Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Batteridrivet försteg kanske vore en idé om man vill ha lågt brus.
Rydberg skrev:Mikke> Jag har mätt på ett Classé steg, 480mm brett om jag inte missminner mig.
NNord skrev:Jo ja, men hemma hos mig brusar det så jag blir nästan galen också. Detta problem ska jag gå till botten med dock.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Batteridrivet försteg kanske vore en idé om man vill ha lågt brus.
Nja, bruset behöver nödvändigtvis inte komma från nätdelen, utan från ett brusigt ingångsstegDet är inte speciellt svårt att göra en lågbrusig nätdel, men använder man 78XX eller 79XX-regulator brusar det en hel del(storleksordningen mV) från nätdelen
Kan nämna att mitt försteg "Sterling Dynamics SP1" brusar 1uV (-120dBV) från nätdelen. Signal-brus-förhållandet är cirka 115dB(relativt 2 volt) mätt med en bandbred om 300kHz
![]()
![]()
Det är lite av en hifi-myt att man måste ha batteridrift för att få lågt brum och brus.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Batteridrivet försteg kanske vore en idé om man vill ha lågt brus.
Nja, bruset behöver nödvändigtvis inte komma från nätdelen, utan från ett brusigt ingångsstegDet är inte speciellt svårt att göra en lågbrusig nätdel, men använder man 78XX eller 79XX-regulator brusar det en hel del(storleksordningen mV) från nätdelen
Kan nämna att mitt försteg "Sterling Dynamics SP1" brusar 1uV (-120dBV) från nätdelen. Signal-brus-förhållandet är cirka 115dB(relativt 2 volt) mätt med en bandbred om 300kHz
![]()
![]()
Det är lite av en hifi-myt att man måste ha batteridrift för att få lågt brum och brus.
Visst, men du kan i alla fall inte få in några störningar via nätet eller upplockade via nätkabeln. Mitt metavox ligger på -126dB (relativt 6.35volt), men konstruktören menar på att det går att sänka något till med batteridrift, som det är nu går den på väggbula. Har två 12voltsbatterier liggande från en slaktad UPS, men har inte hittat en bra laddare till dem, så jag har inte testat.
(försteget vill ha 24 volt)
NNord skrev:Morello, ge exempel på lågdistande slutsteg som spottar
ur sig MÅNGA watt och klarar att driva MASSOR med element,
låt säga 8st 15" per kanal![]()
Behöver väl tänka på dämpfaktorn då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster