Spinkigt internkablage?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Spinkigt internkablage?

Inläggav Rookie » 2007-03-02 17:29

Kom över några meter tre-ledare som förmodligen betjänat en hörselslinga. Funderade på att använda denna som internkablage i projektet med en ledare bortplockad. Arean fick jag till ca. 0,36mm2 (per ledare, så klart) och det är såklart enkardelig koppar med (förmodar jag) PVC-isolering. Herr Öhman använder ju enligt utsago inget grövre och enligt alla fina beräkningar som man kan tänkas vilja göra så ska det ju duga gott.

Min fråga till forumsmedlemmarna är alltså som lyder: Duger hörselslingesladd som internkablage i ett toppsystem (>80Hz) med PX17-LTS?

Tack så förhand.
/Petter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-02 19:53

Med tanke på att du i dina högtalare har 10-20 meter relativt spinkig kopparkabel i ditt delningsfilter i högtalaren torde nog de 30-50 cm det handlar om ha en mindre/obefintlig betydelse. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Spinkigt internkablage?

Inläggav Ragnwald » 2007-03-02 20:55

Rookie skrev:Kom över några meter tre-ledare som förmodligen PX17-LTS?

Men... varför 3-ledare ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-02 22:11

Till att börja med bör man räkna ut hur mycket resistans det blir av kabeln. Då kan man inse om det kommer att påverka tonkurvan märkbart. Gör det inte det så spelar det ingen roll. Gör det det, så gäller det att ta reda på om påverkan är bra eller dålig för konstruktionen. Det är inte säkert att det är dåligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-03-02 23:18

hur är det då med lågnivåkablar?

vanliga billiga signalkablar (benäms sssk (sämsta sortens signalkablar) i hifipressen), vågar man använda sådana mellan två apparater eller mellan mikrofon och apparat?
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-03 08:04

Min bror och jag lånade en Purist audiokabel någon gång på 90-talet.
Den kostade 2500 kr för en meter pålödda kontakter.

Vi körde blindtest med de medföljande sssk på brorsans stereo ( sämsta sortens skitkabel )och av LTS rekomenderade kabel ( antennkabel med bra kontakter, kring 100 lappen) samt de lånade Purist audio.

Vi kunde INTE höra någon som skillnad mellan sssk och LTS kabeln.
Däremot var det en stor ljudförändring då vi kopplade in Purist audio.
Ljudet upplevdes som sämre med denna kabel. Eftersom LTS kabeln bevisligen färgar ljudet kring 0 % i F/E test måste detta bero på att Purist audio färgar hörbart. 8O

Detta var en öronöppnare för mig, och sista gången jag lånade/ testade kablar på lågnivå.

Sssk kabel brukar vara dåligt skärmade, man kan därför få störningar med en dylik med många meter sladd. Håller man sladdlängden under metern behöver man dock inte ha bättre kablar enligt min uppfattning.

Dyra kablar brukar ha guldpläterade kontakter. Då bör man också ha guld i honkontakten på mottagarsidan, annars kommer det ädlare materialet ( Guld ) att oxidera det mindre ädla ( t.ex. nickel ) med sämre kontakt som följd. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-03 11:31

celef skrev:hur är det då med lågnivåkablar?

vanliga billiga signalkablar (benäms sssk (sämsta sortens signalkablar) i hifipressen), vågar man använda sådana mellan två apparater eller mellan mikrofon och apparat?

Ja, och förmodligen.

Mikrofoner kan ha hög utimpedans och då kan en lång kabel med hög kapacitans göra att man tappar en gnutta diskant. Men det är inte särskilt mycket, förmodligen mycket mindre än mikrofonen gör.

Är man i behov av bra mekaniska egenskaper så kanske man ska undvika dem, eller om man behöver placebo för att man ska tycka att det låter bra 8) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-03 12:15

Testade en Cardas mot Purist för länge sen och där var det en klar fördel till Purist.

Var första gången som jag hörde en tydlig skillnad mellan signalkablar och började förstå att skärmad eller coax kan vara en god idé.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-03 14:37

Svante skrev:
celef skrev:hur är det då med lågnivåkablar?

Ja, och förmodligen.

Mikrofoner kan ha hög utimpedans och då kan en lång kabel med hög kapacitans göra att man tappar en gnutta diskant. Men det är inte särskilt mycket, förmodligen mycket mindre än mikrofonen gör.

Är man i behov av bra mekaniska egenskaper så kanske man ska undvika dem, eller om man behöver placebo för att man ska tycka att det låter bra 8) .

Mikrofoner använder ofta tvåledare med skärm. Dessvärre har dessa kablar ofta hög kapacitans, i regel bra mycket högre än för en vanlig koaxialkabel. Fick någon formel av Naqref hur man räknar på en balanserad kabel och det blev förvånansvärt höga kapacitanser.... Det kommer att bli ett diskantfall om inte mikrofonen har låg utgångsimpedans, helst under 100 Ohm om det är längre sträckor.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-03 16:13

Bild

Internkablage är INTE signalkabel. Diskutera kablar för internkablage!
Jag vill veta mer om det.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-03 18:42

tvett skrev:Internkablage är INTE signalkabel. Diskutera kablar för internkablage!
Jag vill veta mer om det.

Såja, såja... :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-03 20:24

Men här ställdes frågor om signalkablar också......

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-03 21:17

RogerGustavsson skrev:Men här ställdes frågor om signalkablar också......

Jag tror att tvett menade att signalkablar var OT.

Användarvisningsbild
Rookie

Re: Spinkigt internkablage?

Inläggav Rookie » 2007-03-06 20:23

Ragnwald skrev:
Rookie skrev:Kom över några meter tre-ledare som förmodligen PX17-LTS?

Men... varför 3-ledare ?

För att det är så roligt att dra bort en av dem... 8)

/Rookie som varit lite avsides under helgen och inte kunnat svara förräns nu.

Ps. Signalkablar är ALLTID OT (Off-topic eller On-topic beror på tråden).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-03-07 11:42

jag har läst att folk använder "low-noise" (signal)kablar till ex sina hembyggda mikar, vad är det för kabel?

och elgitarrkablar?
Bikinitider

Återgå till Teknikforum