Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-01 10:44

Jo, domarna kunde fås med olika material. Textil eller plast var de vanligaste alternativen. Det gula materialet känner jag inte igen.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-03-01 12:19

Är det inte så att de gula domarna egentligen är glasklara men med en kudde av glasull på baksidan? Vad jag kommer ihåg av 0160 är väl just det som Olle Mirsch skriver tidigare, de lät ganska starkt rakt framifrån.

Mina erfarenheter av domar med en mindre rund bit framför apex hos domen är just att den förändrar ljudtrycket i de högre regionerna. Istort så ökade den ljudtrycket axiellt i området omkring 15 kHz eller där omkring. Ofta vart resultatet en peak alldeles innan ljudtryckskurvan föll av uppåt.

Jag har justerat flera olika diskant-element så att de passade mina önskemål. Som jag kan förstå funktionen är att den fungera just som "phon" säger, den eliminerar en del interferenser. Jag brukade ofta sätta den väsentligt närmare domens yta, omkring 0,1 mm, än vad som tillverkaren gjort, ofta omkring 1-2 mm. Det hade effekten att ljudtryckskurva rullade av uppåt i en långsammare takt än vad som var fallet från början. Fungerar på samma sätt som hos en driver för horn.

Att Olles högtalare lät bättre än många andra konstruktioner, som beskrevs tidigare i tråden, är väl egentligen inte så förvånande. De är ju i avsaknad av de tidiga reflektioner som de flesta högtalare med mer kantiga höljen dras med. På den tiden var de inte ens vanligt med avfasade kanter på sidorna. Fantastiskt trevlig design, och "sockeln" till sfären innehåller basen får jag förmoda?
Senast redigerad av PeterAkemark 2007-03-01 12:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-01 12:26

phon skrev:...Ibland är det en fördel att ta bort pluppen också, man får avgöra från fall till fall. Det går åt många diskanter när man avgör ...... :)

:lol:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-01 12:30

PeterAkemark skrev:Är det inte så att de gula domarna egentligen är glasklara men med en kudde av glasull på baksidan? Vad jag kommer ihåg av 0160 är väl just det som Olle Mirsch skriver tidigare, de lät ganska starkt rakt framifrån.

Mina har nog enbart varit transparanta och utan någon glasull bakom. Men det finns säkert varianter på dom...

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-01 12:40

Jamen det är rätt! Tänk att det behövs bara en liten impuls, så är det strax någon liten minnescell som tömmer sitt innehåll i medvetandets vakna rum.
Jag minns nu väl den glasklara kupolen med sin lilla gula dämpkudde bakom. Den varianten använde dock jag aldrig.
Men - jag tycker mig minnas att det var 0160 som hade jämn frekvensgång i framriktningen, medan 0161 hade en påtaglig höjning ovanför 10000Hz. Men hur de olika kupolmaterialen fördelade sig på modellerna kan jag inte komma ihåg.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-01 15:00

HEJ ALLA NYFIKNA SOM HOPPAR IN HÄR

Jag upptäcker till min förvåning att vi redan är inne på sida nr 5!
När jag ser tillbaka på vad som skrivits på den här tråden, kan jag inte låta bli att känna både glädje och värme.
Det började i september –06 med att jag på nätet upptäckte att man frågade om Mirsch-högtalare. Hittade fram till både CarlssonPlanet och Faktiskt, och fann bla en fråga; ”Olle Mirsch – lever han ännu?” Några ställde frågor om olika Mirsch-högtalare, och fick ofta inte svar.
Men då tänkte jag att eftersom jag känner till en del i detta ärende och fortfarande var vid liv, så var det kanske dags att jag hörde av mig, så jag öppnade den här tråden. Vad jag nu vill säga är att jag i dag inte har något intresse av att framhäva något kring mig själv eller mina produkter. Men eftersom det finns så många som söker information om mina högtalare, och om hur det var på den tiden när jag var aktiv, så delar jag gärna med mig av det jag kan och vet. Har jag svar på flera frågor om Mirsch-högtalare, så delar jag gärna med mig. Men mycket håller på att försvinna i glömskans dunkel.
Däremot vill jag inte längre inveckla mig i debatter om teoretiska förutsättningar för de konstruktioner jag gjort. I dag finns det säkert många som har nya och bättre idéer. Må de jobba vidare; allt kan fortfarande bli bättre.

