Jag hade bara två optiska hemma och är det någon mening att testa en coaxial kabel till dvdn ?? alltså blir det någon förbättring av ljudet?
Jag hittar inget matnyttigt vad det gäller åsikter när jag söker efter ämnet
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Nackdelen med optiska toslinkkablar är som sagt det smäckiga kontaktinterfacet. Men så länge man sköter om kontakterna (sätter i skyddsplupparna när de inte används, även på hankontakten alltså) och inte sliter så mycket i dem så ska det inte vara några problem.
BasPer skrev:Visst och jag kör toslink 25 meter utan repeater (vilket funkar fint med vissa apparater men inte alls med andra), men jag skulle helst låta bli (på grund av kontakterna). Men jag förstår inte riktigt varför ni är så oroade över jitter? Jitter är förvisso inte så kul, men det borde bara vara av betydelse vid inspelningen och i själva DACen. För inte driver väl den återhämtade (PLL) klockan DACen direkt?
Richard skrev:En optisk kabel låter troligen oftast bättre än en koaxial. Den stora fördelen med optisk överföring är att DVD:n - förstärkaren blir elektriskt isolerade från varandra. Inga störningar kommer mellan apparaterna via dess jord, vilket det ju alltid gör med koaxial överföring. Om apparaterna är väl avstörda/konstruerade så är det nog dock svårt att höra skillnad.
Argumentet mot toslink sägs vara en något lägre bandbredd, vilket helt saknar betydelse vid de löjligt låga frekvenser det ändå handlar om vid ljudåtergivning.![]()
Men, t.ex. fick jag en något bättre BILDpå min projektor då jag överförde 5.1 ljudet via toslink från DVD:n istället för med en elektrisk koaxialkabel.
Troligen störde apparaterna varandra med gemensam jord. Det kan säkert också påverka att både min SonyDVD och förstärkare har switchade nätdelar ( stör varandra ).
Edit: Det påstås att jitter lättare uppstår i en optisk kabel vilket är helt felaktigt. Mätningar Ingvar Öhman och tidningen Stereophile gjort har visat att jittret blir mångfallt lägre med optisk överföring.
wayfarer skrev:Tumme, om man använder receivern som videoväxel så kommer man åter ha problem med jordlopar om man hade det tidigare. Jordlopar kan löpa över flera steg, från en enhet över TV eller projektor tillbaka till en annan bildenhet som i sin tur är elektriskt kopplad till receivern. Det ända som hjälper i dessa fall är att plocka fram jordmantelfilter. Kostar inte för mycket på kjell och co.
Marcus har en glafiber toslink, jag vet inte om det behövs men det finns i alla fall!Erik skrev:Var kan man köpa toslink med glasfiber?
Kjell och co har en kabel som verkar lite rejälare i kontakterna, men vad det är för fiber vet jag ej.
Erik
Richard skrev:Tumme: Så fort man kopplar ihop två apparater analogt med varandra stör dom sinsemellan.
Jag förstår inte vad han ska med en meter glasfiber till. Single mode glasfiber kan vara bra att ha om man ska dra långa kablar, några kilometer eller så... Smile
Richard skrev:Tumme: Så fort man kopplar ihop två apparater analogt med varandra stör dom sinsemellan. T.ex. i mitt fall: Dvd -kopplad via optisk kabel till förstärkaren = Inga störningar mellan dessa två apparater. Min DVD är dock kopplad analogt till min projektor vilket innebär att dessa två apparater stör varandra( detta händer också vid HDMI förbindelse ).
Jag slipper alltså att min förstärkare och DVD stör varandra.
Om du skickar en analog videosignal(eller HDMI) från din DVD till din tv för du störningar mellan dessa två.Om du skickar en analog signal ( eller HDMI ) från din DVD till förstärkaren till tv:n får du störningar från alla tre.![]()
Sedan är det ju så att apparater också stör varandra något, så fort man kopplar in dom i elutaget! Störningarna kommer in via strömförsörjningarna i apparaterna, där switchade nätdelar sänder ut strömskräp på nätet ( vilket också kylskåp, elmotorer, datorer gör.)
Är apparaterna välkonstruerade är dessa störningar nog ohörbara/osynliga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster