Rumskorrektion i hemmabioreciver till stereo, går det ????

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Engh

Rumskorrektion i hemmabioreciver till stereo, går det ????

Inläggav Engh » 2007-03-04 18:44

Hej undrar om det går att använda den inbyggdan rumskorrektion som finns i många hemmabiorecivrar, för att rätta till en stereo setup.

Funderar på att köpa en Denon AVR-3805 eller möjligen en Pioneer VSX-AX3.

Om det är någon som har någon ide vilken man skall välja av dom två, så tar jag gärna emot den infon. Gärna med bra argument, för och emot.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-05 21:44

Normalt går det bra, men kolla gärna manualen för just din modell.
Däremot går det oftast inte då du kör med pure-direct eller vad funktionen nu kan heta på din förstärkare.

Dvs för att få rumskorrektionen att fungera så måste signalen behandlas digitalt. Så om du har en analog källa så måste den först konverteras med en A/D på ingången i hemmabioförstärkaren.
Om du skall spela t.ex. CD så är det därför lämligt att ta ut en digital signal eftersom du då slipper en onödig D/A samt en A/D omvandling.

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Rumskorrektion i hemmabioreciver till stereo, går det ??

Inläggav chrisss » 2007-03-05 22:41

Engh skrev:Hej undrar om det går att använda den inbyggdan rumskorrektion som finns i många hemmabiorecivrar, för att rätta till en stereo setup.

Funderar på att köpa en Denon AVR-3805 eller möjligen en Pioneer VSX-AX3.

Om det är någon som har någon ide vilken man skall välja av dom två, så tar jag gärna emot den infon. Gärna med bra argument, för och emot.

Har läst kommentarer på t.ex minhembio som varit övervägande positiva men mina erfarenheter är att det är skit. Jag har en Marantz SR8001-receiver med Audyssey som tydligen skall vara det bästa. Mäter och väger samman sex mätpositioner. Fy 17 vilket elände den ställde till med. Justerade helt vilt. Resultatet är helt oanvändbart. Stora skilnader mellan kanaler dessutom trots i stort sett helt symmetrisk uppställning av högtalarna.

En kompis har en Pioneer 2016 med deras värsta rumskorrigering MCCA? nånting. Samma där, olika ingrepp V/H kanal. Resultatet fruktansvärt skrikigt.

Om du tycker det är nödvändigt att EQa så gör det med öronen och med måtta. Stora hål pga rumsresonanser kan inte EQas bort!

Prova små ingrepp, 1-2 dB vid en frekvens kan göra stor skillnad.

Om man mäter nära högtalarna kanske det kan ge viss ledning till vad som är fel om det inte låter "bra" men att mäta i soffan flera meter från högtalarna är fel. Fattar inte att den här tekniken blivit så "het".
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-06 00:30

Allt måste göras med måtta och automatik är nog inte alltid det bästa. En teknik kan nog inte helt bedömmas efter 2 olika tester. Att mäta nära högtalarna ger ju en kompensation av just högtalarna men rumskorrigering är ju till för rummet ihop med högtalarna. Dock så beter sig rum akustiskt väldigt olika beroende på placering så att ni fick olika resultat för vä-hö är normalt. Stora justeringar blir dock sällan lyckade. Så mät på lyssningsplats och lita inte på automatik.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-06 00:35

Det jag skulle vilja se är att man kunde påverka bara subwooferutgången med rumskorrektion och behålla huvudsystemen opåverkade, men istället har många apparater ingen påverkan alls på subwoofern, men massor med påverkan långt upp i frekvenserna på dom andra ljudkanalerna! :evil:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Engh

Inläggav Engh » 2007-03-06 09:46

Var det jag var rädd för.
Har läst in mig en del på ämnet nu sen jag la upp frågan.
Och det verkar som om dom här autosetuperna går in aldeless för agresivt, och på helt fel ställe.

paa skrev:Det jag skulle vilja se är att man kunde påverka bara subwooferutgången med rumskorrektion och behålla huvudsystemen opåverkade, men istället har många apparater ingen påverkan alls på subwoofern, men massor med påverkan långt upp i frekvenserna på dom andra ljudkanalerna! :evil:

Som Paa skriver så är det ju så här det borde va.
Eller så skulle det funnits 2 st kallibreringar en för att rumskorrigera basen i rummet, och sen en mätning som klangmatchar och ställer nivåer mellan de olika högtlarna i en flerkanalsuppsättning.

Skall köpa mätmick och mäta rummet med några gratis program till datorn, har jag tur så kan jag kanske snygga till responsen med den inbyggda eq'n.

Verkar som om det blir en Denon 3805,

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-06 10:00

paa skrev:Det jag skulle vilja se är att man kunde påverka bara subwooferutgången med rumskorrektion och behålla huvudsystemen opåverkade, men istället har många apparater ingen påverkan alls på subwoofern, men massor med påverkan långt upp i frekvenserna på dom andra ljudkanalerna! :evil:

Om det är en bioreceiver så är ju subwooferutgången en LFE som inte ens är med då man spelar musik, normalt sett. Är du verkligen säker på att subwoofern är opåverkad?

Användarvisningsbild
Engh

Inläggav Engh » 2007-03-06 11:41

Har ingen subb.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-07 01:18

Harryup skrev:

Om det är en bioreceiver så är ju subwooferutgången en LFE som inte ens är med då man spelar musik, normalt sett. Är du verkligen säker på att subwoofern är opåverkad?

I manualen till Pioneer 1016 står det:
"Funktionen Acoustic Calibration EQ (akustisk EQkalibrering)
är en sorts rumsequalizer för dina högtalare (gäller ej subwoofern)."

Och Audyssey 2EQ som finns hos vissa Onkyo påverkar inte heller subwooferutgången, däremot Audyssey MultEQ som finns hos Denon från 2807 samt Marantz 7001 och 8001.
http://www.audyssey.com/multEQ_products.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-03-09 01:08

Hmm, då är det väl förståss skvatt omöjligt att positivt påverka endast låga frekvenser på frontarna utan att skräpa ner resten av registret?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-09 11:26

Misstänker att om eq är digital och välgjord så går det inte att höra om den är inkopplad men nollställd. Tror så tills jag har överbevisats om motsatsen, särskilt när det gäller en bioreceiver som ändå har digital signalbehandling om man vill påverka ljudet.
Fastvad tänker dom på om man inte kan påverka subben. Det är ju det som är den största poängen.

Användarvisningsbild
Engh

Inläggav Engh » 2007-03-26 11:26

Blev en AVR-3805, och har provat att göra en automatisk rumskallibrering ( 2 olika mätningar).

Och det blev inget vidare, ljudet blev tunt och spretigt.
Den gick in och sänkte en del frekvenser under 200 hz för båda högtalarna, helt ok (även om ljudet blev lite tunt).
Men det jag inte gillar är att den gick in och höjde typ 4-6 db på frekvenser mellan 1000-14000 Hz.

Skall ta en bild på parametrarna vid tillfälle, kommer inte ihåg alla siffrorna :oops: .

Har precis gjort klart en affär ang ett par EAR501 monoblock, vill nog ha lite mer pullver till frontarna. Var väl inget fel på effekten i recivern på låga nivåer men har man kört med Rotel-991, Advantage A300 m.m.
Så är inte 7x120 biowatt något att lute sig mot i ljudtrycket 8) .

Är mycket nöjd för övrigt med recivern, mycket förvånad över det stereo ljud den presterar. Inte så organsiskt och lättflytande som min Advantage kvartet (T1/DAC1 - P1/A300), men jämförelsen är inte rättvis.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-03-26 14:24

Engh skrev:Har precis gjort klart en affär ang ett par EAR501 monoblock, vill nog ha lite mer pullver till frontarna. Var väl inget fel på effekten i recivern på låga nivåer men har man kört med Rotel-991, Advantage A300 m.m.
Så är inte 7x120 biowatt något att lute sig mot i ljudtrycket 8) .

Mja då lär du inte få det bättre ;)

Inget illa om eAR, men dom digitala slutstegen eller vad man nu skall kalla dom (Class-D, with a twist) är inte transparanta i högre frekvenser. Det duger till basmoduler eller liknande men inte mera. Helt klart inte värt pengarna. Plus, och det är viktigt, det är konstant spänning på utgångarna - dvs man utnyttjar skillnaden mellan de två anslutningarna för att driva högtalaren, och inte från en referens om 0 volt (grovt förenklat med mera, men jag hinner inte skriva mera).

För övrigt tror jag du missar målet. Vid normala lyssningar så kanske du utnyttjar 10 watt - så mer effekt på det sättet lär inte behövas. Så om du redan nu vrider volymkontrollen i botten (vilket är det ENDA sättet att verkligen försöka utnyttja all effekt du redan har) så kommer det såklart bli mera headroom. Annars känns det som om du riskerar att prioritera fel...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-03-26 22:45

finns det något sätt att låta ett sånt där rumskalibreringsprogram, typ audyssey, jobba enbart med subben? verkar ju som om de flesta är överens om att det kan göra nytta där

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-05 18:58

Molt -99 beskrivs det en test av TACT:s rumskorrigering ( som på denna tid var nyskapande ).

Det man kom fram till var att rumskorrigering INTE fungerar i praktiskt bruk. Förutsättningarna för att det ÖVERHUVUDTAGET skall kunna fungera kräver t.ex. en högtalare där hänsyn tagits till spridningen och avstånden mellan elementen, delningsfrekvens osv.

Har man sådana högtalare ( vilket är ett krav för att korrigeringen skall fungera ) behöver man ingen korrigering!

Min egen erfarenhet av rumskorrigering med en Yamaha receiver 1500, är att det fungerar dåligt, och då den första begeistringen över ett annorlunda ljud lagt sig, att det, till slut, låter bättre med en rak kurva.

korrigeringen kan hursomhelst inte göras över hela registret och kan endast bli korrekt om man sitter med huvudet i ett skruvstäd, flyttar man sig låter/mäter det sämre än ingen korrigering alls!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-05 19:34

Richard skrev:Molt -99 beskrivs det en test av TACT:s rumskorrigering ( som på denna tid var nyskapande ).

Det man kom fram till var att rumskorrigering INTE fungerar i praktiskt bruk. Förutsättningarna för att det ÖVERHUVUDTAGET skall kunna fungera kräver t.ex. en högtalare där hänsyn tagits till spridningen och avstånden mellan elementen, delningsfrekvens osv.

Har man sådana högtalare ( vilket är ett krav för att korrigeringen skall fungera ) behöver man ingen korrigering!

Min egen erfarenhet av rumskorrigering med en Yamaha receiver 1500, är att det fungerar dåligt, och då den första begeistringen över ett annorlunda ljud lagt sig, att det, till slut, låter bättre med en rak kurva.

korrigeringen kan hursomhelst inte göras över hela registret och kan endast bli korrekt om man sitter med huvudet i ett skruvstäd, flyttar man sig låter/mäter det sämre än ingen korrigering alls!

Man skall inte tro allt man läser.
Mina erfarenheter är inte att det behövs en tandläkarstol och att det skulle bli dramatiskt sämre på andra sittplatser. Man kan givetvis mäta på flera platser och justera med måtta. Nya Audyssey mäter väl på en 8 olika platser. Däremot brukar all form av automatik innebära problem.
Om du går på en rockkonsert, låter det bra bara på en enda plats i lokalen? På alla konserter använder man massor med delayer och har ett scen PA som spelar i en riktning och till publiken i en annan riktning. Sen eq:uar man förstås beroende på konsertlokal.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-06 07:14

Man måste nog undvika att klumpa samman separata aspekter till en generell slutstats, inte minst när det gäller denna fråga.
Naturligtvis kan digital rumskorrigering göras hur dåligt som helst, så exempel på misslyckad korrigering bevisar inget om potentialen för digitial rumskorrigering.
Sedan är det naturligtvis så att elektrisk rumskorrigering i princip inte kan bli lika bra som perfekta högtalare i ett perfekt rum, eftersom elektroniken bara kan påverka en endimensionell elektrisk signal, medan högtalare och rum skapar ett flerdimensionellt ljudfält som inte kan trollas fram i en digital rumskorrigerare.
MEN, de flesta rum och högtalare är ganska långt från att vara perfekta. I realiteten är de mer eller mindre grova kompromisser. Därmed finns en potentiell möjlighet att rumskorrigeringen leder till en mer acceptabel kompromiss. Just det faktum att det rör sig om en kompromiss gör det nog svårt att förlita sig på automatiken.

Återgå till Teknikforum