Fet A

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Fet A

Inläggav Ragnwald » 2007-03-04 02:37

Är den här möjlig att få att fungera och hur kan man tänka sig att den presterar på mätbänken ?
http://diyaudioprojects.com/Solid/ZCA/ZCA.htm

Hur som helst ett makalöst förenklat koncept. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-04 10:00

Visst funkar den. Lär ha ganska rejält med dist dock. Dominerande andraton med fallande nivå uppåt. Såklart kommer IM dist bli betydande och det är anledningen till att såna här enkla konstruktioner bara fixar att spela på låga volymer, gärna på högtalare med hög känslighet såklart. Gles enkel musik kan nog bli nice men komplicerade stora orkesterstycken lär bli grötiga så det förslår.

Gissar på att den presterar ganska likt en liten enpetare med rör.

En smartare konstrruktion skulle vara att koppla mosfeten som spänningsföljare i stället. Det ger mindre dist och högre bandbredd. Har man en pre som kan putta ut några volt så får man ut ett par watt även ur en sådan konstrukion.

Den drivs även med onödigt hög impedans. Ingången på en mosfet är relativt högkapacitiv och denna är olinjär i synnerhet med hög drivimpedans. Ger också möjligtvis en tidig avrullning av diskanten.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-07 15:09

Här är en variant utan spänningsförstärkning som kan vara nåt.

http://sound.westhost.com/project83.htm

Kan väl kosta en hundring eller så för själva kretsen.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-07 15:23

Heh...

Med reservation för att jag är dålig på MOS så borde den ha en utimpedans på i storleksordningen 15 ohm.

Det betyder tex att en basreflexhögtalare med den blå tonkurvan får den röda tonkurvan i stället:

Bild

Jo, det går nog att höra skillnad... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-07 16:03

Svante,

gäller din sim. den kretsen som Ragnwald postade?

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-07 16:11

Piotr skrev:Svante,

gäller din sim. den kretsen som Ragnwald postade?

/Peter

Ja, alltså den visar vad som händer om man kopplar 15 ohm i serie med högtalaren. Det är ingen simulering av kretsen, där finns det säkert mer godis att hämta.

...fast jag kan ju ha fel i att utimpedansen blir 15 ohm. Den verkar ju motkopplingsfri, annat än DC-mässigt, men jag kan ju ha fel såtillvida att MOS-transistorn i sig kanske sänker utimpedansen till under 15 ohm?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-07 16:27

Jag är inte heller så haj på detta hära.

Men jag har en känsla av att det är snäppet mer komplicerat än så. Kan ha fel ända ut i skogen dock. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-03-07 16:59

Ha! En disco-peak! :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-08 02:02

Det kliar i fingrarna att löda ihop en sådan, bara för att få höra hur det kan låta. Billigt lär det bli i alla fall, om man har lite grejor liggandes. :)

Det var ju en diskussion för ett tag sedan angående möjligheten att få välljud ur en transistor i singelend.

Vilken transistor kan lämna mest effekt med vibehållen rimligt låg dist i singelend ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-08 10:56

IRF150, IRF240, IRF350 har jag sett användas.

Tror IRF150 har lägre dist så om manklarar sig med den effekten som den kan ge så blir den nog bra. Klarar väl 30W utan problem iaf.

Nelson Pass har genom åren mest använts sig utav dessa Hexfets from IRF och då oftast IRF240.

Sedan finns det nyare doningar som kallas "lateral mosfets" som skall ha något bättre prestande som jag förstår. Hitachi är en tiilverkare. Elfa har gott om hexfets från IRF men dom har ett par lateral mosfets as well.

Tänkte du bygga den som jag länkade till eller den som du länkade till?

SKulle tro att de source followers jag länkat till presterar riktigt bra på rimliga volymer.

Kör man med spänningsförstärkning utan feedback så lär som sagt disten öka ordentligt.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-08 11:16

Alltså, man kan väl inte säga att en transistor har lägre distorsion än den andra. Det beror ju helt på vilken krets den sitter i. Skulle man bara ordna med lite motkoppling i den där kretsen så skulle distorsionen sjunka i motsvarande grad.

Med samma transistor.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-08 11:38

Jo men de har ju olika linjära.. eller snarare olinjära kurvor. Kapacitansen på ingången är också en källa till dist och den varierar.

Men jaf förstår att kretsen påverkar , självklart.

Att utgå ifrån så linjära komponenter som möjligt innan verkar vara en vettig idé även fast man brukar motkoppling.

Kolla in den där ExtremA från Bruno Putzeys som jag länkat till i annan tråd.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-08 18:34

Piotr skrev:Här är en variant utan spänningsförstärkning som kan vara nåt.

http://sound.westhost.com/project83.htm

Kan väl kosta en hundring eller så för själva kretsen.

/Peter

Ja, men den måste kompletteras med ingångssteg, något typ av spänningsfölrstärkande steg samt en drivare.

Den första länken i tråden lder till om möjligt något än mer knasigt. :roll: Varför inte köpa en effekt-OP(om man inte kan rita ett reglerat system själv) och bygga nått kul istället för dessa helt undermåliga open-loop-steg?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-08 19:58

Följaren som jag länkade till kan ju köras från en preamp och funkar nog fint som den är.

Dessa kopplingar är för många ett steg in i en ny värld och har sin plats tycker jag.

Poweropamp är ett alternativ men den LM3886 som jag slängde ihop presterade sämre än ett open loop klass A steg jag jämförde med. Hade förvisso inga mätmöjligheter. Den lät ok men den hade taskig lågnivåupplösning vilket jag förmodar kommer utav övergångsdistortion. Bias är ju löjligt låg på dessa "chip-amps".

Har du nån pejl på prestanda från den följare som jag länkade till, dvs. denna http://sound.westhost.com/project83.htm ?

Har inte byggt eller mätt ett sådant steg men har fått för mig att en FET
som följare med CCS presterar rätt bra.

Spelar man inte högre än 90-100dB så räcker ju en bra preamp till en sådan enkel följare.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-08 20:28

Ja...

Fast med 15 ohms utimpedans blir det ju lite knepigt att jämföra. Jag men ar, hur ska man kunna bortse från den där stora basbullen som det blev i min tonkurva?

Det är liksom givet att det blir en hörbar skillnad, och knappast möjligt att säga att den beror på något annat än på just tonkurveskillnaden.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-08 20:54

:?: :D

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-08 21:22

Asså, sånadäringa OL-steg är ren skit och färgar något oerhört mycket. Vi talar inte bara om stora klangliga fel som uppstår pga att Zut är på tok för hög, utan ä'ven på grund av dist.

Som "preamp" är en NE5532 vida överlägsen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-08 21:33

LC audios OL klass A steg ligger på 0.02%THD vid 1 watt med. Tight bas, rent å klart ljud.

Bättre kontroll å djupare bas än GamuT D200 tex.

Ska löda ihop en såna dära FET klass A följare (med CCS) nån dag så får vi se vilken nivå disten hamnar på.

Dessa enkla FET steg kan ju tänkas passa till en topp i ett delat system. Lär väl inte va nå Krell killer direkt så det verkar mejka sense att köra biamping med dessa.

Jag vet att enkla konstruktioner som Zen från Pass distar ordentligt men han kör ju ofta utgången som spänningsförstärkare. Jag vet inte hut stor skillnaden blir på ett liknande enkelt steg som de omnämnda i tråden, där man kör en FET som enbart följare. Som jag fått det förklarat för mig så skall det vara en stor skillnad i dist. :?

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-08 21:38

Så här presterar mitt steg vid 200W :wink:

En ren andraton pga lite assymmetri utgångssteget är allt vi kan se.

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-08 23:27

När börjar du ta beställningar? :)

Imponerande siffror, men..

eventuellt kan det väl vara av större vikt att distortionen är låg på lägre nivåer? Hur mäter det vid 1W, 0.1W eller 0.01W?

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-08 23:47

Sänker man nivån såpass sjunker andratonen till försvinnande svag nivå. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-08 23:54

Ja då så!

Då beställer jag två! ;)

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-09 00:06

Jag beställer ett par också, det är väl ungefär samma prisklass?

Ett par hundringar alltså .... :roll:

Föresten, undrar om en sån däringa fet-klass-A slår en T-amp? Eller ett litet 4 watts klass A rörsteg i PP? Det senare hade jag tänkt smacka ihop nån dag, bara för kul skull.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-09 01:33

Vi kanske borde dra igång ett forumprojekt och rita en billig och fin stärkare som lämnar i alla fall 100 W? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-09 02:53

100W med 10W eller så i klass A känns som bra tycker jag.

Helst med justerbar bias så man kan ställa ner förbrukningen när man slölyssnar i bakgrunden.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-09 03:08

Morello skrev:Vi kanske borde dra igång ett forumprojekt och rita en billig och fin stärkare som lämnar i alla fall 100 W? :)

Det tycker jag låter riktigt trevligt. Jag antar att ni inte menar i parallellsingelend. 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-09 08:58

Morello skrev:Vi kanske borde dra igång ett forumprojekt och rita en billig och fin stärkare som lämnar i alla fall 100 W? :)

Ja!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-09 10:41

Piotr skrev:100W med 10W eller så i klass A känns som bra tycker jag.

Helst med justerbar bias så man kan ställa ner förbrukningen när man slölyssnar i bakgrunden.

/Peter

Är det inte bättre att först bestämma vad man vill ha för prestanda och sedan söka lösninngen? :) "klass A" är ingalunda någon lvalitetsstämpel eller garant för prestanda.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-09 11:41

Jovisst. Mina öron har dock alltid föredragit klass A lösningar. Har hitintills aldrig hört en A/B konstruktion som lirar lika naturligt.

Brukar låta som reverbsvansar klipps bort och att ljudigt blir grynigt på låga nivåer.

Kan ju vara slumpen såklart och att det inte går att hita förklaringen i tomgångsströmmen... men jag fortsätter att tro det tills vidare.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Re: Fet A

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-09 12:04

Piotr, jag tror inte de svansar du hör (eller inte hör) är en klassfråga. :D

Ragnwald skrev:Är den här möjlig att få att fungera och hur kan man tänka sig att den presterar på mätbänken ?
http://diyaudioprojects.com/Solid/ZCA/ZCA.htm

Hur som helst ett makalöst förenklat koncept. :)

Bortsett ifrån det tveksamma i att använda en MOS i en koppling som varken har återkopplingsslinga eller är en spänningsföljarkoppling, är tilltaget med 15 ohm resistivt till plus extremt tveksamt, sett till disotorsion och effektivitet. En på så vis seriös koppling hade haft antingen en strömgenerator eller ännu hellre en utgångstransformator. Kopplingen ifråga är garanterat bättre på att värma upp rummet den står i än att återge en musiksignal på ett korrekt sätt.

Fast det är ju en fråga om vad man gillar också. Den som gillar dess sätt att spela musik har lika rätt som den som ogillar den.

/SS

Nästa

Återgå till DIY-forum