Moderator: Redaktörer
DeadPony skrev:Ännu bättre är att spela in rummets impuslrespons och sedan är det fritt fram att använda den med vilka musikstycken man vill genom en faltnings operation det blir en auralisation.
Skall du spela in pulsen i en rundtagande mätmikrofon eller i konsthuvudet?
En rundtagande har inte alls den rumsinformation som behövs.
Principen fungerar ju inte med högtalare, så det är ju inte så konstigt.Nagrania skrev: Allmänt så tycker jag att konsthuvudstereo låter trist och då speciellt med högtalare.
Nagrania skrev:Kommer inte ihåg vem det var.. men det går säkert att luska fram på något sätt.
Ja gör det. Undrar vad egentligen meningen var med det? Ljudkonst kanske.
Nagrania skrev:Ja det vet man ju att de flesta normala bostadsrummen har en akustik som är på gränsen till det outhärdliga. I alla fall så är det så när man ställer upp en rundtagande mikrofon. Men som lyssnare med två öron fungerar man inte som en eller två mikrofoner. Jag haren DGG vinyl som är inspelad i början av 70-talet med två rundtagande U47:or riktade upp emot taket. Inspelningen som är just Drottningholmsmusiken är inspelad just ute på Drottningholms slott och låter rent ut sagt förjävligt. Men inspelningen höjdes ändå till skyarna av svensk hifi press för det var ju så bra och naturligt. Naturligt för vem då? Inte för mig men för två Neumann U47:or som fångade upp ljudet av difusfältet där det inte finns just någon diskant att tala om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster