Räkna på låda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-03-03 18:54

I en sluten låda med Butterworthavstämning blir SPL och SPL-MediumCar:

Bild

och grupplöptiden ser trevligare ut:

Bild

/SR

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-03 20:27

Gör om de två sista inläggens beräkningar UTAN kupétillskott...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-03 21:24

Jag tror inte man ska snöa in för mycket på grupplöptiden...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-03 21:48

Självklart inte.

Man skall inte snöa in för mycket på någonting.

Det hörs ju på orden: För mycket är - för mycket! 8)

Alltså: Självklart skall man snöa in alldeles precis lagom mycket på allting, det vill säga vad jag skulle beskriva som "insnöning efter betydelse". :P

Men...

Frågan man måste besvara innan man kan snöa in precis lagom mycket på varje sak är därför: Hur mycket är då "lagom"? :?

Eller med andra ord:
1. Hur viktig är respektive parameter? :?
2. Hur väger man parametrarna för lika viktighet? :?

När man som jag har studerat fenomenen ur en psykoakustisk synvinkel, bör man ha skaffat sig en uppfattning om ungefär var gränserna går för när det blir viktigt, så det har jag gjort. :wink:

Kan dock förmedla att frågorna inte blir helt lätta bara för det, ty det är nödvändigt att titta på problemen ur MINST två synvinklar - nämligen hörbarhet och störbarhet*. Störande fel är ju viktigare att undertrycka än mindre störande fel.

Är man subjektivist kan det till och med vara rimligt att förespråka helt andra vägningar, såtillvida att man då faktiskt kan föredra vackra fel framför inga fel alls, och att de "vackra felen" därtill ju blir föremål för personliga bedömningar! :o

Världen är inte okomplicerad. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Detta resonemang nota bene; är relevant framförallt sett från ett ackuratess-perspektiv, och dessutom bara projicerat på apparater vars fel svårligen kan pressas ned fullständigt under hörtröskeln.

När nedpressning av alla fel under hörtröskeln är praktiskt möjligt så behöver man givetvis inte väga fel efter störbarhet längre, utan endast hörbarheten är intressant att titta på - det vill säga undertrycka till ohörbarhet.

PS. Glöm kupé-tillskottet Magnus, det är försumbart i sammanhanget. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-03 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-03 22:29

För jämförelsens skull kan man ta och titta på de nedanstående kurvorna, som jag stulit från "Sigurd_Ruschkowski" och bara redigerat dem lite, så att man lättare skall kunna se hur stor skillnad det är mellan grupplöptiderna. :P

(Den röda är för hatthyllemonteringen, och den blåaktiga är i Svantes låda, eller vem det nu var som gjorde den. Svarta linjen är noll grupplöptid.)

Sådana där data program som väljer skalor hur de vill (auto-scaling suger!) är ju inte så bra för jämförelser. :?
Bild

Bortsett ifrån det uppenbara (att grupplöptiden är mer än 6 ggr värre i lådan för "hemmabruk", kan man även se att den vid
40 Hz uppgår till mer än 25 ms, vilket är mer än de maximala 0,8/f (ger 20 ms) jag brukar vilja rekommendera som absolut
maximum
för högklassig musikåtergivning. :?

Frågan är då - har man snöat in för mycket på grupplöptid när man reflexterar över den när den uppgår till sådana här nivåer?
Ja, det får ju var och en själv bedöma. Jag personligen brukar inte tycka att det är oklokt att reflektera över någonting, någonsin.
Tycker tvärtom att det är klokt att reflektera.

Oklokt blir det först när det sker på bekostnad av andra viktigare egenskaper som försummas. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-03 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-03-03 22:34

Kaffekoppen skrev:Gör om de två sista inläggens beräkningar UTAN kupétillskott...

SPL utan kupé ser du som den heldragna linjen. Den streckade linjen är med kupétillskottet.

Programmet ger samma group delay med och utan kupétillskott.

/SR

Föregående

Återgå till DIY-forum