Fasriktiga högre ordningens filter med definitionsdiskussion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-20 21:10

Jahaja, här pågår det saker.

Min uppfattning i sakfrågan, om det inte har framgått:

Ett faslinjärt system har linjärfas, och om man måste krysta om ordet linjärfas till linjärfasigt, så är ett linjärfasigt system faslinjärt.

Att kalla ett minimumfassystem för endera av dem är bara dumt. Det finns ingen graf av fasens frekvensberoende som alltid är linjär för minimumfassystem. Detta säger jag trots att jag faktiskt idag hittade en engelsk text som säger

We have also a choice of three crossover network types: Linear phase (also known as minimum-phase), allpass, and non allpass.

Knasigt... Dessutom tvärtom mot hur Ingvar vill ha det om man gör översättningen linear phase=linjärfas.

I ett faslinjärt system är fasens frekvensberoende på formen
fi(w)=K*w+L

Eftersom grupplöptiden i ett system definieras som Tg=d(fi)/dw så är grupplöptiden för ett faslinjärt system Tg=K, dvs konstant.

Faslöptiden definieras som Tp=fi/w.

Ett system med frekvensoberoende grupplöptid har också linjär fas, men inte nödvändigtvis frekvensoberoende faslöptid eftersom konstanten L inte kan bestämmas genom integration av grupplöptiden.

Tp=fi/w=∫(Tg dw)/w=∫(K dw)/w=(K*w+L)/w=K+L/w, dvs inte frekvensoberoende. (Kanske inte helt matematiskt stringent i skrivsättet)

Ett system med överföringsfunktionen H(w)=j har linjär fas, konstant (=0) grupplöptid, men frekvensberoende faslöptid. Jag vet inte riktigt hur man realiserar det dock, jag tror det blir icke-kausalt. Är det inte en Hilberttransform, i själva verket?

Grupplöptid och faslöptid mäts i sekunder, men skulle någon slinta på tungan och ange den i grader så förstår man ju vad som menas. De engelska begreppen är doch group delay och phase delay och där är det inte lika tydligt att det är en tid det rör sig om, vilket kanske ytterligare förklarar tungslintningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-20 21:14

Har förvisso bara läst Svantes redogörelse en gång, men är beredd att skriva under på varje ord.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-20 21:22

Morello skrev:Har förvisso bara läst Svantes redogörelse en gång, men är beredd att skriva under på varje ord.

Hihi, jag tror jag ska redigera lite... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-20 21:28

IngOehman skrev: Är det ormligt

Ormligt.... vilket bra nytt ord! Till dyrkabelkrängaren: "Nu är du allt lite ormlig, va" typ :)

Tja, jag är ju inte mer off topic än någon annan så.... :P

On Topic:

Är det inte lite läskigt med såna där mässor? Jag menar, själv hade jag varit lite nervös över att inte kunna säga rätt saker osv. Lite som att gå in i en exklusiv/hipp klädbutik och inte riktigt tillhöra rätt klientel. :) Eller kryllar det av high end-noobs som jag så att ingen bryr sig? :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-20 21:58

Mobbning?

Låter näst hela tiden som om det bara är språkproblem

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-20 22:18

Kaffekoppen skrev:Mobbning?

Låter näst hela tiden som om det bara är språkproblem

?

Det är en definitionsdebatt, ja. Givet att Ingvar är en auktoritet så måste jag ju säga ifrån när jag tycker att han är ute och cyklar. Det händer inte så ofta när det gäller kärnfrågor, men desto oftare med terminologi och definitioner. Har det märkts? :lol:

Kanske var det dumt av mig att skriva att Ingvar bör citeras, eftersom jag pratade om honom i tredje person, jag bara kände igen ändringsproblemet från mina tidigare debatter med Ingvar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-21 02:04

Finns det inga gränser för hur lågt nivån kan sjunka? 8O

Jag har mig veterligt ALDRIG ändrat sakinnehållet i något jag skrivit, men ofta rättat stavfel i synnerhet lagt till saknade bokstäver. I förekommande fall har jag även kompletterat med någon saknad kommentar, eller gjort något förtydligande. Alltid i bästa välmening.

Tycker det är trist att se att du tar till sådana där rent retoriska tarvligheter. :(

Jag har fått nog av den här diskussionen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-02-21 03:31

Hilbert :D

Och hans transform

Bild

Icke-kausal :lol:

Men man kan ju approximera vid behov

Åhh, så får man ta fram Cauchy p g a en singularitet :lol:
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-21 08:15

Hetsporren skrev:
Morello skrev:
Hetsporren skrev:
IngOehman skrev:Faslöptid är fasvridning omräknat till tid, enligt Ft = a/f*2pi, där a är fasvridningen i radianer (kan vara både positiv och negativ) och f är frekvensen.
Solklart, Sickan! :oops: :lol: :mrgreen:
Ja? är frekvensen 1 kHz, tar en cykel 1 mS. 90 grader av det, dvs ett kvarts varv tar då 0,25mS. Är något oklart? :)

Nädå, formeln "Ft = a/f*2pi" är ju välbekant för de flesta spårvagnsförare...

:lol: :lol:

Den används väl dagligen, t ex när man byter spår eller svänger 90 grader/kvarts varv till vänster vid korsningen Järntorget-Linnegatan?

Eller när grupplöptiden för löparna i Göteborgsvarvet varje vår inverkar på tidtabellerna för spårvagnstrafiken.

J-vligt användbar formel må jag säga!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-21 12:44

lilltroll skrev:Hilbert :D

Och hans transform

Bild

Icke-kausal :lol:

Men man kan ju approximera vid behov

Åhh, så får man ta fram Cauchy p g a en singularitet :lol:

Jo, så är det ju.

Precis som du säger pproximerar man ibland, och det är det som givit upphov till att man kallar vissa högtalare för faslinjära. De har helt enkelt rimligt linjär fas (som siktar mot noll vid noll Hz bör tilläggas) inom huvudelen av bandbredden.

Linärfassystem blir de inte dock, eftersom mekanismerna som ger upphov till fasvridningen i högtalarfallet inte är linjärfasmekanismer (jo den del av fasvridningen som orsakas av ljudet gång från högtalaren till lyssnaren är det förstås).

Kort sagt: Alla system har vad man på engelska kallar excess phase, vilket på svenska ibland kallas överstigande fas. Hos ett linjärfassystem (ett system vars fasegenskaper motsvarar exakt samma fördröjning vid alla frekvenser, det vill säga vars faslöptid är frekvensoberoende (och därmed även dess grupplöptid*)) är excess phase = 0.

Högtalarsystem med faslinjära filter och i övrigt minimumfasbeteende#, brukar man kalla faslinjära högtalare. Detsamma gäller högtalare som har mindre fasvridning än så, det vill säga vars excess phase inom audioområdet bekämpats med allpasskorrektioner eller andra trix. Detta innebär förstås också att högtalare vars fasdistorsion är större än den som dikteras av Hilbert, INTE kallas faslinjära högtalare.

Dessa är mina personliga uppfattningar:

1. En högtalare vars tonkurva sluttar uppåt med exempelvis 3 dB per oktav (vilket blir ett rakt LUTANDE streck både med log/log-skala (oktavet/dB) och med lin/lin-skala Hz/pa), det vill säga som spelar ~30 dB starkare vid 20 kHz än vid 20 Hz, är INTE lämplig att referera till som en tonkurvelinjär högtalare. Begreppet linjär bör reserveras till horisontella kurvor, om man inte specifikt klargör att man talar om en linjär stigning.

2. Ett audiosystem med en fasvridning som ger olika faslöptid vid alla olika frekvenser är inte rimligt att referera till som ett faslinjärt system (och det kommer inte att kunna återge några vågformer korrekt). Samma sak kan översättas till: Ett audio-system som skall kallas faslinjärt rimligtivs bör ha en fasgång inom huvuddelen av frekvensområdet, som pekar mot origo (åt vänter pekar mot noll grader vid noll Hz (lin/lin)), och vars avvikelser från denna linje är små.

3. Ett linjärfasmekanism är en som typiskt inte dikteras av poler och nollställen (som någon tvingas subjektivit ta ställning till hur faslinjärt det blir) utan något som per definition har en absolut rät (och mot origo siktande) fasgång, en ren fördröjning exempelvis. Många system har linjärfasmekanismer som utgör delar av den totala överföringsfunktionen.

Om någon upplever att begreppen använts på något annat sätt i audiovärlden, än de jag redovisat härovan, så ger jag blanka tusan i det. Jag förmodar helt enkelt att de som har avvikande uppfattningar inte följd de diskussioner om faslinjära högtalare som förekommit under 70-, 80- och 90-talen. Namn som Technics, Revox, AudioTronic, Quad, Thiel, Vandersteen... med flera namn, är troligen kända och prominenta exempel på faslinjära högtalare, för alla de som följt audiodebatten de senaste årtiondena.

Kort sagt: Det är lätt att svara på frågan "hur rät är fasgången i ett linjärfassystem". Svaret är: Linjalrät! Ett linjärfassystem har ju inget frekvensberoende för fasresponsen.

Att svara på frågan "hur stora avvilekser i faskurvan har ett faslinjärt system", är svårare, eftersom den fordrar att man vet vilken frekvens som åsyftas, samt känner till systemet i detalj, samt vet vilken praxis som råder med avseende definition på "faslinjärt" i det rådande sammanhanget (i detta fall talar vi om audiobranschen).

I radiofiltersammanhang tror jag två olika definitioner brukar användas. Antingen att fasen är noll vid nyttofrekvense oberoende av amplitud (fasen är linjär med amplituden = olinjär fasdistorsion saknas) eller också att BÅDE fasen och fasens derivata är noll precis vid mittfrekvensen (alltså att filtret tål modulation utan att fasen svajar). Det senare är svårt att kombinera med rak frekvensgång i samma område, men det kanske går. Jag är inte tillräckligt insatt i MF-filter och liknande. :wink:

Hursomhelst är detta mitt svar på PA's fråga, om vad jag menade med det jag skrev. Den som vill tycka att världen ser ut på ett helt annat sätt får gärna göra det, och jag skiter från och med nu om dessa individer inte kan framföra sin avvikande uppfattning utan fler förklemande oförskämdheter (och retoriska sidospår) av den typ som förekommit i denna tråd. Det är er karma.

Vill dock speciellt tacka Lilltroll för den snygga stil han hållit, helt utan ovänliga antydningar!

Vh, iö

- - - - -

*Men det motsatta gäller inte.

#Det betyder att faslinjära delningsfilter i sig inte räcker för att en högtalare skall kallas faslinjär, det är delningsfunktionen som måste vara faslinjär, alltså den akustiska delningen (= filter + element). Det betyder även att det finns gott om exempel på högtalare som är envägssystem, men som ändå inte är faslinjära, eftersom många bredbandselement uppvisar påtagliga allpassfunktioner, det vill säga svårartad fasdistorsion.

PS. Kanske kan det hela besrkivas så enkelt som att sambanden följer samma språkregler som vanligt?

Alltså: Om någon talar om ett svart bygge (jmfr högtalare med linjär fas), är det relevant att fråga hur svart det där bygget är, eller vad det är som är svart. Jämför med fasavvikelser och frekvensomfång.

Om någon däremot talar om ett svartbygge (jmfr linjärfas) är det ett begrepp - och ingen behöver ifrågasätta vad det betyder, eftersom definitionen är tämligen exakt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-22 00:22

Intressant...

Wikipedia stödjer faktiskt Ingvars definition av en linjär funktion:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linj%C3%A4r_funktion

En linjär funktion är en funktion f(x) som uppfyller följande två krav:

f(x + y) = f(x) + f(y) för alla x och y, och
f(αx) = αf(x) för alla skalärer α.

f(x)=kx+l uppfyller inte de villkoren.

...dock med följande kommentar:

Polynom av grad ett kallas också, något oegentligt, för linjära, trots att de inte behöver uppfylla ovan nämnda krav.

Å andra sidan så står det så här om linjär regression:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Regressionsanalys

Vid enkel linjär regression utgår man från att data kan anpassas till en linje

y = ax + b.

Det kan tilläggas att den första definitionen av en linjär funktion är den som används när man räknar på linjära system i signalteorisammanhang. Skickar man in en sinus i ett sådant system så kommer bara den sinusen ut, möjligen fasvriden och med annan amplitud. Men kommer det ut andra frekvenser, så är sysytemet olinjärt, dvs det har distorsion. Möjligen kan man se en DC-offset som en annan frekvens; en cosinus med frekvensen noll.

För att röra till det ytterligare:

Ett system med överföringsfunktionen H=j representerar ett linjärt system. Frågan vi har debatterat här är om det är faslinjärt, och det är en annan sak.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 01:45

Tack för ett trevligt inlägg!

Jag vidhåller att ett faslinjärit högtalarsystem är ett som har ett faslinjärt frekvensområde med användbar storlek, vilket berör en fråga som jag just såg att du ställt tidigare i tråden. Eller fråga och fråga förresten, du både frågade och deklarerade. Du skrev:

Svante skrev:Vad är det som är linjärt, var finns den räta linjen för fasen i ett minimumfassystem? Det förstår jag inte alls varför det skulle kallas faslinjärt.

Svaret är att det är fasen som är linjär i ett minimumfassystem - förutsatt att bandbredden är så stor att den blir det!

Orsaken till att man kan kalla systemet faslinjärt är - att faskurvan beskriver en horisontell linje! :o :wink: Alltså på samma sätt som man kan (rent av brukar) kalla det tonkurvelinjärt utan att tonkurvan är spikrak från DC till oändligheten, utan man nöjer sig med att amplituden är rimligt frekvensoberoende inom en avsedd viss bandbredd.

Ett linjärfassystem är det inte dock bara för att det är faslinjärt inom ett visst frekvensområde (såsom ett minimumfassystem är när bandbredden är kanske 9-10 oktaver). Luften mellan högtalaren och lyssnaren däremot - kan man på goda grunder sortera som ett system som approximerar ett linjärfas-beteende :P .

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-22 14:40

Ok, då förstår jag hur du tänker, men tycker fortfarande att det är otympligt.

Visserligen kan jag förstå att det bara är intressant med system som har vågrät tonkurva, men det är så lätt att det bivillkoret glöms bort. Det verkar bättre att kalla systemet för minimumfas, då spelar det ju ingen roll om tonkurvan är krokig.

Dessutom slipper man hålla reda på ordningen på orden "linjär" och "fas", när jag har behövt skilja på dem i den här debatten har jag fått gå tillbaka varje gång och kolla hur du ville ha det. Det blir hur rörigt som helst i mitt lilla huvud.

Så mitt förslag är att man använder orden faslinjär för konstant grupplöptid och minimumfas för minimumfas i stället. Eller "utan allpassdel" om man tycker att minimumfas är ett knepigt begrepp. Och kanske konstant grupplöptid för faslinjär, så har vi kastat ut den linjära fasen helt och hållet. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 15:25

Vet inte om det är ordens ordning det handlar om egentligen. En grej som är faslinjär har ju linjär fas. I båda fallen är det en bedömningsfråga om en grunka "har linjär fas"/är "faslinjär".

Begreppet linjärfas däremot, är väl det som urskiljer sig, såsom varande ett distinkt begrepp. På samma sätt som svartbygge eller svartjobbare är det. (Bygge utan byggtillstånd / person som arbetar och får betalt utan... statens inblandning.)

Vad jag är ute efter är alltså bara att visa parallellen med att t ex en högtalare ju kan kallas tonkurverak av dig, utan att någon tror att du menar att dess tonkurva är inom < +/- 0,000001 dB. Eller hur? Den som säger "tonkuverak" gör det på subjektiva grunder, och samma sak gäller ordet faslinjär. En högtalare kan vara mer eller mindre faslinjär, och är den tillräckligt faslinjär kallar man den helt enkelt faslinjär.

Praxis är väl (sisådär på ett ungefär) att högtalare med avvikelser större än +/-3 dB aldrig kallas tonkurveraka, och att de som håller sig inom +/- 1 dB alltid gör det. Någonstans däremellan ligger den praktiska standarden, eller vad tycker du själv?

På samma sätt finns (efter vad jag erfarit) en praxis att kalla högtalare för faslinjära, när de har en linjär fasgång, inom de ramar som innehålls i att de antingen är ett minimumfassystem, eller att de erbjuder till och med rakare fasgång än så. Man kan precisera det ytterligare och exempelvis tala om det faslinjära frekvensområdet, och kanske då sätta gränser för det. T ex "icke inverterat" (= inom +/- 90 grader) eller kanske sätta specifika gränser, såsom +/- 45 grader.

Märk väl detta: Jag säger ju inte att ett hypotetiskt högtalarsystem som vore ett linjärfassystem med faskurvan siktandes mot origo (=system utan frekvensberoende fasvridning) skulle diskvalificera systemet för beteckningen faslinjärt, för det vore ju helt absurt.

Vad jag säger är bara att ett system inte behöver vara ett linjärfassystem, för att ha en rimligt faslinjär återgivning inom huvuddelen av tonfrekvensområdet, och kunna kallas en faslinjär högtalare. Minimumfas räcker bra för att med så stor bandbredd som audio ju ändå kräver (uppåt tio oktaver ju!) rendera utmärkt faslinjäritet och sålunda förmåga att återge en vågform på ett högvärdigt sätt.

Kort sagt: I audiovärlden har begreppet faslinjär använts på ett sätt som är både generösare, men också mera krävande :o än man alternativt skulle kunna ha valt.

Det man inriktat sig ju nämligen på det som är av potentiell betydelse för musikåtergivning - nämligen att gruntoner och övertoner ligger tillsammas i tiden, på samma sätt som de gör i insignalen. Det betyder i praktiken att alla former av linjärfas / konstant grupplöptid faktiskt inte duger! :o

Det man i praktiken kräver för att begreppet faslinjär skall få användas i audiovärden är att systemet uppvisar en rimligt frekvensoberoende faslöptid!

Det är ett krav som inte alla linjärfassystem (läs: system med frekvensoberoende grupplöptid) uppfyller! :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-26 17:20

Svante skrev:Ok, då förstår jag hur du tänker, men tycker fortfarande att det är otympligt.

Skall jag tolka det som att du anser att din utläggning några inlägg upp var mindre otymplig? 8O

Visserligen kan jag förstå att det bara är intressant med system som har vågrät tonkurva, men det är så lätt att det bivillkoret glöms bort. Det verkar bättre att kalla systemet för minimumfas, då spelar det ju ingen roll om tonkurvan är krokig.

Jag förstår inte hur du tänker nu. Det du skriver ter sig helt oförnuftigt. :? (Men jag kanske missförstår det du skriver.)

Menar du på allvar att någon som vill berätta att han eller hon vill ha en högtalare med rak (läs vågrät och rimligt jämn) tonkurva skall säga:
"-Jag vill ha ett system med minimumfaskaraktär och det spelar därför ingen roll om tonkurvan är krokig!", för det är ju kontentan av vad du skrev Svante.

Jag tror därför att du missat hela poängen med det för högtalare väl inarbetade begreppet faslinjär - nämligen att man, om man vill något specifikt som har med fasgången (menade du verkligen tonkurvan när du skrev det?) att göra, troligen vill att den skall vara just linjär och horisontell inom en stor del av audioomådet. Det är det som brukar kallas faslinjär.

Att önskemålet skulle vara att den specifikt (som du var inne på) skall vara av minimumfastyp utan hänsyn till att det tillåter hur tokiga tonkurvor som helst, låter inte alls så självklart däremot, eller ens troligt att någon verkligen vill. :?

Det man vill, om man bryr sig om fasen, är nog snarare att ha just en linjär fasgång (läs: man vill ha en faslinär högtalare) vilket i praktiken betyder att man nog siktar på en högtalare med rak (läs horisontell OCH jämn) tonkurva och en fasgång som är av minimumfastyp eller bättre.

Högtalare som är 100% linjärfassystem är det ju inte troligt att man hittar några, även om en del av överföringsfunktionen för högtalaren mellan den elektriska insignalen och örat, förstås är av linjärfastyp. Däremot finns det en hel del högtalare som erbjuder god faslinjäritet - så god att de kallas faslinjära, och har så gjort i minst 40 år. Alla dessa högtalare har haft det genensamt att de har varit antingen minimumfassystem, eller system där en allpasskomponent givit faskompensation, resulterande i en ännu rakare fasgång än ett minimumfassystem. Dylika faslinjäriserade audioapparater har även funnits i form av faslinjära bandspelare, som alltså varit minimumfasystem som faskompenserats med hjälp av allpasslänk.

Dessutom slipper man hålla reda på ordningen på orden "linjär" och "fas", när jag har behövt skilja på dem i den här debatten har jag fått gå tillbaka varje gång och kolla hur du ville ha det. Det blir hur rörigt som helst i mitt lilla huvud.

Det låter jobbigt det där. Tror du nojjat in på ordningen dock, och därmed missat att det inte alls handlar om ordningen.

Saker kallas ju faslinjära just när de har linjär fas. Det där med ordningen på orden är inte grejjen.

Men alla system är inte linjärfassystem, bara för att de har linjär fas (tillräckligt för att kallas faslinjära) inom arbetsområdet. Linjärfassystem kännetecknas av att fasen är en rät linje som passerar origo och är roterad i valfri vinkel. Typfallet av ett linjärfassystem är att det är en gångtid i något medium. Linjärfassystem beskrivs men helt andra matematiska modeller än minimumfassystem och allpassystem.

Så mitt förslag är att man använder orden faslinjär för konstant grupplöptid och minimumfas för minimumfas i stället.

Det löser inte det terminologiska problemet. En brist med ditt förslag är att det går emot en väl inarbetad terminologi, till ingen uppenbar nytta. Den väl inarbetade terminologin säger ju att en faslinjär högtalare är en med för praktikst bruk linjär fasgång. Det är ingenting som är svårt att förstå eller lära sig.

Det värsta med förslaget är dock att du ju fortfarande inte har något ord för att beskriva att en grunkas egenskaper är att fasgången är linjär och siktande mot origo, inom en signifikant bandbredd! (vilket är det man vill beskriva, och har besskrivit genom att kalla sådana högtalare för faslinjära)

Nämnd grunka KAN vara ett minimumfassystem, men det är inte säkert att den är det, och alla grunkor som kännetecknas av att vara det är dessutom inte nödvändigtvis faslinjära. Det är helt enkelt inte att gunkan är en minimumfasgrunka man vill veta, utan man vill veta om den är för praktiskt bruk faslinjär - det vill säga om den är vågformstrogen (ett ord som jag förmodar att du inte heller accepterar, eftersom även det måste bedömas subjektivt).

Du kan heller inte ta fasta på linjär grupplöptid, eftersom sådana kan ha förfärlig fasgång (exempelvis 90 grader vid alla frekenser).

Möjligen skulle man kunna substituera det praktiska begreppet faslinjär med "faslöptidskonstant", eller "vågformsbevarande" (i båda fallen inom en viss bandbredd), men vad skulle vara vunnet på det?

Begreppet faslinjär är ju vedertaget i audiovärlden sedan urminnes tider, för grunkor som har påfallande linjär fasgång (logiskt är det också :P ). Så, vad är vitsen med att introducera nya konstigare beskrivningar av samma sak? Eller rättare sagt: Att ta bort dem UTAN att hitta på något nytt begrepp för att beskriva samma sak. :? (som du vverkar vilja göra)

Eller "utan allpassdel" om man tycker att minimumfas är ett knepigt begrepp.

Igen: "Utan allpassdel" är lika lite en synonym till det uttryck du tycks vilja bekämpa, som "minimumfas" är det. Det tycks som om du bara accepterar att det får finnas begrepp för matematiska egenskaper, men inte för beteendeegenskaper. :(

Så att beskriva allpasssystem (tre s) med ordet allpassystem är ingen nyhet, det har man ju gjort i alla tiden, men det är inte samma sak som begreppet faslinjärt. Ett faslinjärt högtalarsystem kan ju vara både minimumfas-system och minimumfas+allpass-system (och förstås även minimumfas+allpass+linjärfas!).

Är det så att du helt enkelt inte vill ta till dig att begreppet "faslinjär högtalare" används för att beskriva dess egenskaper som musik/vågformsåtergivare, och inte dess matematiska systemtyp?

Och kanske konstant grupplöptid för faslinjär, så har vi kastat ut den linjära fasen helt och hållet. :D

Det verkar som om du är benägen att vilja ändra saker till ingen nytta alls tycker jag :? , men att du samtidigt inte vill ens försöka förstå att begreppet faslinjär i audiovärden har använts under minst 40 år för att beskriva att faskurvan är linjär (oavsett matematisk orsak)!

Alltså för att beskriva faskurvans form inom huvuddelen av högtalarens bandbredd. :P

Det är som om jag skulle säga att skåpet är gjort av trä, och det får dig att gå till angrepp och säga att man inte skall säga trä, utan att det måste hela cellulosa, och att man därtill bör redovisa om några fenolhartser använts! :evil:

Så - hur skall jag få dig att acceptera att audiovärldens "faslinjär" betyder att en hyggligt linjär fas föreligger (så linjär som ett minimumfassystem med rak och bredbandig tonkurva får, eller bättre), men inte med nödvändighet att det är ett linjärfas-system?
(=Ett system som beskrivs matematiskt som en ren fördröjning.)

Min gissning är, givet diskussionen så här långt, att det inte går.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-27 12:58, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-26 19:42

Svante skrev:Intressant...

Wikipedia stödjer faktiskt Ingvars definition av en linjär funktion:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linj%C3%A4r_funktion

En linjär funktion är en funktion f(x) som uppfyller följande två krav:

f(x + y) = f(x) + f(y) för alla x och y, och
f(αx) = αf(x) för alla skalärer α.

Den så kallade superpostitionssatsen är det du fått fram. Det i sin tur får till följd att två olika insignaler X1 och X2 kan köras genom systemet samtidigt utan att de påverkar varandra. Jepp, det är linjärt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-26 22:49

Callisto har uppenbarligen inte läst vad det handlar om - vi talar inte om olinjäriteter i ampltid, utan om vi talar om överföringsfunktionens argument.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-26 22:49

Callisto har uppenbarligen inte läst vad det handlar om - vi talar inte om olinjäriteter i ampltid, utan om vi talar om överföringsfunktionens argument.
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-27 00:00

Morello skrev:Callisto har uppenbarligen inte läst vad det handlar om - vi talar inte om olinjäriteter i ampltid, utan om vi talar om överföringsfunktionens argument.

Jag kommenterade endast vad Svante hade hittat när det gäller definitionen av linjäritet, eftersom det inte verkade framgå tydligt var det kom ifrån. Förstår inte hur du kan dra parallellen???

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-28 20:32

Är det någon som tycker att det är svårt att förstå distinktionen
mellan en (linjär) överföringsfunktions:

1. minimumfasdel,

dess

2. allpass-del,

och dess

3. linjärfasdel?

(Alltså: Kan alla identifiera dem hos exempelvis en högtalare?)

Om så är fallet återstår bara att reda ut om det finns några hög-
talare som kan kategoriseras som "faslinjära", eller om det är som så,
att några sådana inte varken kan/bör (eller får?#) existera.

Min uppfattning är att de existerar - helt enkelt på grund av att de
ju faktiskt gör det, språkligt! :P

Man har ju benämnt högtalare som approximerar en linjär
fasgång genom att ha faslinjär delningsfunktion*, såsom faslinjära
högtalare - sedan urminnes tider!

Varför sluta göra det nu? :? :o

Det är ju en helt relevant beteckning med tanke på att det som
kännetecknar dem är att deras fasgång är just påtagligt linjär inom
huvuddelen av audioområdet - och att de därför med viss bravur kan
återge en akustisk vågform - de gör det mycket bättre än alla icke-
faslinjära högtalare (bland vilka det finns många grader av fas-
olinjäritet! 8) ).

Vh, iö

- - - - -

*Eller förstås de med filter som ger ännu bättre total faslinjäritet än
så! :P

#Enligt den som vill förbjuda detta språkbruk, vars användning varit
legio, sedan urminnes tider i audiovärlden.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-28 21:22

En kanske dum fråga men är det mer märkbart lyssningsmässigt beroende på frekvensområde. Jag menar alltså ifall det "märks" mer i t ex området 250-500 Hz än 5-10 kHz.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-28 21:26

Det finns en annan tråd, som handlar om just det. :wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-01 01:36, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-28 21:50

IngOehman skrev:Det finns en annan tråd, som handlar om just det. :wink:

Sorry :oops: Är inte inne på forumet så frekvent nuförtiden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-03 22:51

Av frånvaron av svar att döma, avseende de frågor jag ställde två inlägg upp, drar jag (glädjande nog!) slutsatserna
att ämnet är utagerat nu, och att:

1. Alla förstår skillnaden mellan minimumfas, allpass och linjärfas, samt,

2. Att alla vet det är gängse praxis att definiera faslinjära högtalare som högtalare som är "minst minimumfassystem".
(Det vill säga högtalare som saknar andra fasvridningar än de som är tonkurveavhängiga, eller som har till och med
rakare fasgång än så.)

Mycket bra! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-04 02:40

IngOehman skrev:Av frånvaron av svar att döma, avseende de frågor jag ställde två inlägg upp, drar jag (glädjande nog!) slutsatserna
att ämnet är utagerat nu, och att:

1. Alla förstår skillnaden mellan minimumfas, allpass och linjärfas, samt,

2. Att alla vet det är gängse praxis att definiera faslinjära högtalare som högtalare som är "minst minimumfassystem".
(Det vill säga högtalare som saknar andra fasvridningar än de som är tonkurveavhängiga, eller som har till och med
rakare fasgång än så.)

Mycket bra! :P

Vh, iö

Nja, det kanske bara visar att Öhman är den mest envetne debattören, ingen annan orkar älta ett ämne så länge. :wink:

Definitionen av faslinjära högtalare faller ju egentligen på sin egen retorik. dvs. om det uppstår en debatt i så höga tonlägen är definitionen knappast allmänt vedertagen.

iofs. kan ju Öhman ha rätt också, vem vet? :roll:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-04 11:19

berma skrev:iofs. kan ju [ena sidan] ha rätt också, vem vet? :roll:

"Rätt" kan man bara ha om bägge sidor i en debatt har en gemensam källa de båda respekterar som en sanning. I den meningen kan man ha "rätt" om man debatterar ett ords betydelse och kontrahenterna båda anser att till exempel en ordlista sitter inne med sanningen. Om inte, blir det ofta så här långdraget och utan konsensus.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-04 12:39

perstromgren skrev:
berma skrev:iofs. kan ju [ena sidan] ha rätt också, vem vet? :roll:

"Rätt" kan man bara ha om bägge sidor i en debatt har en gemensam källa de båda respekterar som en sanning. I den meningen kan man ha "rätt" om man debatterar ett ords betydelse och kontrahenterna båda anser att till exempel en ordlista sitter inne med sanningen. Om inte, blir det ofta så här långdraget och utan konsensus.

Ja, det är naturligtvis riktigt!

Öhman vill agera domare och utropa sig själv till segrare, jag ville öppna för möjligheten att det faktiskt kan vara så.

Jag tar tillbaka det, det finns ingen segrare i den här typen av debatter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-04 14:38

Jag har efterlyst hänvisning till vetenskapliga böcker och/eller tidskrifter, men ej sett något som strider mot den definition jag läst i åtskilliga skrifter, varför jag även framöver använder den nomenklatur jag anser vara vederhäftig.

För övrigt tycker jag, ehuru nomenklaturen är av vikt för att underlätta kommunikation, att den måste vara underordnad fysiken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-04 16:54

Morello skrev:Jag har efterlyst hänvisning till vetenskapliga böcker och/eller tidskrifter, men ej sett något som strider mot den definition jag läst i åtskilliga skrifter, varför jag även framöver använder den nomenklatur jag anser vara vederhäftig.

Att inte referera till fristående (vetenskapliga) källor är något som ofta gäller på detta forum av någon anledning, trots en i övrigt mycket ingenjörsmässig och nykter dialog. Jag finner detta helt oförklarligt. När jag någon gång provat att citera ordböcker här, till exempel, har svaret ofta blivit att ordboken har fel...

För att citera HBB: Vem kan man lita på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-04 17:02

Ja så är det väl, vem kan man lita på?

Nationalencyklopedin har jag ju rättat ibland. 8) :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum