Vad tror ni om denna subwoofer med peerless xls 10?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HSideback

Vad tror ni om denna subwoofer med peerless xls 10?

Inläggav HSideback » 2007-03-03 11:56

En BK Electronics XLS2000-DF MK2

Jag har en av deras större varianter (monolith), men funderar på att kränga den och istället skaffa två mindre.

Den här känns intressant, men jag har svårt att bedöma om de parametrar som anges kan tänkas ge ett vettigt slutresultat.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-03 12:07

Den verkar vara sluten och måste väl då ha en Linkwitz-Riley-korrektion. Det betyder i så fall mindre grupplöptid och att basen inte kommer efter i rytmen, vilket är mycket bra. Skulle tro, baserat på mina gissningar ovan, att det kommer att bli mycket bättre än en enda större basreflexsubwoofer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-03-03 15:26

Tack för hjälpen, du stöder mig i min uppfattning.

Har du någon uppfattning om prisvärdheten? kostar 525 EUR hos den finske återförsäljaren, exklusive frakt.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-03 20:25

tjaa en bas kostar väl runt 2 k och en vettig förstärkare minst 2 till, dessutom slipper du bygga skrället själv så det är väl inte så farligt tycker jag
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-03 23:07

Priset i Finland är ju ca 100 euro högre än i England, så det känns ju inte riktigt stabilt. Ska man importera så borde det väl gå lika bra från Eengland som från Finland, båda är ju EU, och språket är ju lättare att förstå i England!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-03 23:41

paa skrev:Priset i Finland är ju ca 100 euro högre än i England, så det känns ju inte riktigt stabilt. Ska man importera så borde det väl gå lika bra från Eengland som från Finland, båda är ju EU, och språket är ju lättare att förstå i England!

Men frakten från England brukar vara tokig... :|

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-03-04 15:15

Kan tillägga att Marek, den finske återförsäljaren, talar svenska och är lätt att ha att göra med.

Jag får fundera lite till. Efter sommaren så måste jag bestämma hur jag skall göra. Först ombyggnad, sen får vi se hur det blir.

XLS2000-DF MK2 står helt klart kvar som en intressant kandidat.

tack för hjälpen

Återgå till Köpråd