Produktinformation (igen) - vad betyder orden och siffrorna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Produktinformation (igen) - vad betyder orden och siffrorna?

Inläggav Almen » 2007-03-06 19:08

Läste HiFi-klubbens katalog och funderade litet.

Förstärkaren Lyngdorf Millenium är på 2x150 W, har inga analoga ingångar, kostar 114 900:- och beskrivs sålunda:
Med PWM (Pulse Wave Modulation), alltså 100% digital signalbehandling och förstärkning, rör sig Hi-Fi på allvar in i det nya årtusendet.
---
Hela signalvägen har faktiskt bara två komponenter: en spole och en kondensator i högtalarutgångens lågpassfilter, som eliminerar eventuella högfrekventa störningar.

För det första: PWM betyder så vitt jag vet Pulse Width Modulation, och är den teknik som används i klass D-förstärkare. Att kalla PWM för digitalt känns inte sanningsenligt.

För det andra: "eventuella högfrekventa störningar"? Med switchad teknik är det väl per definition alltid högfrekventa störningar närvarande?

Vidare skrivs det:
Tidsdomänen påverkas inte på samma sätt och Millenium reagerar därför omkring 100 ggr snabbare än konventionella förstärkare.
Vad menas? Är det slew rate som är så mycket bättre på klass D?

Mera, nu om Thule Digit II uppsamplingsmodul:
Thules uppsamlingsmodul konverterar CD-formatet 16 bit/44.1 kHz till 24 bit/192 kHz. Det förbättrar dynamiken med 3-5 dB och ger ett hörbart bättre ljud med mer luft och fler detaljer.
Hur kan man förbättra dynamiken på redan digitaliserat ljud? Me not fat.

Dessutom, ur en rent filosofiskt synvinkel: om det finns hörbart ljud, hur låter då icke hörbart ljud? Finns det? Jag trodde att ljud var det vi hörde...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Produktinformation (igen) - vad betyder orden och siffro

Inläggav Bill50x » 2007-03-06 19:41

Almen skrev:"Hela signalvägen har faktiskt bara två komponenter: en spole och en kondensator i högtalarutgångens lågpassfilter, som eliminerar eventuella högfrekventa störningar."

Det måste vara nytt rekord, bara två komponenter i signalvägen! Vad gör de andra komponenterna då, sitter bredvid och tittar på?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-06 19:47

Precis, komponenter parallellt med signalvägen påverkar alltså inget ikonstruktionen.

Lågvattenmärke av annars utmärkta Hifi-klubben :(

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-06 19:48

Ja, HIFI-klubben brukar ju jämförelsevis vara seriösa.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-06 22:30

Almen skrev:För det första: PWM betyder så vitt jag vet Pulse Width Modulation, och är den teknik som används i klass D-förstärkare. Att kalla PWM för digitalt känns inte sanningsenligt.

Finns bara för att majoriteten av PWM-förstärkare (aka klass-d) är har en kontinuerlig tidsupplösning (och därmed är analoga) så behöver inte alla vara det. Tripaths Klass-t är digital om jag inte minns fel och samma sak med dessa steg. Således helt sanningsenligt. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-07 08:10

Naqref™ skrev:Tripaths Klass-t är digital om jag inte minns fel och samma sak med dessa steg. Således helt sanningsenligt.
Ah, tack för det! :)

Hur gör man då, har man en effekttransistor för varje bit? Det måste väl lik förbaskat bli en massa övertoner som måste filtreras bort?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-07 12:32

Almen skrev:
Naqref™ skrev:Tripaths Klass-t är digital om jag inte minns fel och samma sak med dessa steg. Således helt sanningsenligt.
Ah, tack för det! :)

Hur gör man då, har man en effekttransistor för varje bit? Det måste väl lik förbaskat bli en massa övertoner som måste filtreras bort?

Mja man har samma typ av utgångssteg som en vanlig klass-d och om man vill hårddra det så blir det två trissor per bit eftersom de ju är en enbitsförstärkare. ;)

Skillnaden mellan en analog klass-d är att där kan switchningen mellan minus och plus ske varsomhelt i tiden på en kontinuerlig tidsskala medan den digitala så bestäms switchtidpunkterna av en klocka och dessa steg är rätt grova. Faktiskt så grova att man har maximalt 12 bitars upplösning vid 1kHz (om jag minns rätt). Det blir så grovt iförhållande till vanliga lågsignalenbitsomvandlare för att man kan inte köra med så höga switchfrekvenser för effekttransistorer (man vill ju få ner förlusteffekterna i trissorna och då är det kontraproduktivt om man dra upp det i drivsteget till utgångstrissorna). Problem med EMI är oxå en anledning. Nåväl. Problemet med låg upplösning löer man med rejält kraftig noiseshaping istället. Jag gissar att försärkaren är långtifrån vågformsåterskapande. ;)

Jo man måste ha filtret på utgången för att filtrera bort övertonerna. Det är i princip motsvarande ett rekonstruktionsfilter vid en DA.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-07 12:55

Naqref™ skrev:Mja man har samma typ av utgångssteg som en vanlig klass-d och om man vill hårddra det så blir det två trissor per bit eftersom de ju är en enbitsförstärkare. ;)

Skillnaden mellan en analog klass-d är att där kan switchningen mellan minus och plus ske varsomhelt i tiden på en kontinuerlig tidsskala medan den digitala så bestäms switchtidpunkterna av en klocka och dessa steg är rätt grova. Faktiskt så grova att man har maximalt 12 bitars upplösning vid 1kHz (om jag minns rätt). Det blir så grovt iförhållande till vanliga lågsignalenbitsomvandlare för att man kan inte köra med så höga switchfrekvenser för effekttransistorer (man vill ju få ner förlusteffekterna i trissorna och då är det kontraproduktivt om man dra upp det i drivsteget till utgångstrissorna). Problem med EMI är oxå en anledning. Nåväl. Problemet med låg upplösning löer man med rejält kraftig noiseshaping istället. Jag gissar att försärkaren är långtifrån vågformsåterskapande. ;)

Jo man måste ha filtret på utgången för att filtrera bort övertonerna. Det är i princip motsvarande ett rekonstruktionsfilter vid en DA.

Enbitsomvandlare, noise-shaping - det låter som DSD i effektvärlden. :D Nå, optimalt låter det inte, i alla fall. Tack för infon!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-07 15:17

HM. Naim - en väldigt konservativ tillverkare som ni vet - använder Tripath klass T-moduler i sin kombiapparat n-Vi (DVD/CD/5kanalförstärkare) efter att ha lyssnat på all "digital" förstärkning som finns (Ice-power ratades t ex) och funnit att Tripath lät bäst. Och enligt engelska tester har n-Vi fullgott naim-ljud.

Är det inte Tripath i den hypade lilla plastiga förstärkaren som jag glömt namnet på, men ni förstår vad jag menar? Jo T-amp heter den väl?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-07 15:22

mapem skrev:Är det inte Tripath i den hypade lilla plastiga förstärkaren som jag glömt namnet på, men ni förstår vad jag menar? Jo T-amp heter den väl?

Jepps. Diskussion om Naimen och T-ampens mätdata finns här ungefär:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 562#340562

Visar med all tydlighet att man kanske inte ska lita på sina öron alltid. *host*

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-07 15:51

Vad ska man lita på om inte örona, det är ju dem man lyssnar med :) Det var ju inga snygga kurvor T-ampen visade upp, och om n-Vi ser likadan ut kan det finnas skäl att vara lite skeptisk. T-amp är billig, det kan man inte säga om n-Vi. OT: Annars gillar jag naim stenhårt.

I alla fall vore det väldigt trevligt om det kom fram riktigt bra "digitala" förstärkare, inte minst från energisynpunkt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-07 16:11

mapem skrev:I alla fall vore det väldigt trevligt om det kom fram riktigt bra "digitala" förstärkare, inte minst från energisynpunkt.

Absolut! Jag tycker det är coolt rent tekniskt också; tänk en spelare med inbyggd hårddisk och 2x300 W som väger typ sju kilo. Snacka om allt i ett!

Men Lyngdorf känns alldeles för dyr (och med för tveksamma teoretiska prestanda) för att vara intressant.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 11:13

Förresten, någon som har koll på utsagan om "snabbheten" hos nämnda förstärkare?

Och hur det var med den förbättrade dynamiken med uppsamplingen?

Återgå till Teknikforum