Moderator: Redaktörer
Erik skrev:Är 2*18 V AC alldeles för hög spänning att likrikta och stablilisera ner till 2*15 V DC? Det kanske blir väl mycket eldande för kråkorna i stabbarna.
MVH Erik
Erik skrev:Jag kommer att använda lm317 och lm 337 i to220 kapsel, det klarar 40 V överspänning vad jag kan utläsa.
Jag har en 2*18 V toroid liggande, men å andra sidan skall jag ända beställa div elektronik och en 2*12 V toroid kostar endast 13 euro på Reichelt.
.
Erik skrev:
Jag har en 2*18 V toroid liggande, men å andra sidan skall jag ända beställa div elektronik och en 2*12 V toroid kostar endast 13 euro på Reichelt.
Du får nug kyla regulatorerna ordentligt.
Behöver du 2 x 12V toroid kanske jag har någon liggande.
En god tumregel är att ha lika mycket AC (minst) som önskad DC. 15 VAC för 15 VDC. 18 VAC kan vara nödvändigt beroende på regulatortyp. Min JSR06 klarar sig precis inte med 15 V AC om man vill kräma ur max ur trafon med 15 V ut. Där funkar 14 volt ut.
Du får nug kyla regulatorerna ordentligt.
Känslig fråga. Har man något att vinna på att man ordnar en bättre nätdel? Använder du dina öron och gör en jämförande test samt inte kan konstatera någon skillnad, då är svaret nej. Tyvärr är det långt ifrån alla som kan unna sig denna test.Erik skrev:Finns det någon anledning att använda en bättre regulator än lm317/lm337 till utgångsteget i en DA-omvandlare?
peranders skrev:Känslig fråga. Har man något att vinna på att man ordnar en bättre nätdel? Använder du dina öron och gör en jämförande test samt inte kan konstatera någon skillnad, då är svaret nej. Tyvärr är det långt ifrån alla som kan unna sig denna test.Erik skrev:Finns det någon anledning att använda en bättre regulator än lm317/lm337 till utgångsteget i en DA-omvandlare?
Erik skrev:Du får nug kyla regulatorerna ordentligt.
Helst undviker jag att generera mer värme än nödvändigt, men med en så bra reglering som möjligt (eller som krävs för optimal prestanda).
peranders skrev:Jag tror nästan att ljudbrigaden skojade. Kretsen härstammar från stenåldern, typ 70-talet!
Spänningsreferensen i 723:an är bra men man får bättre idag för ganska lite pengar.
Har man en riktigt (statiskt) låg last typ "ett par op-förstärkare" så blir regulatorerna snabbare om man lägger en resistiv last (mostånd) på utgången, och typ bränner bort några 10-tals mA.
Här en artikel om spänningsreglare och dess störnivåer: http://www.tnt-audio.com/clinica/regula ... se1_e.html
Personligen skulle tycker jag du kan ta bort C2 och C3 (stora lyten och en av de små räcker nog). Skulle du haft stora kondingen en bit bort med ledare (ger induktans) emellen så skulle de mycket riktigt vara där. Har för mig att det finns någon sådan liten not i databladet (eller så såg jag det i något annat datablad för en regulator).
C5 har jag något svagt minne att den skulle förbättra transientegenskaperna hos regulatorn. Över den kan du sätta en liten poly- eller keramisk konding på 0,1u.
Lämnar du x1-3 oansluten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster