Svante skrev:...mitt svar berodde inte på det som du väntade dig, tror jag.
Ditt svar överenstämmer oerhört väl med vad jag väntat mig...
Svante skrev:Jag tror att frågan skulle fungera lika bra om jag hade svarat att "tonkurvan var rak". Så jag svarar ändå:
"Rak" eller "linjär" är utopiska begrepp, som aldrig kan uppnås annat än i teorin. Att säga att en linjal är rak är alltså lika fel som att säga att en färg är svart eller en yta plan...
Jassåååå, det säger du...
- - -
Låt mig isåfall citera lite av det som en, oftast mustasch- och glasögonprydd, kille här på faktiskt har skrivit tidigare:Svante skrev:…med mina furuhögtalare som är simuleringsraka ner till 40 Hz
Jasså? Inom +/- 0 dB menar du?
Hur ser simuleringsprogrammet ut? Låt mig gissa: SPL = 87 if F>40, else SPL = 111 - 960/F...
Svante skrev:…om du hör en liten skillnad med bypass-knappen så beror det säkert på den mekaniska precisionen i potarna. Det är inte säkert att "rakt upp" motsvarar exakt rak tonkurva, den kanske ska stå lite åt ena hållet.
För att ge en exakt rak tonkurva (+/- 0 dB) menar du?
Svante skrev:Kruxet är att det ska ordnas rak tonkurva också, vilket kan vara tillräckligt svårt i sig.
Svårt, men inte omöjligt?
Svante skrev:Och som sagt, drivimpedansen påverkar även tonkurvan, och den måste ju vara rak i slutänden.
MÅSTE?
Ojdå, då är det ju synd att det är omöjligt att åstadkomma det.

Eller hur var det du sa om utopisk...
Svante skrev:Det knepiga är att få till både tonkurva och distminskning. För enbart distminskning med krokig tonkurva är ju ingen höjdare.
Men Svante - en rak tonkurva gick ju inte att åstadkomma - skrev du ju!
Svante skrev:…man ska optimera en högtalare att ha rak tonkurva i en närfältsmätning…
Går det att uppnå alltså?
Svante skrev:En högtalare bör, åtminstone som förstaapproximation, ha en rak tonkurva… …Tonkurvan för en högtalare, förstärkare etc ska alltså vara rak och inte mätt med A-vägning eller något annat filter. I varje fall om man är ute efter god återgivning.
Här parar du det mjuka begreppet "rak tonkurva" med det mjuka begreppet "god återgivning", eller hur?
Så: Om inte rak tonkurva kan åstadkommas kan man alltså inte heller åstadkomma
god återgivning. Ok...
Svante skrev:Sen ska man bara få ihop det med alla andra krav på rak tonkurva och såna petitesser...
Glöm det, det är ju omöjligt sa du ju.
Svante skrev:Den enda standard som vore vettig att införa är den med rak tonkurva och låg distorsion, dvs bra återgivning.
Ok, så bra återgivning betyder alltså rak tonkurva och låg distrosion, och... det går inte att uppnå?
Inser du verkligen inte att du själv faktiskt använder begreppet "rak tonkurva" mjukt?
Svante skrev:Därför brukar man alltid använda en referensmikrofon med rak eller känd tonkurva som man jämför med.
Känd alltså, för raka tonkurvor fanns ju inte i verkligheten, eller hur var det? För du kan väl inte, hemska tanke, ha menat tillräcklig rak, när du skrev rak...
Svante skrev:När man väl har kalibrerat öronen efter det, tror jag att den typen av anläggning passar bäst till all musik, förutsatt att mix och mastring är gjort med en kalibrerat rak tonkurva. Edit: i kontrollrummets lyssning, det där gick ju att missförstå.
Det går fortfarande att missförstå, eftersom den förutsättning du redovisar (lyssning med kalibrerat rak tonkurva i konstrollrummet) enligt vad du skrivit tidigare i den här tråden INTE GÅR ATT UPPNÅ!
Svante skrev:Men jag kan samtidigt tänka mig att vissa kombinationer av graververk-skiva-pickup mår bra av den höjningen, eftersom det är svårt nog att få de mekaniska systemen att ge rak tonkurva så högt upp.
Svårt, men inte omöjligt?
Och "så högt upp"? Menar du att den kan vara rak när den är det bara inom en begränsad del av frekvensområdet?
Isåfall får jag förmoda att du faktiskt menar
tillräckligt rak, när du skriver rak.
Svante skrev:Faktum är att en normal högtalarkons acceleration är oberoende av frekvensen om tonkurvan är rak.
Jasså? vid vilken frekvens då? Oändligt långt ned i frekvens möjligen, alltså från ett relativt våglängden oändligt litet membran...
Inser du att du faktiskt använder dessa begrepp mjukt?
Inser du att accelerationens tonkurva inte alls är rak (hårt begrepp, utan grader) vid rak tonkurva, annat än när membranarean är oändligt liten kontra våglängden, men att du ändå skriver att den är proportionell?
Inser du att du i själva verket inte ens berättar att det du skriver
ens i mjukt perspektiv är sant, ovanför fc (den frekven där man kan linda våglängden ett varv runt membranet)?
Svante skrev:Men så länge som man inte vet vad en apparat ska paras ihop med så bör tonkurvan vara rak, dvs ett F/E-test är alldeles ypperligt för att testa enskilda apparater.
Menar du att en rak tonkurva bör definieras som en som är så rak att man inte kan höra att den inte är det?
Det är ju inte alls samma sak som du skrev tidigare i den här tråden. Rak tonkurva var ju utopiskt?
Nog med citat!
Skall man sammanfatta det hela kan man ju tycka (läs - jag tycker) att det är klädsamt att leva som man lär, det vill säga avstå från att lära andra något som man inte själv efterlever.
Du har med önskvärd tydlighet (se ovanstående citet) demonstrerat hur du själv använder begreppet rak tonkurva. Det är uppenbart att du använder det mjukt, och inte som något utopiskt som inte går att uppnå.
Det vore därför snyggt om du inte kräver av andra att följa regler du själv inte går efter.
Jag hoppas vi nu slipper en pseudodebatt om huruvida begreppen rak tonkurva och linjär fas är språkligt jämförbara. Vissa ger sig ju aldrig...
- - -
Åter till svaret.
Svante skrev:IngOehman skrev:Existerar faslinjära högtalare? Om så inte är fallet kan du få redogöra för vad vi skall ta oss till med årtionden av språkbruk som inbegriper att det gjort det...
"Årtionden av språkbruk..." Jaja. Inte från mig, i alla fall.
Nej, det gör de inte, annat än i reklambladen.
Givet allt du skrivit om raka tonkurvor (se citat) - tar du nu tillbaka allt detta (bot och bättring...) och hänvisar även sådana utsagor till reklambladen?
Jag tror inte det.
Jag tror att du är obstinat bara, men innerst inne inser att såväl begrepp som "högtalare med rak tonkurva" som "faslinjär högtalare", är utmärkt användbara för att göra det lättare att kommunicera. Det du skrivit och jag citerat är ju alltihopa begripligt,
trots att det är skrivit i strid mot vad du påstår att du har för intällning till uttrycket "rak tonkurva".
Det visar ju om inte annat din egen vilja att använda begreppet rak tonkurva, när det du (och alla andra som använder det) menar "tillräckligt rak". Jag tycker du skall fortsätta med detta språkbruk, för det är vettigt. Det är bättre att du tar tillbaka det du skrivit i den här tråden.
Jag vidhåller alltså att begreppen är användbara, och används(!) v s b, inte minst av dig själv.
Att begreppet "faslinjär högtalare" därtill har ynnesten av att vara mera väldefinierat än "rak tonkurva"/"tonkurvelinjär högtalare", är något vi alla kan vara glada över.
Som jag sagt tidigare: Den som ser begreppet användas (gäller även småkakor) kan ju alltid fråga, om det finns något osäkerhet med avseende på vad som menas av den som säger det.
Svante skrev:iö skrev:Sen kan du få två bonusfrågor också:
A. Finns det småkakor?
Ja.
Hur vet du det?
Svante skrev:IngOehman skrev:B. Hur små är de?[/b]
Mindre än de stora.
Och faslinjära högtalare är linjärare än de icke-faslinjära högtalarna...
Fördelen med begreppet faslinjär högtalare (eller time coherent på engelska) är att det finns en fungerande och vedertagen definition på vad man menar med det - man menar att delningsfunktionen är av minimumfastyp - vilket isin tur betyder att det inte ger någon adderad fasdistorsion! I förekommande fall kan den till och med subtrahera fasdistorsion från den som hela systemet (till följd av sin ändliga bandbredd) ger.
Kort sagt: En faslinjär högtalare är en högtalare vars fasgång är maximalt linjär givet tonkurvan!
Att, givet ditt resonemang om fasdistorsionens
hörbarhet, föreslå att man skall kalla ALLA högtalare för faslinjära, är ju helt barockt!
Bara för att fasdistorsion är måttligt hörbar i de flesta fall finns det näppeligen fog för att kalla något som är gravt olinjärt för linjärt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).