RMS, alltså sant effektivvärdesvisande oavsett kurvform/dist på växelspänning.

Hej Mårten!

Tack för svaret!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-28 11:17

perstromgren skrev:

Kanske inget. Att ELFA-mätaren har bättre precision i data för onoggrannheten tycker jag dock borgar för ett seriösare mätinstrument. Men det behöver givetvis inte vara så.

Äsch, köp ett nu, så du kan börja bygga! :D Bägge instrumenten kommer säkert att göra jobbet.

:D

Jo, jag har alltid så svårt att bestämma mig. :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-28 12:08

Dom sålde ut en del Meterman-mätare en trappa ner i källaren på Elfa, det är realisation där nu. Idag såg jag en 34XR för 800:- Massor av skop och annat också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-28 19:51

phon skrev:Dom sålde ut en del Meterman-mätare en trappa ner i källaren på Elfa, det är realisation där nu. Idag såg jag en 34XR för 800:- Massor av skop och annat också.

Hmm, ja det var ju bra, men du såg inte någon lite billigare multimeter, jag menar det enda jag måste kunna mäta vid det här bygget är att jag får 48 V till mikrofonens fantommatning.

Fast det är givetvis bra att kunna mäta annat också, särskilt om det blir fler byggen... :wink: :roll:

Men vad tror ni om den här då:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383051

den verkar ju ha TRMS (som om jag kommer att behöva det :wink: )

Eller den här om man vill vara lite snålare:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383052

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-28 20:09

Å andra sidan vekar den där 34XR bra, man kanske skulle slå till ändå. :roll:

Fast då måste jag åka till solna, och det är en bit, jag skall visserligen åka till Stockholm den 4 mars men då är det väl för sent. :(

Tycker ni att jag skall köpa en sån där 34XR?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-28 23:13

Eftersom du inte skall göra så avancerade mätningar nu så skulle jag nöja mig med något lite enklare. Verkar onödigt att lägga så mycket som 800:-
Oftast får man lite större noggrannhet vid mätningar med dyrare instrument, men för hobbybruk har jag i alla fall sällan haft behov av riktigt stor noggranhet.

Den där mätaren på Clas Ohlson som du länkar till tycker jag ser bra ut.

Ett alternativ på en liknande (utan True RMS) är
http://www.autemashop.com/category234_1.htm
DVM891 (dvs en Velleman). Som kostar endast 285:-
Mycket prisvärt i alla fall.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-28 23:42

silvervarg skrev:Eftersom du inte skall göra så avancerade mätningar nu så skulle jag nöja mig med något lite enklare. Verkar onödigt att lägga så mycket som 800:-
Oftast får man lite större noggrannhet vid mätningar med dyrare instrument, men för hobbybruk har jag i alla fall sällan haft behov av riktigt stor noggranhet.

Den där mätaren på Clas Ohlson som du länkar till tycker jag ser bra ut.

Ett alternativ på en liknande (utan True RMS) är
http://www.autemashop.com/category234_1.htm
DVM891 (dvs en Velleman). Som kostar endast 285:-
Mycket prisvärt i alla fall.

Du har nog rätt, det är nog lite onödigt med en sådan dyr för mina behov ändå. 8)

Så det kanske blir något mellan 300-500 kr.

Det borde nog räcka.

Inte så lätt att se vad som egentligen skiljer de olika modellerna åt, de verkar ändå rätt likartade vad gäller noggrannheten, trots rätt stora prisskillnader... :roll:

Men det kan förstås vara påhittade prestanda, sånt har man ju sett förut. :wink: 8)

Föregående

Återgå till DIY-forum