Dämpning av Carlsson?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
nattdimma

Dämpning av Carlsson?

Inläggav nattdimma » 2007-03-07 14:43

titta på sista bilden här
http://www.minhembio.com/dhega

Så syns det ju att det är ganska "kalt" på väggarna.

Ljudet låter helt underbart som det är.
Men jag undrar om det kanske kan bli ännu bättre om man dämpar rummet lite?

Sen har jag en annan fråga ifall någon vet.
Hur nära väggen skall OA58:orna stå?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-07 14:55

Stig Carlsson hade heltäckningsmattor i sitt lyssningsrum har jag läst någonstans. Detta ska gälla för alla Carlsson modeller som jag förstått det. Väggen bakomhögtalarna (högtalarväggen) ska inte ha någon dämpning, det är typ huvudgrejen med den ortoakustiska principen som jag förstått den. Man bör dock ha diffusering/dämpning på andra väggar för att få ner efterklangstiden en god portion! Så kortfattat:

1) Heltäckningsmatta överallt i det slutna lyssningsrummet.
2) Mycket saker i rummet. Tavlor på väggarna, hyllor och stoppade möbler.
3) Byt musik. Cure gör ju ingen glad. ;)

Högtalarna ska stå dikt an vägg tror jag.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-03-07 15:03

Klanka inte ner på Cure! :D

Det är just efterklangstiden jag vill ha bort lite, för det hörs när man pratar högt eller klappar i händerna att det inte riktigt är mysigt ännu.

Diffusering, det fixar man med oregelbunda föremål va?

jag hade tex en idé om att köpa en spånskiva och limma på en massa träklossar på den i olika storlekar, det borde bli en bra va?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-07 16:22

nattdimma skrev:Klanka inte ner på Cure! :D

Det är just efterklangstiden jag vill ha bort lite, för det hörs när man pratar högt eller klappar i händerna att det inte riktigt är mysigt ännu.

Diffusering, det fixar man med oregelbunda föremål va?

jag hade tex en idé om att köpa en spånskiva och limma på en massa träklossar på den i olika storlekar, det borde bli en bra va?

Nejdå, här får man tycka om vilken musik eller vilken film som helst. Men man måste få retas litet..

Diffusering fixas med att ha många saker (bokställ/skivställ är bra grejor) som sticker ut från stora plana ytor. Efterklangstiden fixas genom att ha mjuka ytor istället för hårda ytor. Väldigt förenklat och långt ifrån något mer än en tumregel.

Appropå den klossbräda du funderar på, så tror jag det är viktigare att få ner efterklangstiden..

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-03-07 16:26

Eftersom man inte skall dämpa bakväggen så kanske absorbenter på sidoväggarna skulle fungera fint!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-03-08 00:44

Det där med Carlsson och att inte dämpa högtalar vägg gäller företrädesvis 70-talsmodellerna...
Dessa använder många element och reflexer i väggen bakom högtalaren för att mildra kamfiltereffekten av dessa.

OA50, 51, 52 och 58 funkar bra med lite extra dämpning av de tidiga reflexerna i närheten av högtalaren (se t ex Stigs "elefantöra", en stor kaka med Rockwool runt OA51)

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

magnus2

Inläggav magnus2 » 2007-03-08 16:48

Precis
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-08 22:19

Då har jag fått det hela fullt om bakfoten.. Tur att jag bara har 70-talare själv då.. ;)

Glöm inte tips och lyssna på dem som vet istället, så slipper du göra om liksom.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-03-09 11:30

Haha ! du försökte ju svara ialf :D det är bättre än inget.

Men var bakom ungefär ska dem dämpas? Det snurrar till i skallen på mig eftersom elementen spelar i en konstig vinkel!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-09 16:31

nattdimma skrev:Haha ! du försökte ju svara ialf :D det är bättre än inget.

Men var bakom ungefär ska dem dämpas? Det snurrar till i skallen på mig eftersom elementen spelar i en konstig vinkel!

Ett högtalarrum delar jag in i sidoväggar, högtalarvägg och bakvägg. För att uttrycka mig stringent (vilket jag sällan gör) så menade jag att högtalarväggen (väggen som högtalarna spelar bort ifrån, som man tittar på när man lyssnar på musik, liksom) inte skulle dämpas. Men det var felaktigt om man har 80-talarna och frammåt (oa50, 51, 53, 58 och 60). Alltså är det, precis som i fallet av Ino Audios högtalare, bra att absorbera högtalarväggen.

Det jag menade att man skulle inrikta sig på var sidoväggar och golv i första hand. Dessutom ökad grad diffusering ju längre avstånd från högtalarna man kommer (alltså mot bakväggen, den vägg man har bakom sig från lyssnarposition).

Jag hoppas att du har förstått! ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-09 17:10

När jag hade popboxar, dvs ungefär OA5, brukade jag ställa ett par kuddar lutade mot väggen ovanpå bakkanten på gallret till högtalaren när jag "finlyssnade". Jag tyckte det lät bra.

Inspiration till detta fick jag när jag läste om OA51 och dess dämpskivor i en artikel av Larsgöran Hedström i dåtidens MoLT. Det skadar nog inte att experimentera lite även med 60-70-tals Carlsson/Sonab.

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-03-09 18:07

Jo jag har förstått nu tackar så mkt.

Fasen va trött man blir sitter och tittar mer och mer på väggarna och vad kala dem ser ut.. USCH!

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-03-16 22:00

Så här har jag gjort:

En markskiva 50mm från Bauhaus delad i två. Varje del tillskuren i ena hörnet efter dammskyddet på högtalaren och inklädd i högtalarfronttyg från biltema. Den vilar lite försiktigt på högtalaren och på en spik i väggen.

Bild

Mvh
Erik

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-03-16 22:13

det var en lurig variant! var det pilligt att få den att passa efter skyddet på högtalarna? ja funderar dock på att göra typ jäkligt stora skivor när man ändå är i farten!

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-03-19 00:21

Nä, det var inga probs. Tog bara av ett skydd och klippte ut en pappersmall efter dess form. Sen bara att rita efter mallen med tuschpenna på markskivan och såga.

Användarvisningsbild
nattdimma

Inläggav nattdimma » 2007-03-19 17:26

Mm jag missuppfattade, men jag vill bygga en trästomme så man får en luftspalt till väggen också!

Återgå till Carlsson Illuminati