Vad gäller de högtalare som jag själv använder – Rondo3-34, så är jag glad över det intresse som de väckt. De kommer ju säkert att överleva mig, och den framtiden kan ju vara intressant att diskutera. Men på något sätt kommer de lite utanför den allmänna ramen för Mirsch-högtalare, och jag föreslår därför att den som har idéer eller planer (Museum har man nämnt!) kontaktar mig direkt per e-post. Jag har detaljerade specifikationer, och jag kan ställa upp med provlyssning hemma hos mig. Här når man mig, om man byter ut X mot snabela:
ohmXtelia.com FEL HÄR! Det skall vara ohm28Xtelia.com.
Olle
Senast redigerad av ollemirsch 2007-03-01 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-01 15:16

Du har mail :)

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-03-01 15:20

Olle

Det är verkligen kul att läsa om dina högtalare.

Det som roar mig mest är ju att dina högtalare avviker ofta från den vanligaste fyrkantiga-lådan-med-elementen-spelandes-framåt principen.

Det roligaste, tycker jag ialla fall, är just när du valt en lösning varför valde du den och vilken effekt önskade du (eller vilket problem den adresserade).

Hoppas på lite mer info, framförallt om de olika "Icke fyrkantiga-framåtstrålande" modellerna.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-01 17:36

Ja vad skall jag säga... Det går ju inte att förneka att jag från början tog stort intryck av Stig Carlssons idéer. Jag träffade honom flera gånger, i olika skeden av min yrkesverksamhet, och insåg att mycket av det som han forskat fram och patenterat hade starkt fog för sig. Nu efteråt är det obegripligt att han lyckades få patenterat så enormt mycket.

Jag minns att jag en gång frågade honom, - Om man tar en ordinär framåtriktad högtalare och lägger den på rygg på golvet, med ett lagom avstånd från väggen, har man inte inkräktat på ditt patent då?
Jo, det medgav han att man gjorde, men han skulle nog inte driva igenom en protest.

Utan att någonsin försöka inkräkta på hans patent, var det två grundförutsättningar som jag försökte hålla mig till.
Den ena var att sprida övertonsområdet, dvs allt från 2000 Hz och uppåt. Och sprida var inte bara bredstråla, utan rundstråla. Man kan också säga diffusera. Stig ville tvinga diskanten att nå ända ner till 1000 HZ och han hade väl sina skäl. Men det var ett helsike, för det var svårt för diskanterna att klara effekten i det området. Jag vet för jag stod för reservdelsleveranserna i många år efter 1977, och kunde observera åtgången av diskantelement till både OD11, OA12, m fl. De brann sönder helt enkelt.

Den andra förutsättningen var att försöka hålla koll på avståndet till golvet och till bakväggen. Men det gick ju inte att konstruera "på gehör", utan ljudet måste mätas.
SPA hade utvecklat en mätmetod för efterklangsrum, och den gjorde att man plötsligt fick ett samband mellan välljud och snygga kurvor. Det kostade ett par hundralappar i timmen att mäta där, och jag var en av de trognaste kunderna. Ja, jag var i början en av de få.
Att på detta sätt mäta den totala utstrålade effekten gjorde att man direkt såg vad som hände om man flyttade lådan någon decimeter från golvet eller bakväggen. Och man kunde se vart diskanten hade tagit vägen. Den kom ju alltid fram efter att ha reflekterats ett antal gånger i rummets alla begränsningsytor.

Alltså, en bredstrålande diskant på toppen av lådan, gärna med hyggligt avstånd från bakväggen, var den första förutsättningen för min första högtalare, OM 3-27. Sen blev det många efterföljare.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-01 19:57

IBLAND STRULAR DET TILL SIG!

I ett inlägg här ovan angav jag min e-post adress. Det blev fel! Om någon redan försökt skicka en rad, gör det igen till rätt adress:

ohm28Xtelia.com - med X utbytt mot snabela

Olle

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-03-01 22:23

Efter alla de här inläggen kände jag att jag nog måste gå ut i förrådet och kolla hur det ligger till med "duttarna".Fann då att det(åtminstone hemma hos mig )finns tre varianter av denna AD0160:
1)2422 257 33001 tror jag är den äldsta varianten som helt saknar dutt!Materialet hos domen är lite annorlunda mot de två andra-lite mjölkigt och nästan ogenomskinligt.
2)2422 247 33101 har den lilla dutten på 7mm klistrad på den klara domen.
3)2422 257 33101 har en större dutt på 15mm klistrad på nylontyget.Även här klar dome.

Alla tre varianterna har dessutom olika utseende på baksidan.

Den omtalade gula färgen kommer från polstyckets ytbehandling.

Och slutligen till Oehman:Om du läst mina inlägg,så borde du nog ha förstått att jag mycket väl kan skilja på en dome och en kon.Men när det nu är som det är med människan,så kan man(=jag i det här fallet) faktiskt göra fel ibland.Ber om ursäkt för detta.Detta har dock ingenting med mina kunskaper att göra.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-02 00:11

Jag var ju förstås tvungen att rota lite i lådorna också ...... :roll:

Hittade först en 0160 (är det en sån?) som ser ut så här isärskruvad. Man kan ana skumplastbiten nere till höger. Lite off center monterad alltså. Frontplattan sitter med fyra skruv, domen går inte enkelt att ta loss. Inga pluppar på nylonet.

Bild

Sedan hittade jag några Mirsch-diskanter också, och några 0163. Dom var ganska lika mekaniskt, det går att plocka ihop dom hursomhelst med blandade delar från varandra. Frontplatta med tre skruv.

Mittpolen på Mirsch-diskanten var formad som en kon, ungefär som på 9710. Tyckte den var aluminiumklädd, men är inte helt säker. I så fall rätt exklusivt bygge. Hålet dämpat med en rätt stor bit skumgummi.

Ingen papperslapp på nylonet, men väl en rätt stor limklick på själva domen, limmet satt också lite off center. Är det off center på alla Philips?

På 0163 satt ingen limklick men istället sitter där en plastplupp mitt framför domen. Den kan man borra hål mitt i, så låter det inget vidare om diskanten, jag har provat.

Mittpolen rak och utan krusiduller, ingen olja nånstans och inga andra roliga grejor heller.

Bild

Mirsch-diskanten ser grym ut, ränderna liknar kylflänsar. Den satt i ett par trevägare från Expert, där basen var en "kantstött" AD80652W8 och mellanregistret en AD5060sq8.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

malare

Inläggav malare » 2007-03-09 17:11

Roligt att se bilder på baslådorna du har hemma Olle. Dom var rätt jobbiga att göra med tjocka dämplimmade väggar och tyngden var också rätt stor efter vad jag kommer ihåg. Ett minne jag har var att jag inte skulle ha lackat dom för du skulle betsa dom först, men nu ser jag att det blev nog rätt bra ändå. Ännu ett ursäkta i efterhand kanske är på plats :oops:

En annan kommentar efter att ha läst genom två veckors skriftväxling i den här tråden är om det inte var just kloten i bok som ni hade problem med? Skillnaden i rörelse i träet beroende på luftfuktighet är som störst för just bok. Ek är ett av de träslag som rör sig minst.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-09 17:23

malare skrev:Skillnaden i rörelse i träet beroende på luftfuktighet är som störst för just bok. Ek är ett av de träslag som rör sig minst.
Ek är dock inte heller helt stumt och problemfritt! Det kan alltid rekommenderas att applicera samma ytbehandling på insidan som på utsidan för att minimera böj- och spricktendenser.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-10 00:36

En kommentar till malare och paa:

Ja, det var just kloten det gällde. Homogent trä "dör" aldrig. Det tar åt sig fukt och det avger fukt. Jag tror det gäller alla träslag. I möbler gör det inte så mycket. En liten spricka i en allmogemöbel kanske bara höjer värdet. Vill man undvika sprickor lägger man på ett fanér - och ett spärrfaner på baksidan, annars kröker det sig.
Men kloten kunde man inte fanera och de får inte spricka. Mina har klarat sig utmärkt, men är det någon som vill experimentera rekommenderar jag flera och tunnare skikt. 5-10 mm tjocka lameller tror jag blir bra.

Baslådorna är i dubbla lager 18 mm MDF, alltså 36 mm väggtjocklek. Lådan är resonansfri som en trästam.
Ytan klädd i kraftigt fanér av lackad rödbok. (Här avviker utförandet från det du gjorde, Per)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-03-11 02:16

Botaniserade lite i källaren...

Hittade några AD 160/T4 diskanter.
- Så om det är någon mirsch-ägare som har trasig diskant så skänker jag och skickar gärna en eller två ersättare (mot portokostnad).
Jag hoppas administrationen har överseende med "annonseringen" för den goda sakens skull.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2007-03-15 20:56

Hej Olle

Jag undrar vad det sitter för diskanter i NG-11 och om dom finns att köpa?

Vill bara framtidssäkra dom.

Mvh Leif

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-15 21:06

Hej leffee,

Tyvärr, som jag sagt förut, har jag inte koll på detaljerna i alla mina tidigare konstruktioner. I stället för att ge dig fel info föreslår jag att du frågar Stefan. Jag är ganska övertygad om att han vet.
Ett annat sätt är att helt enkelt lossa ett element och titta vad det står på baksidan. Då får du nog passa på att förnya tätningslisten eftersom den antagligen spricker. Vanlig fönstertätningslist (med hela celler) går bra. Obs, inte dammtätningslist med öppna celler.
Lycka till
Olle

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-03-18 01:51

Hej Leffee

Gör nu som Olle säger och kolla riktigt :D

Jag skulle gissa att det är :

Peerless 105DT 26 72 SF 812687
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1098

Denna har nog utgått hos Tymphany med Hifikit annonserar den fortfarande...
Köp upp ett par i reserv av dem om det är denna...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2007-03-18 11:40

Tack Stefan

Dom blir kanon

Burkarna åker på lack om 14 dagar.

ska ringa till Hifikit imorgon

/Leffe

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-23 13:40

Vill bara tacka Olle för det generösa erbjudandet att besöka honom i hemmiljö och både prata hifihistoria och lyssna på hans pärlor.

Kan säga att de är ännu vackrare och har enligt mig dimensioner som är perfekta ur estetisk synvinkel - och att ljudet var kanon gjorde det inte sämre.

Hoppas du ursäktar att vi blev så långrandiga, men det var svårt att slita sig från det trevliga sällskapet!

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-23 16:10

Tack själv, nöjet var i högsta grad ömsesidigt !

Olle

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-24 03:06

Vill bara hålla med Magnus - det var verkligen trevligt.

Fast att Olle är trevlig visste jag ju redan, men det var alltför
många år sedan vi träffades sist. Vi får skärpa oss därledes,
framdeles. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-12 10:14

Det var väldigt intressant att läsa dina tankar och beskrivningar av allt omkring rondo Olle. När den testades så rönte den ju mycket uppmärksamhet ju, ja et tag kunde hemmapulare tom köpa MDF klot i olika storlekar. Var det inte du som gjorde Alien med, ang alla dessa robotar som det associeras till här?

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-04-12 14:27

Nej, jag hade inte något samband med "Alien".
Olle

Användarvisningsbild
Supernehru

OM 3-29

Inläggav Supernehru » 2007-04-12 18:28

1977 gjorde jag min Pryo hos Eko Radio som låg i gamla Apoteket Ekens lokaler (nuvarade JapanPhoto) på Norra Hamngatan i Göteborg.

De fick just då in några par OM3-29 och det var ganska roligt att se bakom kulisserna när affärens försäljare, som nog inte var med i LTS, försökte få kläm på extrakabeln och inställningarna på högtalarna. Det slutade med att de överlät till mig att reda ut det.
Det blev nog inte någon bra demouppställning ändå, då de stod bland en massa andra högtalare mitt på en långsida i en typisk 70-talsrigg med en stor demoswitch med enorma mängder tunn högtalarkabel, definitivt inte LC-OFC....
Jag vill minnas att det lät bra ändå, men ambiofonin kan inte ha gått fram så mycket.
Ekos lokaler, som innefattade flera våningar i detta hus, var för övrigt belamrade med gamla apoteksprylar som tomma tuber och burkar. Förmodligen en och annan kanyl och spruta också....

Tomas i GBG

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch

Entusiast!

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2007-04-21 17:58

Hej!

Jag som är en Olle Mirsch entusiast och fann denna sida tycker att det
är otroligt kul att läsa historien om högtalartillverkaren.
Jag har använt OM högtalare sedan -98 och har därefter samlat på dem. Här nedanför har jag bifogat en bild på mina Vintage prylar som är.

Olle Mirsch OM 2-21 med den klassiska AD-0160/T4 som låter helt underbart!

Olle Mirsch OM 3-25? om jag inte minns fel så har den SEAS element?
Jag har bytt ut diskanten/diskantfilter till AD-0160/T4 i denna för att få samma rena ljud.

Japanska:

Sansui 2000A Solid State -1970

Sansui 1000X Solid State -1970

Den lilla 1000X har jag i vardagsrummet till mina OM 3-25 och
den lite större 2000A har jag i datorrummet med OM 2-21.

Har aldrig hört något bättre ljud än denna kombination av högtalare/recievers, är supernöjd med detta!

Bild

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-04-22 00:08

snyggt Sansui_ollemirch!
(Men vilken jobbig nick)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 00:48

Kul att se att det inte bara är jag som fastnat för AD 0160... (fattar fortfarande inte varför jag inte fastnar för de andra Philipsdomarna, då det tydligen inte ska vara någon större skillnad...)

Köpte på mig ett par OM-452 för ett tag sedan mycket tack vare den här tråden men de var inte riktigt i min smak...
Men det är förbannat kul att lyssna på högtalare från olika tidsepoker som har inriktning på olika målgrupper.

OM-452 är nog inte främst tänkta för finlir utan passar bättre som party-burkar.

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2007-04-22 18:48

Jo det är något speciellt med AD 0160
jag har 2st AD 0180 liggandes och testade på
skoj att sätta in dem i mina OM 2-21 men de lät
mycket sämre än AD 0160, konstigt? någon som vet varför?

MVH

Rickard
*OM 3-29 Special 120w Panorama
*OM 3-28 4 ohm
*OM 3-28 8 ohm
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-35 (Expert)

*Sansui 1000A 1965 Tube
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970